Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe pc build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Batror
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-10 10:56
Hallo, goedemiddag.

Ik had al onder een andere post gereageerd, maar ik bedenk me later dat het wellicht verstandiger is een nieuwe topic te starten. Fijn dat dit bestaat op tweakers en jullie zo mensen verder willen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, werken (dat houdt in mailen, rapporteren, Google documenten etc). Qua games is het uiteenlopend: Guild Wars 2, de nieuwste Tekken, RTS Games zoals de nieuwste COH en AOE, en dan Warzone 2 wat denk ik het meest zal vragen van het systeem. Graag zou ik een systeem willen waar ik over een paar jaar een onderdeel kan vervangen zodat het weer even meekan.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2000 euro om en nabij. Ik heb nog een goede muis. Een monitor en toetsenbord moet ik ook nog kopen. Mochten jullie daar advies in willen geven, houd ik me ook aanbevolen. Ik zou maximaal rond de 2250 willen uitgeven voor de desktop en monitor en toetsenbord.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen een muis. Ik heb nog een oude HDD met foto’s etc die ik een keer wil overzetten, maar dat zou ik ook op een andere manier kunnen doen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zou graag ook de zwaardere spellen zo mooi mogelijk willen kunnen spelen met zo weinig mogelijk input lag vanuit deze desktop. Ik ben niet meer de jongste dus een paar milliseconden gaan mij niet zoveel opleveren in een FPS, maar zo lang dit aan de lage kant kan blijven, fijn. Verder lijkt het tegenwoordig hip te zijn om een regenboog in je kamer te hebben aan lampjes geloof ik als ik sommige streamers zie? Van mij hoeft dit niet zo. Een kleurtje is wel leuk maar gewoon eenvoudig en clean is ook prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Na een paar dagen onderzoek hoor ik mensen die er meer verstand van hebben dat je meer bang for your buck hebt met AMD? Ik praat nu andere mensen na, heb er zelf geen verstand van.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ergonomisch vind ik het prettig als het goed in elkaar steekt, maar dat gaat denk ik alleen dan om de monitor en toetsenbord in dit geval. Ik vind het prima om eventueel een kleurtje in te stellen in de toren of toetsenbord zoals ik eerder al zei, maar als het geld scheelt om dan niet te kunnen vind ik dat helemaal prima.

Ga je overklokken?
Dit heb ik ooit eerder gedaan en dat ging prima. Als het veilig kan, prima, als het nodig is. Liever heb ik een systeem wat standaard prima draait. Ik kan me voorstellen dat het in de toekomst nodig zal zijn wellicht om nieuwere spellen op hogere resoluties goed te kunnen draaien? Maar ik ben inmiddels wat ouder (ook weer niet zó oud) en verwacht niet snel weer aan een nieuwe game te beginnen, dus daar ligt geen grote wens.

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop dat jullie me een desktop kunnen adviseren die een tijd meegaat, en waar ik in de toekomst nog iets kan vervangen of bij kan zetten zodat het weer even meegaat. Als er iemand zich aanbevolen houdt om mij te helpen het systeem in elkaar te zetten en in het midden/oosten van het land woont, graag. Ik heb eigen vervoer. Weet niet of dit gevraagd kan worden, zo niet, vergeet deze vraag. Of ik verwijder hem.

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 0% gewijzigd door Batror op 27-05-2023 12:47 . Reden: Wensen zijn veranderd ]

Beste antwoord (via Batror op 02-06-2023 21:12)

• Ludark
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17-08 06:31
Om me toch nog even in de discussie te werpen.

Ja de onderdelen die ik heb gekozen werken goed met elkaar.
Ik weet dat ik voor een matx moederbord heb gekozen. In tegendeel tot was @Kasj zegt heeft dat niks met een compacte build te maken. Het scheelt wel geld en tenzij je de functionaliteit in de vorm van extra pci-E en, m.2 sloten daadwerkelijk nodig hebt(de gemiddelde gamer meestal niet) zijn er weinig redenen om voor een volledig atx moederbord te gaan ten opzichte van een matx moederbord.

Verder is een 650w voeding voldoende voor de build die ik heb samengesteld. 750w is wel aan te raden bij de build van Kasj maar die gebruikt ook een videokaart die toch behoorlijk wat meer stroom verbruikt. Meer vermogen is mogelijk ook handig als je in de toekomst nog componenten will omruilen zoals bijvoorbeeld in nieuwe videokaart in de toekomst.

Bluetooth en wifi zijn vaak een combo deal met moederborden, je kan zeker later nog wel usb dongles aanschaffen om dit op te lossen. Maar dan maak je meer kosten op een later moment. Aangezien dit niet standaard wordt meegeleverd Of je kunt nu van de vraag af zijn en iets meer uitgeven aan het moederbord.

Ten slotte nog een puntje in de build van Kasj zit een SSD zonder Dram cache, dit is voor je bootdrive(de SSD waar je windows op installeert) niet wenselijk i.v.m. snelheid. Ik heb voor een vrij hoogwaardige SSD gekozen in mijn eerdere build en hoewel dit in het kader van future proofing misschien wel fijn is mocht directstorage ooit daadwerkelijk van de grond komen. Ben je waarschijnlijk net zo goed af met deze uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB.

Daarmee ga ik dan ook meteen mijn eerdere lijst even updaten.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 289,-€ 289,-
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 182,90€ 182,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 EAGLE OC 12G€ 669,-€ 669,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 91,90€ 91,90
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 329,-€ 329,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev.C€ 58,90€ 58,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 109,89€ 109,89
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 76,86€ 76,86
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,45

Nu kun je waarschijnlijk binnen het budget nog wel een mechanisch toetsenbord krijgen als je een beetje rondzoekt voor een deal. Ik heb echter nog niet voorzien voor een tweede beeldscherm.

Alle reacties

• Batror
Kasj schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:23:
[...]

Guild Wars 2 blijkt nogal cpu hongerig en een snelle ssd is wenselijk voor korte laadtijden. Wat vind je van deze Ryzen 7 / 6950xt build?

1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 197,-€ 197,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil AMD Radeon RX 6950 XT 16GB GDDR6€ 689,-€ 689,-
1VoedingenCorsair RM750x SHIFT ATX3.0€ 155,19€ 155,19
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 116,90€ 116,90
Totaal€ 1.707,78

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik zag dat je liever rond de €1500 zou komen qua budget, maar zonder van videokaart te wisselen wordt dat lastig. Op andere onderdelen zou je wel nog wat kunnen besparen. Voor de koeler zou je kunnen kiezen voor de thermalright peerless assassin se 120 die verkrijgbaar is op Amazon voor 45€. Je komt dan met onderstaande build op 1550€. Qua monitor zou ik gaan voor een curved 3440x1440 scherm van 34inch. Daar ben je al snel 300-400€ voor kwijt. De rest in toetsenbord en muis.

1MoederbordenMSI Pro B650-P WIFI€ 197,-€ 197,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6950 XT Phantom Gaming D 16G€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenDeepCool CC560 Zwart€ 56,75€ 56,75
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 0,-€ 0,-
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 96,88€ 96,88
Totaal€ 1.503,41

[ Voor 196% gewijzigd door Kasj op 18-05-2023 15:48 ]

• Ludark
Ik weet dat je zegt liever maximaal € 1500 euro aan de desktop zelf te willen uitgeven. Ik zou dat toch wat oprekken en dan iets minder uitgeven aan de monitor en het toetsenbord.

Bijvoorbeeld
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 145,95€ 145,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.953,40

Dit bevat weliswaar geen toetsenbord maar tenzij je graag een mechanisch toetsenbord wil moet dat makkelijk passen binnen de € 2000. Wil je dat wel graag dan kan ik misschien nog wel wat besparingen bedenken. Maar dan hoor ik graag of je het belangrijk vind dat je moederbord wifi(en bluetooth) biedt.

• Batror
Bedankt, tot dusver.

@Kasj Zo’n curved scherm vind ik op het eerste gezicht mooi. Ik kijk dan op rtings om er wat meer informatie over te vinden en vergelijkend onderzoekje te doen.
Kijkt het prettiger op zo’n curved scherm? Wat zijn precies de voordelen ervan? In “mijn tijd”, wanneer ik voor het laatst een pc monitor kocht, waren deze een paar honderd euro hooguit. Ik vergat even dat we zeker 10 jaar verder zijn.

@Ludark Even zelf gekeken naar het verschil tussen membraam en mechanisch toetsenbord. Bij guild wars 2 kan ik me voorstellen dat mechanisch toch fijner is. Naast dat het langer mee gaat, wat voor mij ook een belangrijk argument is.

Beide en de rest: Als ik met iets meer budget (100 a 200 euro) relatief veel kwaliteit kan binnen halen, dan is dat prima. Als dat relatief wel meevalt, dan niet.

Beetje lastig de toekomst te voorspellen: Ik verwacht dat ik guild wars 2 het meest ga spelen, daarnaast Warzone 2, en erop zal werken.

• Kasj
Scherm is een beetje persoonlijke voorkeur. Ik ben van twee 27" 4k schermen naar een 3440x1440 curved 34" gegaan en ben daar erg tevreden over. Het gebogen scherm zorgt ervoor dat je net wat meer wordt meegezogen in een game. Bovendien kun je het scherm 'splitten' om 2 schermen tegelijk te gebruiken. Bij Guild Wars kan je bijv. Windowed spelen en een browser met een guide ernaast hebben.

Grote vraag met monitoren is altijd ga je voor VA of IPS paneel met beide hun voor en nadelen. Ik ben er zelf ook nog niet uit... Met je budget kom je waarschijnlijk bij een VA paneel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Kasj op 18-05-2023 18:16 ]

• Batror
Ah, goeie! Dat was ik alweer even vergeten. Ik miste dat destijds bij guild wars, ik wilde inderdaad bij bepaalde content timers ernaast hebben om bepaalde dingen te meten. Dat kon ik toen niet.

Dat betekent dat mijn wensen zich weer wat meer specificeren. Het lijkt me wel fijner dan een tweede (simpel) beeldscherm erbij te hebben inderdaad. Ik vermoed dat ik het jammer vind als ik windowed ga spelen, daarom liever een tweede beeldscherm. Dit kan ik hopelijk oplossen met een van de eenvoudigere laptops thuis, of anderszins een eenvoudig beeldscherm.

Ik ben er even gemakshalve vanuit gegaan dat de componenten in de builds die jullie hebben voorgesteld allemaal wel goed op elkaar inspelen? Ik kom er zojuist achter dat dit niet standaard het geval is. Een zeer grote kans dat ik niks nieuws zeg, maar goed. Het is alweer een tijd geleden dat ik me hierin heb verdiept, en destijds kocht ik nog gewoon een desktop bij een winkel en was ik op dit vlak toen ook al niet zo onderlegd.

[ Voor 28% gewijzigd door Batror op 18-05-2023 19:08 ]

• Kasj
Batror schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:05:
Ah, goeie! Dat was ik alweer even vergeten. Ik miste dat destijds bij guild wars, ik wilde inderdaad bij bepaalde content timers ernaast hebben om bepaalde dingen te meten. Dat kon ik toen niet.

Dat betekent dat mijn wensen zich weer wat meer specificeren. Het lijkt me wel fijner dan een tweede (simpel) beeldscherm erbij te hebben inderdaad. Ik vermoed dat ik het jammer vind als ik windowed ga spelen, daarom liever een tweede beeldscherm. Dit kan ik hopelijk oplossen met een van de eenvoudigere laptops thuis, of anderszins een eenvoudig beeldscherm.

Ik ben er even gemakshalve vanuit gegaan dat de componenten in de builds die jullie hebben voorgesteld allemaal wel goed op elkaar inspelen? Ik kom er zojuist achter dat dit niet standaard het geval is. Een zeer grote kans dat ik niks nieuws zeg, maar goed. Het is alweer een tijd geleden dat ik me hierin heb verdiept, en destijds kocht ik nog gewoon een desktop bij een winkel en was ik op dit vlak toen ook al niet zo onderlegd.
Was je van plan de pc zelf in elkaar te zetten? Zo ja, dan kun je de beste onderdelen tegen de goedkoopste prijs bij verschillende webshops inkopen. Zo nee dan kom je bij een shop als Alternate of Azerty uit en moet je ook rekening houden met assemblage kosten (rond de €150€). Bij de pc-builder van Alternate.nl krijg je overigens alleen maar componenten te zien die compatibel zijn.

De door mij gedeelde build is inderdaad op elkaar afgestemd en bestaat uit prima componenten. De enige concessie zit eigenlijk in de behuizing (ivm budget). De behuizing uit de build van @Ludark wordt erg goed gereviewd. Maar in de build van hem zit een micro-ATX moederbord. Daar zou ik niet voor kiezen tenzij je een compacte build wil bouwen. Beide videokaarten ontlopen elkaar niet zo veel en zijn beide prima. Ik zou verder toch echt voor een voeding van 750w gaan en niet voor een van 650w.

• Batror
Ludark schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 16:10:

Dit bevat weliswaar geen toetsenbord maar tenzij je graag een mechanisch toetsenbord wil moet dat makkelijk passen binnen de € 2000. Wil je dat wel graag dan kan ik misschien nog wel wat besparingen bedenken. Maar dan hoor ik graag of je het belangrijk vind dat je moederbord wifi(en bluetooth) biedt.
Hier had ik nog geen antwoord op gegeven zie ik. WiFi is niet belangrijk voor het moederbord. Ik neem aan dat hiermee bedoelt wordt of mijn pc een WiFi punt is? Dat heb ik momenteel anders opgelost in huis met van die WiFi versterkers. In de pc gaat gewoon een ethernet kabel.
Bluetooth moet ik langer over nadenken. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik in de toekomst headphones heb via Bluetooth en niet bedraad. Krijg je dan niet bij die headphones een pieletje voor in de pc? Dan hoeft het niet via het moederbord, toch?

Intussen probeer ik mijn kennis wat op te krikken.

Muis heb ik al. Alleen een mechanisch toetsenbord nog en een beeldscherm, maar daar werd er al een van geopperd.

• Batror
Kasj schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:54:
[...]

Was je van plan de pc zelf in elkaar te zetten? Zo ja, dan kun je de beste onderdelen tegen de goedkoopste prijs bij verschillende webshops inkopen. Zo nee dan kom je bij een shop als Alternate of Azerty uit en moet je ook rekening houden met assemblage kosten (rond de €150€). Bij de pc-builder van Alternate.nl krijg je overigens alleen maar componenten te zien die compatibel zijn.

De door mij gedeelde build is inderdaad op elkaar afgestemd en bestaat uit prima componenten. De enige concessie zit eigenlijk in de behuizing (ivm budget). De behuizing uit de build van @Ludark wordt erg goed gereviewd. Maar in de build van hem zit een micro-ATX moederbord. Daar zou ik niet voor kiezen tenzij je een compacte build wil bouwen. Beide videokaarten ontlopen elkaar niet zo veel en zijn beide prima. Ik zou verder toch echt voor een voeding van 750w gaan en niet voor een van 650w.
Oké thanks. Ik hoef niet per se een compacte build. Ik noemde eerder wel de woorden clean en eenvoudig besef ik me, maar compact hoeft niet per se.

Wat is het nadeel van de concessie op behuizing? De airflow? Of bedrading die net niet past wellicht? Of vervanging van componenten in de toekomst die dan niet goed passen?

Ik ben nog aan het overwegen hem zelf in elkaar te zetten. Is wel een drempel moet ik eerlijk bekennen. Heb net op YT wel pc builds van PC Centric gekeken en hoe hij ze in elkaar zet. Het zou me wel moeten lukken hoop ik. Het is wel veel geld, en wil niet per ongeluk een geheugen bank in een usb poort proberen te duwen en hem dan kapot maken. Maar alles past maar op een plek geloof ik. En Henry Cavill kan het ook.

• Kasj
Batror schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Oké thanks. Ik hoef niet per se een compacte build. Ik noemde eerder wel de woorden clean en eenvoudig besef ik me, maar compact hoeft niet per se.

Wat is het nadeel van de concessie op behuizing? De airflow? Of bedrading die net niet past wellicht? Of vervanging van componenten in de toekomst die dan niet goed passen?
review: 19 midrange-ATX-kasten - De beste behuizingen van 60 tot 120 euro

Acties:
  • Beste antwoord

• Ludark

Ik weet dat ik voor een matx moederbord heb gekozen. In tegendeel tot was @Kasj zegt heeft dat niks met een compacte build te maken. Het scheelt wel geld en tenzij je de functionaliteit in de vorm van extra pci-E en, m.2 sloten daadwerkelijk nodig hebt(de gemiddelde gamer meestal niet) zijn er weinig redenen om voor een volledig atx moederbord te gaan ten opzichte van een matx moederbord.

Verder is een 650w voeding voldoende voor de build die ik heb samengesteld. 750w is wel aan te raden bij de build van Kasj maar die gebruikt ook een videokaart die toch behoorlijk wat meer stroom verbruikt. Meer vermogen is mogelijk ook handig als je in de toekomst nog componenten will omruilen zoals bijvoorbeeld in nieuwe videokaart in de toekomst.

Bluetooth en wifi zijn vaak een combo deal met moederborden, je kan zeker later nog wel usb dongles aanschaffen om dit op te lossen. Maar dan maak je meer kosten op een later moment. Aangezien dit niet standaard wordt meegeleverd Of je kunt nu van de vraag af zijn en iets meer uitgeven aan het moederbord.

Ten slotte nog een puntje in de build van Kasj zit een SSD zonder Dram cache, dit is voor je bootdrive(de SSD waar je windows op installeert) niet wenselijk i.v.m. snelheid. Ik heb voor een vrij hoogwaardige SSD gekozen in mijn eerdere build en hoewel dit in het kader van future proofing misschien wel fijn is mocht directstorage ooit daadwerkelijk van de grond komen. Ben je waarschijnlijk net zo goed af met deze uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,45

Nu kun je waarschijnlijk binnen het budget nog wel een mechanisch toetsenbord krijgen als je een beetje rondzoekt voor een deal. Ik heb echter nog niet voorzien voor een tweede beeldscherm.

• Batror
Logitech G 413 wordt het denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Batror op 20-05-2023 11:31 ]

• Batror
Ludark schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:59:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,45

Als ik in de toekomst een nieuwere/betere videokaart erin wil zetten, verwacht je dat ik dan dus een sterkere voeding nodig heb?

Ik zie even niet zo snel een reden voor meer pci-e en m.2 slots te kiezen? Ik zal gebruik maken van 2 beeldschermen, waarvan 1 goede en 1 eenvoudigere, als dat kan. Keyboard, draadloze muis, (draadloze) headphones, ethernetkabel in de desktop. Volgens mij zit er bij mijn muis een dongel, en bij een evt future headphones ook? Dus dan gaan die in de usb poorten.
Ik heb nog een oude hdd, en ook een externe. Oude hdd wil ik ooit 1 keer overzetten op de externe harddrive en hem dan weg doen, maar dat hoeft niet door hem op deze desktop te kunnen aansluiten. Die externe hdd zet ik, als ik mezelf er aan herinner, af en toe wat bestanden op als backup, dat is via usb dacht ik.
En ik zit nu hardop na te denken om misschien ooit een sonos ray bij de pc te doen? Ik heb al wat sonos producten, moet me er nog meer in verdiepen om te kijken of die er bij past. Ik vermoed voornamelijk op headphones te gamen maar een enkele keer bij warm weer of als ik genoeg heb van de headphones en geen FPS speel is een box (soundbar) misschien wel fijn.

Guildwars 2 is belangrijk dat die fijn loopt en begreep dat die dus veel van de cpu vraagt en relatief minder van de gpu. Als ik het zo correct formuleer.
Daarnaast ook Warzone 2. Wel heel verschillende spellen die wat anders van een desktop vragen, zou ik me kunnen voorstellen.

Volgens mij zijn we er zo bijna. Bedankt al tot dusver beide.

Het is wat lastig kiezen wel welke build beter is van jullie omdat ik er zelf minder verstand van heb. Wel prettig dat jullie uitleggen in de tekst. En het lijkt me ook een luxe probleem.

Had een beetje gehoopt dat jullie de NVIDIA Tesla V100 - GPU-computerprocessor wel mee hadden kunnen nemen ;)

Ik zal hierna snel proberen een keuze te maken. Ik kan echt eindeloos doorvragen om zeker te weten dat ik goed zit. Daarentegen is het ook veel geld, dus wil je niet de mist in gaan.
Een jaar of 15 geleden had ik me bij mijn laatste setup 2 amd videokaarten laten adviseren via crossfire heette dat geloof ik. Dat bleek achteraf niet zo verstandig. Een betere enkele videokaart was beter geweest. Wel weer wijzer van geworden.

Nog een laatste vraag. Met de bijgevoegde monitor, kan ik daarmee op 1440 p spelen? Of 4K?
Ik heb net een nieuwe tv gekocht, die is qua specs veel beter dan wat ik nu ga kopen. Maar goed, die ga ik niet als pc monitor gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Batror op 20-05-2023 14:52 ]

• Ludark
Batror schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Als ik in de toekomst een nieuwere/betere videokaart erin wil zetten, verwacht je dat ik dan dus een sterkere voeding nodig heb?

Ik zie even niet zo snel een reden voor meer pci-e en m.2 slots te kiezen? Ik zal gebruik maken van 2 beeldschermen, waarvan 1 goede en 1 eenvoudigere, als dat kan. Keyboard, draadloze muis, (draadloze) headphones, ethernetkabel in de desktop. Volgens mij zit er bij mijn muis een dongel, en bij een evt future headphones ook? Dus dan gaan die in de usb poorten.
Ik heb nog een oude hdd, en ook een externe. Oude hdd wil ik ooit 1 keer overzetten op de externe harddrive en hem dan weg doen, maar dat hoeft niet door hem op deze desktop te kunnen aansluiten. Die externe hdd zet ik, als ik mezelf er aan herinner, af en toe wat bestanden op als backup, dat is via usb dacht ik.
En ik zit nu hardop na te denken om misschien ooit een sonos ray bij de pc te doen? Ik heb al wat sonos producten, moet me er nog meer in verdiepen om te kijken of die er bij past. Ik vermoed voornamelijk op headphones te gamen maar een enkele keer bij warm weer of als ik genoeg heb van de headphones en geen FPS speel is een box (soundbar) misschien wel fijn.

Guildwars 2 is belangrijk dat die fijn loopt en begreep dat die dus veel van de cpu vraagt en relatief minder van de gpu. Als ik het zo correct formuleer.
Daarnaast ook Warzone 2. Wel heel verschillende spellen die wat anders van een desktop vragen, zou ik me kunnen voorstellen.

Volgens mij zijn we er zo bijna. Bedankt al tot dusver beide.

Het is wat lastig kiezen wel welke build beter is van jullie omdat ik er zelf minder verstand van heb. Wel prettig dat jullie uitleggen in de tekst. En het lijkt me ook een luxe probleem.

Had een beetje gehoopt dat jullie de NVIDIA Tesla V100 - GPU-computerprocessor wel mee hadden kunnen nemen ;)

Ik zal hierna snel proberen een keuze te maken. Ik kan echt eindeloos doorvragen om zeker te weten dat ik goed zit. Daarentegen is het ook veel geld, dus wil je niet de mist in gaan.
Een jaar of 15 geleden had ik me bij mijn laatste setup 2 amd videokaarten laten adviseren via crossfire heette dat geloof ik. Dat bleek achteraf niet zo verstandig. Een betere enkele videokaart was beter geweest. Wel weer wijzer van geworden.

Nog een laatste vraag. Met de bijgevoegde monitor, kan ik daarmee op 1440 p spelen? Of 4K?
Ik heb net een nieuwe tv gekocht, die is qua specs veel beter dan wat ik nu ga kopen. Maar goed, die ga ik niet als pc monitor gebruiken.
Om je vragen te beantwoorden
  • Ja een voeding met meer vermogen is wel aan te raden als je in de toekomst er een wat dikkere videokaart er in wel zetten.
  • Bij een een koptelefoon is een dongle voor zover ik weet niet standaard. Maar beide voorgestelde moederborden hebben bluetooth functionaliteit ingebouwd dus geen problemen daar.
  • Twee beeldschermen gaat geen probleem zijn, dit gaat via de videokaart, niet het moederbord.
  • Je oude HDD kun je makkelijk aansluiten in je nieuwe pc bij beide builds.
  • Het bijgevoegde scherm in mijn build is een 1440p scherm. Dat sluit ook aan bij de gekozen videokaart. Je wilde geloof ik lage input lag, dat betekend over het algemeen hoge refresh rate en frame rates. Voor 4k zit je in een totaal andere prijsklasse zowel voor de videokaart als het beeldscherm.
Dan nog een vraag die ik iets uitgebreider wil beantwoorden zeker voor guild wars 2 en in mindere mate ook. Is dit toch wel de betere processor uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed maar daar betaal je dan ook 150 euro meer voor. Dat kan ik binnen het gewenste budget niet aanbevelen.

Ik snap dat je gezien de grote van de uitgave wat voorzicht bent dus zal ik even in het kort iets zeggen over beide builds met de grote voor en nadelen van beide builds.

Het zijn eigenlijk alle 2 goed gebalanceerde builds voor het gamen die je budget redelijk respecteren. Het grootste noemenswaardige verschil zit in de videokaart en de voeding(maar dat heb ik al uitgelegd). De AMD RX 6950 is met zijn 16 GB aan vram misschien iets toekomst bestendiger. Maar verbruikt ook 320 watt aan stroom.
De NVIDIA RTX 4070 heeft slechts 12 GB aan vram en verbruikt 200 watt aan stroom.

Qua prestaties zijn deze videokaarten vrij gelijkwaardig. Maar mochten (nieuwere) games in de toekomst meer vram gaan vragen kan dat nog wel eens een probleem worden voor de NVIDIA kaart. Tegelijkertijd het extra stroomverbruik van de AMD kaart betekend wel hogere stroomkosten, alsmede extra warmte productie wat zich kan uiten in een luidere pc.
Mijn voorkeur moge duidelijk zijn op basis van de voorgestelde builds dus om het enigszins neutraal te houden ga ik hier verder niks over zeggen.

Tenslotte voor dat ik verdere suggesties doe zou ik graag een geüpdatet voorstel van je willen zien OP. Het is voor mij namelijk niet geheel meer duidelijk waar ik rekening mee moet houden, nu je het overeen misschien een soundbar, tweede beeldscherm en andere apparatuur hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Ludark op 20-05-2023 16:39 . Reden: Ik heb een dubbele quote weg gehaald en de formattering verbeterd. ]

• Batror

Ben je waarschijnlijk net zo goed af met deze uitvoering: Samsung 970 Evo Plus 2TB.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,45
Deze zou ik dan wel graag mee verder willen. Maar dan met de uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed. Ik besef me dat ik mijn budget aan het opschuiven ben, wat oké is. Ik krijg hem zo gauw niet toegevoegd. Ik zit alles vanaf een mobiel te typen. Blij als de desktop er werkend staat.

Aangaande de vraag over 4K gaming: dat is nog niet echt aan de hand nu als ik het goed begrijp, en meer voor games in de toekomst? Dan is een 1440 beeldscherm prima. Anders moet ik wel erg diep in de buidel tasten inderdaad ook gecombineerd met een passende videokaart.

Bedankt voor de antwoorden op de andere vragen.

De soundbar (sonos ray) is een recent, spontaan wild idee voor in de toekomst waar ik ook makkelijk weer vanaf kan stappen of anders op kan lossen als het niet past.

De randapparatuur is een Logitech muis, die ik nu aan het opzoeken ben. Al enigszins verouderd maar met allemaal knopjes erop zodat ik met GW2 skills had gebind.

Keyboard zat ik dus aan Logitech G 413 te denken. Mechanisch, eenvoudig maar prima voor zover ik de recensies lees.

@Kasj Bedankt ook tot dusver!

[ Voor 12% gewijzigd door Batror op 20-05-2023 21:09 ]

• Kasj
Als je nog een klein beetje rek hebt in je budget, maak hem dan als volgt af. Dan heb je echt een top machine. Geheugen is een tikkie sneller en de SSD ook voor € 50 extra,

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 439,-€ 439,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 79,90€ 79,90
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 319,-€ 319,-
1ToetsenbordenLogitech G413 Mechanical Gaming (US) Zwart€ 79,94€ 79,94
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,87€ 114,87
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 2.159,27

• Batror
Oké interessant!

Is er ook een curved scherm 1440 34 inch passend bij mijn wensen? Ik gok van niet.

En eventjes overleggen thuis of ze op zo’n scherm willen werken ook. Edit: dat maakt haar niet zo veel uit. Schijnt ergonomisch beter te zijn zelfs en prima te werken hoor ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Batror op 21-05-2023 10:20 ]

• Kasj
Batror schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:57:
Oké interessant!

Is er ook een curved scherm 1440 34 inch passend bij mijn wensen? Ik gok van niet.

En eventjes overleggen thuis of ze op zo’n scherm willen werken ook. Edit: dat maakt haar niet zo veel uit. Schijnt ergonomisch beter te zijn zelfs en prima te werken hoor ik.
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit scherm:
uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart

Ik vind het zelf heerlijk werken op een 34" curved, maar dat komt omdat ik ook veel in Adobe Photoshop en première werk en in fl studio. Daar ben je echt blij met de extra pixels in de breedte. Voor gamen kijkt ultrawide ook erg lekker. Maar de VA technologie is over het algemeen minder goed dan de nano ips technologie in de 27 inch lg ultragear. En 34 inch schermen in nano ips kosten €700. Wellicht watte gortig ;-)

Wat voor een scherm heb je momenteel?

Lees zeker ook nog even dit topic:

https://www.reddit.com/r/...orth_it_for_guild_wars_2/

[ Voor 5% gewijzigd door Kasj op 21-05-2023 10:32 ]

• Batror
Kasj schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit scherm:
uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart

Ik vind het zelf heerlijk werken op een 34" curved, maar dat komt omdat ik ook veel in Adobe Photoshop en première werk en in fl studio. Daar ben je echt blij met de extra pixels in de breedte. Voor gamen kijkt ultrawide ook erg lekker. Maar de VA technologie is over het algemeen minder goed dan de nano ips technologie in de 27 inch lg ultragear. En 34 inch schermen in nano ips kosten €700. Wellicht watte gortig ;-)

Wat voor een scherm heb je momenteel?

Lees zeker ook nog even dit topic:

https://www.reddit.com/r/...orth_it_for_guild_wars_2/
Ja dat is dan wel verleidelijk voor GW2. Ik zal op het begin denk ik vooral weer gaan raiden en de nieuwe expansion spelen nadat ik nu het spel een jaar of 5 niet meer gespeeld heb. Misschien ook later weer WvW oppakken.
En dus Warzone 2.

Momenteel heb ik geen scherm. Ik werk vanaf een laptop. Ik game op een PS5 met samsung oled QE65S95B. Die PS 5 ga ik verkopen. Ik ben uiteindelijk toch niet een console gamer. En de spellen die ik leuk vind op console heb je tegenwoordig ook op pc via steam. En de reden dat ik weer op desktop kan gamen is een verhuizing met meer ruimte, en financieel meer mogelijkheden.

Het laatste scherm waar ik op speelde was een 24 of 27 inch, gewoon flat. Uit 2011 of 2012. Mid-range qua kosten en specs destijds. Full HD gok ik? En ik had dus een (best wel volle, single) HDD uit die tijd en een processor uit die tijd. Het was soms eventjes een kopje thee zetten en drinken voordat het volgende frame zich aandiende en ik weer verder kon spelen. Wel een gtx 970 gekocht nog later, dat was een upgrade. Maar niet voldoende kennis toen om te beseffen dat de cpu minstens zo belangrijk was, of belangrijker.

Zou ik die nog als tweede beeldscherm kunnen gebruiken denken jullie? Volgens mij was de aansluiting niet HDMI. Hij staat niet thuis en zal ik moeten checken.

Edit: Logitech G602 gaming mouse

[ Voor 4% gewijzigd door Batror op 21-05-2023 17:21 ]

• Batror
Ik heb de beeldschermen vergeleken. Die iiyama lijkt zo op het eerste gezicht meer geschikt voor GW2 en de LG meer voor Warzone 2, als ik het goed begrijp. Al is de reactiesnelheid van de iiyama voor een VA scherm wel goed geloof ik.

Ik zou het wel zonde vinden als ik een goede desktop heb maar het beeldscherm het vervolgens maar matig weergeeft allemaal.
Kasj schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:50:
Als je nog een klein beetje rek hebt in je budget, maak hem dan als volgt af. Dan heb je echt een top machine. Geheugen is een tikkie sneller en de SSD ook voor € 50 extra,

1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 79,90€ 79,90
1MonitorsLG UltraGear 27GP850P-B Zwart€ 319,-€ 319,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 114,87€ 114,87
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 138,90€ 138,90
Totaal€ 2.159,27
En de Logitech G602 muis die ik al heb.

Zou een sonos ray hier bij passen als ik niet met headphones zou spelen?

• Kasj
Batror schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:28:
Zou een sonos ray hier bij passen als ik niet met headphones zou spelen?
Volgens mij moet de Sonos ray met een optische kabel verbonden worden en je moederbord heeft geen optische uitgang.

Waarom wil je eigenlijk een Sonos ray? Is dat dan puur voor de pc?

• Batror
Ja is voor de pc. Ik vergeet het als het niet kan. Thanks.

Klopt mijn analyse mbt de beeldschermen?

• Kasj
Batror schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:49:
Ja is voor de pc. Ik vergeet het als het niet kan. Thanks.

Klopt mijn analyse mbt de beeldschermen?
In algemene zin klopt je analyse. IPS heeft vaak snellere respons tijden en betere kijkhoeken dan een VA paneel. Maar uit reviews blijkt dat de iiyama heel goede responstijden heeft terwijl de kijkhoeken van de LG niet super lijken. Door de curve in het iiyama scherm heb je sowieso al betere kijkhoeken dan bij een vlak scherm. Bovendien is het contrast van een VA paneel veel hoger. Kortom, zelf zou ik zeker voor de iiyama gaan. Nadeel: 34inch is behoorlijk groot en door de curve zet je er niet zo even een 2de scherm naast.

• Batror
Ja het scherm is wel een stuk groter dan wat ik gewend was. Daardoor passen misschien die meters wel weer makkelijk op hetzelfde scherm zonder dat ik weinig “kijkruimte” over heb voor wat er gebeurd in het spel zelf. Daar was ik een beetje bang voor maar heb een YT filmpje gezien en daar leek het ook mee te vallen, volgens mij ook een 34 inch.

Edit: In dat geval zou een tweede scherm dus niet eens nodig zijn. Ik zie dit vooralsnog als enige reden om een tweede scherm te gebruiken. Dus misschien volstaat 1 zo’n scherm wel gewoon.

[ Voor 21% gewijzigd door Batror op 22-05-2023 21:02 ]

• Batror

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.906,45
Ik zit hier nog steeds op.

Met als aanvulling of aanpassing:

Keyboard: G413
Muis: G602
Beeldscherm: uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart

[ Voor 3% gewijzigd door Batror op 27-05-2023 12:51 . Reden: Up to date gemaakt, oudere beeldscherm niet meer gebruiken ]

• Ludark
Batror schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:25:
[...]

Ik zit hier nog steeds op.

Met als aanvulling of aanpassing:

Keyboard: G413
Muis: G602
Beeldscherm: uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart

Mijn oude beeldscherm nog opgezocht, die ik er evt naast zou kunnen gebruiken:

uitvoering: Samsung Syncmaster P2470HD Zwart
De muis en het toetsenbord zijn aan jou. Daar heb ik niet zo veel verstand van, het is ook meer persoonlijke voorkeur dan wat dan ook. Voor het beeldscherm heel eerlijk gezegd zou ik als je een tweede beeldscherm wil voor een 27 inch gaan en geen ultra wide. Maar het ligt er ook aan hoe ver je van je beeldscherm zit. Uiteindelijk is dat een persoonlijke voorkeur dingetje.

Het enige echt nuttige dat ik hier bij kan zeggen is dat je wel moet opletten dat je nieuwe beeldscherm een DP poort moet hebben. De enige HDMI poort bij de gekozen video kaart ga je namelijk nodig hebben voor je oude beeldscherm. De meeste monitoren heb dat gewoon, waaronder de voorgestelde monitoren. Maar mocht je nog andere ideeën krijgen let daar even op.

• Batror
uitvoering: Gigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)

Deze heeft geen optical outport, klopt dat?

Ik vraag dit nog even vanwege de Ray:

Connecting:

Depending on the product you’re trying to connect, the method of connecting it to your computer will be slightly different. I’ll group the products with similar connections together to make things a bit easier to follow.

Playbar, Playbase & Ray
These products use a TOSLINK/Optical cable to receive audio, so if you’re looking to use these as PC speakers, your PC must be equipped with an Optical Out port. Most PCs don’t come with these built into the motherboard, though some higher end ones do. In most cases, you’ll likely need to use an internal sound card to provide that connection. Simply use an Optical cable to link your Playbar/Playbase/Ray to the Optical out port on your computer; just like you would to hook it up to a TV.

• Ludark
Een moederbord met optische output kan gewoon. Maar voor zulke features betaal je dan wat meer. Je zou dan voor bijvoorbeeld dit moederbord kunnen gaan. uitvoering: MSI MAG B650M MORTAR WIFI

[ Voor 9% gewijzigd door Ludark op 24-05-2023 17:27 ]

• Batror
- Zoveel mogelijk geprobeerd weg te halen uit deze post want het was rommelig. Niet alles is gelukt.

[ Voor 205% gewijzigd door Batror op 27-05-2023 12:13 . Reden: Het was een rommigele post, de post hieronder is hetzelfde en hoe ik het bedoelde ]

• Batror
-

[ Voor 100% gewijzigd door Batror op 27-05-2023 12:41 ]

• Batror
-

[ Voor 99% gewijzigd door Batror op 27-05-2023 12:41 ]

• Batror
1MoederbordenMSI MAG B650M MORTAR WIFI€ 213,58€ 213,58
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 79,-€ 79,-
1MonitorsIiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart€ 399,-€ 399,-
1MuizenLogitech G602 Wireless Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 108,90€ 108,90
1VoedingenNZXT C650 Gold v2€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.226,22

Dit is waar ik nu op zit. Is dit nog steeds een goed set-up? Ik heb jullie aanbevelingen meegenomen. Het was eventjes uitvogelen hoe ik zo'n RML post moest maken voor een nette opmaak. Vanaf een mobiel vond ik dat helemaal niet te doen. Maar het is gelukt.
Moederbord veranderd zodat er een optische output op zit voor de Sonos Ray

Ik zie dat ik ook nog niet een OS heb geselecteerd. De nieuwste windows, dat lijkt me gewoon prima?

Verder zou ik eventueel dit scherm ernaast kunnen doen, mocht dit nodig zijn: uitvoering: Dell P2421D Zwart

Ik kan me ook goed voorstellen dat het Iiyama scherm in de build hierboven groot genoeg blijkt om alles vanuit te doen. Ik besef me dat het een flat screen wordt naast een curved screen, wat een beetje gek oogt denk ik. Tweede vraag: Zou het wel kunnen?

Derde vraag: Ik las deze comment met veel duimpjes over de videokaart in deze build, wat vinden jullie daarvan?: If it had more RAM I would buy it, however I don't think this will age well, and with AMD improving software more and more over time I went for 7900XTX in the end.
Dat haal ik hier vandaan: YouTube: Is The RTX 4070 Worth It? 🤔 | Gigabyte Gaming OC Review & Gameplay B...

Als ik de kaarten opzoek voor een direct vergelijk tussen elkaar zie ik dit artikel: https://www.pcgamer.com/nvidia-rtx-4070-vs-amd-rx-6950-xt/

En dan maakt het dus weer niet zo veel uit, de RTX 4070 wint wel net. En wellicht dat de ene kaart beter "gelled" in de ene desktop-set up dan in de andere?

[ Voor 11% gewijzigd door Batror op 27-05-2023 12:53 ]

• Batror
Alle producten in huis inmiddels, volgende week in elkaar zetten met hulp.

Ik had nog geen OS. Windows is prima voor mij.

uitvoering: Microsoft Windows 11 Home (EN, OEM)

Deze is gewoon oké?

• Batror
Dacht wel leuk om nog even te laten weten hoe het eenmaal voor staat nu de pc er staat. Hij doet het goed, alles werkt naar behoren en het ziet er goed uit. Dank voor de hulp @Kasj en @Ludark .

Wellicht wat te veel gevraagd nog naderhand, aangezien ik er geen reacties meer op kreeg? Anyway, blij met de hulp en mijn systeem.

• Kasj
Batror schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:48:
Dacht wel leuk om nog even te laten weten hoe het eenmaal voor staat nu de pc er staat. Hij doet het goed, alles werkt naar behoren en het ziet er goed uit. Dank voor de hulp @Kasj en @Ludark .

Wellicht wat te veel gevraagd nog naderhand, aangezien ik er geen reacties meer op kreeg? Anyway, blij met de hulp en mijn systeem.
Leuk dat je nog even een update geeft. Geniet van je nieuwe pc!
Pagina: 1