Split laag onder terras tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo,

Ik heb een vraag over deze ondergrond in mijn tuin van onze net gekochte woning.

Zo te zien is dit split (?) en er ligt een laag van zo'n 7 tot 8 cm onder de bestaande tegels en e.e.a is verzakt dus werk aan de winkel.

Maar wat is beter? Gewoon ophogen met bestrating-split en afreien of een laag ophoogzand eroverheen en dan aanstampen en afreien?

Het is een oppervlakte van zo'n 2 vierkante meter dat opgehoogd dient te worden. Er ligt ook een soort van canvasdoek onder het split en daar weer onder lijkt een fundering te zitten. Het geheel is opgesloten met opsluitbandjes.

Nog een vraag. Hoe kan dit verzakken? Is dit normaal? Het verloop was best veel. Zo'n 3 cm op sommige stukken. Alsof er een kuil onder zat.

Mvg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia37miqxiD4FieaA0I-YM4oDCU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQQqCP90rBedSL23P1pwWstr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuveUj7N1DtKUUbKojLZKyyW-f8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXuDXQ1jAyjex7uEvMBlDQ61.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfB_NtvGvOx7R4_vaG1nQXueRyQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pExph7e4Tgxt0gqNFL5kgeK.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
De eerste vragen die in me opkomen, hoe lang ligt het er al? Waar zijn de gaten gevallen? Wat voor ondergrond heb je? Een soort fundering zeg je, is dat steenkorrel? Woon je bijvoorbeeld op een terp of grenst je tuin aan een sloot? Enzovoorts

Als je tuin net is aangelegd zou er geen gat van 3cm mogen vallen, maar na 40 jaar.

Voor je vraag, doek en split weghalen en ophogen met zand als je geen reden van de verzakkingen hebt gevonden. Aangezien het meerdere oorzaken kan hebben hoeft er niet per definitie iets mis te zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door pjot1 op 18-05-2023 14:33 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

schraap eens een paar m2 af, zodat je goed de grond er onder kunt beoordelen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
pjot1 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:31:
De eerste vragen die in me opkomen, hoe lang ligt het er al? Waar zijn de gaten gevallen? Wat voor ondergrond heb je? Een soort fundering zeg je, is dat steenkorrel? Woon je bijvoorbeeld op een terp of grenst je tuin aan een sloot? Enzovoorts

Als je tuin net is aangelegd zou er geen gat van 3cm mogen vallen, maar na 40 jaar.

Voor je vraag, doek en split weghalen en ophogen met zand als je geen reden van de verzakkingen hebt gevonden. Aangezien het meerdere oorzaken kan hebben hoeft er niet per definitie iets mis te zijn.
Net de buurvrouw gesproken. 3 jaar geleden aangelegd door een prutser in de zomer. Het was veel te warm en hij had er geen zin meer in dus waarschijnlijk half werk geleverd.

Verzakking is eigenlijk alleen op het eind van het terras, dus onderaan het afschot zogezegd.

Geen sprake van terp, een sloot of iets dergelijks. De fundering is hoogstwaarschijnlijk steenkorrel, ja.
Ik woon in het zuiden van Limburg dus eventueel zou er kleigrond kunnen liggen. Het is een tussenwoning.

Dit nu wetende zou ik het dus 'gewoon' op kunnen hogen met split, goed aanstampen en opnieuw de tegels leggen mag ik aannemen? Of toch wat je zei, split weghalen en ophogen met zand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Steely Dan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:55:
[...]

Net de buurvrouw gesproken. 3 jaar geleden aangelegd door een prutser in de zomer. Het was veel te warm en hij had er geen zin meer in dus waarschijnlijk half werk geleverd.

Verzakking is eigenlijk alleen op het eind van het terras, dus onderaan het afschot zogezegd.

Geen sprake van terp, een sloot of iets dergelijks. De fundering is hoogstwaarschijnlijk steenkorrel, ja.
Ik woon in het zuiden van Limburg dus eventueel zou er kleigrond kunnen liggen. Het is een tussenwoning.

Dit nu wetende zou ik het dus 'gewoon' op kunnen hogen met split, goed aanstampen en opnieuw de tegels leggen mag ik aannemen? Of toch wat je zei, split weghalen en ophogen met zand?
Dan is het antwoord waarschijnlijk simpel. De stratenmaker heeft bandjes gezet en deze aangevuld met zand en niet goed verdicht. Waarschijnlijk loopt de korrel ook niet door tot aan de opsluitbanden waardoor het anders nazakt.

Nee, tegels kun je niet leggen op split en dan is de vraag nog eens wat voor tegels want niet alle tegels kunnen op gewoon zand.

Bovendien, blijft er ook water staan na heftige regenval? Door bijvoorbeeld hoger liggend gras? Hierdoor kan je ook verzakkingen krijgen en is het misschien verstandig om te denken aan een hwa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
pjot1 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:08:
Nee, tegels kun je niet leggen op split
Bestratingssplit is daar toch juist voor? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
pjot1 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Dan is het antwoord waarschijnlijk simpel. De stratenmaker heeft bandjes gezet en deze aangevuld met zand en niet goed verdicht. Waarschijnlijk loopt de korrel ook niet door tot aan de opsluitbanden waardoor het anders nazakt.

Nee, tegels kun je niet leggen op split en dan is de vraag nog eens wat voor tegels want niet alle tegels kunnen op gewoon zand.

Bovendien, blijft er ook water staan na heftige regenval? Door bijvoorbeeld hoger liggend gras? Hierdoor kan je ook verzakkingen krijgen en is het misschien verstandig om te denken aan een hwa.
Duidelijk. Het betreft trouwens een verhoogd terras tov de grond. Zo'n anderhalve meter hoogte. Met afloop. Vandaar ook de bandjes vermoed ik.

Geen idee wat voor tegels het zijn. In ieder geval vrij dik en zwaar.

Er is geen sprake van gras in de buurt en er blijft ook nooit water staan. Op geen enkele plek.

Maar ik kan dus niet, al is het maar tijdelijk (beter gelijk goed doen natuurlijk, I know) , een laag zand over het split heen leggen en dan de tegels erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Klopt, dat is alleen een stuk fijner. Daar kunnen de tegels zich op 'zetten' wat met het split van ts niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik zie het verschil niet echt met de split van @Steely Dan en bijvoorbeeld dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VFl4E7f7H_hyMvdAfPm5Jgi2fE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUmCiovZd7YwQgRjOSQvGjIL.jpg?f=fotoalbum_large
Wat toch echt als bestratingssplit wordt verkocht.

Maar misschien mis ik iets. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
Het is trouwens een splitlaag van zo'n 12cm dik. Mijn visuele rolmaat moet wat bijgesteld worden denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Steely Dan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Duidelijk. Het betreft trouwens een verhoogd terras tov de grond. Zo'n anderhalve meter hoogte. Met afloop. Vandaar ook de bandjes vermoed ik.

Geen idee wat voor tegels het zijn. In ieder geval vrij dik en zwaar.

Er is geen sprake van gras in de buurt en er blijft ook nooit water staan. Op geen enkele plek.

Maar ik kan dus niet, al is het maar tijdelijk (beter gelijk goed doen natuurlijk, I know) , een laag zand over het split heen leggen en dan de tegels erop?
Nee, ik zou het split echt weghalen en het doek ook. Het probleem is namelijk dat het split te grof is waardoor het zand er weer tussendoor sijpelt met verzakkingen als gevolg. Gewoon afvoeren en misschien is er wel iemand op marktplaats? Steenkorrel als basis is altijd goed. Je zou ervoor kunnen kiezen om, als dat mogelijk is, om de korrel zo af te werken zodat je overal een laag van 5cm zand kan toepassen. Korrel natuurlijk ook aantrillen en dan zand erop er dat ook weer aantrillen. Dan is je basis goed.

Btw, elke vorm van bestrating of dat nu grind of tegels zijn heeft opsluiting nodig. Zowel om alles op zn plek te houden als zand en grond te scheiden. Of in jouw geval dus ophoging.

Pagina: 1