Quickcheck: bruto productiemeter icm 3fase omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Heb gezocht op google maar.. ik ben toch in de waar en kan vandaag mijn installateur niet bellen

Situatie tot gister ochtend
4540 Wp op 2 groepen (9x300Wp + 8x230Wp), met een 1-fase omvormer
Bruto productie meter type "ME162-D1A52-V12KO" geplaatst door Liander

Situatie nu: (er komt later een warmtepomp)
7445 Wp op 2 groepen (9x300Wp + 13x365 Wp), met een 3-fase omvormer (Renac R3-15k-DT)

Ik zie, via mijn P1 monitor, dat er is wel levering op 3 fases.
Maar.. mijn bruto productie meter staat volledig uit.

Foute van de installateur? of moet ik een nieuwe bruto productie meter regelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3xncFKE-DsY0wd20WqxpbDCUSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJRSH7JHyTrcS3yXzcuS6M0h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05 22:04
Fase in en fase uit omgewisseld?
In tegenstelling tot verbruikers, bij PV is de "fase in" de kant die aan de omvormer moet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
Het is opgelost!

De installateur had geen vraag gesteld over de aanwezigheid van een brutometer, gewoon de 3 fases direct gekoppelde aan de hoofdmeter.

De bas van het bedrijf kwam eindelijk langs want mijn situatie was "complex".
Het was vrij snel duidelijk dat ik eigenlijk 3 keuzen had:

- aparte omvormer kopen om de restante subsidie maximale te benutten (aparte groep maken van ~ 3910Wp)
- nieuwe 3-fase brutometer kopen (en administratieve rompslomp met Liander, Certiq, RVO etc)
- 1 fase van huidige installatie koppelen aan de brutometer

Ja.. opzoeken van restante subsidie over volgende een laatste 4 jaren van de regeling, schatting van productie per 1 fase per jaar met nieuwe installatie
en dans was de keus zo gemaakt: 1 van de 3 fases aan de 1-fase brutometer koppelen.

De jonge man was eigenlijk maar 5mn bezig met de brutometer en nog minder dan 5mn met de omvormer (er was iets anders fout)..