Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 16:59
Goedendag Tweakers,

Graag jullie advies voor de aanschaf van een nieuwe laptop.

Wat wil ik doen met de laptop:
Prive gebruik, internetten lichte office taken.
Programmeren, ik ben wat JavaScript aan het leren omdat ik een simpele game wil maken. Bedoeld om zelf te gebruiken. (stel hier niet te veel van voor)
Dia's en negatieven scannen met een Plustek Opticfilm, direct wat bewerkingen toepassen en opslaan als jpeg. enkele foto's zullen op RAW formaat opgeslagen om later te verder te verwerken. Op de oude laptop werd de workflow hierbij flink vertraagd.
Muziek (gitaar / zang) opnemen met een DAW. Ik gebruik nu nog een eenvoudige DAW maar wil mogelijk de stap maken naar een meer uitgebreide. De laptop moet de keuze niet beperken. Mogelijk ook met wat videobewerking (niet het hoofddoel).
Mogelijk wat gamen maar dit is niet het belangrijkste doel.

Budget:
ongeveer 1700 euro, minder mag natuurlijk ook.

Ik wil de laptop zo nu en dan mee kunnen nemen maar zal deze vooral thuis gebruiken. Ik denk aan een 16" 16:10 scherm met resolutie van minstens 2560 * 1600. Ik heb een werkplek thuis met externe monitor maar zal vanwege de gezinssituatie de laptop waarschijnlijk vaker aan de eettafel gebruiken.

Verdere wensen eisen: toekomstbestendig (vaag begrip) als in specs waarmee ik lang vooruit kan maar ook qua repareerbaarheid (is dit een woord?) / bijvoorbeeld werkgeheugen uitbreiden.
Goed scherm!

Ik overweeg de SKIKK Baldr RTX 4060. Deze heeft de nieuwste generatie i7 processor en moderne videokaart. Als ik deze echter vergelijk met 2 vergelijkbare modellen van Lenovo, valt me op dat de SKIKK 'trager' geheugen heeft. DDR4 3200 vs DDR5 4800. Maakt dit 1 van deze Lenovo laptops met 1 generatie oudere processor/videokaart een betere optie? Ik heb al wat gegoogled op dit onderwerp maar de vele variaties maken dit lastig voor mij om te beoordelen.

Bij de SKIKK moet ik nog wel zelf een Windows licentie aanschaffen. Waarschijnlijk installeer in naast windows nog Ubuntu / Ubuntu Studio.

Mocht iemand iets kunnen zeggen over de schermen van deze laptops, hoor ik het ook graag. Helderheid, contrast, kleur etc.

de vergelijking:
https://tweakers.net/pric.../1912122;1873150;1873166/

Verder sta ik open voor ander advies.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-06 14:37

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
Uitgaande van 32GB ram in alle modellen zou dat niet veel verschil gaan maken absoluut als je dan sneller geheugen met een vorige cpu hebt vs trager geheugen met een nieuwere cpu.

Ja, er zijn zeker voorbeelden van sneller geheugen of nieuwere processor waardoor je daarvoor zou moeten kiezen, maar uw algemene werkzaamheden zal u dat niet direct gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
Bedankt voor het antwoord! Kunt u ook iets zeggen over de helderheid van het scherm? Op uw website vind ik voor dit specifieke model geen waarde voor helderheid.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
ralph t schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:49:
Bedankt voor het antwoord! Kunt u ook iets zeggen over de helderheid van het scherm? Op uw website vind ik voor dit specifieke model geen waarde voor helderheid.

Alvast bedankt.
350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pfudaniel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-03 15:13
Ik zou voor skikk gaan, als reperateur zie ik deze bijna niet binnen komen. Daar entegen wel veel lenovo’s met defecte ITE chips.

Gebruik zelf ook clevo(skikk) en die zijn gewoon goed 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pfudaniel
Ddr5 met 13de gen intel zijn trouwens vele vele male sneller dan ddr4 met 12de of ouder. De 13de gen is een zeer grote stap vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
pfudaniel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:57:
Ddr5 met 13de gen intel zijn trouwens vele vele male sneller dan ddr4 met 12de of ouder. De 13de gen is een zeer grote stap vooruit
Dank je voor antwoord.

De vraag is alleen: wat is sneller, 13e gen + ddr4 3200 (SKIKK) vs 12e gen + ddr5 4800 (Lenovo)? 4800 is 50% meer dan 3200 en dit lijkt me een fors verschil. Ik ben zelf alleen niet zo in de materie thuis om te kunnen beoordelen of dit in de praktijk veel uitmaakt. Ik wil graag zo lang mogelijk vooruit met de laptop. Mijn huidige Asus vivobook gaat al bijna 10 jaar mee. Dit heb ik kunnen rekken door HDD -> SSD, geheugen upgrade en OS 'downgrade' (Windows 7 -> chrome os flex). Doet het nog steeds dus na aanschaf nieuwe, gaat de oude naar m'n dochter of naar de kringloopwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pfudaniel
ralph t schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:34:
[...]

Dank je voor antwoord.

De vraag is alleen: wat is sneller, 13e gen + ddr4 3200 (SKIKK) vs 12e gen + ddr5 4800 (Lenovo)? 4800 is 50% meer dan 3200 en dit lijkt me een fors verschil. Ik ben zelf alleen niet zo in de materie thuis om te kunnen beoordelen of dit in de praktijk veel uitmaakt. Ik wil graag zo lang mogelijk vooruit met de laptop. Mijn huidige Asus vivobook gaat al bijna 10 jaar mee. Dit heb ik kunnen rekken door HDD -> SSD, geheugen upgrade en OS 'downgrade' (Windows 7 -> chrome os flex). Doet het nog steeds dus na aanschaf nieuwe, gaat de oude naar m'n dochter of naar de kringloopwinkel.
13de gen met ddr4. Maar ik denk skikk heeft zeker wel een model met 13de en ddr5 binne je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
pfudaniel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:38:
[...]

13de gen met ddr4. Maar ik denk skikk heeft zeker wel een model met 13de en ddr5 binne je budget?
Nee dat is een stap van 300 euro en dan met een rtx 4050 ipv 4060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
pfudaniel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:55:
Ik zou voor skikk gaan, als reperateur zie ik deze bijna niet binnen komen. Daar entegen wel veel lenovo’s met defecte ITE chips.

Gebruik zelf ook clevo(skikk) en die zijn gewoon goed 👌
Moet ik tegenspreken... Iets met een acculader die na een half jaar kapot was, een batterij die na een jaar de geest gaf, 2 ventilatoren die defect waren binnen een jaar en een lvds-kabel die net binnen de garantie stuk was. Overigens was een van de ventilatoren achteraf gezien al stuk kort na levering.

Oja, en in 7 jaar tijd heb ik nauwelijks een update gezien. Software is super lastig te vinden daarnaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKIKK

SKIKK

Bedrijfsaccount SKIKK
hoi1234 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Moet ik tegenspreken... Iets met een acculader die na een half jaar kapot was, een batterij die na een jaar de geest gaf, 2 ventilatoren die defect waren binnen een jaar en een lvds-kabel die net binnen de garantie stuk was. Overigens was een van de ventilatoren achteraf gezien al stuk kort na levering.

Oja, en in 7 jaar tijd heb ik nauwelijks een update gezien. Software is super lastig te vinden daarnaast.
't kan niet altijd goed gaan, soms zit het wat tegen ;-).
Updates komen gewoon via Windows updates en de software zelf.

Bios is verkrijgbaar via de klantenservice (mits beschikbaar).
Pagina: 1