Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynenza
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 09:36
Hi Tweakers,

ja de titel zegt het al een beetje. Het vraagteken laat zien dat ik de weg kwijt ben. Het was tijd om mijn z390 te vervangen door een z690. Asrock Riptide DDR4. 13600K erbij en een nieuwe cooler.

De onderdelen vervangen en wat opstartprobleempjes tegen gekomen. Daarom besloten alles helemaal los te trekken en van begin af aan te beginnen. Omdat ik al een aantal keren dingen in elkaar heb gezet en uit elkaar heb gehaald begon ik maar even met bouwen buiten mijn case. Ik heb mijn systeem dus opgebouwd BUITEN mijn Fractal Case, op een zachte ondergrond. Na wat aanpassingen in de BIOS is hij good to go en kwam ik in Windows. Beetje rondklikken en daarna afsluiten.

Nu plaats ik moeder bord in de case ze krijg ik de melding : Windows Stop Code Driver Verifier DMA Violation.
Alle dingen die ik op internet heb geprobeerd. En nu de "Grap"...Ik leg mijn case op z'n zij zodat ik nog kan monteren. Ik leg een vaatdoek neer op de plek van het MOBO. Ik leg de MOBO erop, sluit alles aan en hij gaat meteen. Er wordt dus ergens kortsluiting gemaakt, terwijl oude MOBO na terugplaatsen prima draait. Is mijn MOBO DOA, of mis ik nog iets? Hoor bijzonder graag wat jullie kunnen bedenken

Beste antwoord (via Cynenza op 18-05-2023 18:23)

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
@Cynenza Als de afstandhouders overeenkomen met de bevestigingsgaten van het mobo moet dat goed zitten.

Technisch gezien kan het een doa zijn dat een van de groundplanes een defecte condensator verbind met massa maar dat is puur giswerk hoor zonder enkele onderbouwing.

Als het moederbord correct gemonteerd zit zou er geen reden moeten zijn voor een probleem als dit.

Omruilen is altijd mogelijk aan de hand van de huidige bevinding en dan zal je een doa aan moeten melden bij de leverancier.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Cynenza schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:53:
Hi Tweakers,

ja de titel zegt het al een beetje. Het vraagteken laat zien dat ik de weg kwijt ben. Het was tijd om mijn z390 te vervangen door een z690. Asrock Riptide DDR4. 13600K erbij en een nieuwe cooler.

De onderdelen vervangen en wat opstartprobleempjes tegen gekomen. Daarom besloten alles helemaal los te trekken en van begin af aan te beginnen. Omdat ik al een aantal keren dingen in elkaar heb gezet en uit elkaar heb gehaald begon ik maar even met bouwen buiten mijn case. Ik heb mijn systeem dus opgebouwd BUITEN mijn Fractal Case, op een zachte ondergrond. Na wat aanpassingen in de BIOS is hij good to go en kwam ik in Windows. Beetje rondklikken en daarna afsluiten.

Nu plaats ik moeder bord in de case ze krijg ik de melding : Windows Stop Code Driver Verifier DMA Violation.
Alle dingen die ik op internet heb geprobeerd. En nu de "Grap"...Ik leg mijn case op z'n zij zodat ik nog kan monteren. Ik leg een vaatdoek neer op de plek van het MOBO. Ik leg de MOBO erop, sluit alles aan en hij gaat meteen. Er wordt dus ergens kortsluiting gemaakt, terwijl oude MOBO na terugplaatsen prima draait. Is mijn MOBO DOA, of mis ik nog iets? Hoor bijzonder graag wat jullie kunnen bedenken
Komen alle afstandhouders overeen met die op het moederbord?

Als het moederbord uit de kast functioneel is zal het ergens in de kast zitten, als het moederbord in de kast zit zonder de headers van usb etc te verbinden is dan het probleem nog steeds aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cynenza schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:53:
Hi Tweakers,

Je linkt een DDR5 Z790 moederbord

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynenza
Sorry...ik kan het niet veranderen volgens mij. Maar het is de DDR4! Geen twijfel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynenza
TRAXION schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Komen alle afstandhouders overeen met die op het moederbord?

Als het moederbord uit de kast functioneel is zal het ergens in de kast zitten, als het moederbord in de kast zit zonder de headers van usb etc te verbinden is dan het probleem nog steeds aanwezig.
Hi. Dank voor je reactie. Ik zal die afstandhouders nog eens nalopen.
Ik kan alle items overigens stuk voor stuk loskoppelen en vastmaken, maakt geen verschil, dus moet haast afstandhouders wel zijn. Het gebeurt soms ook dat de PC niet eens aangaat. Dat of het blauwe scherm met de foutmelding.

PS je bedoelt denk ik de uitlijning van de afstandhouders, toch? Dat zijn er in totaal 9. 1 in het midden mobo te centreren, en dan nog 8 afstandhouders. Ik heb de originele schroeven gebruikt. Bij oude systeem geen problemen, maar nu helaas wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Cynenza op 18-05-2023 13:31 . Reden: kleine aanvullende vraag ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
@Cynenza Als de afstandhouders overeenkomen met de bevestigingsgaten van het mobo moet dat goed zitten.

Technisch gezien kan het een doa zijn dat een van de groundplanes een defecte condensator verbind met massa maar dat is puur giswerk hoor zonder enkele onderbouwing.

Als het moederbord correct gemonteerd zit zou er geen reden moeten zijn voor een probleem als dit.

Omruilen is altijd mogelijk aan de hand van de huidige bevinding en dan zal je een doa aan moeten melden bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cynenza
Hi Traxion,

ik bericht je nu vanaf mijn "oude pc / moederbord" in dezelfde kast. Dus het oude mobo doet het wel. Dus je verhaal m.b.t. groundplanes of condensator lijkt me goed mogelijk. Ik ga een DOA melden. Ik laat dit draadje nog even open, zodat ik jullie laatste updates kan geven.

wat me ook opvalt is dat op het moment dat ik de powerknop indruk het wel 2 seconden duurt voordat het mobo ook daadwerkelijk inschakelt. Laat ik het zo zeggen, alle lampjes branden van begin af aan (mobo rgb) maar over items duurt tot wel 2 seconden. Er zit gewoon iets niet lekker.

[ Voor 33% gewijzigd door Cynenza op 18-05-2023 14:56 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cynenza
DOA is inmiddels geaccepteerd en het moederbord gaat terug.
Ik kom zojuist bij mijn broer vandaan en hij heeft ook van de week nieuwe items besteld. Hij heeft nu een 1 op 1 kopie van mijn gewenste setup. Case, MOBO, CP, GPU...alles. Binnen 2 uur up and running.

Dus moet moet de mobo zijn. Dank voor jullie reacties. Hier kan wel een slotje op. Mocht mijn nieuwe mobo problemen opleveren..dan meld ik me weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cynenza
Allen, dank voor jullie hulp ik heb een nieuwe MOBO.
Starten en lopen! Kan een slotje op!
Pagina: 1