Plavuizen vervangen door pvc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-07 15:01
Beste tweakers, ik ben op zoek naar wat professioneel advies.
Ik heb een plavuizen vloer (45m2) waar ik in de plaats pvc voor wil leggen, in eerste instantie dacht ik tegels verwijderen, egaliseren en pvc er over, maar blijkbaar liggen ze in een laag cement van 2cm welke verwijderd dient te worden.
Mijn ervaring met vloeren gaat niet verder dan kliklaminaat leggen dus ik weet even niet hoe dit het best aan te pakken, ik wil de dekvloer zo min mogelijk beschadigen, hier ligt ook een vloerverwarming in.
Vloer over de tegels gaat niet gezien er veel hol klinken en los liggen.
Als iemand tips heeft hoor ik ze graag, bvd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyZJk3f0DXYCNCM7QwsCPYbD6iM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7IWPeC9Herwz5f4K1HiWkUu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18hKdtU3GuQO4xR9gv5Ujlx5uHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB4Esc3BwILAfNh9f0slthM3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door DapperKonijntje op 18-05-2023 12:55 ]

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:55
Pfoe, als ik dit zie geeft mij dat het gevoel dat dit een behoorlijk werkje gaat worden.

Is pvc over de tegels heen geen optie?
Ook zal de vloer behoorlijk zakken na verwijderen dus dan zullen onder de deuren behoorlijke kieren ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Mja ik heb er al soort van vrede mee gemaakt dat het een groter project gaat worden, de tegels liggen los dus die zouden eerst gerepareerd moeten worden voor er pvc over kan, dan gooi ik het er liever direct uit.
Kier onder de deuren is geen probleem, deze willen we later ook gaan vervangen, de voordeur ligt al in een verlaging, alleen de achterpui krijgt een wat hogere drempel, maar voordeel is dat het plafond wat hoger wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door DapperKonijntje op 18-05-2023 13:26 ]

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je nog de wens voor vloerverwarming? Dan is dit natuurlijk een mooi moment.

Ik weet niet wat beter is, hangt ook van bovenstaande af. Je kunt zeggen, tegels er af, en dan egaliseren, of tegels met cement en al er uit. Dat laatste kan redelijk snel gaan met 2 man en 2 breekhamers.

Oh wacht, er ligt al vloerverwarming. Dan zou ik proberen de tegels er af te tikken en dan te egaliseren. Als dat echt goed glad is kan de pvc er op verlijmd worden. Maar dan moet je misschien wel eerst een egaline nemen voor 5-50mm ofzo en daarna een dunnere om de afdruk van de ondervloer weg te krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door _ferry_ op 18-05-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Bedankt voor je reactie, er ligt idd vloerverwarming in, maar ik wil deze eigenlijk laten vervangen met een nieuw systeem, de huidige is bedoeld als bijverwarming 23 jaar geleden en ik wil overgaan naar hoofdverwarming en dan radiatoren verwijderen, maar hiervoor moet de cementlaag dus wel weg.
Volgens een kennis (klusser, maar geen pro) zou het wel beter zijn de specie te verwijderen, gezien de staat denk ik dat ook, er moet echt flink wat opgevuld worden anders.

Portfolio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:42
Ik zou dit kaalhalen. Liever 1x goed dan nieuw op oude rommel, dat geeft uiteindelijk alleen maar meer problemen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:52
Specie zou je er redelijk eenvoudig uit moeten kunnen timmeren.
Ik zou denken aan iets van een tegelstripper huren met een brede beitel.

Of even druk met een boorhamer als je niets wil huren. Met een 15/20cm beitel ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 18-05-2023 14:40 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En een puinbak. Want je bent minimaal 1 kuub aan het breken en aangezien dat geen mooie vierkantjes zijn, neemt dat zomaar 2 kuub in beslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Bedankt voor de tips.
Señor Sjon schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:34:
Ik zou dit kaalhalen. Liever 1x goed dan nieuw op oude rommel, dat geeft uiteindelijk alleen maar meer problemen.
Met kaalhalen bedoel je de specie verwijderen en niet de hele dekvloer toch?

Portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:52
Is ook net hoeveel ruimte je nog zou willen winnen in de hoogte.

Een dekvloer komt nog wel eens makkelijk in grote brokken los als je met beleid aan de zijkant begint te rammen met een boorhamer. Als je die weghaalt kan je daar mooi je vloerverwarming leggen en een nieuwe dekvloer. Daarmee win je direct extra hoogte(minimaal het stuk van je cementlaag). Blijft de dekvloer goed vast liggen dan kan je daar uiteraard ook de buizen in frezen. Doe je alles zelf dan is volledig weghalen wellicht makkelijker dan frezen.

Is de huidige vloerverwarming wel hoofdverwarming? Zit er voldoende isolatie onder je beton? Anders kan je altijd nog alles verwijderen.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 18-05-2023 14:56 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Huidige vloerverwarming is niet de hoofdverwaming, mijn idee was om de nieuwe opnieuw te laten Infrezen door de oude heen, dit ga ik ook laten doen door mensen die dat veel beter kunnen dan ik

Dekvloer verwijderen en opnieuw laten storten is weer een extra kostenpost dus liever niet, maargoed ik weet niet precies hoe het opgebouwd is, dit zit er al in si ds 2003 en ik woon er pas 5 jaar.

Qua hoogte win ik al 2cm met enkel de specie verwijderen

Portfolio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Infrezen is ook niet gratis, met hele dekvloer opnieuw kun je mogelijk ook nog je isolatie upgraden? Hangt van de totale opbouw van de vloer af denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En makkelijker extra elektra, data en speakerterminals aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Misschien komt hier mijn gebrek aan kennis hard om de hoek kijken, maar is een nieuwe dekvloer niet vele malen duurder?

Mijn oorspronkelijke plan was tegels eruit, egaliseren, pvc verlijmen klaar, dan de oude vloerverwarming blijven gebruiken icm 1 extra radiator.

Toen kwam daar nieuwe vloerverwarming bij, afijn past nog in het budget en toekomstbestendig, kon volgens de partij gewoon opnieuw ingefreesd worden.

De hele vloer er uit met kabels en leidingen etc lijkt me overkill als het niet nodig is, de aansluitingen zitten op prima plekken en ik gebruik sonos dus hoef niet echt speaker kabels ergens in te verwerken.

Ik ga gewoon een stukje uit de hal proberen en dan hopen dat de specie zonder al te veel moeite van de vloer loskomt.

Portfolio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DapperKonijntje
Updateje, met een hamer en schroevendraaier onder de specie geprobeerd te komen en het komt zonder problemen los, dus als dit overal zo is hoef ik niet eens met zware apperatuur aan de slag, vloer eronder ziet er ook netjes uit.
Ik ga eerst de boel maar eens loshalen zo en dan kijken wat de staat van de rest is, bedankt voor alle tips iig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDwVSIhS8QC7ke5rDxpVA-ztDzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5mf4t8oBblYLCELqbTgtdb3.jpg?f=fotoalbum_large

Portfolio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:58
Doe jezelf een plezier en koop een voegbeitel.

Of nog beter, een goedkope beekhamer van de Lidl bijvoorbeeld. Setje beitels erbij en je bent met een dag klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Eens... koop een eenvoudige boorhamer, beiteltje erop en klaar is Klara. Liever nog op accu, kun je vrij bewegen, en een een kleiner model kun je met 1 hand bedienen (onderschat dat niet)
Als je nog veel meer gaat klussen, bijv een Bosch GBH 18V-21 (zijn van die aankopen waarvan je zegt: oh! dat had ik een paar klussen eerder moeten doen), maar ook Parkside heeft er 1 op accu.

Puincontainertje van 2 of 3 m3 kost niet veel. Voor 160 euro ben je van alle puin af en scheelt heel wat ritjes milieupark.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 18-05-2023 21:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1