Monitor met trage Response Time, relevant bij gamen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 20:32
Ik weet niet zeker of mijn topic hier het beste is.

Eén van de monitoren die ik in mijn lijst heb staan is de Eizo CG2700X. Ik zoek een goede monitor voor video- en fotobewerking, maar wil daarnaast er ook op kunnen gamen en office-taken op kunnen uitvoeren. Ik heb helaas geen ruimte om een tweede monitor te plaatsen op mijn bureau. Ik heb een vraag over de respons time en invloed op het gamen.

Volgens deze test van Plad zijn de reactietijden:
We bepalen de zwart-wit wisseling met een nogal trage 25,2 ms en de snelste grijs wisseling met 18,2 ms. De gemiddelde waarde voor al onze 15 meetpunten is 30,1 ms. De Color-to-Color-waarde is met 24 ms langzaam.
De games die ik speel zijn vaak single player games zoals Shadow of the Tomb Raider, Hellblade, en soms eens een shooter zoals Call of Duty, waar ik toch vaak in de top 3 beland met mijn oude monitor met een 6ms respons time.

Vraag is, wat ga ik hiervan merken? Is gamen op de Eizo vrijwel zinloos of valt het wel allemaal mee? Gezien er 1000ms in 1 seconde zit, klinkt 25ms (een kwart van 1/10seconde) als niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoe hoger de responsetijd, hoe meer t beeld smeert als er veel actie wordt getoond.
En je zegt wel, 25ms lijkt niet zoveel maar dat is toch best fors.

Aan de andere kant, het is maar wat je referentiekader is. Als je nu een veel oudere monitor hebt met slechtere specs, dan is dit gewoon een vooruitgang.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09 20:32
McKaamos schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:39:
Hoe hoger de responsetijd, hoe meer t beeld smeert als er veel actie wordt getoond.
En je zegt wel, 25ms lijkt niet zoveel maar dat is toch best fors.

Aan de andere kant, het is maar wat je referentiekader is. Als je nu een veel oudere monitor hebt met slechtere specs, dan is dit gewoon een vooruitgang.
Dank voor je antwoord. Mijn referentiekader is een Dell UP2716D met 6ms responstijd. Dus, wat betreft beeldkwaliteit is het wel veel beter, maar respond tijd is wel veel slechter: 6ms ==> 25ms.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een geclaimde 6ms vergelijken met een geteste 25ms geeft mogelijk niet het juiste beeld. Vaak is die 6ms onzin en is het werkelijk een stuk hoger. Wil je het goed vergelijken moet je een praktijktest pakken met nog een praktijktest en niet een test met een claim. Fabrikanten willen natuurlijk een zo laag mogelijk getal, dus sjoemelen ze met die getallen waarbij een test iets heel anders kan aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik doe zelf ook aan foto- en videobewerking en gebruik de:
- Asus ProArt PA24AC: 1920 x 1200, response time 5 ms
- Asus ProArt PA27AC: 1440p, response time 5 ms
Zowel voor bewerken als gamen werken ze prima.

Wil je een 27" 4k professionelere monitor, dan is er de
https://www.asus.com/disp...display-pa27ucx/techspec/
met een response time van 4 ms.

Nadeel is alleen dat de speakers ruk zijn, maar dat zijn de meeste monitoren.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.