Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.w.e.a.k.
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Beste leden,

Ik werk bij een bouwbedrijf, en zou na werktijd wat willen bijverdienen door wat klusjes te doen. (Stuccen, gipsplaten, metselen, elektra).
Is het handig om direct een kvk nummer aan te vragen? Zodat ik de klant een factuur kan sturen, en op bepaalde sites kan kopen.
En mocht ik in het ergste geval totaal geen klanten krijgen, kan het aankopen van gereedschap ex btw dan voor mij nadelige gevolgen hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://www.kvk.nl/starte...rijf-inschrijven-bij-kvk/

Aangezien je zakelijke diensten gaat leveren lijkt het antwoord mij Ja, maar lees de site van de KvK eens door. De kosten zijn te verwaarlozen, dus waarom niet?

Overigens moet je wel kijken of je überhaupt nevenwerkzaamheden mag doen van je arbeidsovereenkomst.

[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 18-05-2023 11:40 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Voor belastingvoordeel moet je minimaal 1.225 uur per jaar in je onderneming werken: https://www.kvk.nl/starte...s-over-het-urencriterium/

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Mog schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:47:
Voor belastingvoordeel moet je minimaal 1.225 uur per jaar in je onderneming werken: https://www.kvk.nl/starte...s-over-het-urencriterium/
Los van startersaftrek en zelfstandigenaftrek bij het urencriterium heb je zonder daaraan te voldoen alsnog recht op meerdere (potentiële) voordelen waaronder:
  • BTW terugvragen, zeker bij meer kosten dan omzet in een aanloopperiode interessant
  • Investeringsaftrek (KIA, MIA, EIA)
  • MKB winstvrijstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:07

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Twijfels schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:03:
[...]

Los van startersaftrek en zelfstandigenaftrek bij het urencriterium heb je zonder daaraan te voldoen alsnog recht op meerdere (potentiële) voordelen waaronder:
  • BTW terugvragen, zeker bij meer kosten dan omzet in een aanloopperiode interessant
  • Investeringsaftrek (KIA, MIA, EIA)
  • MKB winstvrijstelling
Dat is zeker waar.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-05 17:29

Lordy79

Vastberaden

T.w.e.a.k. schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:31:
mocht ik in het ergste geval totaal geen klanten krijgen, kan het aankopen van gereedschap ex btw dan voor mij nadelige gevolgen hebben?
Nee, dan verkoop je de gereedschappen (met BTW) en draag je die BTW netjes af.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 22:43
Overigens is het ook iets om even jouw arbeidsovereenkomst op na te slaan. In verband met een mogelijk concurrentiebeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-05 13:08
Werknemers staan tegenwoordig vrij sterk m.b.t. nevenwerkzaamheden toch?

De wet is leidend. Dus wat er in het contract staat maakt niet heel veel uit als dit niet conform de wet is.

Zie onder andere:
- https://cmweb.nl/2022/07/...od-op-nevenwerkzaamheden/
- https://www.ad.nl/werk/an...t-moet-je-weten~add6eb70/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Toxic_Dreams schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:34:
Werknemers staan tegenwoordig vrij sterk m.b.t. nevenwerkzaamheden toch?

De wet is leidend. Dus wat er in het contract staat maakt niet heel veel uit als dit niet conform de wet is.

Zie onder andere:
- https://cmweb.nl/2022/07/...od-op-nevenwerkzaamheden/
- https://www.ad.nl/werk/an...t-moet-je-weten~add6eb70/
Is natuurlijk prima, maar indien er in het contract een clausule staat dat het niet zou mogen, ga je uiteindelijk toch gezeik kunnen krijgen. Ook al sta je in je recht. Kans is en blijft natuurlijk gewoon dat je te maken krijgt met een arbeidsconflict. Dat is natuurlijk wel iets om in het achterhoofd te houden. Goed overleg is soms dan gewoon toch nog altijd het meest praktisch. En afhankelijk van wat er in dat overleg gezegd wordt, is het een beetje aan jezelf hoever je zou willen gaan om je gelijk te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-05 13:08
psychodude schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:03:
Is natuurlijk prima, maar indien er in het contract een clausule staat dat het niet zou mogen, ga je uiteindelijk toch gezeik kunnen krijgen. Ook al sta je in je recht. Kans is en blijft natuurlijk gewoon dat je te maken krijgt met een arbeidsconflict. Dat is natuurlijk wel iets om in het achterhoofd te houden. Goed overleg is soms dan gewoon toch nog altijd het meest praktisch. En afhankelijk van wat er in dat overleg gezegd wordt, is het een beetje aan jezelf hoever je zou willen gaan om je gelijk te halen.
Je moet dit natuurlijk wel in overleg doen met je werkgever.

Zelf heb ik ook in mijn contract staan dat het niet mag, maar na de regels veranderd zijn met mijn werkgever gezeten en aangegeven dat ik een eigen bedrijf wilde gaan starten.

Een goede werkgever gaat dan niet moeilijk doen. Als je dit samen netjes bespreekt en heldere afspraken maakt zou dit echt niet moeten resulteren in een arbeidsconflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Er zijn al veel goede links gepost. Er lopen natuurlijk nogal wat zaken door elkaar heen:
- afspraken met werkgever die contractueel zijn vastgelegd m.b.t. nevenwerkzaamheden of concurrentiebedingen
- wetgeving w.b. maximum aantal uren volgens de arbeidstijdenwet

Daarnaast nog het onderscheid tussen:
- KvK-inschrijving, kan geen kwaad v.z.i.w., en
- belastingregels, waarbij je bij belastingtechnische zaken ook weer onderscheid moet maken tussen ondernemer zijn voor de btw (dat ben je praktisch al wanneer je winst wilt maken en heeft als voordeel dat je idd voorbelasting terug kunt vragen) en voor de inkomstenbelasting (tip: doe de ondernemerscheck). Maar ook al ben je geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, dan kun je alsnog investeringen aftrekken in box 1 onder overige werkzaamheden. Vaak ook investeringen die je gedaan hebt in aanloop naar het starten van je onderneming v.z.i.w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-05 21:09
T.w.e.a.k. schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:31:
En mocht ik in het ergste geval totaal geen klanten krijgen, kan het aankopen van gereedschap ex btw dan voor mij nadelige gevolgen hebben?
Misschien vergis ik me, maar ik lees hier tussen de regels door "ik wil een KvK/BTW-nummer aanvragen zodat ik voorbelasting kan aftrekken en lekker goedkoop spullen kan aanschaffen; misschien dat ik ooit nog zakelijke activteiten ga ontplooien maar zeker weet ik dat ook niet".
Zo werkt dat niet.

Toen ik me inschreef bij de KvK/BTW stonden er vrij kort daarna twee heren van de belastingdienst op de stoep die graag een praatje wilden komen maken. Heel vriendelijk, we hebben lekker in de tuin in het zonnetje gezeten en onder het genot van een kopje koffie gepraat, maar ze wilden wel graag weten wat ik precies van plan was met m'n onderneming en ik kreeg wat uitleg over de BTW. Nooit meer wat van gehoord, maar ik kan me voorstellen dat als ik allemaal aangiftes had gedaan met alleen maar teruggaaf voorbelasting en 0 omzet dat ze dan nog eens terug zouden zijn gekomen...
Pagina: 1