Blue Corner ervaringen thuisladen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honda4life
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:59
Hallo iedereen,

Binnenkort komt m'n elektrische leasewagen en bestaat de optie een thuislaadpaal aan te schaffen bij slechts 1 dienstverlener (om zo de thuislaadkosten terug te kunnen vorderen).
Ik moet me nog verder verdiepen in wat me dit bruto / netto kost en het fiscale voordeel dit me oplevert.
In combinatie met zonnepanelen lijkt het me zeker rendabel om het laden te kunnen regelen om zo veel mogelijk eigenverbruik te hebben, en zo weinig mogelijk in het net te hoeven steken aan een treurig injectietarief (en de volle pot per kWh terugbetaald krijgen van de werkgever).

Nu ja... offerte.
Een laadpaal monofase 16A kost me ongeveer 1200€, om nog maar te zwijgen over een sokkel die me nog eens 550€ extra kost (wat toch wel de voorkeur geniet).
Dit ervan uitgaande dat ik zelf de kabels reeds voorzie (zoals zelf gevraagd, ervaring genoeg), en bijgevolg zelf insta voor de keuring (gevolg).

Ik heb reeds een stopcontact op afzonderlijke kring buiten aan m'n parkeerplek dat perfect zou omgebouwd kunnen worden tot een laadpaal... maar daar moet dan weer een vaste Ethernet kabel naartoe, helaas geen laadpaal met WiFi dus dat wordt een powerline adapter in de sokkel hopelijk weggewerkt krijgen.

Willen we dit upgraden naar 32A monofase, dan komt er nog een intelligente module bij van nog eens 500€
Wat een prijzen... er staat een digitale meter met P1-poort, maar niet compatibel in BE (wel in NL blijkbaar)...
Zou deze functionaliteit ooit beschikbaar komen mits firmware update?

Hoe veel plaats in de zekeringkast: 12 modules (210 mm!) om alles geïnstalleerd te krijgen blijkbaar.
Zo veel plaats maken wordt een hele uitdaging in de bestaande kast, of een tweede kast monteren.
Deze module meet niks van de zonnepanelen (enkel wat de stroom uit het net is), dus echt "groen" laden met maximalisatie zelfconsumptie is ook verre van het geval.
Toch een beetje zonde dat we efficiënter met hernieuwbare energie moeten omgaan, een capacitietstarief hebben, dat dit relatief eenvoudig te optimaliseren kan zijn en er zo weinig moeite gedaan wordt hier iets bruikbaars voor op de markt te brengen. Ik heb zo het gevoel dat ik eigenlijk een beetje "overpriced dure brol" koop.

Nu... iets of wat handig tweaker ziet wel mogelijkheden de data uit de P1-poort om te vormen naar het Nederlandse telegram, of zelf de "intelligente" module plaatsen aan nog niet de helft van de prijs, of ook hier weer deze te emuleren via P1-poort, home assistant, Arduino, Python, whatever (is zo gek nog niet om de P1 om te vormen tot een modbus slave met een Arduino).

Heb je tot deze laadpaal als gebruiker voldoende toegang om aan de instellingen te kunnen om de juiste opties te enablen, of pollt de laadpaal zowieso op meters, en afhankelijk van een gevonden meter, en meetwaarden z'n maximale laadstroom aan te passen?
Iemand al een poging gedaan netwerkverkeer te capturen etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter Verdonck
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-12-2024
Bij Blue Corner Curved laadpaal is alles geconfigureerd voor de Blink/Blue corner backend.
Het lijkt erop dat je als gebruiken geen toegang hebt tot eender welke setting.

Hoe kan je dan ooit overschakelen naar de backend van een andere OCP? Iemand een idee?