Pivot table geeft alleen (blank)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:09
Mijn vraag
Ik heb weer echt een vaag probleem in Excel waar ik niet uitkom. Ik heb een vrij eenvoudig bestand met een aantal tabellen. Op de tabellen heb ik pivot tables gemaakt, waarbij de data source de tabel is (bijvoorbeeld Table/Range = Table3). De pivot table geeft alleen maar (blank) in de rijen. Dat geldt voor elke pivot table in mijn bestand op alle tabellen.

Uiteraard heeft het altijd gewerkt en nu ineens niet meer. Ik snap er geen bal van en ik durf best te zeggen dat ik een zeer gevorderde Excel-gebruiker ben. Maar als je een mogelijke oplosing hebt, beschouw me dan als een n00b, want misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Office 365
- xlsm-bestand
- ik gebruik vba, maar daar lijkt het probleem niet te zitten (zie hieronder wat ik al geprobeerd heb)
- (ik denk dat hier het probleem zit >>>) dit bestand is gemaakt op een Windows-machine. Daarna is het gebruikt door meerdere users op een gedeelde locatie via Teams (dacht ik). Die users gebruiken allemaal Mac (op één na). Ik ben al eerder tegen issues aangelopen (W vs. Mac) dus ik vermoed dat de Mac-Excel op een of andere manier de data heeft gecorrumpeerd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- handmatig verversen. Werkt niet
- een nieuwe pivot table maken op de bestaande tabel. Werkt niet, alleen maar (blank)
- een nieuwe tabel maken (Table8) en daar een pivot table op maken. Dat werkt, dus het bestand kan nog wel pivot tables maken
- een nieuwe data range maken en daar een pivot table op maken. Dat werkt, dus het bestand kan nog wel pivot tables maken
- ChatGPT gevraagd naar oplossingen. Geen enkele biedt soelaas
- Gegoogled naar dit probleem, maar dat levert alleen maar hits op over verkeerd geselecteerde data ranges of lege rijen
- Table3 geconvert naar een range en daar een pivot table op gemaakt. Dat werkt (maar is geen oplossing)
- Table3 geconvert naar een range en toen weer terug naar een tabel. Dat werkt niet
- Table3 een anderen naam gegeven (Table33) en daar een pivot table op maken. Werkt niet
- calculation options staat op automatic
- beveiliging is verwijderd van alle bladen
- probleem oplossen op Mac of Windows lukt niet en het bestaat op allebei
- data in de tabel vermindert. Bevatte 4000 lijnen, nu 48. Werkt niet
- er staan geen filters op de tabellen of de pivot tables
- aller-, allerbelangrijkste: het heeft dus gewoon altijd gewerkt

tl;dr: pivot table laat geen data zien, terwijl de bron écht data bevat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-04 23:30
Stomme vraag, maar hoe staat de automatisch gedefinieerde range van 'Table3' nu ingesteld? Krijg je wel data te zien als je in de corrupte pivot het bereik handmatig definieert?

[ Voor 32% gewijzigd door Sirhc_95 op 18-05-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar Table3 is een 'echte' tabel. Dus dynamisch qua range. En de data source van de pivot table verwijst dus ook naar Table3 en niet naar een range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:24

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Kun je het aantal regels iets kleiner maken, anonimiseren/faken en het bestand delen (mag ook via DM)? Ik kijk graag even met je mee naar een mogelijke oplossing.

Twee dingen uit m'n hoofd die je even kunt proberen:
- Pivottable Options > Data > Items To Retain van automatic op None zetten
- Pivot selecteren, dan in de ribbon 'Pivottable Analyse'> Clear > Clear all

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Helaas kan ik het bestand niet delen of eenvoudig anonimiseren. Bedrijfs- en persoonlijk informatie :-(

- Items to retain naar none --> geen effect
- Clear all --> Excel loopt vast en start opnieuw op in de basisversie. In de versie waarin ik al heb zitten klooien geen effect

Excel-bestand is niet enorm groot: 1,1MB. Andere statistieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_jk2gbonhemUcswD44Amp4clHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3fhstZbDjKKDHBd8XxPozYyX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-04 21:31
Zo in eerste instantie lijkt het mij op één of andere manier een opmaak iets (ook gezien een range wel pivot toelaat). Maar dit is wel een wilde gok.

Kun je eens kijken als je zoveel mogelijk de opmaak op bijv. Getal of tekst zet?
Alternatief de Table/range van de pivot table naar specifiek bereik zetten (dus van A1 t/m...), ipv naar Table3 te verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Dank voor je suggestie, maar met de opmaak heeft het niets te maken. Ook als je de pivot table dubbelklikt (zodat alle onderliggende data zichtbaar wordt in een nieuwe tabel), dan zie ik nul regels met data.

De meest eenvoudige kolom (met namen van medewerkers, geformat als tekst) geeft dus als resultaat (blank).

Iemand nog gedachtes over uitwisseling tussen Windows en Mac en hoe dat data kan beïnvloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:01

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Sleepoog schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:37:
Mijn vraag
Ik heb weer echt een vaag probleem in Excel waar ik niet uitkom. Ik heb een vrij eenvoudig bestand met een aantal tabellen. Op de tabellen heb ik pivot tables gemaakt, waarbij de data source de tabel is (bijvoorbeeld Table/Range = Table3). De pivot table geeft alleen maar (blank) in de rijen. Dat geldt voor elke pivot table in mijn bestand op alle tabellen.

Uiteraard heeft het altijd gewerkt en nu ineens niet meer. Ik snap er geen bal van en ik durf best te zeggen dat ik een zeer gevorderde Excel-gebruiker ben. Maar als je een mogelijke oplosing hebt, beschouw me dan als een n00b, want misschien zie ik iets heel simpels over het hoofd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
[...]
- Table3 geconvert naar een range en daar een pivot table op gemaakt. Dat werkt (maar is geen oplossing)
- Table3 geconvert naar een range en toen weer terug naar een tabel. Dat werkt niet
- Table3 een anderen naam gegeven (Table33) en daar een pivot table op maken. Werkt niet
[...]
tl;dr: pivot table laat geen data zien, terwijl de bron écht data bevat
Wat bedoel je met "geconvert naar een range (en toen weer terug)? Wat voor handelingen doe je dan?

Het lijkt er op dat er een probleem is met de verwijzing, Ik zou in dit geval beginnen met de "Name Manager" (Formulas -> Name Manager), Wat voor formule staat er in die verwijzing naar Table3?

Laatste plek waar misschien 'rariteiten' (/onverwachte instellingen) staan is te vinden onder Data -> existing Connections, die heeft 2 tabbladen, tabellen & Connections.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Wat bedoel je met "geconvert naar een range (en toen weer terug)? Wat voor handelingen doe je dan?
Ik ga in Table3 staan en klik dan Table Design > Convert to Range. Vervolgens maak ik van range weer een tabel. Dat doe ik met het idee dat Excel de tabel niet meer herkent o.i.d. Maar goed, dat helpt dus niet.
Het lijkt er op dat er een probleem is met de verwijzing, Ik zou in dit geval beginnen met de "Name Manager" (Formulas -> Name Manager), Wat voor formule staat er in die verwijzing naar Table3?
Dat is het zeker weten niet, omdat wanneer ik in Table3 ga staan en Insert > Pivot Tabel doe, de nieuwe pivot table ook alleen maar (blank) geeft.
Ik heb natuurlijk wel gekeken naar je suggestie (je weet maar nooit immers ;) ). Bij Table3 staat bij Refers to =database!$A$2:$X$3922. Dat klopt precies als ik het zelf nakijk.
Laatste plek waar misschien 'rariteiten' (/onverwachte instellingen) staan is te vinden onder Data -> existing Connections, die heeft 2 tabbladen, tabellen & Connections.
Existing Connections > Tables geeft bij Table3 dezelfde range aan. Als ik daar op dubbelklik krijg ik een 1-op-1 kopie van mijn tabel

Om alle ruis weg te halen en het nog simpeler te zeggen:
- ik heb een tabel, Table3
- als ik in de tabel ga staan, dan klik Insert > Pivot Table
- als ik (maakt niet uit welke!) een veld in Rows of Columns schuif, of een waarde in Values, dan krijg ik in alle gevallen (blank)

of, een andere variant
- ik heb een range geselecteerd: A2:X8
- ik klik Insert > Pivot Table
- als ik (maakt niet uit welke!) een veld in Rows of Columns schuif, of een waarde in Values, dan krijg ik in alle gevallen (blank)

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

ik zou je graag helpen, maar zonder data is dat erg lastig. Kan je in je bestaande sheet de data even compleet vervangen door onzin zodat we mee kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepoog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CklnrsHUlScZWKVmqaE6ce_6h8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JX6vi0u30YwMDpbkNwhxLvzW.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de kolommen heel smal gemaakt, om e.e.a. te anonimiseren. Maar dit is dus Table3. Je verwacht dat wanneer ik field Naam (kolom A) in de Rows van een pivot table schuif, ik in ieder geval 'Suza' moet zien. En niet (blank). Als ik kolom Contra (kolom M) in values schuif, dan zou ik de som van al die 32 moeten zien. Of, als het tekst zou zijn, het aantal. Of, als Excel écht niets herkent #N/A. Maar ik verwacht geen (blank)

Let nu goed op, als ik een nieuwe pivot table creëer. De linker heeft in de rijen naam, de rechter heeft een Count of Contracturen. Links geeft (blank), rechts geeft niets!! Geen 0, #N/A, #VALUE, maar gewoon he-le-maal niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5sj1RO6fWanMGFJViITEyVd45E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lMcfJJl3FdrtS88TFgPr9Dps.png?f=fotoalbum_large

Laat ik het nogmaals benadrukken: ik heb dit uitvoerig getest en tot voor kort werkte het uitstekend. Zonder enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

dat is niet wat ik bedoel, zou zelf even met de sheet moeten knoeien, met een plaatje lukt dat niet.

Er zal ergens in de cellen 'iets' zitten wat excel nu niet lekker pakt; is bijvoorbeeld rij2 wel ok? geen gemergde cellen oid? Ook daar is het jaar 1900, wat op zich zou moeten kunnen, maar ook een teken kan zijn van een verkeerd geimporteerd dataveld

[ Voor 21% gewijzigd door superduper op 19-05-2023 16:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sleepoog
Yes, ik heb de oplossing gevonden.

Het probleem is dat er bij het refreshen twee draaitabellen elkaar overlapten. Dat gaat natuurlijk niet goed. Het vreemde is echter, dat geen enkele draaitabel update plus dat een nieuwe draaitabel ook (blanks) geeft. Normaliter geeft Excel een melding dat twee draaitabellen elkaar overlappen, maar dat gebeurde niet in mijn geval (vandaar dat ik er ook verder niet naar heb gezocht, maar toevallig achter ben gekomen).

tl;dr - eigen schuld in de opbouw van het document in combinatie met raar gedrag van Excel
Pagina: 1