Toon posts:

Kabel pv panelen door bestaande doorvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eilathanio
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 31-05 17:42
Dag allen,

Ik heb pv panelen waarvan de kabel door het plattedak moet. Een installateur komt de panelen installeren en ik wil alvast de kabeltrajecten klaar maken, zodat ze netjes en mooi weggewerkt zijn.
Ik heb op het dak 3 bestaande doorvoeren zitten:
- ontluchting riolering
- mechanische ventilatie afvoer (mv box zit vrij dichtbij doorvoer)
- afzuigkapdoorvoer (afzuigkap zelf zit 2 verdiepingen lager, met bochten)
Alle 3 wel in gebruik.
Ik kan ook een nieuwe doorvoer laten maken, maar dat is enorm lastig omdat de schacht waar de doorvoer moet komen heel krap is, bovendien is de dakbedekking isolatie van 220 mm houtvezel, daar laat ik ook liever niet in boren.
Is het een idee om de kabel van de pv panelen door een van de bestaande doorvoeren te doen? Ik lees op diverse sites, van professionele pv bedrijven, dat dat vaker wordt gedaan. Zo ja, welke adviseren jullie of maakt dat niet uit. Evt. in een stuk flex grijze schutbuis.
Het idee is om direct als ze door het dak zijn ze uit de buis te halen. Het gaat dan om een doorvoer door de bestaande doorvoer van ongeveer 1 meter.

2e vraag: een installateur komt de panelen aansluiten, moet ik 2 doorvoeren maken voor 2 gelijkstroomkabels of is 1 voldoende. 8 pv panelen, 370 wp, in 2 x 4 panelen oost-west opstelling.

Bedankt voor het lezen en meedenken.

[Voor 5% gewijzigd door Eilathanio op 17-05-2023 22:03]

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Waarom niet zoals je veel ziet langs de buitenkant eventueel langs de regenpijp laten lopen en beneden via de kruipruimte naar de meterkast laten lopen? (In mijn geval was er nog ruimte het langs de CV-leiding te laten lopen dus daar zie je ook bijna niks van.

En waarom laat je de installateur niet alles uitvoeren, als er wat is dan heb je meteen duidelijk wie je er op aan kan spreken.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:27
1 dakdoorvoer is voldoende voor beide kabels. Bestaande doorvoeren gebruiken of buitenom langs de regenpijp zijn beun oplossingen.

Gewoon nieuwe doorvoer laten maken en netjes aansluiten. Voor kabels zijn er speciale doorvoeren op de markt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:26
Eilathanio schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:58:
Is het een idee om de kabel van de pv panelen door een van de bestaande doorvoeren te doen? Ik lees op diverse sites, van professionele pv bedrijven, dat dat vaker wordt gedaan.
:') Een dergelijke beunhaas had ik niet over de vloer willen hebben. Oneigenlijk gebruik is gewoon prutswerk.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-06 22:52
Misschien kun je je vast aanmelden op installatie.nl voor de rubiek installatiefoutjes:

https://www.installatie.n...nelen-door-rookgasafvoer/

(En zo staan er nog veel meer)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:38
Door een bestaande afvoer is zeker niet de bedoeling.

Via de buitenkant langs een regenpijp met slagvaste buis is dé manier als het via binnen lastig is.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

"2 gelijkstroom kabels" voor een "oost-west opstelling".
Dus 2 aderparen bedoel je dan, want ze zullen elk een zwarte en rode draad krijgen.
Doorvoer door een ventilatiekanaal, het zou mijn voorkeur niet hebben, maar als er geen andere optie is....
Of met 2 Elektra buizen de leidingen langs je boeideel laten lopen en dan onder het dak naar binnen. In een hoek of bij de regenpijp kan dat vrij onopvallend.
Wel de grijze buis nemen, geen gele zoals bij een beunhaas hier verderop. Dat kan niet tegen UV straling en door de warmte zijn de bochtjes die hij er in had gemaakt al lang verdwenen. Of een flexibele leiding met grotere diameter zodat je alle 4 de draden er in kwijt kunt, maar dat valt wellicht meer op dan 2 buizen.

[Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 18-05-2023 09:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
_ferry_ schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:59:
Of een flexibele leiding met grotere diameter zodat je alle 4 de draden er in kwijt kunt, maar dat valt wellicht meer op dan 2 buizen.
bij voorkeur wil je min bij min en plus bij plus in hun eigen buisje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:08
Ik zou toch proberen een extra dakdoorvoer te plaatsen.

Deze is bijvoorbeeld speciaal voor kabeldoorvoer.
https://www.installand.nl...m-dubbelwandig-geisoleerd

Het gat is 60mm, dus dat is wel te overzien met boren.

[Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 18-05-2023 09:39]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
twain4me schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:17:
[...]
bij voorkeur wil je min bij min en plus bij plus in hun eigen buisje.
nou, nee.
In principe hoef je ze natuurlijk allereerst helemaal niet op te splitsen in twee buisjes.
Vier DC solarkabels mogen prima bij elkaar in één (voldoende ruime) buis.
Die kabels zijn normaal gesproken ieder UL gecertificeerd voor een minimale werkspanning van 1000Vdc, en met twee kabels tegen elkaar heb je dus al een geleider-naar-geleider werkspanning van 2000V waarvoor ze geschikt zijn. De isolatie is nog geschikt voor een stuk meer (veiligheidsmarge voor human safety).

Als je dan tóch iets gaat opsplitsen in twee buisjes, omdat dat mooier is, of beter te plaatsen is bijvoorbeeld, dan wil je juist de plus en de min van de ene string bij elkaar, en de plus en min van de andere string ook bij elkaar.
Dit uiteraard om inductielussen van iedere string zo klein mogelijk te houden.
Er is geen enkele één goede reden (zie mkleinman hieronder) waarom de + en - solarkabels niet tegen elkaar aan zouden mogen liggen, voornamelijk van toepassing in onbeschermde condities.

[Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 18-05-2023 14:33]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47
BrainCrash schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:03:
[...]

nou, nee.
In principe hoef je ze natuurlijk allereerst helemaal niet op te splitsen in twee buisjes.
Vier DC solarkabels mogen prima bij elkaar in één (voldoende ruime) buis.
Die kabels zijn normaal gesproken ieder UL gecertificeerd voor een minimale werkspanning van 1000Vdc, en met twee kabels tegen elkaar heb je dus al een geleider-naar-geleider werkspanning van 2000V waarvoor ze geschikt zijn. De isolatie is nog geschikt voor een stuk meer (veiligheidsmarge voor human safety).

Als je dan tóch iets gaat opsplitsen in twee buisjes, omdat dat mooier is, of beter te plaatsen is bijvoorbeeld, dan wil je juist de plus en de min van de ene string bij elkaar, en de plus en min van de andere string ook bij elkaar.
Er is geen enkele reden waarom de + en - solarkabels niet tegen elkaar aan zouden mogen liggen.
ik zeg nergens dat het niet mag. of dat het moet. ik zeg ook niet dat die buisjes 2 meter uit elkaar moeten en daardoor inductie lussen gaan geven. min en plus geleid je bij voorkeur gescheiden dan is het nagenoeg onmogelijk (ook in de toekomst) om beide kabels te beschadigen en een vlamboog te veroorzaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
twain4me schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:12:
[...]
ik zeg nergens dat het niet mag. of dat het moet. ik zeg ook niet dat die buisje 2 meter uit elkaar moeten en daardoor inductie lussen gaan geven. min en plus geleid je bij voorkeur gescheiden naar binnen dan is het nagenoeg onmogelijk om beide kabels te beschadigen bij werkzaamheden (in de toekomst) en een vlamboog te veroorzaken.
Klopt, je zegt niet letterlijk dat het niet mag… maar door de manier van omschrijven impliceer je wel dat het op een andere manier “minder goed” zou zijn, wat dus niet klopt.
Ook zeg je er niet bij dat je de buisjes dan wél bij elkaar zou moeten plaatsen om inductielussen te voorkomen, wat nogal relevante informatie hierbij is.

Plus en min bij elkaar houden is daarnaast makkelijker, je hebt de kabels van één string dan meteen bij elkaar, en kunt ze moeilijker perongeluk met de andere string verwisselen met aansluiten. (“welke zwarte was ook alweer van die oost string?”) :)

Overigens is het helemaal niet gegarandeerd dat twee dezelfde kleur kabels van twee verschillende DC stringen op hetzelfde potentiaal zitten. Per definitie zal er altijd een spanningsverschil zijn vanwege verschil in zoninstraling, paneeltoleranties e.d., en het hangt ook nog af van hoe de omvormer er intern mee omgaat. Je weet dus ook niet wat er gaat gebeuren als je door beschadiging (door een lompe boer die van die kabels af had moeten blijven) twee dezelfde kleur kabels kortsluit aan elkaar.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

[...]

Er is geen enkele reden waarom de + en - solarkabels niet tegen elkaar aan zouden mogen liggen.
En toch wordt het ten zeerste afgeraden om te doen. Het moment dat de kabel wel beschadigd raakt, denk aan vraat, dan kan je een vlamboog krijgen die pas stopt als de kabel compleet is doorgebrand. En de vlamboog kan ook verplaatsen langs de kabel. In tegenstelling tot AC zit er geen beveiliging in het DC circuit, daar zit geen aardlek die kan afschakelen.

En als je omvormer het detecteert en afschakelt ben je er nog niet.

Zie ook: https://duramotion.nl/ken...n-zonnestroominstallatie/ en https://www.zonnefabriek....-in-zonnestroom-systemen/

Fysiek scheiden van beide DC leidingen is echt aan te raden. Better safe than sorry

[Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 18-05-2023 11:09]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05

Juist wel plus en min in een eigen buis bij meerdere strings want dan voorkom je vlambogen bij een defect in de isolatie van de draad. Die buisjes plaats je dan weer strak langs elkaar om de inductielus te voorkomen.

• Eilathanio
Wat veel informatie.
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga een dakdoorvoer (laten) maken. Het is inderdaad geprutst door een bestaande ventilatie doorvoer, maar doordat professionals dat aanraden op diverse websites leek dat een goede oplossing.
Is dit een goede, veilige doorvoer, ook met oog op vlambogen? https://conduct.nl/pvtube-dakdoorvoer/
Op deze website hebben ze het ook over gescheidenen doorvoeren van plus en min.
Of toch 2 doorvoeren maken zodat de draden gescheiden zijn, want ik begrijp dat er 2 draden/strings van de pv panelen komen? Elke string heeft dan 4 panelen?

[Voor 7% gewijzigd door Eilathanio op 18-05-2023 12:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BrainCrash
mkleinman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:08:
[...]

En toch wordt het ten zeerste afgeraden om te doen. Het moment dat de kabel wel beschadigd raakt, denk aan vraat, dan kan je een vlamboog krijgen die pas stopt als de kabel compleet is doorgebrand. En de vlamboog kan ook verplaatsen langs de kabel. In tegenstelling tot AC zit er geen beveiliging in het DC circuit, daar zit geen aardlek die kan afschakelen.

Fysiek scheiden van beide DC leidingen is echt aan te raden. Better safe than sorry
Fair point.. dat is inderdaad een goede reden om ze niet tegen elkaar te leggen.
Op zich is dat dan natuurlijk vooral van belang op de locaties waar ze even onbeschermd liggen..
Zodra ze beschermd ín een buis liggen (en daar worden ze met zorg in gelegd) dan is de kans daarna dat er iets met de kabels ín de buis gebeurt natuurlijk heel erg klein, maar ergens moeten ze natuurlijk ook weer uit de buis komen. Buiten, onbeschermd is dan natuurlijk het grooste risico.
Kabels in losse buisjes, die zelf dan in ieder geval weer naast elkaar liggen is dan idd beter.
Maar dan zou ik ook wel meteen een buisje per kabel pakken, en niet alsnog de kleuren bij elkaar doen.

• mkleinman

mkleinman

BrainCrash schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Fair point.. dat is inderdaad een goede reden om ze niet tegen elkaar te leggen.
Op zich is dat dan natuurlijk vooral van belang op de locaties waar ze even onbeschermd liggen..
Zodra ze beschermd ín een buis liggen (en daar worden ze met zorg in gelegd) dan is de kans daarna dat er iets met de kabels ín de buis gebeurt natuurlijk heel erg klein, maar ergens moeten ze natuurlijk ook weer uit de buis komen. Buiten, onbeschermd is dan natuurlijk het grooste risico.
Kabels in losse buisjes, die zelf dan in ieder geval weer naast elkaar liggen is dan idd beter.
Maar dan zou ik ook wel meteen een buisje per kabel pakken, en niet alsnog de kleuren bij elkaar doen.
Het toeval wil dat ik met hetzelfde bezig ben. Ik heb een mantelbuis naar mijn schuur gelegd voor een extra hybride omvormer met accu. Daar wil ik een extra set panelen op gaan aansluiten op termijn. Ik had eerst 2x YMVK + 2 solar kabels in die mantelbuis getrokken.

Daarnet de grond open getrokken en ik ga zo beginnen met twee extra mantelbuizen van 20mm waar de solarkabels in komen te liggen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Eilathanio
mkleinman schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:08:
[...]
Betekend dit dat je in mijn geval dan beter 2 dakdoorvoeren kan maken? 2x4 panelen oost-west, 370wp

• mkleinman

mkleinman

Eilathanio schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Betekend dit dat je in mijn geval dan beter 2 dakdoorvoeren kan maken? 2x4 panelen oost-west, 370wp
Of gewoon 1 dakdoorvoer gebruiken en twee flexibele buizen gebruiken waar je de kabels in doorvoert. Dan heb je ze ook fysiek gescheiden van elkaar.

* mkleinman vind het ook allemaal beetje onzin; Solarkabels zijn al dubbel geisoleerd; Maar wederom better safe than sorry.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Ik zie ook niet meteen in waarom je de dubbelgeisoleerde kabels in aparte buizen zou voeren, als je er van uit gaat dat ze beschadigd zijn dan wil je elke draad in een aparte buis. En waarom dan niet 2 buizen errond, of 20, nog beter.
Als de kabel beschadigd is, zit je sowieso met een probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:05
naftebakje schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:54:
Ik zie ook niet meteen in waarom je de dubbelgeisoleerde kabels in aparte buizen zou voeren, als je er van uit gaat dat ze beschadigd zijn dan wil je elke draad in een aparte buis. En waarom dan niet 2 buizen errond, of 20, nog beter.
Als de kabel beschadigd is, zit je sowieso met een probleem.
Een beschadigde plus kabel bij gelijkstroom uit panelen is alleen schadelijk als die in de buurt komt van de bijbehorende min kabel. Plus of min kabels van andere setjes panelen kunnen geen kortsluiting maken. Daarom kan je veilig rood bij rood en zwart bij zwart leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
jadjong schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 18:04:
[...]Een beschadigde plus kabel bij gelijkstroom uit panelen is alleen schadelijk als die in de buurt komt van de bijbehorende min kabel. Plus of min kabels van andere setjes panelen kunnen geen kortsluiting maken. Daarom kan je veilig rood bij rood en zwart bij zwart leggen.
Ik heb op school geleerd, dat ze je op school foute dingen leren :+ (leraar gaf met plezier voorbeelden waar ´schoolse vereenvoudigingen´ problematisch zijn).
Je vergeet dat er altijd (al dan niet parasitaire) koppelingen zijn, denk aan capacitieve koppeling door het parallel lopen van de kabels en de onstoringscondensatoren in de inverter. Er zijn ook inductieve effecten, in beide circuits zitten spoelen die enigsinds magnetisch gekoppeld zijn. En dan heb je nog de isolatie, die nooit perfect is (denk aan de klassieke beeldbuis, die na ontladen toch weer op gevaarlijke spanning komt door electronenmigratie in de isolatie).
Perfecte galvanische scheiding is erg moeilijk, en heeft een doorslagspanning, dus wil je spanningsverschil beperken door ... bijvoorbeeld de 2 negatieve aansluitingen hoogimpedant te koppelen --> risico op ontladingsvonken tussen beide positieve draden (wederom, als beide beschadigd zijn op dezelfde plek, wat je sowieso niet moet willen).

En dan spreek ik nog niet over galvanische corrosie, als een kabel beschadigd is en er water aan komt, op termijn vreet dat de kabel weg en krijg je de vlamboog in de kabel weg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee