Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11 22:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo Tweakers.

Ikzelf heb al zonnepalen, en nu willen mijn kennissen daar ook aan beginnen.
Ik heb wat vragen, en hopen dat jullie mij willen helpen.

De offerte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqMMe4LiYd1RTYcYH7f2Uuafe4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBlMlVpLiNjWMbH0bmtxdO3B.jpg?f=fotoalbum_large

1. De offerte spreekt over 10 panelen van 440 watt per stuk, gezamelijk vermogen 4400 watt. Maar ze willen dit op een 1 fase aansluiting aansluiten. Maar dit betekend dat maar een beperkte aantal groepen maar gebruik kan maken van de opbrengst van de panelen, toch?

2. In de offerte spreken ze van een Enphase IQ8M Micro omvormer, welke volgens https://www.stralendgroen...hase-iq8m-micro-omvormer/ maar 330 Watt op piekmomenten kan leveren, terwijl de panelen 440 watt leveren. Nu begrijp ik zeker dat je een zo'n laag mogelijke opstartvermogen wilt en je ook nooit 440 watt geleverd zal krijgen, maar is 90 watt verschil niet wat groot?

3. Wat vinden jullie van de combinatie?

EDIT:

Nog wat extra informatie. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmyaHOhjK0YdyZlug5O1VoJSUOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiIPZrfp9NOUIiGn08zA2UPC.jpg?f=fotoalbum_large

De voortuin van de woning ligt op zuid oosten, dus vooral veel zon in de ochtend en middag.
Het gewenste opbrengst is minimaal 2500kw, maar meer is natuurlijk altijd beter.
In de toekomst willen ze graag een accupakket aan kunnen leggen, dus er moet ondersteuning zijn hiervoor, of aanpasbaar zijn.

In de offerte is ook aanbevolen 10 panelen op het zuid-oosten te plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door Luchtbakker op 17-05-2023 21:20 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je niet uit de voeten met een stringomvormer?
Stuk goedkoper

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53
@Luchtbakker Heb je dit briljante hulp topic gezien?

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Om meer te kunnen zeggen dan @AUijtdehaag tot nu genoemd heeft zullen we toch echt meer van de situatie moeten weten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:10:
@Luchtbakker Heb je dit briljante hulp topic gezien?

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Om meer te kunnen zeggen dan @AUijtdehaag tot nu genoemd heeft zullen we toch echt meer van de situatie moeten weten.
Welke informatie wil je van mij weten? Sorry mocht dit niet voldoende zijn geweest.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:08:
Kun je niet uit de voeten met een stringomvormer?
Stuk goedkoper
Heeft een stringomvormer niet als nadeel dat wanneer een paneel slechter presteert, de overige panelen dan mee gaan?

Niet heel erg gewenst volgens mij.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Luchtbakker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Welke informatie wil je van mij weten? Sorry mocht dit niet voldoende zijn geweest.
Staat allemaal benoemd in dat topic. O.a. luchtfoto's, gewenste opbrengst etc. Etc.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Luchtbakker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:14:
[...]

Heeft een stringomvormer niet als nadeel dat wanneer een paneel slechter presteert, de overige panelen dan mee gaan?

Niet heel erg gewenst volgens mij.
Nee sinds 2013 geen last van (SMA)

Edit: en waarom zou je willen aftoppen?
AUijtdehaag is mijn systeem met smorgens schaduw van de dakkapel van de buren en smiddags eigen schoorsteen.

Edit2: Ik zou de andere kant ook volleggen, op een 2 mppt stringomvormer (3-fase)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2023 21:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Luchtbakker schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:48:
Hallo Tweakers.

Ikzelf heb al zonnepalen, en nu willen mijn kennissen daar ook aan beginnen.
Ik heb wat vragen, en hopen dat jullie mij willen helpen.

De offerte:

[Afbeelding]

1. De offerte spreekt over 10 panelen van 440 watt per stuk, gezamelijk vermogen 4400 watt. Maar ze willen dit op een 1 fase aansluiting aansluiten. Maar dit betekend dat maar een beperkte aantal groepen maar gebruik kan maken van de opbrengst van de panelen, toch?

2. In de offerte spreken ze van een Enphase IQ8M Micro omvormer, welke volgens https://www.stralendgroen...hase-iq8m-micro-omvormer/ maar 330 Watt op piekmomenten kan leveren, terwijl de panelen 440 watt leveren. Nu begrijp ik zeker dat je een zo'n laag mogelijke opstartvermogen wilt en je ook nooit 440 watt geleverd zal krijgen, maar is 90 watt verschil niet wat groot?

3. Wat vinden jullie van de combinatie?
1. De IQ8M wekt max 330W op. Dus met 10x330W zit je op 3300W. Dat is dus minder dan de max van 3600W die je op 1 groep mag hebben (uitgaande van 16A).
2. Die 440Wp is alleen in ideale omstandigheden, dus bij een relatief koele temperatuur en veel zon, zoals vandaag. En mogelijk dan nog haal je niet de max. In praktijk mag je uitgaan van ong 0,85x het vermogen bij mooi weer, dus zeg 374W. Dan is het niet heel erg dat je omvormer op 330W zit. VOordeel is dat je dan gedurende meerdere uren op max vermogen van de omvormer levert, dus 330W.
3. Je mag officieel 11 stuks IQ8M in 1 string zetten, echter is een ster opzet blijkbaar beter voor de communicatie. Wellicht kan je leverancier het splitsen in 2 strings van 5 en die samenvoegen in een lasdoos?

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 17-05-2023 21:22 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Microkid schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:19:
[...]

1. De IQ8M wekt max 330W op. Dus met 10x330W zit je op 3300W. Dat is dus minder dan de max van 3600W die je op 1 groep mag hebben (uitgaande van 16A).
2. Die 440Wp is alleen in ideale omstandigheden, dus bij een relatief koele temperatuur en veel zon, zoals vandaag. En mogelijk dan nog haal je niet de max. In praktijk mag je uitgaan van ong 0,85x het vermogen bij mooi weer, dus zeg 374W. Dan is het niet heel erg dat je omvormer op 330W zit. VOordeel is dat je dan gedurende meerdere uren op max vermogen van de omvormer levert, dus 330W.
Waarom zou je dan geen omvormer willen plaatsen die eerder in de buurt van de ~375 watt uitkomt? Ik bedoel, leuk dat de 330 watt in de praktijk altijd wel gehaald zal worden (onder ideale omstandigheden), maar als je meer kan opbrengen, waarom niet?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

De volgende IQ8 zou de IQ8A zijn, deze kan 366W leveren, Echter kom je daarmee dus boven het max van 3600W op een 16A groep.
De discussie over grotere omvormers e.d. is na te lezen in deze topics:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Het grote Enphase topic

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 17-05-2023 21:30 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Microkid schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:27:
De volgende IQ8 zou de IQ8A zijn, deze kan 366W leveren, Echter kom je daarmee dus boven het max van 3600W op een 16A groep.
De discussie over grotere omvormers e.d. is na te lezen in de topics over Energieopwekken met Zonnepanelen en het grote Enphase topic :)
Ik weet niet hoe ze van plan waren hem aan te sluiten, maar als je hem rechtstreeks op 1 van de 25 amp fases aansluit, kan je volgens mij een stuk hoger. Dan heb je 5.750 watt.

Kan dat?

• Ronald
Aftoppen is /alles/ behalve een doel. Maar met Enphase werk je anders omdat ze erg stevig aan de prijs zijn en de zwaardere modellen extra veel kosten. Die extra 50W geeft je maar 1-2% op jaarbasis.

Maar Enphase wordt vaker te onpas dan te pas toegepast. Het is een hele mooie techniek, maar tenzij er aanleiding is. Kleine aantallen panelen per oriëntatie, meer dan 2 oriëntaties, zachte schaduw (bomen).

Enphase mag maar 3600W per trunk. Dus 12x IQ8A zou je domweg in 2x 6 splitsen.

Een enkele boom amper hoger dan het huis diagonaal aan de overkant van de straat is normaal onvoldoende reden om Enphase te gebruiken. Een paar panelen op Noord-West levert meer op voor minder.

Ofwel: De offerte is onnodig duur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:31:
Aftoppen is /alles/ behalve een doel. Maar met Enphase werk je anders omdat ze erg stevig aan de prijs zijn en de zwaardere modellen extra veel kosten. Die extra 50W geeft je maar 1-2% op jaarbasis.

Maar Enphase wordt vaker te onpas dan te pas toegepast. Het is een hele mooie techniek, maar tenzij er aanleiding is. Kleine aantallen panelen per oriëntatie, meer dan 2 oriëntaties, zachte schaduw (bomen).

Enphase mag maar 3600W per trunk. Dus 12x IQ8A zou je domweg in 2x 6 splitsen.

Een enkele boom amper hoger dan het huis diagonaal aan de overkant van de straat is normaal onvoldoende reden om Enphase te gebruiken. Een paar panelen op Noord-West levert meer op voor minder.

Wat ik probeer uit jouw reactie te halen is dat het verstandiger is in zijn geval een stringomvormer te gebruiken omdat het goedkoper is en het op gebied van efficiëntie waarschijnlijk toch amper uitmaakt?

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Ronald schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:31:

Als ik even snel de componenten optel kom ik op ong 4000 euro, laat het 4500 zijn. Dan kost de installatie blijkbaar 2700 euro?

• Ronald
@Microkid Exact... Het is €3300 materiaal met 3 fase string omvormer, €3100 met enkelfase.
Solar outlet (partner) installeert 10 panelen vanaf €1300

Ik weet niet hoe je op €4000 komt, maar je moet ook even Relay, Gateway, Q-cables, Einddoppen mee rekenen, Ik kom op €4300.

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 17-05-2023 21:48 ]

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
De prijs is voor ons niet direct het probleem. Deze offerte valt binnen het budget.
Waar het mij om gaat is; moeten we dit doen, of kunnen we beter verder zoeken naar een betere aanbieding?

• Ronald
Voor 300 minder legt Solar outlet ook het NW dak vol met nog eens 10 panelen.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
vs
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
De resultaten verbazen me. Ik ga direct bij Solar Outlet eens een offerte opvragen :)

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Een update, en tevens een afsluiting hiervan.

We hebben afgelopen tijd meerdere offertes opgevraagd, en ook tevens een 2e opgevraagd met een serieomvormer in plaats van met micro omvormers.

Zoals verwacht was het prijsverschil gigantisch. Van gemiddeld ~€7500 euro voor 10 panelen + micro omvormer, naar nu €4995 euro voor het volgende:

- 10x Zonnepanelen: Jinko SOLAR 420WP, MONO, FULL BLACK
- Omvormer: GoodWe 3600
- Montagesysteem: Esdec ClickFit EVO
- 1 fase

Dankjewel allemaal voor jullie hulp en advies! Hopelijk gaat hij er van genieten.

[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 08-06-2023 21:20 ]

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:57
Luchtbakker schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:19:
Een update, en tevens een afsluiting hiervan.

We hebben afgelopen tijd meerdere offertes opgevraagd, en ook tevens een 2e opgevraagd met een serieomvormer in plaats van met micro omvormers.

Zoals verwacht was het prijsverschil gigantisch. Van gemiddeld ~€7500 euro voor 10 panelen + micro omvormer, naar nu €4995 euro voor het volgende:

- 10x Zonnepanelen: Jinko SOLAR 420WP, MONO, FULL BLACK
- Omvormer: GoodWe 3600
- Montagesysteem: Esdec ClickFit EVO
- 1 fase

Dankjewel allemaal voor jullie hulp en advies! Hopelijk gaat hij er van genieten.
Waar heb je nu uiteindelijk besteld?

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
OcNewB schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:30:
[...]

Waar heb je nu uiteindelijk besteld?
Uit eindelijk een bedrijf bij hem in de buurt, bij van Langen.

https://vanlangen.nl/
Pagina: 1