Verhuurder weigert KvK inschrijving voor ICT freelancing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieDimebag
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 03-02 18:12
Excuses als dit het verkeerde forum is.

Ik woon in een nog net sociale zelfstandige huurwoning wat door een kleine/middelgrote verhuurder verhuurd wordt. Ik werk momenteel als developer in loondienst en wil de stap maken naar freelancing. Inhoudelijk verandert er helemaal niets: ik zal of vanuit huis werken of naar klanten toe gaan. Ik ontvang geen klanten thuis en ik werk alleen. Het enige verschil is dat ik een factuur stuur ipv een loonstrook ontvang.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat ik redelijkerwijs om deze reden zo geblokkeerd kan worden. De verhuurder zegt dat dit tegen het bestemmingsplan in gaat, maar er zit al een bedrijf in dit pand, en als het goed is kan hier een aanpassing voor aangevraagd worden.

Ik ga uiteraard vrijdag de gemeente en mijn rechtsbijstand bellen.. Maar hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen doen in deze situatie? Meer mensen die dit hebben meegemaakt? Ik kan verrassend weinig info vinden.

Een kantoor huren zit er financieel niet in en is ook absurd, ik heb een bureau met drie beeldschermen wat ik nu ook gebruik.

Wil graag verhuizen maar heb daar dan weer geen geld voor in loondienst.

Ieder advies is welkom. Ik ken helaas niet iemand anders waar ik me in kan schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door ZombieDimebag op 17-05-2023 18:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Wat staat er in je huurcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43
Wat de floep maakt het nou uit of je in loondienst bent of zelfstandige?

Je krijgt een inkomen en als die onder de grens valt voor sociale huur wat is dan het probleem zou je denken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieDimebag
Barrycade schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:14:
Wat staat er in je huurcontract?
Dat ik dit soort dingen met de verhuurder moet overleggen. Er staat niet expliciet in dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieDimebag
Dracula schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:17:
Wat de floep maakt het nou uit of je in loondienst bent of zelfstandige?

Je krijgt een inkomen en als die onder de grens valt voor sociale huur wat is dan het probleem zou je denken…
Voor een KvK inschrijving heb je toestemming vd verhuurder of VVE nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 18:53
Postbus firma, mag dat wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZombieDimebag
Een "virtueel adres" is een optie.. Kost 50-75 euro pm en dan kan je je bedrijf inschrijven en evt post daar laten bezorgen..

Dat lijkt een uitweg te zijn.. Maar gezien de kosten niet ideaal. Ik heb geen garantie dat het me ook echt gaat lukken als freelancer. Wilde na mijn KvK inschrijving gaan zoeken naar opdrachten, maar toen stuitte ik hier dus op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Controleer eerst het bestemmingsplan even. Grote kans dat lichte bedrijfsactiviteiten gewoon toegestaan zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:53
Volgens mij mag dit ook gewoon, zolang je maar geen klanten ontvangt. Maar dan moet je even kijken bij de regelgeving van de gemeente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:12
Ik vraag me af of je wel zo belemmerd mag worden in je werkmogelijkheden. Dit klink als development op de zaak, en enig thuis werk zonder enige klanten ontvangst. Zoals je zelf ook zegt. Vraag de gemeente inderdaad, of een juridisch loket. Ik heb nog niet eerder gehoord dat iemand met een huurhuis daarom geen zzp-er kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 18:53
ZombieDimebag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:33:
[...]

Een "virtueel adres" is een optie.. Kost 50-75 euro pm en dan kan je je bedrijf inschrijven en evt post daar laten bezorgen..

Dat lijkt een uitweg te zijn.. Maar gezien de kosten niet ideaal. Ik heb geen garantie dat het me ook echt gaat lukken als freelancer. Wilde na mijn KvK inschrijving gaan zoeken naar opdrachten, maar toen stuitte ik hier dus op.
Zal mij verbazen, dat een rechter je je woning uit zet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Wat heeft jouw verhuurder hier überhaupt mee te maken? Je gaat naar de KvK en je schrijft je in als zelfstandige. Daar heeft de verhuurder bar weinig van te vinden of aan te weigeren, zolang de woning maar voornamelijk als woning gebruikt wordt. Ga je nou een winkel in je woonkamer beginnen is het een ander verhaal.

Sowieso wil ik een woningbouwvereniging weleens voor een rechter zien uitleggen dat thuiswerken prima kan, maar thuis in dezelfde kamer dezelfde werkzaamheden uitvoeren dan weer niet. Daar wens ik ze veel succes mee.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
ZombieDimebag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:12:
Maar hebben jullie enig idee wat ik zou kunnen doen in deze situatie? Meer mensen die dit hebben meegemaakt?
Sommige verhuurders beschouwen het registreren van een bedrijf op het adres van de huurwoning als een vorm van contractbreuk, omdat de woning (volgens de verhuurder) bijvoorbeeld niet wordt gebruikt in overeenkomst met de bedoelde woonbestemming (art. 7:214 BW).

Maar een KvK inschrijving op zich leidt niet tot bedrijfsactiviteit. Daarvoor moet je ook echt ter plaatse bijvoorbeeld een showroom openen. Enkel post ontvangen omdat je nu eenmaal een bedrijfsadres moet registreren verandert uiteraard niets aan de situatie in vergelijking met het huren van een kantoorruimte waar de beheerder de post doorstuurt.

Hierover bestaat dan ook jurisprudentie:

https://deeplink.rechtspr...id=ECLI:NL:HR:1990:AD1081

En bijvoorbeeld dit vonnis waar zelfs een muziekschool werd toegestaan:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBNNE:2019:5181

Let op: sommige verhuurders gaan dus echt procederen en vorderen ontbinding en ontruiming van de woning, dus je kunt het beste toch ervoor proberen te zorgen dat je toestemming krijgt van de verhuurder, Er zijn diverse vonnissen waar bijvoorbeeld kinderopvang niet werd toegestaan, maar daar gaat het bij jou niet om.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieDimebag
XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:18:
Wat heeft jouw verhuurder hier überhaupt mee te maken? Je gaat naar de KvK en je schrijft je in als zelfstandige. Daar heeft de verhuurder bar weinig van te vinden of aan te weigeren, zolang de woning maar voornamelijk als woning gebruikt wordt. Ga je nou een winkel in je woonkamer beginnen is het een ander verhaal.

Sowieso wil ik een woningbouwvereniging weleens voor een rechter zien uitleggen dat thuiswerken prima kan, maar thuis in dezelfde kamer dezelfde werkzaamheden uitvoeren dan weer niet. Daar wens ik ze veel succes mee.
Je hebt als huurder een ondertekend toestemmingsformulier nodig van je verhuurder, dat die akkoord gaat. Anders mag je je niet eens inschrijven bij de KvK.

Dus het zou omgekeerd zijn, ik zou moeten procederen als ze geen krabbeltje zetten. Heb wel rechtsbijstand maar ben sceptisch of ze ook echt zouden vechten. Maar ik bel ze vrijdag.

[ Voor 10% gewijzigd door ZombieDimebag op 17-05-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:55

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

https://www.kvk.nl/starte...als-je-vanuit-huis-start/

Daar staat inderdaad een hoop info en ook dat er een schriftelijke toestemming handig is in geval van inschrijving.

Er staat niet dat verplicht is trouwens...

[ Voor 10% gewijzigd door Leeghoofd21 op 17-05-2023 19:31 ]

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ZombieDimebag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 18:18:
[...]

Voor een KvK inschrijving heb je toestemming vd verhuurder of VVE nodig.
Van de VvE? In welk modelreglement staat dat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XOR

XOR

ZombieDimebag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:27:
Je hebt als huurder een ondertekend toestemmingsformulier nodig van je verhuurder, dat die akkoord gaat. Anders mag je je niet inschrijven bij de KvK.
Volgens wie? Ik ken werkelijk niemand die daar mee te maken heeft gehad.

Sowieso is dan de vraag of dat geldt voor dit type bedrijf. Ga je een kapperssalon beginnen is dat een heel ander verhaal dan een thuiskantoor. Dat er functioneel geen verschil is tussen thuiswerken en ZZP'en maakt welke vereiste dan ook lastig te verdedigen. Geen rechter gaat oordelen dat (kantoor)thuiswerken in een huurhuis niet mag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 23:09
[...]

Je hebt als huurder een ondertekend toestemmingsformulier nodig van je verhuurder, dat die akkoord gaat. Anders mag je je niet eens inschrijven bij de KvK.

Dus het zou omgekeerd zijn, ik zou moeten procederen als ze geen krabbeltje zetten. Heb wel rechtsbijstand maar ben sceptisch of ze ook echt zouden vechten. Maar ik bel ze vrijdag.
Waar heb je die informatie vandaan? Volgens mij kan je je gewoon inschrijven bij de kvk, de vragen echt niet of je een huur- of koopwoning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZombieDimebag
XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Sowieso is dan de vraag of dat geldt voor dit type bedrijf. Ga je een kapperssalon beginnen is dat een heel ander verhaal dan een thuiskantoor. Dat er functioneel geen verschil is tussen thuiswerken en ZZP'en maakt welke vereiste dan ook lastig te verdedigen. Geen rechter gaat oordelen dat (kantoor)thuiswerken in een huurhuis niet mag.
Ik moet toch echt een toestemmingsformulier uploaden om überhaupt een afspraak te kunnen maken voor een KvK inschrijving. Probeer zelf maar op hun website.

Ben het met je eens dat dit natuurlijk nergens op slaat en ik zal ook mijn rechtsbijstand om advies vragen, maar zonder formulier geen inschrijving..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:56
Ik vermoed dat een kamer gebruiken als kantoor voor je eigen 'bedrijf' geen problemen zou veroorzaken. Maar, het gaat hier wel om sociale huur zo te lezen. Wellicht dat de gesubsidieerde basis van dergelijke woningen toch wat andere regels met zich meebrengt.

Heel eenduidig is het zo te lezen niet; https://www.thladvocaten....ning.-Wat-zijn-de-grenzen

Maar, wettelijk toegestaan of niet - je wilt natuurlijk niet een bedrijf starten en direct in de knoop komen met de verhuurder. Dat is hoe dan ook stressvol en tijdrovend. Beide kan je natuurlijk niet gebruiken bij het starten van een bedrijf..

Wellicht ook eerst de potentiële markt verkennen ;) het klinkt allemaal erg schamel. Waarom kan je trouwens niet verhuizen terwijl je in loondienst werkt?

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 17-05-2023 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:05
Ik ben zelf ook de eigenaar van een bedrijf en heb hier eerder mee te maken gehad. Je dient inderdaad uiteindelijk een bewijs te laten zien dat je een bedrijf hier in mag schrijven. Sterker nog, toen ik mijn bedrijf uiteindelijk in wou schrijven bij een gehuurde kantoorruimte (!) moest ik bewijs van huurovereenkomst aanleveren.

Bij deze de (hopelijk) gouden tip:
Door unieke afspraken tussen ALLSAFE met de KvK is het voor ondernemers mogelijk om bij ALLSAFE een zakelijk postadres te huren die je kunt gebruiken voor inschrijving bij de KvK
https://www.allsafe.nl/za...zakelijk-vestigingsadres/ ;-) problem solved!

Members only: Details omtrent prijzen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 63% gewijzigd door Fidelity op 17-05-2023 20:26 . Reden: Prijzen toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Nu online

Deurwaarder

*blaf*

ZombieDimebag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:46:
[...]

Ik moet toch echt een toestemmingsformulier uploaden om überhaupt een afspraak te kunnen maken voor een KvK inschrijving. Probeer zelf maar op hun website.

Ben het met je eens dat dit natuurlijk nergens op slaat en ik zal ook mijn rechtsbijstand om advies vragen, maar zonder formulier geen inschrijving..
Ik kan alle stappen op de kvk website doorlopen zonder formulier.
Ik ben gestopt op het moment dat ik locaties moest kiezen voor een afspraak, zo ver wilde ik niet gaan.

In welke stap krijg je de vraag voor de toestemming?
En heb je gekozen voor de optie om je bezoekadres (je eigen adres) af te schermen?
Dan moet je een postadres opgeven, ik kan me voorstellen dat je dan wel een formulier nodig hebt.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Een postbus kost € 47,95 p.m. in combinatie met een inschrijving, plus de kosten van de opslagruimte.

https://www.allsafe.nl/kosten-postbus-huren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

eric.1 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:50:
Ik vermoed dat een kamer gebruiken als kantoor voor je eigen 'bedrijf' geen problemen zou veroorzaken. Maar, het gaat hier wel om sociale huur zo te lezen. Wellicht dat de gesubsidieerde basis van dergelijke woningen toch wat andere regels met zich meebrengt.
Het argument dat een sociale woning tot concurrentievervalsing zou leiden gaat ook op voor werknemers met een vast contract die thuiswerken. Zou de woningbouwvereniging dat voor de rechter willen verdedigen, dan zullen ze dus eigenlijk moeten beargumenteren dat thuiswerken in een sociale woning niet toegestaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
Ik moet toch echt een toestemmingsformulier uploaden om überhaupt een afspraak te kunnen maken voor een KvK inschrijving.
Je moet de KvK vragen op grond van welke bepaling in de Handelsregisterwet of andere regeling die verplichting voortvloeit, want ik zou niet weten waarom de KvK dat kan eisen.

De Wwft?

Het gaat hier over je BRP adres, dat is iets heel anders dan registratie in een bedrijfsverzamelgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Fidelity schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:56:
Ik ben zelf ook de eigenaar van een bedrijf en heb hier eerder mee te maken gehad. Je dient inderdaad uiteindelijk een bewijs te laten zien dat je een bedrijf hier in mag schrijven. Sterker nog, toen ik mijn bedrijf uiteindelijk in wou schrijven bij een gehuurde kantoorruimte (!) moest ik bewijs van huurovereenkomst aanleveren.
Dat staat uitgelegd op de site van de KvK. Dit is omdat ze zeker willen weten dat je die locatie mag en kunt gebruiken als kantoor, zodat je geen spookbedrijven krijgt die nergens te vinden zijn. Dat is het omgekeerde van je thuisadres gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:33:
[...]

Het gaat de verhuurder ook niet om het uitvoeren van de werkzaamheden, maar om het vestigen van een bedrijf op het betreffende adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-04 13:42
Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:31:
[...]
Het gaat hier over je BRP adres, dat is iets heel anders dan registratie in een bedrijfsverzamelgebouw.
Het gaat niet over een BRP adres maar over een vestigingsadres van een bedrijf. Dat moet in de woonbestemming (en het bestemmingsplan) passen van de betreffende gemeente.

Of het in geval van een kantoorfunctie vanuit huis nog in de huidige tijd past is een ander verhaal, maar wetgeving loopt nu eenmaal vaak achter op actualiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
sanger1981 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 20:42:
[...]
Het gaat niet over een BRP adres maar over een vestigingsadres van een bedrijf. Dat moet in de woonbestemming (en het bestemmingsplan) passen van de betreffende gemeente.
Anders lees je gewoon even het arrest van de Hoge Raad en het vonnis. Waar haal jij vandaan dat een inschrijving in het Handelsregister strijdig kan zijn met het bestemmingsplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 27-04 15:48

Lordy79

Verdrietig

Natuurlijk moet je toestemming krijgen van de verhuurder. Je hebt een huurcontract voor een woning, niet voor een thuiskantoor.
En als je als wat grotere verhuurorganisatie het ene toestaat wil iedereen, dat blijkt zelfs uit de startpost van TS. :D

Waarom schrijft TS zich niet zakelijk in op het adres van familie met een koophuis?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou hier even kijken, staat je privé adres ook niet in het kvk register:

https://www.pripost.eu/in...estigingsadres-kvk-huren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:02:
Natuurlijk moet je toestemming krijgen van de verhuurder. Je hebt een huurcontract voor een woning, niet voor een thuiskantoor.
Dat volgt toch juist niet uit het arrest en het vonnis? Zie ro 4.2 in het vonnis:
4.2 (...) Het enkele feit dat het appartement is verhuurd als woonruimte, brengt dus niet mee dat het uitoefenen van een beroep aan huis behoudens toestemming van de verhuurder niet is toegestaan, anders dan [A] kennelijk meent.
Waarom moet er volgens jou toestemming zijn? En we hebben het naar ik begrijp dus niet over een thuiskantoor waar klanten komen, de TS is developer.

Het probleem zit erin dat sommige verhuurders toch gaan procederen en daar wil je als huurder niet mee geconfronteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:08:
[...]

Dat volgt toch juist niet uit het arrest en het vonnis? Zie ro 4.2 in het vonnis:
Volgens mij staat er in het huurcontract dat dit soort zaken in overleg met verhuurder beslist worden. Als verhuurder dus nee zegt is het een no go.
Als er helemaal niets in het huurcontract zou staan zou het vonnis van toepassing zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XOR

XOR

Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:10:
Volgens mij staat er in het huurcontract dat dit soort zaken in overleg met verhuurder beslist worden. Als verhuurder dus nee zegt is het een no go.
Als er helemaal niets in het huurcontract zou staan zou het vonnis van toepassing zijn.
Een verhuurder mag in Nederland niet zomaar van alles bepalen. Een huurder heeft het recht om binnen zijn eigen huishouden te doen en laten wat hij wil, en daar valt een thuiskantoor volgens de jurisprudentie dus ook onder, zolang de woning niet primair als kantoor gebruikt wordt. Een verhuurder mag niet bepalen of jij rookt, wat je gelooft, of met wie je omgaat. Over redelijk gebruik heeft men bar weinig te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:10:
[...]
OK, nou overtuigend weer. Jammer dat je hyperlinks niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:19:
[...]
Een verhuurder mag niet bepalen of jij rookt, wat je gelooft, of met wie je omgaat. Over redelijk gebruik heeft men bar weinig te zeggen.
Eens, maar commerciële activiteiten ontplooien is toch iets anders dan religie of iets dergelijks.
Verder mag je volgens mij ook een verbod op huisdieren eisen als verhuurder en dat is een diepere in breuk op iemands levenswijze dan de commerciële activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:20:
[...]

Hypotheekovereenkomst of huurcontract
Controleer ook in je hypotheekovereenkomst of huurcontract of je een bedrijf vanuit of bij je huis mag starten. Bespreek zo nodig je plannen met je hypotheekverstrekker of verhuurder. Woon je in een huurwoning? Vraag dan altijd schriftelijk toestemming aan je verhuurder. Woon je in een appartementencomplex, bekijk dan of er beperkingen staan in de statuten van de VvE.

Bron:
https://www.kvk.nl/starte...als-je-vanuit-huis-start/

Alstublieft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:20:
Ik weet nu weer waarom ik dit soort topics doorgaans links laat liggen. Binnen de kortste keren rollen de mensen met sterk meningen, maar bar weinig kennis van zaken over elkaar heen. _O-

Nu nog wat posts van mensen die de rest van het topic niet gelezen hebben en zaken die al besproken zijn gaan herhalen en het feest is compleet.
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:22:
Eens, maar commerciële activiteiten ontplooien is toch iets anders dan religie of iets dergelijks.
Verder mag je volgens mij ook een verbod op huisdieren eisen als verhuurder en dat is een diepere in breuk op iemands levenswijze dan de commerciële activiteit.
Huisdieren verbieden kan ook niet:

https://www.vandersandena...an%20een%20bepaald%20dier.
https://www.huurwoningen....elantennes-mag-je-dit-als

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

@Real

In jouw 2e link was er geen schriftelijke huurovereenkomst. Dus geen bepaling dat er overlegd moet worden als je muzieklessen wil geven thuis dus dat mocht
Bij TS is er wel sprake van een bepaling dat er overlegd moet worden dus die jurisprudentie van je 2e link is niet relevant.

De andere link heb ik niet bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:25:
[...]
Woon je in een huurwoning? Vraag dan altijd schriftelijk toestemming aan je verhuurder.
Zucht. Nee, want waar baseert de KvK dat op? Staat er in de Handelsregisterwet of andere regeling dat een verhuurder van woonruimte toestemming moet verlenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:27:
De andere link heb ik niet bekeken.
Je reactie komt ook echt over alsof je veel verstand van zaken hebt. Heb je weleens van vernietigbare of nietige voorwaarden gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:26:
[...]

Ik weet nu weer waarom ik dit soort topics doorgaans links laat liggen. Binnen de kortste keren rollen de mensen met sterk meningen, maar bar weinig kennis van zaken over elkaar heen. _O-
Inderdaad...
Je eerste link betreft België en je tweede ligt iets genuanceerder dan "verbieden kan niet", namelijk:

Conclusie
Er zijn dus geen specifieke regels omtrent het opnemen van een verbod in het huurcontract. Een verbod opnemen mag, zolang het maar geen discriminatie is. In hoeverre een huurder jouw verbod moet naleven, zal in de meeste gevallen getoetst moeten worden door een rechter waarbij de belangen van beide partijen worden afgewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Zucht. Nee, want waar baseert de KvK dat op? Staat er in de Handelsregisterwet of andere regeling dat een verhuurder van woonruimte toestemming moet verlenen?
Geen idee waar ze dat op baseert. Maar ik heb meer vertrouwen in het oordeel van de KvK dan in een willekeurige tweaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:33:
[...]
Geen idee waar ze dat op baseert. Maar ik heb meer vertrouwen in het oordeel van de KvK dan in een willekeurige tweaker.
OK, nou goedenavond verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:32:
Inderdaad...
Je eerste link betreft België en je tweede ligt iets genuanceerder dan "verbieden kan niet", namelijk:

Conclusie
Er zijn dus geen specifieke regels omtrent het opnemen van een verbod in het huurcontract. Een verbod opnemen mag, zolang het maar geen discriminatie is. In hoeverre een huurder jouw verbod moet naleven, zal in de meeste gevallen getoetst moeten worden door een rechter waarbij de belangen van beide partijen worden afgewogen.
Deze site wordt bezocht door Belgen en door Nederlanders, en in beide gevallen kant het niet verboden worden. In de tweede link staat het letterlijk:
Het blijkt dat een verbod op roken of op huisdieren beiden niet afdwingbaar zijn. Je huurder hoeft dus geen gehoor te geven aan het verbod, omdat jij als verhuurder niet kunt bepalen wat hij of zij privé doet.
Echter bedank ik u voor de illustratie van precies wat ik benoemde. _O-

Had ik tegen beter weten in argumenteren al genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:08:
[...]

4.2 (...) Het enkele feit dat het appartement is verhuurd als woonruimte, brengt dus niet mee dat het uitoefenen van een beroep aan huis behoudens toestemming van de verhuurder niet is toegestaan, anders dan [A] kennelijk meent.
[...]

Waarom moet er volgens jou toestemming zijn? En we hebben het naar ik begrijp dus niet over een thuiskantoor waar klanten komen, de TS is developer.
Uit het woordenboek:
op voorwaarde van: behoudens goedkeuring door de overheid mits de overheid het goedkeurt
En dan staat er dus: dat simpele feit dat het verhuurd is als woonruimte betekent niet dat het uitoefenen van een beroep verboden mits de verhuurder dan wel toestemming moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Tja, @XOR je kunt nu nog een keer zo'n smiley plaatsen maar een conclusie, die ik citeerde, is vaak een afgewogen geheel van het hele artikel en dus meer geschikt als samenvatting dan een citaat dat je cherrypickt.

Enfin, het ging niet om de kat of de hond maar om een inschrijving bij de KvK en de KvK zelf is daar duidelijk over en een beperking van het woongenot is niet aan de orde als je iemand verbiedt om zakelijke activiteiten te ontplooien in zijn huurwoning.

Hier laat ik het verder bij omdat het weinig zin heeft om in cirkels te blijven posten, tenzij er nog nieuwe argumenten boven tafel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZombieDimebag
Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:28:
[...]

Ik kan ff niet op iedereen reageren maar vermoedelijk kan de verhuurder zien dat ik op mijn adres een KvK registratie heb. Ik koos inderdaad voor het "afschermen" van mijn adres, omdat ik er woon, en toen kreeg ik het toestemmingsformulier voor mijn neus.

Het antwoord van de verhuurder was dat het (waarschijnlijk?) in strijd is met het bestemmingsplan en ze niet willen riskeren in de problemen te komen met de gemeente.

De hoofdbestemming van de woning blijft wonen, sterker nog, het is een studio woning dus mijn werkplek staat naast mijn bed. Of ik nu thuis werk voor een werkgever of opdrachtgever maakt geen ruk uit lijkt me.

Ik zal vrijdag contact zoeken met de gemeente en mijn rechtsbijstand. Als thuiswerken is toegestaan, en dat is het, dan moet dit ook gewoon kunnen.

Waarom ik in loondienst niet kan verhuizen is een ander verhaal. Zou wel kunnen maar pas over een half jaar, en... Ik wil als ZZPer starten. Staat los van het willen verhuizen. Als het goed gaat kan ik eerder verhuizen naar iets groters. €75 per uur is het minimum marktconform tarief voor een nieuwe ZZPer in mijn werk en ik ben vaker benaderd door recruiters die voor X maanden fulltime een ZZPer zoeken. Werk zat. Maar dan heb ik wel een KvK inschrijving nodig.

Het is fijn om te weten dat ik een "virtueel" kantoor aan kan vragen en het op die manier kan doen, maar ik ga het eerst bij de gemeente proberen en juridisch advies inwinnen.

Beetje kut want ik wilde me eigenlijk zsm inschrijven, weet niet wat de wachttijden bij de KvK zijn, op de site staat max 8 weken.. Maar het is wat het is.

Ik heb het al in gang gezet dat ik per 14 juni werkloos ben en in de WW beland. Ik kan dan kiezen voor de startersregeling (dat mag met een KvK inschrijving mits je geen acquisitie van tevoren hebt gedaan) of gewoon de volle WW ontvangen en mijn vier "sollicitatieactiviteiten" per maand uitvoeren. Ik neig naar de tweede ivm hogere WW en verwacht succes qua ZZP projecten. Heb hier al met het UWV over gesproken.

Maar eerst dit ff fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:43:
[...]
En dan staat er dus: dat simpele feit dat het verhuurd is als woonruimte betekent niet dat het uitoefenen van een beroep verboden mits de verhuurder dan wel toestemming moet geven.
De vraag is natuurlijk: kan de verhuurder toestemming weigeren?

Ik heb nog nergens een goed argument gezien waarom dat mogelijk zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:47:
[...]

Nee je moet het omkeren.

Ik heb nog nergens een goed argument gezien waarom een verhuurder dat niet mag verbieden. het is zijn huis en hij mag voorwaarden stellen tenzij die voorwaarden in strijd zijn met de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:51:
[...]
Nee je moet het omkeren.

Ik heb nog nergens een goed argument gezien waarom een verhuurder dat niet mag verbieden. het is zijn huis en hij mag voorwaarden stellen tenzij die voorwaarden in strijd zijn met de wet.
*knip*
Hou het zelf eens vriendelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 18-05-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
ZombieDimebag schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:46:
[...]
Ik kan ff niet op iedereen reageren maar vermoedelijk kan de verhuurder zien dat ik op mijn adres een KvK registratie heb.
Je bént dus al geregistreerd? Het moet nog toch? Mede gezien:
Ik koos inderdaad voor het "afschermen" van mijn adres, omdat ik er woon, en toen kreeg ik het toestemmingsformulier voor mijn neus.
En een verhuurder zou inderdaad achter een KvK inschrijving kunnen komen.
Het antwoord van de verhuurder was dat het (waarschijnlijk?) in strijd is met het bestemmingsplan en ze niet willen riskeren in de problemen te komen met de gemeente.
En hier zit dus de angel: angst voor een last onder dwangsom. In het vonnis kwam een verklaring van de gemeente ook aan bod.
De hoofdbestemming van de woning blijft wonen, sterker nog, het is een studio woning dus mijn werkplek staat naast mijn bed. Of ik nu thuis werk voor een werkgever of opdrachtgever maakt geen ruk uit lijkt me.
Als de gemeente niet thuiswerken door ZZP zou toestaan is het hek van de dam, want er zijn heel veel thuiswerkende ZZPers met een vestiging aan huis. Maar die ontvangen alleen maar post.
Ik zal vrijdag contact zoeken met de gemeente en mijn rechtsbijstand. Als thuiswerken is toegestaan, en dat is het, dan moet dit ook gewoon kunnen.
Je moet het bij voorkeur op schrift krijgen, maar het zou best kunnen dat je uiteindelijk misschien zelfs moet procederen tegen je verhuurder om toestemming af te dwingen.

In ieder geval moet je niet zomaar inschrijven wetende dat je verhuurder daar een probleem mee heeft, want je wil niet in een procedure terecht komen waar de verhuurder de huurovereenkomst wil laten ontbinden en je laten ontruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:47:
[...]

Is dat zo?

dat zou ik raar vinden. Je moet toestemming voor iets krijgen en de entiteit die de toestemming moet geven moet die dan altijd geven?

Dan heeft toestemming moeten geven geen enkele waarde. Ik geloof niet dat het dan zo expliciet in die uitspraak opgeschreven zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 10:56
Dat je in een studio woont kan wel een ding zijn...dan wordt je hele appartement al snel het kantoor...kom je wel in een grijs gebied uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:10
Wilde na mijn KvK inschrijving gaan zoeken naar opdrachten, maar toen stuitte ik hier dus op.
Volgens mij kan het ook andersom. Je bent pas verplicht je in te schrijven als je daadwerkelijk ondernemer bent. Met het zoeken naar opdrachten ben je dat nog niet.
Misschien helpt dat je een beetje met je planning...

Waarom ik in loondienst niet kan verhuizen is een ander verhaal. Zou wel kunnen maar pas over een half jaar, en... Ik wil als ZZPer starten. Staat los van het willen verhuizen. Als het goed gaat kan ik eerder verhuizen naar iets groters. €75 per uur is het minimum marktconform tarief voor een nieuwe ZZPer in mijn werk en ik ben vaker benaderd door recruiters die voor X maanden fulltime een ZZPer zoeken. Werk zat. Maar dan heb ik wel een KvK inschrijving nodig.
Met de rechtsbijstand zou je ook nog wel eens een probleem kunnen krijgen. Die is er natuurlijk voor jou privé, maar je gaat een vraag stellen over je (toekomstige) onderneming. Kan zijn dat ze je daarin niet kunnen helpen onder je huidige polis.

Ik weet niet of het nog zo is, maar als ZZP-er (of anders niet in loondienst) is het een stuk lastiger om aan een hypotheek te komen. Je moe(s)t 3 of 5 jaar aan inkomen kunnen overleggen.
Dus als binnenkort verhuizen wenselijk is en je hebt een hypotheek nodig, dan is het het misschien wel waard om toch dat half jaar te wachten...

Hoe dan ook, succes met alles!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 27-04 23:09
[...]

Ik denk dat je ergens iets verkeerd invult, waarschijnlijk probeer je een bezoekadres toe te voegen naast je prive adres oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:57:
[...]
Je moet toestemming voor iets krijgen en de entiteit die de toestemming moet geven moet die dan altijd geven?
Waarom moet je toestemming krijgen? Dat blijft steeds maar terugkomen, maar het enige 'argument' daarvoor is een website van de KvK.

De TS moet weten op welke rechtsgrond de KvK die eis baseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:56:
Je moet het bij voorkeur op schrift krijgen, maar het zou best kunnen dat je uiteindelijk misschien zelfs moet procederen tegen je verhuurder om toestemming af te dwingen.

In ieder geval moet je niet zomaar inschrijven wetende dat je verhuurder daar een probleem mee heeft, want je wil niet in een procedure terecht komen waar de verhuurder de huurovereenkomst wil laten ontbinden en je laten ontruimen.
Een procedure om te ontbinden en ontruimen is natuurlijk kansloos als je netjes betaalt, en bovendien laat zien dat je te goeder trouw geweest bent en zelf in overleg getreden bent.

Ik gok dat een rechter ook niet erg onder de indruk is als een woningcorporatie zo'n procedure als drukmiddel probeert in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Real schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Waarom moet je toestemming krijgen? Dat blijft steeds maar terugkomen, maar het enige 'argument' daarvoor is een website van de KvK.
Nee, het staat in die uitspraak die je zelf ook aanhaalt in een eerdere reactie van je.
En ik leg daarna uit hoe je die tekst moet lezen.
Uit het woordenboek:

op voorwaarde van: behoudens goedkeuring door de overheid mits de overheid het goedkeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:15:
[...]
Een procedure om te ontbinden en ontruimen is natuurlijk kansloos als je netjes betaalt en bovendien laat zien dat je ter goeder trouw geweest bent.

Ik gok dat een rechter ook niet erg onder de indruk is als een woningcorporatie zo'n procedure als drukmiddel probeert in te zetten.
De TS wil echt niet in een procedure terecht komen waar dat gevorderd wordt. Dat is enorm stressvol.

Daar moet de TS het dus niet op aan laten komen, want als een rechter anders oordeelt dan is het echt ontruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
jeroenkb schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:16:
[...]
Nee, het staat in die uitspraak die je zelf ook aanhaalt in een eerdere reactie van je.
Het 'behoudens' slaat op de stelling van de verhuurder. Niet op de overweging van de rechter,

De stelling van de verhuurder in dat vonnis is:

'het uitoefenen van een beroep aan huis behoudens toestemming van de verhuurder is niet toegestaan'

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

Ik heb een geschikt vonnis gevonden;

https://huurgeschil.nl/zzp-schrijft-in-kvk/

Hier staat duidelijk dat het wél is toegestaan in te schrijven in de KvK. Het enige is dan nog dat verhuurder kan klagen over het feit dat je bedrijfsmatige activiteiten uitvoert vanuit de woning maar aangezien die geen last veroorzaken denk ik niet dat dat hout snijdt.

De vraag voor TS is nu alleen nog: wil je de strijd aangaan? Want als je je inschrijft dan kan het zijn dat je je moet gaan verdedigen in de rechtbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

TS geeft aan dat in zijn huurcontract staat dat voor het beginnen met een bedrijf vanuit zijn huurwoning eerst toestemming moet worden verkregen van de verhuurder.

Dat iemand in het gebouw het wel gelukt is geeft goede grond om er vanuit te gaan dat de verhuurder geen problemen heeft met een thuiswerk freelancer zonder bedrijf aan huis in de zin dat TS waarschijnlijk zijn klanten niet in zijn vrijgezellen studio gaat uitnodigen tussen bed, wasrek en de vaat.

Maar dan blijft over dat de verhuurder het heeft over het bestemmingsplan dat volgens hun geen bedrijven toelaat.

Dat is wellicht onzin, wellicht niet, maar een belletje naar de gemeente kan hier uitsluitsel over geven. Een brief met een bevestiging dat het mag kan helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR

XOR

Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:26:
De vraag voor TS is nu alleen nog: wil je de strijd aangaan? Want als je je inschrijft dan kan het zijn dat je je moet gaan verdedigen in de rechtbank.
Als je je zo makkelijk laat weerhouden moet je je afvragen of ZZP'en wel voor jou weggelegd is. Daarvoor moet je toch wel een beetje stevig in je schoenen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Verdrietig

XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:31:
[...]

Als je je zo makkelijk laat weerhouden moet je je afvragen of ZZP'en wel voor jou weggelegd is. Daarvoor moet je toch wel een beetje stevig in je schoenen staan.
Dat ben ik volledig met je eens maar het gaat wel om je 'eigen woning'/huis/priveplek en als er gedreigd wordt met uitzetting kan dat erg stressvol zijn, zoals hierboven ook al wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:34:
[...]
Dat ben ik volledig met je eens maar het gaat wel om je 'eigen woning'/huis/priveplek en als er gedreigd wordt met uitzetting kan dat erg stressvol zijn, zoals hierboven ook al wordt aangegeven.
Inderdaad. De TS kan beter niet registreren nu de verhuurder duidelijk 'nee' heeft gezegd, uitzoeken wat het standpunt van de gemeente is en achterhalen waarom de KvK toestemming vereist.

Als de gemeente inschrijving op het BRP adres geen probleem vindt (wat ik verwacht) en de KvK duidelijk maakt waarom toestemming vereist is, kan de TS (zo nodig in kort geding) vorderen dat de verhuurder het formulier moet tekenen zodat de KvK tevreden is.

Dan voorkom je stressvolle situaties waarbij alles ineens met stoom en kokend water moet worden geregeld en je ook van de gemeente of KvK snel een antwoord moet krijgen. En niet alle rechters letten goed op of begrijpen hoe het zit, en dan moet de TS hangende een hoger beroep worst case toch het huis uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Overigens kan procederen tegen de verhuurder ook weer een probleem zijn als de TS nu huurt onder een tijdelijk contract, want dan is de kans groot dat het tzt niet wordt omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Soms kun je de contracten beter niet helemaal lezen.

Probleem met een vraag zoals die TS bij de verhuurder neerlegt is dat het verantwoordelijkheid naar de verhuurder schuift. Blijkt het niet te mogen van de gemeente, of gaan buren om een of andere reden toch klagen, dan is de verhuurder de pineut want die gaf toestemming. Uiteraard heeft een verhuurder daar helemaal geen zin in, dus die zegt dan gemakshalve gewoon nee.

Zelf zou ik het risico wel nemen. De kans dat ze je eruit zetten zonder dat je enige overlast veroorzaakt lijkt me nihil. Maar mocht je dat liever niet doen, dan zijn er bedrijven (waaronder Allsafe) die een deal hebben met de KvK zodat je je daar virtueel kan vestigen. Kost je een paar tientjes, maar dan slaap je misschien rustiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Lordy79 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:34:
Ik heb eerder met dat bijtje gehakt en dat levert inderdaad stress op. Tegelijk moet je je de kaas niet van het brood laten eten. Goed beslagen ten ijs komen scheelt al ontzettend veel, ook qua stress.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:15
De enige plek waar ik iets kan vinden over dat toestemmingsformulier is bij vraag 2.8:
Toelichting 2.8
Als het bezoekadres en/of postadres afwijkt van het privéadres van de eigenaar,
moet u aan de hand van een huurovereenkomst, een bewijs uit het Kadaster of
toestemmingsverklaring aantonen dat u dit adres voor uw onderneming mag
gebruiken.
Belangrijkste hier is het eerste woord: "als". Klinkt niet alsof dat voor jou geldt, dus dat probleem is alvast uit de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Nu online

Deurwaarder

*blaf*

[...]

Ik kan ff niet op iedereen reageren maar vermoedelijk kan de verhuurder zien dat ik op mijn adres een KvK registratie heb. Ik koos inderdaad voor het "afschermen" van mijn adres, omdat ik er woon, en toen kreeg ik het toestemmingsformulier voor mijn neus.
Als je het adres wilt afschermen bij de KvK, dan zul je een ander adres invullen als postadres. Dat kan niet je woonadres zijn (want dat wil je afschermen).
Wat voor adres probeer je dan in te vullen als postadres?

Zie
https://www.kvk.nl/over-h...-eenmanszaak-inschrijven/

Edit: wat @celshof net schreef

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 63072

[...]

Dat is sowieso aan te raden. Geen issues met Ziggo en hun kruistocht tegen zzp-ers, geen colportage aan je deur en geen webwinkels die je prive bestellingen zakelijk maken omdat er een kvk inschrijving op het verzendadres staat.

Er zijn firma's die dat aanbieden inclusief de mogelijkheid om op uur basis een kamer of zaal in dat pand te huren. Dan voldoe je ook aan de eis van de KvK dat je daar kan werken. Geen hond die er bij een ZZP-er naar omkijkt of je dat ook werkelijk doet. Als het maar kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 17-05-2023 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Gewoon niet aangeven dat je huurt? Het is niet verplicht.

Ik heb toen ik mijn bedrijf heb ingeschreven echt niet eerst de verhuurder gevraagd of het mocht. Of een clausule in je huurovereenkomst het zou redden voor een rechter is twijfelachtig, en ook een bestemmingsplan kan thuiswerken niet echt tegengaan.

Zolang je thuisadres geen winkel is en je geen klanten uitnodigt had je je nergens druk over hoeven te maken, maar daar is het nu te laat voor want je hebt nu de aandacht van je verhuurder gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:08
Even offtopic maar mogelijk wel relevant voor je:

De zoon van onze buren had een kvk registratie toen hij 18 was op het adres van de buren (toen hij ee nog woonde). Bij het uithuis gaan is hij vergeten om dit aan te passen.

Mijn buren hebben dit jaar en vorige jaar geen energiecompensatie gekregen. Dit omdat in het systeem stond dat er een bedrijf gevestigd zat i. Het huis. En de compensatie is alleen voor consumenten.

Zoek dus goed uit of er niet meer nadelen zit aan een kvk inschrijving op je huisadres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-04 18:34
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:14:
[...]

Dat is sowieso aan te raden. Geen issues met Ziggo en hun kruistocht tegen zzp-ers, geen colportage aan je deur en geen webwinkels die je prive bestellingen zakelijk maken omdat er een kvk inschrijving op het verzendadres staat.

Er zijn firma's die dat aanbieden inclusief de mogelijkheid om op uur basis een kamer of zaal in dat pand te huren. Dan voldoe je ook aan de eis van de KvK dat je daar kan werken. Geen hond die er bij een ZZP-er naar omkijkt of je dat ook werkelijk doet. Als het maar kan.
Dit is dus al vaak genoemd en ik kan het alleen maar beamen en die 50 euro per maand is peanuts op je omzet als ZZP-er. Dat is de stress van problemen met de verhuurder of het lekken van je privé adres niet waard. Als er iets is wat ik de afgelopen 13 jaar zzp-er heb geleerd is het wel dat je je privé adres niet als bedrijfsadres moet gebruiken en neem apart telefoonnummer (dat kan evt prepaid of een super goedkope abbo) De kvk gaf zowel adres gegevens als telefoonnummers aan iedereen door :-( en er is grote handel in de verkoop van bedrijfs(en dus je privé) gegevens.

Oja en loopt het goed en heb je veel klantcontact, dan kan je het vaak ook nog uitbreiden met een virtual office, zodat je telefoon altijd door een receptiemedewerker opgenomen wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Chedara op 17-05-2023 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
@ZombieDimebag Heb je je ook al gerealiseerd dat als je gaat ZZp’en de kans groot is dat je inkomen niet meer voldoet aan de sociale huur grens?
Grote kans dat je verhuurder je continue huur verhogingen gaat aanzeggen.
Wil je dat proces ook ingaan?

Zag dat niemand deze nog genoemd had

[ Voor 7% gewijzigd door Deshmir op 18-05-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Nu online

Deurwaarder

*blaf*

Maar dat is een kwestie van jaren.
Met een hoog inkomen dit jaar (en dat is geen gegeven, in je eerste (halve) jaar als ZZPer) gaat de huur in juli '23 omhoog

En als het inkomen dan zo snel stijgt wil TS misschien ook wel iets meer ruimte dan een studio.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Deshmir schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:18:
@ZombieDimebag Heb je je ook al gerealiseerd dat als je gaat ZZp’en de kans groot is dat je inkomen niet meer voldoet aan de sociale huur grens?

Zag dat niemand deze nog genoemd had
Maar als je ‘zoveel’ geld verdiend, heb je toch ook geen enkel probleem met een hogere huur betalen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Deshmir schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:18:
Er is geen inkomensgrens, enkel inkomenscategorieën waarboven de huurprijs sneller kan stijgen.
De huurprijs kan bij een inkomensafhankelijke huurverhoging voor een gereguleerde huurovereenkomst nooit hoger worden dan de maximum huurprijsgrens. Maar inderdaad, de huurprijs kan sneller stijgen als de verhuurder de inkomenscategorie van het huishouden van de TS opvraagt bij de Belastingdienst en het huishouden van de TS in de inkomenscategorie valt die een inkomensafhankelijke huurverhoging toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:09
@YakuzA @Real

Die had ik zelf nog niet eens mee genomen die maximalisering, maar denk dat @ZombieDimebag hem misschien ook verder wil trekken.

Als de verhuurder nu al met bestemmingsplannen loopt te schermen dan denk ik ook niet dat er een woning uit de sociale markt gaat en richting de (maximale) huurgrens.
Soep wordt vaak niet zo heet gegeten, maar ik zou er wel rekening mee houden dat er gezeik kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik heb zo dit topic eens doorgelezen en wel wat argumenten gelezen her en der,

feit is natuurlijk dat je een pand / huis huurt en dat je daarmee het recht verwerft om daar in de privesfeer te leven, en te doen en laten wat je wilt, voor zover die andere bewoners / huurders niet stoort.

kortom als jij uit huis een kapperszaak begint en er de hele dag door klanten door het portiek lopen en daar eventueel enige overlast door veroorzaken dan is dat zeker NIET de bedoeling.

dat neemt niet weg dat een verhuurder dan maar zonder meer alle werkgerelateerde activiteiten mag verbieden we hebben het immers over de persoonlijke levenssfeer. (jouw huis jouw leven)

dan zit je nog wel met de vraag of je zomaar een huis als vestigingsadres mag vermelden, nogmaals je wilt niet dat er de hele dag af en aan klanten voor de deur staan. bij tijdelijke huurcontracten kun je hoe dan ook donder zeggen of het feit dat zo'n huurbepaling stand houdt, mar als je voor onbepaalde tijd huurt en geen overlast veroorzaakt, bijvoorbeeld door de aard van je activiteiten, dan denk ik dat de redelijkheid wel zal stellen dat een verhuurder daar niet zomaar zonder meer iets tegen mag doen. het is immers niet geheel onredelijk om gewoon als zelfstandige vanuit huis werk te verrichten als je enige boefte een bureau en een internetverbinding is.

dat ik het persoonlijk NOOIT zou doen omdat ik echt niet met mijn prive adres in de KVK wil staan met alle privacy issues die zijn hebben en ik dus liever een postbus-adres ofzo zou hebben is voor deze discussie niet zo heel relevant.

kortom de uiteindelijke vraag (afweging) zal zijn, in hoeverre is het verbieden van of sterk reguleren van bedrijfsactiviteiten voor een ZZPer redelijk en billijk als het gaat om een huur overeenkomst. en voornamelijk de mate van te verwachten overlast alsook eventueel nadelige gevolgen voor de verhuurder als er na opzegging van de huur nog steeds klanten voor de deur zullen staan zal daar een rol in spelen.

let op: dat gaat natuurlijk heel anders zijn als je de woonkamer ombouwd tot callcenter voor minimaal 5 man personeel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZombieDimebag
Update:

Ik kan niet op alles reageren, sorry. Maar..

Heb de gemeente geraapleegd, die "mocht" mij niets vertellen over het bestemmingsplan, ze raadden mij aan contact te zoeken met een of ander bedrijf wat zich daar mee bezig houdt (raar verhaal maar ok).

Dus ik bellen, krijg ik iemand aan de lijn die het voor mij opgezocht heeft en ook aangaf dat alles te vinden is op www.ruimtelijkeplannen.nl.

In het kort: volgens het bestemmingsplan mag maximaal 35% van het bruto woonoppervlak gebruikt worden voor een aan-huis-verbonden beroep, mits dit geen overlast veroorzaakt. De meneer die ik sprak dacht ook dat dit geen enkel probleem op moest leveren.

Heb vervolgens contact gehad met de KvK, bleek dat ik een fout had gemaakt. Ik wilde mijn priveadres afschermen, dan moet je dus een ander adres opgeven en DAAR heb je toestemming voor nodig. Heeft dus geen nut als het om mijn adres gaat. Als ik gewoon mijn eigen adres gebruik heb ik geen toestemming nodig voor een KvK inschrijving.

In mijn huurcontract staat niet expliciet dat ik geen bedrijf mag beginnen zonder overleg, wel staat er heel vaag verwoord dat ik moet overleggen als ik de woning op andere wijze wil gebruiken oid.

Rechtsbijstand gebeld, verhaal voorgelegd, zij verwachten geen problemen zolang ik geen klanten ontvang.

Verhuurder gemaild met excuses voor de verwarring mbt het toestemmingsformulier en aangegeven dat het volgens het bestemmingsplan gewoon kan incl citaat van de Ruimtelijkeplannen site, en simpelweg aangekondigd dat ik het ga doen. Ik ga er vanuit dat ze wel terug mailen als ze bezwaar hebben.

Heb die mail gisteren verstuurd. Nog geen reactie ontvangen, zou best kunnen dat er nooit een reactie komt, maar als de verhuurder moeilijk doet sta ik juridisch heel sterk. Worst case scenario: ik neem alsnog een "virtueel kantoor" (postbus met KvK inschrijving) voor 75 euro pm.

Probleem lijkt opgelost, enige vraag is of de verhuurder nog iets gaat zeggen. Mocht er gedoe zijn dan post ik een update.

Mbt mijn inkomen: ik heb dit jaar al 3,1% huurverhoging gekregen, maar mijn huur is zo laag dat het niet echt boeit. Mijn plan is om, als het freelancen goed gaat, te verhuizen naar een wat grotere woning met aparte slaapkamer, die ongetwijfeld buiten de sociale huur zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Ik heb niet alles gelezen maar ik hoop dat je een huurcontract voor onbepaalde tijd hebt. Als mijn huurders dit op zo'n manier zouden aanvliegen dan zou het wel exit zijn bij de eerstvolgende verlenging.

+ik ben zelf zzp'er; ik begrijp niet waarom je geen 75 p/m bedrijfskosten (netto +/- 25 euro p/m) wilt inzetten om de relatie met je verhuurder goed te houden. Mijn inziens een "onvolwassen" keuze.

Een tip: voor een zzp'er staan een goed imago en goede relaties boven alles. Handel daar dan ook naar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Isildir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:03:
[...]

Ik heb niet alles gelezen maar ik hoop dat je een huurcontract voor onbepaalde tijd hebt. Als mijn huurders dit op zo'n manier zouden aanvliegen dan zou het wel exit zijn bij de eerstvolgende verlenging.

+ik ben zelf zzp'er; ik begrijp niet waarom je geen 75 p/m bedrijfskosten (netto +/- 25 euro p/m) wilt inzetten om de relatie met je verhuurder goed te houden. Mijn inziens een "onvolwassen" keuze.

Een tip: voor een zzp'er staan een goed imago en goede relaties boven alles. Handel daar dan ook naar.
TS heeft 0,0 zakelijke relatie met zijn verhuurder. Verhuurders hebben soms nog weleens de neiging om te proberen het leven van hun "onderdanen" in te vullen. In een tijd dat halve volksstammen vanuit huis ZZP-en, kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat een "verbod" hierop vanuit een verhuurder volstrekt onredelijk is zonder sluitende onderbouwing.

De rechter gaat een belangenafweging doen, als de verhuurder er werk van gaat maken. Die gaat dan kijken wie de grootste belangen heeft. Ik ben dan heel benieuwd naar de belangen die de verhuurder aan gaat dragen in deze specifieke situatie, die zwaarder gaan wegen dan de belangen (inkomen genereren) van TS. Die belangen kunnen er wel zijn hoor. Als TS besluit om meubels te gaan maken of fietsen te gaan repareren thuis, dan kan ik er wel een paar bedenken bijvoorbeeld.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:35:
[...]

TS heeft 0,0 zakelijke relatie met zijn verhuurder. Verhuurders hebben soms nog weleens de neiging om te proberen het leven van hun "onderdanen" in te vullen. In een tijd dat halve volksstammen vanuit huis ZZP-en, kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat een "verbod" hierop vanuit een verhuurder volstrekt onredelijk is zonder sluitende onderbouwing.

De rechter gaat een belangenafweging doen, als de verhuurder er werk van gaat maken. Die gaat dan kijken wie de grootste belangen heeft. Ik ben dan heel benieuwd naar de belangen die de verhuurder aan gaat dragen in deze specifieke situatie, die zwaarder gaan wegen dan de belangen (inkomen genereren) van TS. Die belangen kunnen er wel zijn hoor. Als TS besluit om meubels te gaan maken of fietsen te gaan repareren thuis, dan kan ik er wel een paar bedenken bijvoorbeeld.... :)
Je hebt inhoudelijk helemaal gelijk BazzH. Mijn perspectief hierop is dat je al verloren hebt als het tot een (rechts-)zaak komt, ongeacht de uitkomst. Dit is een "kleine" wereld en NL is nog een stuk kleiner, je weet nooit wie je morgen nodig hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 27-04 21:47
Isildir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Je hebt inhoudelijk helemaal gelijk BazzH. Mijn perspectief hierop is dat je al verloren hebt als het tot een (rechts-)zaak komt, ongeacht de uitkomst. Dit is een "kleine" wereld en NL is nog een stuk kleiner, je weet nooit wie je morgen nodig hebt..
Lekker boeiend. Ik had mij gewoon ingeschreven, je gaat je hier toch niet door laten tegen houden? Gewoon inschrijven en starten met freelancen. Heel die reactie zou ik nieteens afwachten.

Lijkt erop dat het altijd al kon maar je zelf een foutje hebt gemaakt mbt je adres die je wilde afschermen, of snap ik het niet?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Als mijn huurders dit op zo'n manier zouden aanvliegen dan zou het wel exit zijn bij de eerstvolgende verlenging.
Wat is dan je probleem met de werkwijze van de TS? Hij communiceert netjes wat hij wil, geeft aan dat dit volgens het bestemmingsplan is toegestaan en vanuit zijn huurcontract lijkt het ook toegestaan. Hij informeert zijn verhuurder netjes, en geeft aan dat men kan reageren als zij een andere zienswijze hebben.

Lijkt mij dat TS het dan heel netjes doet... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:18
[...]

:z ik neem aan dat je geen huurbaas bent dan? Want dit is toch een volstrekt gangbare gang van zaken. TS denkt dat er iets is, informeert de verhuurder daarover. Dan blijkt de soep niet zo heet gegeten te worden en krijgt de verhuurder nogmaals info. Ik begrijp werkelijk niet hoe iemand dit kan lezen en denkt "ja, die persoon die flikker ik dus uit zijn huis.... 8)7 "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou het toch echt allemaal niet zo moeilijk maken 8)7

Je beroep als freelancer is niet aan huis gebonden, je werkt puur van thuis uit en er is geen enkele clausule in je huurovereenkomst of het bestemmingsplan die dat tegen zou kunnen gaan. Dat zou een flinke schending van je woongenot zijn, en dat is beschermd bij wet. Ze zouden hooguit kunnen verbieden dat je een KVK-registratie hebt, maar van thuis uit werken mag gewoon.

Je bestemmingsplan zegt dus dat maximaal 35% bijv. een kapperszaak of schoonheidssalon mag zijn waar je daadwerkelijk ruimte voor moet afsplitsen, thuiswerken valt daar totaal niet onder.

Lekker inschrijven bij de KVK, niet moeilijk doen met afschermen, als ze klagen wijs je ze er gewoon op dat je niet een zaak aan huis begint maar je inschrijft als freelancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 27-04 22:46
[...]

Ja, ik vind het zo een kolder, maar volgens mij is het om te voorkomen dat er spookbedrijfjes op een adres worden ingeschreven die niets doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-04 16:06
Je maakt je druk om niks om het je maar meteen rechtdoorzee te zeggen. Het is geen enkel probleem om je woonadres als vestigingsadres te gebruiken. Er is alleen daardoor geen sprake van bedrijfsactiviteit. De kamer van koophandel zal je vragen om de huurovereenkomst te overleggen, maar dat dient alleen als een soort bewijs dat je die locatie daadwerkelijk gehuurd hebt.

Veel plezier met je onderneming!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-04 16:54
Graag wil ik je advies geven dat de regels voor een virtueel kantoor zijn gewijzigd. Je kon voorheen willekeurig een virtueel kantoor nemen en dan heb je een adres enz enz. Alleen daar werd teveel mee gefraudeerd en ze hebben het iets lastiger gemaakt.

Er moet nu in het virtuele kantoor, een permanent bureau staan. En jij moet daar ook een x aantal tijd aanwezig zijn. Het eerste dat is een gegeven en kan je niet van afwijken. Het tweede is natuurlijk vrijwel niet te controleren en dat gebeurt dan ook niet in de praktijk.

Dus die 75 euro is weggegooid geld :)

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mooi, was ook beetje vaag verhaal.

Zou wel even verdiepen in de rest van het opzetten van een bedrijf.
Je bent nu voor de drempel al gestruikeld omdat je het formulier niet goed hebt ingevuld of in ieder geval niet begrepen hebt wat een vinkje hier of daar doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Barrycade schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:06:
Mooi, was ook beetje vaag verhaal.

Zou wel even verdiepen in de rest van het opzetten van een bedrijf.
Je bent nu voor de drempel al gestruikeld omdat je het formulier niet goed hebt ingevuld of in ieder geval niet begrepen hebt wat een vinkje hier of daar doet.
Vorig jaar ben ik verhuisd met mijn bedrijf en Kvk wilde de adreswijziging slechts doorvoeren als ik:

-een huurcontract kon overleggen van mijn bedrijf of:
-een ondertekende verklaring van de verhuurder dat hi akkoord was met bedrijfsactiviteiten op dit adres.

Voor de goede orde: Ik heb een eenmanszaak maar op dit adres woon ik niet. Wellicht is een kopie huurcontract voldoende maar mijn indruk was dat de kok niet erg flexibel was

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZombieDimebag
Ik moet inderdaad bij de KvK mijn huurcontract laten zien als bewijs dat ik er woon. Maar omdat het mijn woonadres betreft is het toestemmingsformulier niet nodig.

Verder zie ik geen probleem met de verhuurder, ik heb zoals verwacht ook geen reactie gehad op mijn laatste mail. De persoon die over het verzuren van de relatie met mijn verhuurder begon klinkt als een pandjesbaas die zijn huurders pest en intimideert als hij ze niet mag. Heb in het verleden 2 keer zowat oorlog moeten voeren met kleine verhuurders omdat ik een beroep deed op mijn rechten. Naar volk wat denkt dat ze boven de wet staan, met een business model gebaseerd op preventief mensen bang maken zodat ze niet naar de huurcommissie durven te stappen.

Dat ik mij verder ga verdiepen in ondernemen lijkt mij logisch. Dat ben ik nu aan het doen. Dat ik een formulier verkeerd begreep, als iemand die nog nooit iets met de KvK te maken heeft gehad en dacht "Mijn woonadres afschermen? Klinkt verstandig!", lijkt mij niet zo heel vreemd.

Iedere startende ZZPer struikelt wel over dingen. Ik heb ook nog nooit een factuur gestuurd, maar boeien, er staat vast wel een template online.

Mijn opdrachtgevers zullen bedrijven zijn, die gewend zijn met ZZPers te werken, dus dat komt allemaal wel goed.

Belastingaangifte volgend jaar wordt een feest. Banken melken bedrijven overigens ook wel flink uit, 7 euro per maand is de allergoedkoopste zakelijke rekening die ik kan vinden, en als je telefonische klantenservice erbij wilt kost het je minimaal 14 euro per maand. Dus met het goedkope abonnement, als er iets mis is, dan ben je gewoon fucked ofzo, je mag de bank niet eens bellen? :')

[ Voor 24% gewijzigd door ZombieDimebag op 25-05-2023 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ter info: gisteren is de Regeling goed verhuurderschap gepubliceerd. Daarop hebben mensen kunnen reageren in een zogeheten 'internetconsultatie'.

Diverse reacties kwamen van gastouders aan huis (iets heel anders dus dan wat jij beschreef) die naar ik vermoed vooral reageerden op artikel 1 en onder a van de regeling. In de toelichting bij de regeling schrijft de minister in reactie daarop onder andere:
(...) Bedrijfsmatig gebruik van de woning in combinatie met woondoeleinde is ook toegestaan als dit de woning maar niet extra belast en/of overlast door dit gebruik ontstaat. Thuiswerken kan daarom nog steeds onder het begrip ‘wonen’ vallen. De aard van de bedrijvigheid van de uitgevoerde activiteit en de gevolgen daarvan zijn maatgevend.
Daarmee ligt wat mij betreft nu klip en vast dat de wetgever eenvoudig thuiswerk (dus niet klanten thuis ontvangen, geen showroom, maar enkel typen achter een computer bijvoorbeeld) niet ziet als strijdig met de woonbestemming. Dat sluit dus aan bij hetgeen de Hoge Raad jaren geleden ook al heeft geoordeeld (en zelfs nog verder ging).

De regeling is naar verwachting vanaf 1 juli van kracht en je verhuurder moet je ook binnen een jaar informeren over wat de regeling verplicht stelt. Mocht dat alsnog leiden tot discussie, dan kun je dus verwijzen naar de toelichting bij de regeling op pagina 7. Je citeert de vindplaats van de regeling als volgt: Stcrt. 2023, 16746.

Hou er zoals ik eerder schreef wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Isildir schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Een rechter doet in dit geval uitspraak omdat twee partijen onderling van mening verschillen en niet niet uitkomen. Dat kun je toch ook gewoon zakelijk opvatten? Ik heb niet het idee dat TS een onredelijk persoon is. Van verhuurder zou ik het andersom wel behoorlijk onredelijk vinden om zich zo te bemoeien met de keuze voor het ZZP'schap van TS.
Pagina: 1