Toon posts:

Isoleren buitenmuur vanuit binnen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• anja78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:15
Goedemiddag,

Ik wil graag in de slaapkamer van mijn zoon de muur isoleren van binnenuit. Nu zijn niet heel lang geleden de kozijnen vervangen en afgetimmerd. Ik heb een filmpje gekeken van de praxis dus ik denk dat ik dit nu wel kan 🤪. Daarin plaatsen ze latjes dan dampwerende folie daarna rachels waarin de isolatie komt dan nog een keer folie en daarna gipsplaten. Dat is in totaal best een flinke laag. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat dan laat aansluiten op de kozijnen. Alvast veel dank voor tips.
Ps als er een gemakkelijkere manier is om de muur te isoleren hou ik mij ook aanbevolen.

Vriendelijke groet,

Anja

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 21:13
Ik zou PIR + OSB, PIR + Gipsplaat of PIR + Fermacell doen. Gesorteerd van 'worst to best' (naar mijn mening).

Deze video laat dit zien. De afwerking is hier met OSB, maar voor gips of fermacell exact hetzelfde.

Voordeel: geen folie nodig! Daarnaast komen deze platen voorgelijmd. Met 1 handeling plaats je dus zowel isolatie als een afwerklaag. Deze kun je daarna behangen of verfen naar wens

[Voor 12% gewijzigd door Fidelity op 17-05-2023 21:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:20
Hoe krijg je dat luchtdicht?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Rondom purren en/of naden afkitten of afplakken met aluminiumband.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

De tip van @Fidelity ben ik het mee eens, maar: wat is het doel van het isoleren ? Ik meen dat pir platen slecht geluid isoleren , maar goed zijn voor warmte vasthouden .

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:35
Heeft je huis een spouwmuur of wat is het bouwjaar? Als er een spouw is hoeven de latjes niet. dat scheelt al dikte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• anja78
Veel dank voor de reacties. Ik ga even kijken bij de isolatie shop voor kant en klare platen. Kan ik dan wel om het huidige kozijn heen werken? Dit kozijn steekt nu namelijk uit en is afgewerkt met latten die rond zijn aan het einde.
Het huis heeft geen spouwmuur het is uit 1882 en de isolatie is voor het verlies aan warmte en hopelijk ook tegen de warmte in de zomer.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:41
Fidelity schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:01:
Ik zou PIR + OSB, PIR + Gipsplaat of PIR + Fermacell doen. Gesorteerd van 'worst to best' (naar mijn mening).

Deze video laat dit zien. De afwerking is hier met OSB, maar voor gips of fermacell exact hetzelfde.
[YouTube: Zelf een buitenmuur isoleren van binnenuit | muur isolatie met PIR+OSB | De Isolatieshop]

Voordeel: geen folie nodig! Daarnaast komen deze platen voorgelijmd. Met 1 handeling plaats je dus zowel isolatie als een afwerklaag. Deze kun je daarna behangen of verfen naar wens
In de video plaatsen ze nog een extra laag gipsplaten. Dat is puur voor het stucwerk?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:08
Zenomyscus schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 07:59:
[...]

In de video plaatsen ze nog een extra laag gipsplaten. Dat is puur voor het stucwerk?
Ze hebben in het filmpje pir+osb platen gebruikt.
Wil je dat netjes en enigszins brandvertragend afwerken moet er nog gips op.

Als je pir+gips neemt dan zit de gipslaag er dus al op.
Dit kan je gewoon afwerken zoals elke andere gipsplaat wand.

@anja78
De lijsten rond de ramen zou ik eerst weghalen.
Zodat je achteraf nieuwe diepere lijsten kunt plaatsen.
Dus de lat aan de voorkant eraf, en de aftimmering in de dag. Ook de eventuele vensterbank er uit halen.

Achteraf kun ke dat dan weer netjes aftimmeren, waardoor je eigenlijk niet kan zien dat er een voorzetwand staat.

• Fidelity
Staat ook in de video vermeld. Rondom flexibele pur

• anja78
Laatste vraag, hoop ik 😇
De kozijn aftimmering is gedaan door de mensen die de kozijnen hebben geplaatst. Ze zitten zo te zien gespijkerd en gekit. Hoe kan ik deze verwijderen zodat ze nog een beetje oké blijven en ik ze nog kan gebruiken?

• Jd2074256
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-05 00:37
anja78 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:01:
Laatste vraag, hoop ik 😇
De kozijn aftimmering is gedaan door de mensen die de kozijnen hebben geplaatst. Ze zitten zo te zien gespijkerd en gekit. Hoe kan ik deze verwijderen zodat ze nog een beetje oké blijven en ik ze nog kan gebruiken?
Beitel erachter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Steek achter je gipsplaten altijd een laag OSB; dat maakt de muur veel steviger (ander klop je er zo een gat in als je even niet oplet); en je kan gewoon iets vastvijzen in de muur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:40
naftebakje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:11:
Steek achter je gipsplaten altijd een laag OSB; dat maakt de muur veel steviger (ander klop je er zo een gat in als je even niet oplet); en je kan gewoon iets vastvijzen in de muur.
Of Habito gebruiken ;)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:54
Zonder het topic te willen kapen heb ik ook een vraag.

Als ik niet de voorgelijmde PIR+Fermacell wil die alleen via een webshop te krijgen is, maar het zelf eerst PIR platen bevestig op de ventilatielatten, dan kan ik dat lijmen. Hoe krijg ik de Fermacell op de PIR platen vast? Ook gelijmd? Dit lijkt me niet stevig genoeg? Komt het dan niet weer zo van de muur? Als ik eerst een regelwerk maak met PIR ertussen om daarop de Fermacell te bevestigen dan is het hout een koudebrug?

Wat zijn de opties?
Ventilatielatten>lijm/high tack>PIR>lijm/high tack>Fermacell?
Ventilatielatten>PIR platen>isolatiescroeven/isolatieonderlegplaat>Fermacell?

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Fidelity schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:01:

[YouTube: Zelf een buitenmuur isoleren van binnenuit | muur isolatie met PIR+OSB | De Isolatieshop]
Zouden de ventilatielatten werkelijk nodig zijn? Bij steen- en glaswol is het gebruikelijk, maar PIR-platen zie ik regelmatig direct tegen de muur geplaatst worden. Ook bij nieuwbouw zie ik de platen vaak in de spouwmuur zonder ruimte ertussen.

World War One

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fidelity
XWB schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:46:
[...]

Zouden de ventilatielatten werkelijk nodig zijn? Bij steen- en glaswol is het gebruikelijk, maar PIR-platen zie ik regelmatig direct tegen de muur geplaatst worden. Ook bij nieuwbouw zie ik de platen vaak in de spouwmuur zonder ruimte ertussen.
Goeie vraag. Bij een spouwmuur zou ik zeggen dat het niet nodig is. Maar... een laag stilstaande lucht geeft ook isolatie. Zowel voor geluid als voor warmte. Je hebt dan dus een dubbele spouw. Ik zou het dus wel doen!

Edit:
Overigens vermoed ik ook dat het voornamelijk gedaan is vanuit gemakzucht. Je kunt nu rechtstreeks door de Fermacell + PIR plaat heen schroeven in de houten latten erachter. Heb je GEEN houten latten erachter... dan moet je dus voorboren in beton/baksteen, plug plaatsen en precies op die plek vanaf de Fermacell plaat je schroef doorboren tot in de plug in het beton/baksteen erachter.

Bij een steensmuur (zonder spouw) creëer je hiermee (je eerste) spouw. Er is op Tweakers een ander topic die het heeft over het al dan niet toepassen van een "open stootvoeg" zodat je spouw ook kan ventileren. Ik zou het wel doen denk ik ivm. eventueel doorslag van vocht op de buitenmuur. Als je al een spouw hebt lijkt me het niet nodig.

Neurd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:38:
Zonder het topic te willen kapen heb ik ook een vraag.

Als ik niet de voorgelijmde PIR+Fermacell wil die alleen via een webshop te krijgen is, maar het zelf eerst PIR platen bevestig op de ventilatielatten, dan kan ik dat lijmen. Hoe krijg ik de Fermacell op de PIR platen vast? Ook gelijmd? Dit lijkt me niet stevig genoeg? Komt het dan niet weer zo van de muur? Als ik eerst een regelwerk maak met PIR ertussen om daarop de Fermacell te bevestigen dan is het hout een koudebrug?

Wat zijn de opties?
Ventilatielatten>lijm/high tack>PIR>lijm/high tack>Fermacell?
Ventilatielatten>PIR platen>isolatiescroeven/isolatieonderlegplaat>Fermacell?
In theorie is het in bovenstaande video gewoon te zien toch? Je verlijmt de PIR + Fermacell platen en schroeft ze daarna nog vast. Vermoedelijk omdat de lijm nog niet uitgehard is en de platen dus op zijn plaats te houden.

Indien je, om wat voor reden dan ook, er voor kiest om de platen ZELF te verlijmen... kom je volgens mij bij dezelfde conclusie uit?
Ventilatielatten>lijm/high tack>PIR>lijm/high tack>Fermacell>Gipsschroeven

[Voor 47% gewijzigd door Fidelity op 24-05-2023 09:59]

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
2cm lucht isoleert natuurlijk, maar je kan die 2cm natuurlijk ook gebruiken voor PIR, dat isoleert beter (ik reageer op @Fidelity , maar die heeft zijn post inmiddels aangepast). Maar isolatiemateriaal.nl raadde mij aan om hoewel er een spouw aanwezig was, toch ventilatielatten te gebruiken. Bij mij is het niet geventileerd, dus vraag me af of ik er echt veel aan heb.

Ik heb:
ventilatielatten -> 90mm PIR + verlijmde OSB (vastgemaakt met high tack + schroeven 120mm) > fermacell (vastgemaakt met hightack en schroeven)

Die schroeven zijn natuurlijk wel een potentiele koudebrug, geen idee hoeveel dat uitmaakt. Ze zijn wel fijn om ervoor te zorgen dat de PIR er goed tegenaan gedrukt wordt. High tack is wel extreem sterk hoor. Veel sterker dan een hele lange schroef die net in de ventilatielatten komt. Die schroeven kun je er dus ook als het eenmaal vast zit grotendeels weer uithalen, en de gaten opvullen met (flex)PUR.

Ik heb overigens ook mijn elektra weggewerkt in de laag met ventilatielatten. Je doorbreekt dan wel je isolatielaag als de elektrabuis/inbouwdoos er doorheen komt, maar ik wist niet hoe ik het anders zou moeten doen. Ik zou er nu wellicht voor kiezen om het in de bovenste laag PIR+OSB uit te frezen.

[Voor 3% gewijzigd door inquestos op 24-05-2023 10:04]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Fidelity
@inquestos Is er een reden waarom je kiest voor OSB + Fermacell? Is dat niet dubbelop? Fermacell zou toch al 2x (of zelfs meer) sterker moeten zijn dan een simpele gipsplaat? Of ga je een TV van 50KG eraan hangen? ;)

En inderdaad, 2cm extra PIR isoleert beter. Maar ik zou niet weten hoe je de platen dan (gemakkelijk) vast maakt

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:20
Eigenlijk wilde ik 9mm OSB + 12.5mm gips, maar ik had fermacell liggen. Met twee plaatlagen krijg je wel een veel strakker resultaat, en je kan er inderdaad probleemloos iets aan ophangen. Wel meer werk + kosten + je levert 1cm ruimte in.

Ik zou ook niet weten hoe je het makkelijk aanbrengt zonder ventilatielatten want je moet wel een rechte muur hebben. Anders gaat het je niet lukken met wat hightack.

@anja78 : ik heb de betimmering er hier gewoon afgehaald, en niet meer teruggeplaatst. Je muur komt ook zo'n 10cm dichterbij, dus zomaar hergebruiken lijkt me lastig. Of je zou er dus voor moeten kiezen om die rand niet te isoleren, maar dat lijkt me ook jammer. Als je de video bekijkt van isolatiemateriaal zie je ook dat ze in de dagkanten (rondom de kozijnen) ook 2cm PIR + gips aanbrengen. Zo voorkom je een koudebrug.

Beetje onduidelijk, maar die video van isolatiemateriaal.nl laat het wel goed zien.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee