Beste laptop/mobiel workstation voor Solidworks/3D design

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-06 16:25
Ik ben zelf al meer dan 20 jaar Mac gebruiker en ben niet zo goed thuis in de Windows wereld, vandaar mijn vraag.

Mijn vriendin doet 3D-ontwerp van machines en onderdelen en gebruikt daarvoor Solidworks. Nu is haar huidige laptop aan vervanging toe en is ze op zoek naar een vervanger.

Heb al wat rondgekeken en we gaan dus het best voor een workstation, hetzij een Dell Precision of Lenovo P- of T-serie.
Het moet sowieso een laptop zijn met een numeriek veld, dus dat gaat eerder naar 16 of 17 inch.
Processor i7, eventueel i9, videokaart nVidia RTX ADA2000 of beter, 1 Tb SSD (eventueel met 2e SSD in RAID), en systeemgeheugen 32Gb.

Nu heb ik zowel bij Lenovo als Dell enkele modellen gezien die in aanmerking komen ; die kan je ofwel preconfigured kopen of je kan ze desgewenst aanpassen op maat.
De duurdere modellen en dus de krachtigste komen standaard met één latje van 32gb. Als je dan het basismodel daarvan neemt, kan je zelf alle toeters en bellen toevoegen, maar dan kom je meestal duurder uit dan bij een preconfigured model met dezelfde specs.

Bij preconfigured met 32Gb krijg je één geheugenlatje van 32Gb ; stel je zelf alles samen met dezelfde specs maar kies je voor 2x16Gb dan wordt die plots een heel stuk duurder.
Gaat over dual channel vs single channel, weet ik ook wel, maar in hoeverre krijg je dan respectievelijk een performance boost of hit ? (vroeger bij mijn Intel Mac's werden die altijd wel met dual channel geleverd dus ik lag er niet van wakker ; nu met Apple silicon en het Unified memory is dat dan weer heel andere koek :) )