Ik heb een beeldscherm met een ingebouwde KVM switch die niet goed werkt op het moment dat ik mijn desktop in slaapstand zet. Ik zou er graag achter willen komen waarom dit niet werkt en hoe ik het op zou moeten lossen. Hieronder meer details.
Hardware en verbindingen
Beeldscherm met ingebouwde KVM switch: (uitvoering: MSI Modern MD272QP Zwart) verbonden met desktop via HDMI verbinding
Muis aangesloten via USB-A op scherm
Toetsenbord via USB-C naar USB-A op scherm
USB hub in beeldscherm aangesloten via USB-B naar USB-A in desktop
Windows 11
Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb 4 situaties doorgelopen om erachter proberen te komen wat er aan de hand is. Situaties 1 en 2 zijn met een ander beeldscherm en muis. Situatie 3 heeft een mix van het andere beeldscherm en muis en de opstelling zoals beschreven hierboven. Situatie 4 heeft de opstelling zoals beschreven hierboven.
Hardware en verbindingen
Beeldscherm met ingebouwde KVM switch: (uitvoering: MSI Modern MD272QP Zwart) verbonden met desktop via HDMI verbinding
Muis aangesloten via USB-A op scherm
Toetsenbord via USB-C naar USB-A op scherm
USB hub in beeldscherm aangesloten via USB-B naar USB-A in desktop
Windows 11
Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb 4 situaties doorgelopen om erachter proberen te komen wat er aan de hand is. Situaties 1 en 2 zijn met een ander beeldscherm en muis. Situatie 3 heeft een mix van het andere beeldscherm en muis en de opstelling zoals beschreven hierboven. Situatie 4 heeft de opstelling zoals beschreven hierboven.
- Ter controle heb ik een normaal beeldscherm genomen en een muis. Ik heb beide aangesloten op de desktop. Verder is er niets aangesloten op desktop. Dan zet ik de desktop in slaapstand. Het lichtje op de powerknop gaat uit en de ventilatoren stoppen met draaien. Daarna beweeg ik de muis en de desktop wordt wakker en hij laat het inlogscherm zien.
- Hetzelfde als bij 1, maar nu zet ik de desktop weer aan via de powerknop i.p.v. met de muis. Dit heeft hetzelfde gewenste effect.
- Hetzelfde als bij 1, maar nadat ik de desktop in slaap heb gebracht, unplug ik het normale beeldscherm en de muis. Daarna plug ik alles in zoals beschreven onder het kopje Hardware en verbindingen. Nu beweeg ik de muis en sla ik wat toetsen aan, maar de desktop reageert niet. Hij gaat enkel weer aan als ik de powerknop indruk. Het beeldscherm springt dan aan en laat het inlogscherm zien. De muis en toetsenbord werken nog steeds niet. Ik moet het beeldscherm even aan- en uitzetten en daarna werkt alles weer zoals het hoort.
- De opstelling is zoals beschreven onder het kopje Hardware en verbindingen. Ik zet de desktop in slaapstand. Het scherm gaat uit, maar het powerknopje blijft branden en de ventilatoren gaan niet uit. Niets werkt om de desktop te laten reageren: met de muis bewegen, toetsen indrukken, powerknop kort in drukken, powerknop 30 seconden indrukken. Niks heeft effect. Ik moet echt de stroom eraf halen via de voeding en daarna opnieuw opstarten. Maar dan verlies ik dus waar ik mee bezig was.