Toon posts:

energierekening laag houden, welke vervolgstappen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 13:18
ik ben opzoek hoe komend jaar mijn energierekening laag kan houden. Afgelopen jaren heb ik enorm genoten van lage prijzen in mijn nog lopende contract. Met mijn jaarverbruik van 3945Kwh stroom verbruik, het opwekken van 4616 gaat het lekker, dan nog het gasverbuik van 1325M3. voor dit alles betaal ik per maand 88 euro, en krijg ik waarschijnlijk nog terug. _/-\o_ .

het probleem wat ik voorzie is dat mijn contract volgend jaar juli gaat aflopen en ik ook aan dure tarieven moet.

om mijn energierekening niet te veel te laten stijgen wil ik hier op voorverduurzamen. mijn huidige tarrieven:electriciteit € 0,20839 teruglevering 0,09 cent. gas: 0,85262 cent.

Ik wil graag weten waar ik nu de beste investering kan gaan doen. met het oog op het langzaam wegvallen van salderen wordt voor mij stroom ook prijziger, maar ik heb nog een garage grenzend aan mijn woning welke nog ruimte heeft voor panelen. echter vallen deze deels in de schaduw in de middag, zeker in de winter waar de zon lager ligt t.o.v. mijn garage dak.

De grootste sprong maak ik denk ik met een warmtepomp, maar ook die nemen vors veel stroom en dat icm afbouwende saldering weet ik niet of dit de beste financiele investering is.

het huis:
160 vierkante meter 2 kapper.
bouw 2009, goed geissoleerd, anders waren zulke jaarwaarden als bovenstaand denk ik niet mogelijk.
1fase 35Amp.

Nu heb ik wat uit laten zoeken mbt panelen en het garage dak, hier zouden nog 7 a 8 panelen passen waar ik alleen micro omvormer zou willen ivm schaduw. Dan zie je dat er op jaarbasis nog zo'n 2850-3200 Watt gewonnen kan worden (7x 410WP en 8x 425WP panelen). zulke sets gaan tussen de 5500-6000 euro nu incl installatie. echter zal ik dan vermoed ik ook mijn fases moeten uitbreiden van een enkele 35A naar 3x25 of 3x35. een andere optie is misschien kant en klare zelf op dak plaatsen stuk of 4 a 6 van solsys. https://solsys.nl/product...epaneel-set-naast-elkaar/. +-2100 euro + 100 euro klein matriaal.

Als ik dan impact wil maken op mijn energierekening zal er ook een warmtepomp moeten komen schat ik zo in. in dat geval vermoed ik dat ik gasloos kan.

een warmtepomp installatie zal ook snel 7-10.000 euro kosten.

de vragen zijn, welke investering heb ik de komende 10 jaar iets aan?
- meer zonnepanelen? zo ja hoeveel.
- warmtepomp met gas bijstoken.
- warmtepomp gasloos.
- warmtepomp met gas bijstoken en zonnepanelen.
- warmtepomp gasloos en zonnepanelen.
- nog lekker even afwachten tot ik dichterbij volgendjaar julie zit en meer inzicht in de energieprijzen kan hebben van dan.
- 1 fase -> 3 of zou het zo ook passen.
- thuisbatterij intressant?

foto van dak

Alle reacties

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:59
Minder stoken en je elektrische apparatuur eens langslopen?

Zelf woon ik in een 144m2 2-kapper uit 1999 (met mijn jonge gezin van 4) en zit op grofweg de helft van jouw verbruik.

Verbruik afgelopen jaar:
elektra: 2100 kWh
warmte: 22 GJ (gelijk aan ongeveer 700m3 gas)

antwoord op je technische vragen:
- hybride warmtepomp kan in de Nederlandse situatie (met relatief veel zachte dagen in de winter) best interessant zijn. het warmtepomp deel van het systeem kan een flink deel van het jaar geheel zelfstandig (zonder hulp van de ketel) je huis verwarmen.
Stukje advies en rekenen kan het juist systeem voor jouw situatie worden gevonden.
- zwem je in het geld en weet je niet wat je ermee moet, dan zou een full electric systeem een prima investering kunnen zijn.
- extra panelen moet je even uitrekenen hoe snel je dat gaat terugverdienen in combinatie met afbouwen salderingsregeling (in waarschijnlijk nabije toekomst.) en ik combinatie met de lage terugleververgoedingen van dit moment.
- thuisbatterij is nu financieel totaal onlogisch met het bestaan van de salderingsregeling

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:51
Verbruik is op zich netjes.
Je wekt al meer op dan je verbruikt. Met een warmtepomp komt daar dan 1300 * 2 = 2600 Kwh bij, dat kan je met een paar extra zonnepanelen opvangen.

Laatste stap is eigenlijk overgaan naar een volledige warmtepomp.
Dat moet voor een woning uit 2009 goed haalbaar zijn. Zou qua bedrag eerder rekenen op zo'n 12000

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee