Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 06:39
Mijn vraag
De laatste tijd valt af en toe een aardlekschakelaar uit. Wij kunnen er geen vinger op leggen wanneer dit gebeurd en waarom dit gebeurd. Het is ook niet toe te rekenen aan bijvoorbeeld vochtig weer.
Nu denk ik zelf dat de zekeringskast gewoon verouderd is en dat deze vervangen dient te worden
Zie afbeelding hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2MwqtgPu3MCrBY2M80ap2MPQMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61oVJDJADzdImN8HKb9HKamz.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel is alles 1fase voor de stroom. Ik twijfel of ik voor toekomstige ontwikkelingen er direct een 3fase ready kast neer laat hangen zodat de kast niet nog een keer vervangen hoef te worden wanneer het nodig zou blijken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Verschillende aanbieders bekeken van de verschillende onderdelen en vergeleken met het geen ik nu heb.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alvast prijzen opgevraagd bij electriciens, maar vraag me zelf toch af welke kant ik op ga. Hou ik een 1 fase kast of ga ik direct voor een 3fase.
Is het verstandig om de hele kast te vervangen of voldoe ik voor nu ook om de aardlekschakelaars te vervangen. De gene welke uit valt is de onderste op de foto.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 12:47
ligt aan je toekomst plannen. Ben je van plan elektrisch te rijden? Staat er een keuken in de planning met eventueel 3 fase kookgroep? Komt er in de toekomst zwaar elektrisch gereedschap in de garage?
Ik heb een paar jaar geleden mijn meterkast vernieuwd, gewoon weer 1 fase. Geen van bovenstaande in de planning dus waarom zou ik voor 3 fase kiezen. inmiddels ook zonnepanelen, werken allemaal prima op 1 fase.

Kortste klap zou ik voor nu, de aardlek vervangen die steeds af schakelt. dan weet je of je daadwerkelijk lekstroom hebt of dat je een foutieve aardlek had.
Waarom zou je de hele kast vervangen? Gezien het al automaten zijn, zou ik er voor kiezen allemaal nieuwe (aardlek)automaten te nemen in bestaande kast.

[ Voor 6% gewijzigd door BasE! op 17-05-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
BasE! schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:12:
ligt aan je toekomst plannen. Ben je van plan elektrisch te rijden? Staat er een keuken in de planning met eventueel 3 fase kookgroep? Komt er in de toekomst zwaar elektrisch gereedschap in de garage?
Ik heb een paar jaar mijn meterkast vernieuwd, gewoon weer 1 fase. Geen van bovenstaande in de planning dus waarom zou ik.
Kortste klap zou ik voor nu, de aardlek vervangen die steeds af schakelt. dan weet je of je daadwerkelijk lekstroom hebt of dat je een foutieve aardlek had.
Waarom zou je de hele kast vervangen? Gezien het al automaten zijn, zou ik er voor kiezen allemaal nieuwe (aardlek)automaten te nemen in bestaande kast.
Zoals het er nu uit ziet komt er geen electrische auto. Keuken is net gedaan en zit al een fornuisgroep in. Zwaar gereedschap doe ik niet aan, zou de gevaarlijk zijn voor mij. Kleine klusjes pak ik wel aan, maar overige laat ik over aan de geleerden.

Ik weet niet hoe oud de huidige kast is, daarom dat ik op het idee kwam om hem te vervangen ondanks dat er al automaten aanwezig zijn.
Het gaat natuurlijk vooral om de automaten welke erin geprikt zijn voor de werking. Of kan er in de kast zelf ook niet iets slijten?
Elektra door het huis is toen we er gingen wonen al volledig opnieuw gedaan door nieuwe kabels ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Je zou zelfs kunnen overwegen om de aardlek schakelaars om te wisselen en zien of daarmee het probleem aan de schakelaar ligt of een lekstroom.

Lekstroom kan heel veradelijk zijn, alles met een geaarde stekker kan dit veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:17:
Je zou zelfs kunnen overwegen om de aardlek schakelaars om te wisselen en zien of daarmee het probleem aan de schakelaar ligt of een lekstroom.

Lekstroom kan heel veradelijk zijn, alles met een geaarde stekker kan dit veroorzaken.
Ik ga er zelf niet aan sleutelen. Is dit voor een electricien een klusje van niks? Kan deze zonder meer verwisseld worden?

Verder hink ik toch op de gedachten om te vervangen, maar deze is verder niet onderbouwd dan enkel het omspringen van de aardlek schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
sjtienuh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Zoals het er nu uit ziet komt er geen electrische auto. Keuken is net gedaan en zit al een fornuisgroep in. Zwaar gereedschap doe ik niet aan, zou de gevaarlijk zijn voor mij. Kleine klusjes pak ik wel aan, maar overige laat ik over aan de geleerden.

Ik weet niet hoe oud de huidige kast is, daarom dat ik op het idee kwam om hem te vervangen ondanks dat er al automaten aanwezig zijn.
Het gaat natuurlijk vooral om de automaten welke erin geprikt zijn voor de werking. Of kan er in de kast zelf ook niet iets slijten?
Elektra door het huis is toen we er gingen wonen al volledig opnieuw gedaan door nieuwe kabels ed.
De kast zelf is alleen maar bekabeling. Gezien het automaten zijn, kan je er van uit gaan dat dit niet verouderd is.

Ik zou echt eerst die aardlekschakelaar (laten) vervangen. En bij twijfel alle automaten vernieuwen. Heb je geen handige vrienden of kennissen? Want hiervoor een elektricien laten komen is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Heb je niet al een 3-f-aansluiting? Zo te zien zijn beide ALS's 3 fase. Het kan ook zijn dat er slechts één fase gebruikt wordt. Het ziet er allemaal nogal oud uit en ik zou er niet over twijfelen en gelijk de boel vervangen.

De Hager Vision kast zelf is nog wel herbruikbaar. Laat een (3f-)hoofdschakelaar plaatsen en ALS's voor één fase met bijhorende eindgroepen. Kijk of dat het probleem oplost.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
sjtienuh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Ik ga er zelf niet aan sleutelen. Is dit voor een electricien een klusje van niks? Kan deze zonder meer verwisseld worden?

Verder hink ik toch op de gedachten om te vervangen, maar deze is verder niet onderbouwd dan enkel het omspringen van de aardlek schakelaar.
Omwisselen is een klusje van niets wat je prima zelf kan en mag uitvoeren, officieel hoort het vast gezet te worden op moment maar in de praktijk gebeurt dat zelden.

Maar ondanks dat het een klusje van niets is zal het via een elektricien al snel prijzig zijn waardoor vervanging een betere optie is omdat de kosten van een aardlek niet hoog zijn.

Maar zekerheid of daar je probleem mee verholpen is heb je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Omwisselen is een klusje van niets wat je prima zelf kan en mag uitvoeren, officieel hoort het vast gezet te worden op moment maar in de praktijk gebeurt dat zelden.

Maar ondanks dat het een klusje van niets is zal het via een elektricien al snel prijzig zijn waardoor vervanging een betere optie is omdat de kosten van een aardlek niet hoog zijn.

Maar zekerheid of daar je probleem mee verholpen is heb je niet.
Er is geen hoofdschakelaar zo te zien, dus je zou het onder spanning moeten omwisselen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

De onderste ALS mag een lekstroom hebben van 0,5A! Dat wil je sowieso niet in een huisinstallatie. Dat betekent dat er ergens een flinke lekstroom is. Vervang dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
timovd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:21:
Heb je niet al een 3-f-aansluiting? Zo te zien zijn beide ALS's 3 fase. Het kan ook zijn dat er slechts één fase gebruikt wordt. Het ziet er allemaal nogal oud uit en ik zou er niet over twijfelen en gelijk de boel vervangen.

De Hager Vision kast zelf is nog wel herbruikbaar. Laat een (3f-)hoofdschakelaar plaatsen en ALS's voor één fase met bijhorende eindgroepen. Kijk of dat het probleem oplost.
Op de slimme meter staat dat het een 1fase is. Mag ik vragen wat een ALS is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
timovd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Er is geen hoofdschakelaar zo te zien, dus je zou het onder spanning moeten omwisselen.
Lijkt me dus verstandig om een dergelijke schakelaar te hebben?

Wat betreft de opmerking mbt de aardlek en lekstroom, betekend dit dat in het verleden voordat wij erin kwamen al fouten zijn gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Dan zijn de 3f ALS's als één fase aangesloten. Dáár is op zich niets mis mee, alleen zonder van de ruimte.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
sjtienuh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:31:
[...]

Op de slimme meter staat dat het een 1fase is. Mag ik vragen wat een ALS is?
ALS=aardlekschakelaar

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
timovd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:26:
[...]

Mijn fout te snel over de foto gekeken, ik ga er eigenlijk standaard van uit dat er een hoofdschakelaar is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit is iets voor >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-05 16:03
Bij aanpassingen in je meterkast moet je in principe altijd een hoofdschakelaar plaatsen als die er nog niet zit.

Je aardlekschakelaars zijn zodanig op leeftijd dat je ze ook beide wilt vervangen.
De automaten zullen nog wel prima functioneren, maar afhankelijk van of je de kast wilt voorbereiden met een 3 fase hoofdschakelaar of een 1 fase variant zal je mogelijk wat bestaande automaten moeten vervangen voor moderne (smallere) om ruimte voor je hoofdschakelaar te maken.

Heb je ook een foto van de kast onder je meter? Als daar toevallig al automaten zitten dan kun je eenvoudig de meter+meterkast spanningsloos maken. Zit daar een dichte kap (met waarschijnlijk smeltpatronen) dan heb je iemand met zegelrecht nodig om dat te kunnen doen.

Werken onder spanning mag in de regel gewoon niet en zou ik ook zeker niet aanraden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-05 19:15
@sjtienuh
Je groepenkast ziet er sowieso een beetje aan elkaar geklust uit. Een compleet nieuwe groepenkast met installatie hoeft niet heel prijzig te zijn. Genoeg zzp-ers die voor rond de 600 euro een nieuwe kast monteren. Tegenwoordig kan je gewoon kant en klare groepenkasten kopen bij de leveranciers. Kwestie van hoofdzekering eruit, alle oude meuk eruit halen, nieuwe kast aansluiten, alle groepen weer aansluiten en klaar. Is waarschijnlijk sneller dan een bestaande kast repareren en je weet direct dat alles weer up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
chrisborst schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:48:
@sjtienuh
Je groepenkast ziet er sowieso een beetje aan elkaar geklust uit. Een compleet nieuwe groepenkast met installatie hoeft niet heel prijzig te zijn. Genoeg zzp-ers die voor rond de 600 euro een nieuwe kast monteren. Tegenwoordig kan je gewoon kant en klare groepenkasten kopen bij de leveranciers. Kwestie van hoofdzekering eruit, alle oude meuk eruit halen, nieuwe kast aansluiten, alle groepen weer aansluiten en klaar. Is waarschijnlijk sneller dan een bestaande kast repareren en je weet direct dat alles weer up to date is.
Voor een 600 euro zou ik het al laten doen. Ik was aan het kijken naar een kast van dezelfde producent met hetzelfde aantal schakelaars, maar dan kwam ik alleen voor het spul al rond de 400/500 euro uit.
Dan moet ik nog iemand hebben die de boel aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:43
Volgens mij heb je nu 8 groepen en zie minimaal 9 kabel/pijpjes erin gaan en wellicht is er nog een kabel welke ik nu niet zie op de foto.
Persoonlijk zou ik een 3fase voorbereide kast kiezen. Vanaf je hoofdschakelaar wordt dan alleen alles vanaf 1 fase naar je ALS bedraad.
3x ALS in je kast en 9x automaat zou je in ieder geval goed moeten zitten. 1x Kookgroep groep erin maar laat naast die automaat 2 vrije posities zodat je later altijd nog een 3fase groep(of Alamat) erin kan doen moet je de overstap naar 3fase werkelijk gaan maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
The-Source schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:25:
Volgens mij heb je nu 8 groepen en zie minimaal 9 kabel/pijpjes erin gaan en wellicht is er nog een kabel welke ik nu niet zie op de foto.
Persoonlijk zou ik een 3fase voorbereide kast kiezen. Vanaf je hoofdschakelaar wordt dan alleen alles vanaf 1 fase naar je ALS bedraad.
3x ALS in je kast en 9x automaat zou je in ieder geval goed moeten zitten. 1x Kookgroep groep erin maar laat naast die automaat 2 vrije posities zodat je later altijd nog een 3fase groep(of Alamat) erin kan doen moet je de overstap naar 3fase werkelijk gaan maken.
Ik tel 9 automaten. Bovenin bij de witte zit er een onderbreking ;)
Als de prijsveschillen tussen 1 en 3 fase verwaarloosbaar zijn, dan kies ik natuurlijk voor 3 fase. Mochten er gekke ideeën komen waardoor ik toch naar 3 fase moet is het wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:26

Managelorian

“This is the workflow.”

chrisborst schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:48:
@sjtienuh
Ik kan me niet voorstellen dat je voor €600 een geïnstalleerde kast hebt. Een installateur zal bij hem thuis best in een uurtje de boel klaar hebben, maar voor een klant wordt gerust een halve dag gerekend. Daarmee zit je sowieso al op minimaal €250 aan uurloon. Qua materiaal zal een installateur niet graag EMAT gebruiken, dus dat wordt bijv. Eaton wat alweer een stukje duurder is. En niet te vergeten: de prijzen die je als particulier op elektramat.nl ziet zijn niet de prijzen die een installateur doorberekend (daar komt gerust 50% bovenop). Als TS speelt met de gedachte om het e.e.a. toekomstbestendig te maken dan ga je natuurlijk direct voor een driefase groepenkast waardoor er weer een paar tientjes bovenop komen. Daarmee wordt het geheel minimaal €800-€1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

sjtienuh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:27:
[...]

...
Is dat zo'n onderbreking? https://hager.com/nl/cata...eautomaat-1pn-16-a-c-6-ka
Op het rechter deel zit namelijk geen logo.

Als je een klein appartement of klein huis hebt met weinig mogelijkheid voor 3-fase apparatuur, heeft het niet heel veel zin om voor te bereiden op 3 fasen. Anders kun je altijd een 3-f hoofdschakelaar laten plaatsen en de rest als 1 fase aansluiten. Neemt maar twee units extra in beslag en later wordt dat veel lastiger, omdat je dan wéér een installateur nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
timovd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Als je een klein appartement of klein huis hebt met weinig mogelijkheid voor 3-fase apparatuur, heeft het niet heel veel zin om voor te bereiden op 3 fasen. Anders kun je altijd een 3-f hoofdschakelaar laten plaatsen en de rest als 1 fase aansluiten. Neemt maar twee units extra in beslag en later wordt dat veel lastiger, omdat je dan wéér een installateur nodig hebt.
Ik heb geen idee moet ik heel eerlijk zijn, zou kunnen natuurlijk. Van stroom blijf ik zelf met mijn handen van af.

Het is een huis van 98m2, zwaardere apparatuur is Combi oven, Inductie kookplaat, Wasmachine en Warmtepomp droger. Daarnaast hebben we nog een PV installatie van 2800Wp

[ Voor 3% gewijzigd door sjtienuh op 17-05-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasE!
Managelorian schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je voor €600 een geïnstalleerde kast hebt. Een installateur zal bij hem thuis best in een uurtje de boel klaar hebben, maar voor een klant wordt gerust een halve dag gerekend. Daarmee zit je sowieso al op minimaal €250 aan uurloon. Qua materiaal zal een installateur niet graag EMAT gebruiken, dus dat wordt bijv. Eaton wat alweer een stukje duurder is. En niet te vergeten: de prijzen die je als particulier op elektramat.nl ziet zijn niet de prijzen die een installateur doorberekend (daar komt gerust 50% bovenop). Als TS speelt met de gedachte om het e.e.a. toekomstbestendig te maken dan ga je natuurlijk direct voor een driefase groepenkast waardoor er weer een paar tientjes bovenop komen. Daarmee wordt het geheel minimaal €800-€1000.
+ liander die 1f -> 3f moet gaan aansluiten en verzegelen. ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lekker 1 fase laten, wel nieuwe kast want huidige heeft z’n tijd wel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
BasE! schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:15:
[...]

+ liander die 1f -> 3f moet gaan aansluiten en verzegelen. ook niet gratis.
Hij zou dan ready zijn voor een latere ophoging natuurlijk ;)
Hier doet Enexis dat trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Sethro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:17:
Lekker 1 fase laten, wel nieuwe kast want huidige heeft z’n tijd wel gehad.
Tja hoeveel risico geeft het, hij zal eens vervangen moeten worden, maar zijn de risico’s enorm? Eigenlijk is het geld uitgeven aan iets waar weinig waarde voor terug komt.
Maar veiligheid is me wel iets waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
sjtienuh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:09:
[...]

Tja hoeveel risico geeft het, hij zal eens vervangen moeten worden, maar zijn de risico’s enorm? Eigenlijk is het geld uitgeven aan iets waar weinig waarde voor terug komt.
Maar veiligheid is me wel iets waard
Maak is een foto met de kap eraf?

Het is sowieso bij elkaar geraapt en rommelig. Aardlekschakelaars kloppen niet, hoofdschakelaar ontbreekt. Dus ik zou het sowieso in orde maken.

Alleen ik denk dat het dan al snel voordeliger wordt om een voorbedrade nieuwe kast te bestellen en de huidige te vervangen. Dan heb je alles weer op orde. Als je klein beetje handig bent doe je dat zelf.

[ Voor 32% gewijzigd door Sethro op 18-05-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
En wat nu als je de kast vervangt en het probleem is niet opgelost? Ik zou eerst eens gaan (laten) meten waar het probleem zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:05

dragonhaertt

@_'.'

StevenK schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:01:
En wat nu als je de kast vervangt en het probleem is niet opgelost? Ik zou eerst eens gaan (laten) meten waar het probleem zit.
Of gewoon alleen de aardlekschakelaars vervangen.
Helaas zit er geen hoofdschakelaar voor, dus moet dit wel onder spanning.

Daarnaast is deze kast aardig op leeftijd. Voor <1000 euro heb je een nieuwe die ook een stuk veiliger zal zijn.
Die onderste aardlekschakelaar is 500mA!
Een ongelukje in de keuken en je kan ernstige verwondingen oplopen/dood gaan met zulke stromen.

Ik neem aan dat de bovenste aardlek er wel eens uit gaat?
Mijn advies zou zijn: laten vervangen. Voor een elektricien nog geen uur werk en de kast kost zo'n 600 euro.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
dragonhaertt schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:09:
[...]

Of gewoon alleen de aardlekschakelaars vervangen.
Helaas zit er geen hoofdschakelaar voor, dus moet dit wel onder spanning.

Daarnaast is deze kast aardig op leeftijd. Voor <1000 euro heb je een nieuwe die ook een stuk veiliger zal zijn.
Die onderste aardlekschakelaar is 500mA!
Een ongelukje in de keuken en je kan ernstige verwondingen oplopen/dood gaan met zulke stromen.

Ik neem aan dat de bovenste aardlek er wel eens uit gaat?
Mijn advies zou zijn: laten vervangen. Voor een elektricien nog geen uur werk en de kast kost zo'n 600 euro.
Het erge is dat juist de onderste eruit klapt. Deze heeft vanuit de berging wel een verbinding naar buiten. Echter dat ligt er al bijna 10 jaar. Er is niet in de tuin gegraven ed dus schade lijkt me sterk. Het is een ommantelde buitenkabel.

Gezien dat hier gezegd wordt dat het serieus gevaarlijk is, lijkt het me verstandig om er in ieder geval naar te laten kijken.
Ik blijf zelf van de kast af, ook de kap eraf halen doe ik zelf niet

Zal hier een hoofdschakelaar achter zitten? Verder vind ik niks wat erop duid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMJqamaG_23Qo7hIQ00jtIWHuAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZE73wUNsTGR7HO6r0EQZjAOA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee das gewoon een verdeelkastje, waarschijnlijk wat kabels aan elkaar via lasdoppen of klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:05

dragonhaertt

@_'.'

sjtienuh schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Het erge is dat juist de onderste eruit klapt. Deze heeft vanuit de berging wel een verbinding naar buiten. Echter dat ligt er al bijna 10 jaar. Er is niet in de tuin gegraven ed dus schade lijkt me sterk. Het is een ommantelde buitenkabel.

Gezien dat hier gezegd wordt dat het serieus gevaarlijk is, lijkt het me verstandig om er in ieder geval naar te laten kijken.
Ik blijf zelf van de kast af, ook de kap eraf halen doe ik zelf niet

Zal hier een hoofdschakelaar achter zitten? Verder vind ik niks wat erop duid.

[Afbeelding]
Jij hebt geen hoofdschakelaar, dat komt wel vaker voor.
Op zich geen probleem, maar dat betekent wel dat je niet zomaar dingen kan aanpassen.

Zoals je zelf ook al geconcludeerd hebt is het waarschijnlijk verstandig om (bijna) alles te vervangen.
Als je dan toch een nieuwe kast op hangt, kan je die best voor 3-fase voorbereiden. Dan kan je achteraf altijd nog besluiten om dat aan te vragen of niet.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
sjtienuh schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:27:
[...]

timovd schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Het is een kookgroep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hu_LUp1TI60faq5mutGFb40dtlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnhLJhCPjPM8QfJ9T1vJStZn.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 7 groepen + kookgroep oftewel 8 groepen.

Ik zou persoonlijk voor een geheel nieuwe kast gaan. Één met 4-polige hoofdschakelaar, 3x 30mA aardlekschakelaar en 9 groepen waarvan 1 kookgroep ofzo.

Maar reken er niet op dat je storing daarmee opgelost is, een moderne 30mA aardlekschakelaar schakelt misschien wel veel vaker uit dan het antieke 500mA exemplaar. ;) Het zou kunnen dat deze kapot is, maar reken daar niet te hard op...

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 18-05-2023 18:08 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Zijn er hier mensen in de omgeving Belfeld/Venlo welke voor een leuke prijs een medetweaker kunnen helpen?
Liefst gecertificeerd, de meterkast kan ik eventueel dan zelf bestellen.
Pagina: 1