Gezoem rondom woning, wat is normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:51
Beste tweakers,

De mooie zomermaanden staan weer voor deur en overal duiken de jacuzzi's en (opblaasbare) zwembaden weer op in de tuinen van de Nederlander.

Mijn fijne directe buren hebben sinds enkele jaren een jacuzzi en sinds kort zo te horen een nieuwe pomp/filter die grenst aan de gedeelde schutting. Mijn buren aan de kopse kant hebben een opblaasbaar zwembad met ook een filter/pomp die grenst aan mijn huis.

Feitelijk zit ik de hele dag naar gezoem en gebrom te luisteren: namelijk als ik in de tuin zit of in de woonkamer (achterkant huis) of in de slaapkamer ben (voorkant huis). Dit is 24/7 aanwezig en de enige oplossing om het niet te horen is om zelf geluid te produceren.

Mijn vraag is in hoeverre dit allemaal maar moet kunnen? Volgens mij moeten warmtepompen en airco-units ook aan bepaalde eisen voldoen toch?

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Leven en later leven. Dit hoort er gewoon bij. In Nederland zitten we nu eenmaal bijna boven op elkaar.
Als je dit niet wilt moet je zorgen voor buren op 500+meter afstand.
Je kunt ook een stil rustig boerendorp wonen; waar ze nu tot 11 uur met z'n allen aan het inzaaien zijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

mwa... die pompjes kunnen behoorlijk herrie maken, simpelweg omdat ze (te) hard lopen, of het een lawaaiig ding is.

De oplossing zit vaak in een regelbare pomp of een frequentieomvormer ervoor. (niet alle pompjes kunnen daar op overigens)
En... het ding inkapselen. In een tuinkist bijv. scheelt echt enorm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buQ7hLTGslO9b8XaW768ig-E99M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXEf1IjXfXoMDUZlAVzxQhBe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eGeDgTJq0u5Fp8ctY-dyRglhGus=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrCiaw03KLjDhOpIWdpDC06c.jpg?f=fotoalbum_tile

Zelfs de warmtepomp erin ;)
Je moet er echt naast staan om 'last' van te hebben.

[ Voor 60% gewijzigd door paQ op 17-05-2023 11:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 11:58
Blasterxp schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:47:
Leven en later leven. Dit hoort er gewoon bij. In Nederland zitten we nu eenmaal bijna boven op elkaar.
Je kunt ook een stil rustig boerendorp wonen; waar ze nu tot 11 uur met z'n allen aan het inzaaien zijn.
Nou dat lijkt mij niet. Met deze wetgeving in de hand kan je wat.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat heb je in een rijtjeshuis, iemand anders heeft weer een vijverpomp, een trampoline met joelende kinderen, of ze praten zelf hard in de tuin.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dit blijft zo'n dooddoener. Geluidsoverlast is bijzonder irritant en niet te vermijden, en elke beun en z'n onderaannemer mag (warmte)pompen en andere ventilatoren ophangen en de wetgeving en handhaving daarvan loopt hopeloos achter.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 17-05-2023 11:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:12
ShininNL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:25:
Beste tweakers,

De mooie zomermaanden staan weer voor deur en overal duiken de jacuzzi's en (opblaasbare) zwembaden weer op in de tuinen van de Nederlander.

Mijn fijne directe buren hebben sinds enkele jaren een jacuzzi en sinds kort zo te horen een nieuwe pomp/filter die grenst aan de gedeelde schutting. Mijn buren aan de kopse kant hebben een opblaasbaar zwembad met ook een filter/pomp die grenst aan mijn huis.

Feitelijk zit ik de hele dag naar gezoem en gebrom te luisteren: namelijk als ik in de tuin zit of in de woonkamer (achterkant huis) of in de slaapkamer ben (voorkant huis). Dit is 24/7 aanwezig en de enige oplossing om het niet te horen is om zelf geluid te produceren.

Mijn vraag is in hoeverre dit allemaal maar moet kunnen? Volgens mij moeten warmtepompen en airco-units ook aan bepaalde eisen voldoen toch?
Ga eens babbelen met je buren en vraag of ze er een houten kistje met wat isolatie rond kunnen zetten, scheelt normaal al heel veel.
Gewoon, zonnetje, aan de omheining, pak al 2 pintjes mee, kwartiertje babbelen, goede relatie met de buren behouden. Ik kan je vertellen dat dat heel wat waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik denk dat het heel moeilijk wordt om je buren er van te overtuigen om een andere pomp of zo te kopen.

Misschien zelf een klein waterornament bij de zithoek zetten, dan hoor je dat gezoem waarschijnlijk niet meer.

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vroeger waren er ook minder mensen die zwembaden in de achtertuin gingen opzetten, en die hielden vroeger iets meer rekening met elkaar.

Nu denkt iedereen op z'n eigen postzegeltje de meest debiele dingen te moeten verzinnen. Helaas is de enige oplossing voor die houding inderdaad verhuizen. Maar om nu te doen alsof dit altijd zo is geweest: oneens. Mensen hebben gewoon steeds minder gezond verstand.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-07 10:32
Dat werkt 2 kanten op hé. Jij zou het ook niet denken "laten leven" wanneer je continue in een brom zit. Zeker 's avonds wordt het irritant als de meeste samenleving geluiden minder worden. Dan wordt zo'n brom prominenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
Een vergelijkbaar geval hier in de buurt gehad. Een jacuzzi naast het slaapkamerraam.

De jacuzzi/pomp is beter geïsoleerd en dit heeft het probleem zo goed als verholpen. ;) Ik zou gewoon eens in gesprek met de buren gaan en zoiets opperen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:47
Marzman schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:55:
Dat heb je in een rijtjeshuis, iemand anders heeft weer een vijverpomp, een trampoline met joelende kinderen, of ze praten zelf hard in de tuin.
tja het wordt weer zomer dan is het weer een gekkenhuis :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Dat is wel heel erg zwart-wit, maar je raakt wel de kern van het probleem en uiteindelijk ook de oplossing.

Ik had vroeger een rijtjeswoning en werd gek van het lawaai en gedoe van alle buren rondom.

Uiteindelijk ben ik verhuisd, en dat is zo ontzettend veel fijner als je perceel ineens 3-4x zo groot is en je niet met z'n allen op een postzegel zit te koekeloeren. Scheelt ook in het type mensen dat om je heen woont in mijn ervaring.

Andere mensen kunnen jou beter adviseren over andere oplossingen (in gesprek gaan met buren, technische oplossingen bedenken en deze bespreken etc.), maar ik zou ook kijken naar de optie verhuizen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 31-05 04:30

XOR

Sowieso is het mij de afgelopen jaren gaan opvallen hoeveel herrie particulieren, maar vooral ook bedrijven mogen maken. Met name luchtinstallaties kunnen de hele nacht enorm veel lawaai produceren. Blijkbaar is dat prima volgens de regels, maar in de wijde omgeving kan je eigenlijk niet met een raam open slapen. Eigenlijk is dat vreemd, nu we steeds meer ontdekken dat geluidsoverlast toch aanzienlijk meer impact heeft op de gezondheid dan we voorheen dachten, ook als je er aan gewend bent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XOR

XOR

Al die zaken zijn juist een argument om de overlast een beetje in te perken. Je kunt nu eenmaal niet allemaal doen en laten wat je wilt als je op elkaars lip zit. Op 500 meter afstand van elkaar gaan wonen is economisch, planoligisch en ecologisch onwenselijk en onhaalbaar.

Een maatschappij werkt alleen als je een beetje rekening met elkaar houdt. Als je wilt doen en laten wat je wil, dan moet je misschien zelf je conclusies trekken en ergens midden in een weiland gaan wonen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26
XOR schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:24:

Een maatschappij werkt alleen als je een beetje rekening met elkaar houdt. Als je wilt doen en laten wat je wil, dan moet je misschien zelf je conclusies trekken en ergens midden in een weiland gaan wonen.
De logische conclusie is dan toch dat je in een rijtjeswoningtuin geen gare zwembadpompen meer dan incidenteel kan laten draaien zonder aanvullende maatregelen.

Je bladblazer of hogedrukspuit gebruik je immers ook niet continu.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Ik begrijp niet dat die mensen het zelf niet hinderlijk vinden. Hier vorig jaar ook een zwembad met pomp opgezet maar werd er na een dag al gek van. De pomp toen zoveel mogelijk ingepakt en een smart plug ertussen gezet met schema om het ding zo minimaal mogelijk aan te hebben (moet zoveel uur per dag voor adequate filtering). Ik zou gewoon even aanbellen. Omgekeerd zou ik het ook vervelend vinden als ik mijn buren overlast bezorg, maar als ik het niet weet kan ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

coazter schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:43:
Ik begrijp niet dat die mensen het zelf niet hinderlijk vinden. Hier vorig jaar ook een zwembad met pomp opgezet maar werd er na een dag al gek van. De pomp toen zoveel mogelijk ingepakt en een smart plug ertussen gezet met schema om het ding zo minimaal mogelijk aan te hebben (moet zoveel uur per dag voor adequate filtering). Ik zou gewoon even aanbellen. Omgekeerd zou ik het ook vervelend vinden als ik mijn buren overlast bezorg, maar als ik het niet weet kan ik het ook niet weten.
precies dat

Als ik het hoor, dan mijn buren ook (en die hebben er 0 plezier van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShininNL
Het valt me overigens op dat het geluid niet te horen is wanneer het warm buiten is. Kan het zijn dat dit een warmtepomp voor een zwembad is? Het klinkt eerlijk gezegd ook alsof er lucht verplaatst wordt (grote fan?).

Vannacht koelde het bijv flink af en ging halverwege de nacht (ben een lichte slaper) dat apparaat zo te horen weer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap je helemaal woon in de binnenstad in een steeg en hier draait sinds enige tijd ook ventilatie 24/7 super irritant. In onze gemeente is de grens 35 Db wat airco's etc mogen maken.
Leuk maar moet je eens op zoek gaan naar de vraag om hand te haven bij de gemeente, wordt je verwezen naar een vrijwilligers organisatie voor buren bemiddeling. Lekker kastje en muur.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Frogmen en het telt ook nog eens op als je meerdere buren hebt.
1 iemand die schreeuwt in een stadion hoor je nergens, 20.000 man die tegelijk met hetzelfde volume schreeuwt en je hoort het in de hele omtrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ShininNL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:58:
Het valt me overigens op dat het geluid niet te horen is wanneer het warm buiten is. Kan het zijn dat dit een warmtepomp voor een zwembad is? Het klinkt eerlijk gezegd ook alsof er lucht verplaatst wordt (grote fan?).

Vannacht koelde het bijv flink af en ging halverwege de nacht (ben een lichte slaper) ging dat apparaat zo te horen weer draaien.
yep

als hij op temperatuur komt moduleert hij terug of gaat uit
's nachts koelt het af, klik aan, en dan ook meteen behoorlijk hard aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-06 13:08
BFmango schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:17:
[...]

Dat is wel heel erg zwart-wit, maar je raakt wel de kern van het probleem en uiteindelijk ook de oplossing.

Ik had vroeger een rijtjeswoning en werd gek van het lawaai en gedoe van alle buren rondom.

Uiteindelijk ben ik verhuisd, en dat is zo ontzettend veel fijner als je perceel ineens 3-4x zo groot is en je niet met z'n allen op een postzegel zit te koekeloeren. Scheelt ook in het type mensen dat om je heen woont in mijn ervaring.

Andere mensen kunnen jou beter adviseren over andere oplossingen (in gesprek gaan met buren, technische oplossingen bedenken en deze bespreken etc.), maar ik zou ook kijken naar de optie verhuizen.
Er is woningnood in Nederland. Een andere woning vinden (koop of huur) is nog zo eenvoudig niet. En daarbij wordt je als 'slachtoffer' gedwongen om extra kosten te maken om van een probleem af te komen die door anderen wordt veroorzaakt. De omgekeerde wereld.

Wij hebben een soortgelijk probleem.

De buren van twee deuren verderop (in een rijtje) hebben een jacuzzi buiten pal tegen het huis staan, De laag-frequente geluiden die de pomp van die jacuzzi, die dag en nacht aan staat, veroorzaakt houdt mijn vrouw 's nachts uit de slaap. Door neurologische schade die mijn vrouw heeft opgelopen door een ongeluk komt dat laag-frequente geluid en het gebrek aan slaap extra zwaar aan.

We willen de betreffende buren (eigenlijk: buurvrouw, onlangs bevallen van haar tweede en inmiddels gescheiden) zover zien te krijgen dat de pomp van de jacuzzi tussen pakweg 23:00 uur en 8:00 uur wordt uitgezet zodat mijn vrouw wat nachtrust krijgt. De buurvrouw staat in de meewerk-stand maar zegt geen verstand te hebben van de jacuzzi. Afgelopen weekend verbleef haar ex in het huis bij de kinderen en heeft wat instellingen veranderd, maar dat heeft helaas niet veel geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26
vtpeters schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:11:
We willen de betreffende buren (eigenlijk: buurvrouw, onlangs bevallen van haar tweede en inmiddels gescheiden) zover zien te krijgen dat de pomp van de jacuzzi tussen pakweg 23:00 uur en 8:00 uur wordt uitgezet zodat mijn vrouw wat nachtrust krijgt. De buurvrouw staat in de meewerk-stand maar zegt geen verstand te hebben van de jacuzzi. Afgelopen weekend verbleef haar ex in het huis bij de kinderen en heeft wat instellingen veranderd, maar dat heeft helaas niet veel geholpen.
'geen verstand', 'instellingen veranderd' -> het gaat om een simpele tijdschakelaar van een paar tientjes 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jdewit
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-06-2023
Ze staan niet zonder reden tegen de schutting ipv midden in de tuin. Dan is de herrie voor henzelf het minimaalst, over huftergedrag gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:01
Allemaal leuk en aardig dat geklaag, heb je inmiddels met je buren gesproken? Even op de koffie en bespreken of ze - zonder grote ingrepen - het overlast een beetje voor je kunnen verminderen. Meeste mensen willen geen overlast veroorzaken, helemaal niet als je een goede relatie met elkaar als buren hebt. Dus ze zijn vast bereid met je mee te denken.

Neemt niet weg dat hier al een aantal prima suggesties genoemd zijn: tijdschakelaar, omkasting etc. Maar het begint met in gesprek gaan (zonder direct in de klaagmodus te gaan ;))

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vtpeters
Rukapul schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:19:
[...]

'geen verstand', 'instellingen veranderd' -> het gaat om een simpele tijdschakelaar van een paar tientjes 8)7
De ex van de buurvrouw heeft een tijdschakelaar op de stroomvoorziening van de jacuzzi gezet en dat blijkt te helpen. Tussen 's avonds 23:00 uur en 's morgens 8:00 uur staat de pomp van de jacuzzi uit en is het gebrom van de pomp is nu verstomd.

Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door vtpeters op 15-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-07-2023
Ik zit met eenzelfde probleem. Heb al een halfjaar last van een brom in mijn appartement. Denk dat het van de onderliggende garage komt waar een buurman meerdere vriezers heeft staan. Heel recent een geluidsdeskundige een professionele geluidsmeting laten doen en wacht met spanning de bevinding af. Wat ik inmiddels heb geleerd is dat laagfrequent geluid een sloper is en dat lang niet iedereen dit kan horen. De Nederlandse Stichting Geluidshinder hanteert voor een dergelijke storend geluid een norm van 20 Db(decibel) als ondergrens. Dit is als fluisteren in een bibliotheek. Laagfrequent geluid gaat door alles heen en is moeilijk te isoleren. Ook kun je je niet of moeilijk bepalen waar het vandaan komt. En ja het doet een aanslag op je mentale gesteldheid. Zonder oordoppen met white noise van mijn mobiele telefoon kom ik de nacht niet door.

Ik kom er zojuist achter dat er op 20 meter afstand een jacuzzi in de tuin staat de brommen. Na googelen op "brom jacuzzi" kom ik hier terecht . Als wat ik verwacht en hoop de geluidmeting uitwijst dat deze ondergrens van 20 db structureel wordt overschreven rest nog aan te tonen waar de brom vandaan komt.

Ik kan je vertellen dat dit proces knap frustrerend is zolang je niet weet waar je aan toe bent. De storende brom is onverbiddelijk waar niet aan te ontkomen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@ookhier Je kunt wellicht de eigenaren van de jacuzzi vragen om het apparaat ter test even een uurtje uit te zetten zodat jij in dat uur jouw oren te luister kan leggen of het probleem opgelost is. Zo ja dan zou je kunnen kijken of je hetzelfde kunt bespreken als de buren van vpeters, in de reactie boven jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
Het jaccuzi-probleem met de buren is opgelost, maar een zachte lage bromtoon (laag-frequent geluid) blijft.
De directe buren links en rechts zeggen dat ze 's avonds geen apparaten aan hebben staan die mogelijk dat geluid of trilling veroorzaken.
We zijn nu in ons eigen huis op zoek naar de bron van het geluid. We hebben diverse apparaten uitgeschakeld om te kijken of 't geluid verdwijnt. Maar helaas, tot nu toe...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48
Wellicht even de hele stroom eraf in jullie huis, dan weet je iig of het van jouw kant komt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDMBVBA
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 12-08-2023
Ik zit met helzelfde zwembad probleem en ben blij dat ik niet de enige ben, vanaf 1 april tot eind oktober staat de pomp van het opblaaszwembad bij de buur dag en nacht aan. Even onder de middag op het terras genieten zit er nooit meer in. De kinderen en kleinkinderen van de buur blijven in het huis wonen en zullen tot mijn dood een opblaaszwembad gebruiken. Ik leef als een vampier met gesloten rolluiken, en slaap noodgedwongen in de living op de grond daar waar ik het minste last heb. Mijn slaapkamer is aan de achterkant dus waar de pomp hoorbaar is, laat staan dat ik daar slaap met in de zomer een open raam! Het geluid is wettelijk in orde, maar het is het continu zoemend aspect waar ik zot van word. Ik probeer eens met de buren te overleggen of een timer een oplossing kan bieden. Ik hou jullie updatet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
HDMBVBA schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:22:
Ik zit met helzelfde zwembad probleem en ben blij dat ik niet de enige ben, vanaf 1 april tot eind oktober staat de pomp van het opblaaszwembad bij de buur dag en nacht aan. Even onder de middag op het terras genieten zit er nooit meer in. De kinderen en kleinkinderen van de buur blijven in het huis wonen en zullen tot mijn dood een opblaaszwembad gebruiken. Ik leef als een vampier met gesloten rolluiken, en slaap noodgedwongen in de living op de grond daar waar ik het minste last heb. Mijn slaapkamer is aan de achterkant dus waar de pomp hoorbaar is, laat staan dat ik daar slaap met in de zomer een open raam! Het geluid is wettelijk in orde, maar het is het continu zoemend aspect waar ik zot van word. Ik probeer eens met de buren te overleggen of een timer een oplossing kan bieden. Ik hou jullie updatet.
Je zegt dat het geluid wettelijk in orde is, maar hoe weet je dat?
Heb je dat (laten) meten dan of zeggen de buren dat het wettelijk is toegestaan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Yaksa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:28:
Je zegt dat het geluid wettelijk in orde is, maar hoe weet je dat?
Heb je dat (laten) meten dan of zeggen de buren dat het wettelijk is toegestaan?
In Nederland is iets toegestaan, tenzij het verboden is. Om tegen de limieten van geluidsoverlast aan te lopen moet iemand behoorlijk veel lawaai maken, en met een continu geluid van een dergelijk niveau kom je daar niet snel aan. Zie ook mijn eerdere post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

ShininNL schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:25:
Even los van of het mag, een zwembadpomp zou niet de hele dag aan moeten hoeven staan. Vaak is op één of twee momenten van de dag een uur of wat pompen al genoeg. Dat scheelt ook nog eens een bak stroom. Als je er op een andere manier niet uitkomt met de buren, dan is dat wellicht nog een richting die je op kunt gaan. Scheelt toch weer.

[ Voor 3% gewijzigd door XOR op 26-08-2023 01:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

vtpeters schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:10:
Het jaccuzi-probleem met de buren is opgelost, maar een zachte lage bromtoon (laag-frequent geluid) blijft.
De directe buren links en rechts zeggen dat ze 's avonds geen apparaten aan hebben staan die mogelijk dat geluid of trilling veroorzaken.
We zijn nu in ons eigen huis op zoek naar de bron van het geluid. We hebben diverse apparaten uitgeschakeld om te kijken of 't geluid verdwijnt. Maar helaas, tot nu toe...
Hadden hier in de omgeving ook zoiets, laagfrequente brom die vooral snachts te horen was (wij hadden er geen last van, maar 1 vd buren wel). Bleek een gas hulp station (zo’n straatkast) te zijn die 300 meter verderop langs de straat stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UraniumFever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:49
Wij hadden hier ook een bromtoon in huis, dit bleek te werden veroorzaakt door onze Itho mv box die op de laagste stand zorgde voor een bromtoon. Dit was ook opgelost door hem iets hoger af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:12
Fuwor schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:48:
Een vergelijkbaar geval hier in de buurt gehad. Een jacuzzi naast het slaapkamerraam.

De jacuzzi/pomp is beter geïsoleerd en dit heeft het probleem zo goed als verholpen. ;) Ik zou gewoon eens in gesprek met de buren gaan en zoiets opperen!
coazter schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:43:
paQ schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:16:
[...]

precies dat

Als ik het hoor, dan mijn buren ook (en die hebben er 0 plezier van)
ShininNL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:58:

Vannacht koelde het bijv flink af en ging halverwege de nacht (ben een lichte slaper) dat apparaat zo te horen weer draaien.
Dat is zeer goed mogelijk. Warmtepompen vallen uit als het water warm genoeg is. Verplaatsing van lucht is normaal: radiator met ventilator die draait.
ookhier schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:30:
Ik zit met eenzelfde probleem. Heb al een halfjaar last van een brom in mijn appartement. Denk dat het van de onderliggende garage komt waar een buurman meerdere vriezers heeft staan. Heel recent een geluidsdeskundige een professionele geluidsmeting laten doen en wacht met spanning de bevinding af. Wat ik inmiddels heb geleerd is dat laagfrequent geluid een sloper is en dat lang niet iedereen dit kan horen. De Nederlandse Stichting Geluidshinder hanteert voor een dergelijke storend geluid een norm van 20 Db(decibel) als ondergrens. Dit is als fluisteren in een bibliotheek. Laagfrequent geluid gaat door alles heen en is moeilijk te isoleren. Ook kun je je niet of moeilijk bepalen waar het vandaan komt. En ja het doet een aanslag op je mentale gesteldheid. Zonder oordoppen met white noise van mijn mobiele telefoon kom ik de nacht niet door.

Ik kom er zojuist achter dat er op 20 meter afstand een jacuzzi in de tuin staat de brommen. Na googelen op "brom jacuzzi" kom ik hier terecht . Als wat ik verwacht en hoop de geluidmeting uitwijst dat deze ondergrens van 20 db structureel wordt overschreven rest nog aan te tonen waar de brom vandaan komt.

Ik kan je vertellen dat dit proces knap frustrerend is zolang je niet weet waar je aan toe bent. De storende brom is onverbiddelijk waar niet aan te ontkomen valt.
UraniumFever schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:19:
Wij hadden hier ook een bromtoon in huis, dit bleek te werden veroorzaakt door onze Itho mv box die op de laagste stand zorgde voor een bromtoon. Dit was ook opgelost door hem iets hoger af te stellen.
Ik woon in België, huizen staan hier minimaal normaal gezien op 3m afstand van de perceelsgrens. Ook een zwembad hier, weliswaar zonder warmtepomp maar met een gewoon filterpompje en die pomp fluit/"wheezt" af en toe. Zwembad staat "midden links" op het terras en ik hoorde het dus ik heb er nu ook een Hue klokje tussen gezet wat tussen 10 en 17h00 de pomp laat draaien. Scheelt idd heel wat in stroom.

Zelf stoor ik me ook mateloos aan kleine tikken, brommen, zoemen. De gasmeter/ontspanner die tikt hier in mijn bureau/werkruimte. Niet zo gezellig in de winter of als er warm water afgenomen wordt.

Net hetzelfde met de airco, die hangt aan de wand en indertijd resoneerde die op zo een frequentie dat het muggenraam meetrilde. Dat in een heel jonge nieuwbouw woning 8)7 met zware isolatie en luchtdicht. Die airco hoor ik nu zelf ook aan de zijde waar hij hangt, ergens anders niet. Ik stoor me er dermate aan dat ik er over denk om de beugels van de muur los te halen en de airco op (weliswaar hoge) poten te zetten.

Wat heel veel helpt is bv een bekisting rond dat soort apparatuur of scherpe pootjes of rubberen poten/balken er onder om te dempen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShininNL
Wat mij, een jaar later, nog steeds niet duidelijk is: moeten die zwembad(warmte)pompen ook niet aan eisen voldoen, net zoals buitenunits van airco's/warmtepompen?

Er staat nu sinds gisteren weer zo'n ding te loeien in de straat. Schijnbaar ben ik de enige die er last van heeft, maar ik hoor dat ding al halverwege de straat brommen, niet normaal toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1982online
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-07 14:40
Shin: denk dat er geen regelgeving voor is. Denk dat een decibel meter ook niet veel laat zien.

Ik heb een vergelijkbare situatie. In mijn achtertuin een flinke zoem, met de deur open hoor je die ook binnen licht. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen wie het is en ken ze ook. We hebben het besproken en 's avonds laat zetten ze de pomp uit zodat ik het niet in mijn slaapkamer hoor. (Achterkant). Overdag staat het gelukkig niet altijd aan. Ook kan ik ze een apje sturen. Hoop dat er voor jou ook inmiddels (2025) een (oplossing) is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1982online
Misschien dat er volgens de wet een aantal decibels niet overschrijden mag worden. Geen idee waar die grens ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Roel1982online schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:03:
Misschien dat er volgens de wet een aantal decibels niet overschrijden mag worden. Geen idee waar die grens ligt
Voor zover ik met wat simpel zoekwerk bij de officiële instanties, welke daar over gaan, gevonden kan krijgen is er voor "Geluidsoverlast door buren" niet echt een harde 'dB(a)' grens aan- / af gegeven door de Nederlandse wetgever maar dat dit dus eigenlijk, per gemeente verschillend, in een APV opgenomen kán zijn

https://www.rijksoverheid...geluidsoverlast-in-de-wet

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 29-06-2025 16:30 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hier staat alleen het pompje aan, en die geeft amper geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CBPNRbW3Bj7pJ9_Ku5o-AI5l0s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CUNoCkn0dvBMKDZZsA2oNMeA.jpg?f=user_large

De bubbelfunctie is een ander verhaal, dan is het net alsof je 29 stofzuigers aanzet.

Maar die gebruiken we niet.

Bij beide buren gemeld toen we hem kochten, met de melding dat wanneer ze vervelende geluiden of irritatie ervaren aan de bel moeten trekken.

Samen moet je het doen.

Wat ook helpt is dat er bij ons altijd 'white noise' op de achtergrond is omdat er overal in de wijk hoge bomen staan waar de wind doorheen wappert.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-07 05:27
FrambozenTaart schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:44:
net alsof je 29 stofzuigers aanzet.
_O-

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• ShininNL
Probleem is inmiddels (vrij rigoureus) opgelost.

Ben met de stille trom vertrokken naar een nieuwbouwwoning 😹

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
ShininNL schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:07:
Probleem is inmiddels (vrij rigoureus) opgelost.

Ben met de stille trom vertrokken naar een nieuwbouwwoning 😹
Want daar kan het niet gebeuren? _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:28
GioStyle schreef op zondag 29 juni 2025 @ 18:14:
[...]

Want daar kan het niet gebeuren? _O-
Misschien staat het 500 meter van de buren.
Zou ook kunnen dat er allerlei regels in een VvE achtige constructie zijn opgenomen.
Of je hebt pech.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:46
Wij zijn ook vertrokken om onder andere het zwembad van de buren, de buurman heeft de koel/warmte pomp direct tegen de open schutting staan, en in ons overdekte terrasje hoorde je dat ding constant. Heb nog eens nagedacht een stalen buisje door de ventilator te steken wat een onding..... Nu hebben we geen directe buren meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwolsermbtr
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-07 08:14
[...]

Beter nog: schaf dat ding zelf aan en neem een bosje bloemen mee, dan mag je hem vast zelf instellen bij de buurvrouw. Voor 20 euro een blije vrouw en buurvrouw is een goeie deal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
Heb zelf een jacuzzi in een tuin van 550m2 en die staat in een hoek richting buren, dus ik heb de jacuzzi bekleed met demping, isolatie en een stille warmtepomp met de uitgang richting onze eigen tuin gemaakt zodat ze er geen last van hebben.

Tis mijn jacuzzi, dus als ik er last van heb, is dat prima, kan niet zo zijn dat de buren in mijn herrie moeten zitten omdat ik zo nodig een lawaai ding wilde. En inderdaad, by default bromde dat ding aan alle kanten, maar na paar middagen knutselen verliest ie minder warmte en is hij lekker stil. Zou het van mijn buren ook hopen dat ze er zo naar kijken, maar dat geluk heeft niet iedereen.

Het begint allicht met een gesprek - zou zelf gek worden van de herrie.
[...]

Onze jacuzzi is niet programmeerbaar en gaat na een tijdschakeling niet meer aan. Dus heb een wp met regelbare relais moeten kopen om hem programmeerbaar te maken zodat ik alleen verwarm op zonnestroom. Scheelt inderdaad nacht geluid, maarja, nu hoor je hem uberhaupt niet meer.

Tis dus soms niet zo eenvoudig, die apparaten zijn vaak nogal rudimentair en energie-onvriendelijk ontworpen. Wel isolatie, geen mogelijkheid voor een slim programma'tje.

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-07-2025 09:41 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:35
FrambozenTaart schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:44:
...

De bubbelfunctie is een ander verhaal, dan is het net alsof je 29 stofzuigers aanzet.

...
Mijn buren doen dat wel, elke dag en dan lekker er boven uit gaan kakelen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
jip_86 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Ooit aan gedacht om diep in de nacht een piepklein speldenprikje precies op een lasnaad te maken? })

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:59:
[...]

Ooit aan gedacht om diep in de nacht een piepklein speldenprikje precies op een lasnaad te maken? })
Of een fles dreft erin voor de schuimparty :9

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Ronald.42 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Of een fles dreft erin voor de schuimparty :9
_O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

jip_86 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:52:
[...]

En dan zitten ze daar te ouwehoeren over de buurman die nooit buiten komt en tussen de luxaflex door naar beneden zit te loeren :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
Mja ik heb een keer een huisje gehuurd hier in Ierland , in de "middle of F nowhere " het dichtsbijzijnde dorp was 20km ver weg .. maar dan krijg je last snachts van de Vossen die beginnen te krijsen, lekker snachts dat gegil van die beesten 8)7 alsof er een vrouw vermoord wordt in de "bogs" .. zo klinkt het!

Naar mijn mening , het is menseigen om altijd iets fout te vinden in wat je bezit , er is altijd wel wat mis , of t een gebrom is , of auto's die langs rijden , je moet er maar aan wennen , het is meer iets mentaals in je hoofd meestal , dan geluidsoverlast ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Metallize op 01-07-2025 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-07 21:08
geluid zal je overal wel hebben inderdaad. Of het vossen, vogels of warmtepompen zijn.

Feit is dat bepaald geluid, vooral continu, geestelijke impact heeft. Zeker van bepaalde toonhoogtes/frequenties, en laat dat vaak de lage brom zijn die pompen en compressoren maken.

De winst zit hem in het overleg dat je met je buren hebt om samen tot een oplossing te komen. Als de discussie uit de weg gegaan wordt, zal er geen resultaat geboekt worden.

OP is verhuisd, daarmee is zijn probleem hopelijk opgelost. Ben benieuwd of de nieuwe buren ook een jacuzzi willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
Sinds vorige week staat er bij mijn achterburen ook een jacuzzi tegen de schutting, die dag en nacht aan staat. Overdag kan ik er nog wel mee leven, maar in de avond en 's nachts is het echt niet te harden. Warm weer, dus je wil dan graag een raam open hebben. Snap niet dat mensen zelf niet zoiets hebben dat het niet kan.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
Koenoe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:15:
Sinds vorige week staat er bij mijn achterburen ook een jacuzzi tegen de schutting, die dag en nacht aan staat. Overdag kan ik er nog wel mee leven, maar in de avond en 's nachts is het echt niet te harden. Warm weer, dus je wil dan graag een raam open hebben. Snap niet dat mensen zelf niet zoiets hebben dat het niet kan.
Veel sterkte. Ik werd er knettergek van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:27
Koenoe schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:15:
Maar hoezo staat hij dag en nacht aan?
Je bedoeld om hem op temperatuur te houden?
Maakt die zoveel herrie?
Mijn huidige buren hebben ook een jacuzzi en die staat ook bijna tegen de schutting aan. Die hoor ik eigenlijk niet. (Behalve 2 keer per dag een halve minuut , dan gaat hij het spoelprogramma uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
R20141016 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Maar hoezo staat hij dag en nacht aan?
Geen idee. Temperatuur, filter? Ik kan mij voorstellen dat het ook nog behoorlijk wat stroom verbruikt, maar dat zal ze een zorg zijn. Groot afgesloten hek er om heen, partytent erover en al de ramen dicht aan de achterkant.

Ik zit nu in mijn woonkamer met de tv aan, achterdeur open en kan het horen brommen.
Je bedoeld om hem op temperatuur te houden?
Maakt die zoveel herrie?
Het is alsof ik naast een power station woon. Zoveel herrie maakt het.
Mijn huidige buren hebben ook een jacuzzi en die staat ook bijna tegen de schutting aan. Die hoor ik eigenlijk niet. (Behalve 2 keer per dag een halve minuut , dan gaat hij het spoelprogramma uitvoeren.
De jacuzzi wordt eigenlijk bijna nooit echt gebruikt. Een bad om de kinderen in te doen, meer niet. Kon je net zo goed een plastic bad zonder pomp aanschaffen, maar ja. Temperatuur enzo. Alsmede, je weet nooit wanneer je zelf een keer zin in bubbels hebt...

Ik weet zeker dat ze het kunnen horen als ze in de tuin zitten. Alleen we doen onze ramen dicht en dan hebben we er geen last van.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:27
Koenoe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Geen idee. Temperatuur, filter? Ik kan mij voorstellen dat het ook nog behoorlijk wat stroom verbruikt, maar dat zal ze zorg zijn. Groot afgesloten hek er om heen, partytent erover en al de ramen dicht aan de achterkant.

Ik zit nu in mijn woonkamer met de tv aan, achterdeur open en kan het horen brommen.

[...]

Het is alsof ik naast een power station woon. Zoveel herrie maakt het.

[...]

De jacuzzi wordt eigenlijk bijna nooit echt gebruikt. Een bad om de kinderen in te doen, meer niet. Kon je net zo goed een plastic bad zonder pomp aanschaffen, maar ja. Temperatuur enzo. Alsmede, je weet nooit wanneer je zelf een keer zin in bubbels hebt...

Ik weet zeker dat ze het kunnen horen als ze in de tuin zitten. Alleen we doen onze ramen dicht en dan hebben we er geen last van.
Sterkte man! Als ik dit zo lees ben ik bang dat je het gevecht niet gaat winnen. Partytent over de jacuzzi heen klinkt wel heel tokkie. Daar hebben mijn buren gelukkig geen last van. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 29-07 13:11
R20141016 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Sterkte man! Als ik dit zo lees ben ik bang dat je het gevecht niet gaat winnen. Partytent over de jacuzzi heen klinkt wel heel tokkie. Daar hebben mijn buren gelukkig geen last van. ;)
Hier snij je wel een belangrijk punt aan: ook mensen met geld kunnen asociaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:19
R20141016 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Nou ja als je in je stadsvilla in de jacuzzi zit wil je niet in de volle zon zitten, dan is een partytent een prima oplossing. Kost ook een stuk minder dan een fancy zweefparasol.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1982online
Koenoe, wat balen zeg. Kan je niet in gesprek gaan met de buren? Misschien kunnen ze het 's avonds uitschakelen bij geen gebruik? Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, het zijn mijn (een stuk naar links) achterburen. Ik had de mazzel dat ik ze ken (ze zijn ook nog eens heel aardig) en 's avonds zetten ze het apparaat uit. :-) Misschien kan je dat ook bereiken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Roel1982online schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:46:
Koenoe, wat balen zeg. Kan je niet in gesprek gaan met de buren? Misschien kunnen ze het 's avonds uitschakelen bij geen gebruik? Ik heb een vergelijkbare situatie gehad, het zijn mijn (een stuk naar links) achterburen. Ik had de mazzel dat ik ze ken (ze zijn ook nog eens heel aardig) en 's avonds zetten ze het apparaat uit. :-) Misschien kan je dat ook bereiken. Succes!
Klopt, dat heb ik ook "bereikt". Dan nog zit ik dus van 07:00 tot 22:00 in het gezoem. Zoals iemand hier ook al opmerkte zetten ze de jacuzzi altijd zo ver mogelijk van hun eigen huis af, zodat ze zelf minder last van het geluid hebben. Ervoor dan nog een partytent, zodat het nog wat het geluid dempt. Het zijn mijn directe achterburen, dus mijn achtergevel vangt al het geluid op.

Elke dag, zonder uitzondering, de hele zomer lang. Nogmaals, ik had al aangeboden isolatie (of iets dergelijks) te betalen, maar dat wordt lachend weggewoven. Wij mogen geluid maken van 07:00 tot 22:00 en daarmee moet je het maar doen. De winkel zei dat het binnen de geluidsnorm valt (natuurlijk).

Ondertussen buurtbemiddeling ingeschakeld, maar al duidelijk is dat dat niets gaat opleveren (sowieso al een week niets van gehoord). Dan resteren er nog drie opties. Zomers alle deuren en ramen dicht, civiele procedure, of verhuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1982online
Oke dat is wel erg zeg. Hier is het gelukkig niet dagelijks. Bij geen gebruik zetten ze het een dag uit. Dat is ook niet bespreekbaar?

Hopende dat je iets verder komt met buurtbemiddeling.

Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:02
Koenoe schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Klopt, dat heb ik ook "bereikt". Dan nog zit ik dus van 07:00 tot 22:00 in het gezoem. Zoals iemand hier ook al opmerkte zetten ze de jacuzzi altijd zo ver mogelijk van hun eigen huis af, zodat ze zelf minder last van het geluid hebben. Ervoor dan nog een partytent, zodat het nog wat het geluid dempt. Het zijn mijn directe achterburen, dus mijn achtergevel vangt al het geluid op.

Elke dag, zonder uitzondering, de hele zomer lang. Nogmaals, ik had al aangeboden isolatie (of iets dergelijks) te betalen, maar dat wordt lachend weggewoven. Wij mogen geluid maken van 07:00 tot 22:00 en daarmee moet je het maar doen. De winkel zei dat het binnen de geluidsnorm valt (natuurlijk).

Ondertussen buurtbemiddeling ingeschakeld, maar al duidelijk is dat dat niets gaat opleveren (sowieso al een week niets van gehoord). Dan resteren er nog drie opties. Zomers alle deuren en ramen dicht, civiele procedure, of verhuizen...
Klinkt misschien heel erg oog om oog, tand om tand. Maar is het geen idee om een buiten luidspreker gericht naar hun neer te zetten. En dan slechte muziek afspelen van 07.00 tot 22.00. Want volgens hun mag dat ook zomaar. Wel even opletten dat je net niet de 80 dB overschrijdt. >:) >:)

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:14
Zou ik ook doen. Krijg je ook andere buren tegen je en zeg je zolang die herrie blijft blijf ik dit doen. Betrek de rest er maar bij. Lekkere drukke jazz of zo.

[ Voor 9% gewijzigd door Davidrrr op 30-07-2025 21:34 ]

Pagina: 1