Vreemd verzoek via Insta, of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 16:09
Mijn vraag
Mijn vrouw maakt elke dag een tekening van onze paarden die ze op Insta zet. Nu na iets meer dan een jaar komen er Engelstalige verzoeken van mensen of ze ook voor hen een tekening willen maken. De tekst is bijna gelijk en ze willen allemaal dik geld betalen. Niemand vraagt wat ze ervoor zou rekenen? Ze sturen foto's van hun kinderen en huisdieren? En ze vragen allemaal waar ze woont. Ik vermoed dat ze uit zijn op een scam maar ik kan mijn vinger er niet op leggen. Er zijn nu in de afgelopen maanden zeker 5-6 verzoeken binnengekomen. Is er hier iemand die het herkend en me kan zeggen wat de achterliggende gedachte is? Of zou het wel legit zijn?

Ik heb uiteraard al op internet gezocht maar niets kunnen vinden.

alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
*knip*. Dit voegt echt niks toe.

[ Voor 73% gewijzigd door rens-br op 17-05-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45
Klinkt verdacht inderdaad. Ik ben er heel makkelijk in geworden, als ze al niet eens de moeite doen om mij aan te spreken in mijn eigen taal of geen normale communicatie gebruiken ga ik er al vanuit dat het mij problemen gaat opleveren. Bedenk jezelf even, waarom zou je zomaar ineens in het Engels foto's van jezelf en je eigen kinderen (!) al naar een wildvreemde gaan sturen zonder dat daarom verzocht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:27

Plainside

I browse when I'm at work

Wat staat er precies in de berichten dat je vermoed dat het een scam of iets is, kan je de tekst delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjUe3KlaSFAgslhTsJ1BMpCZQsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEQHmg4fZdXvdDlnLnOOVase.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 15:45
Klinkt heel "sketchy" ;). Nee maar zonder dollen, dit moet je gewoon niet willen. Blokkeren en lekker verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Bij dat soort opdrachten vraag je uiteraard de betaling op voorhand. Vraag hoe ze de betaling op voorhand willen voorzien, de kans is groot dat ze afhaken, iets louche voorstellen, of afkomen met PayPal waar ze dan een chargeback mee doen.

Ik zou het zaakje vermijden om gedoe te voorkomen. En al zeker als je zegt dat het opeens in vlagen gebeurt, dat is ook een indicator dat het een nieuwe scam-tactiek is.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Hebben de accounts die de verzoeken sturen zelf een beetje normale foto's op hun Instagram en een normaal aantal volgers (dus geen 0-10 volgers, maar meer :P)?

Dit lijkt me ook 90% zeker iets van een scam, maar aangezien er geld geboden wordt, en niet gevraagd, zou ik zelf wel benieuwd zijn en wat verder graven. Alleen geen info vrijgeven, zoals waar je vandaan komt enzo (laatste zin uit je screenshot).

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Biedt je vrouw ook aan om tekeningen te maken tegen betaling op haar insta?

Zo niet zou ik dit compleet negeren.

EDIT: voornamelijk omdat hiervoor genoeg aanbod al bestaat op het internet, e.g. een fiverr bijvoorbeeld.
Nu wil ik niet de werken van je vrouw onderdoen echter denk ik wel dat je realistisch moet blijven en ik verwacht dat er voor $700,- dan veel te veel betaald wordt voor een mooie tekening gemaakt door waarschijnlijk een niet bekende voor onbekende random hobby tekenaar.

[ Voor 62% gewijzigd door Galinsky op 17-05-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:27

Plainside

I browse when I'm at work

Ahh klinkt inderdaad als, simpel truukje dat ze je vrouw wat laten maken en het eerst willen zien en vervolgens er van door gaan zonder betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02

Qwerty-273

Meukposter

Het voorstel is dat ze betaald krijgt voor de hele set. Er zal ongetwijfeld discussie ontstaan over 1 foto waarna ze afhaken. Of er blijven maar foto's bijkomen en de set komt daarmee nooit af. Maar als ze tekenen leuk vindt (en het niet vervelend vindt om er tijd in te steken met een mogelijke deadline die druk opvoert) dan kan je er altijd een keer mee akkoord gaan. En er vrede mee zal hebben dat het voor niets is :)

Het zou ook maar zo kunnen zijn, dat de uiteindelijke transactie via een soort escrow platform moet verlopen, en je daar opeens geld in moet steken om jouw eigen verdiensten op te kunnen nemen. Dan zit de scam niet in de opdracht of de tekeningen, maar meer in het achterna gaan van de betaling die lonkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 17-05-2023 09:50 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Galinsky schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:35:
Biedt je vrouw ook aan om tekeningen te maken tegen betaling op haar insta?

Zo niet zou ik dit compleet negeren.

EDIT: voornamelijk omdat hiervoor genoeg aanbod al bestaat op het internet, e.g. een fiverr bijvoorbeeld.
Nu wil ik niet de werken van je vrouw onderdoen echter denk ik wel dat je realistisch moet blijven en ik verwacht dat er voor $700,- dan veel te veel betaald wordt voor een mooie tekening gemaakt door waarschijnlijk een niet bekende voor onbekende random hobby tekenaar.
Nee ze biedt dit helemaal nooit aan da's ook het gekke. Alleen snappen we niet waar de scam zou zitten? Ze maakt wel eens een tekening voor kennissen en bij 25-100 euro houdt dat wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Nou, aangezien je er niet om gevraagd hebt, ga je er (uiteraard) niet op in. Gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Roofingburner schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:50:
[...]

Nee ze biedt dit helemaal nooit aan da's ook het gekke. Alleen snappen we niet waar de scam zou zitten? Ze maakt wel eens een tekening voor kennissen en bij 25-100 euro houdt dat wel op.
Enige dat ik kan bedenken is dat ze de tekening maakt en niet betaald krijgt. Het zal je dus alleen je werk en tijd kosten van de tekening.

Op deze manier kan je geen geld afgetroggeld worden als je zegt dat ze het geld kunnen overmaken naar een bepaalde plek.

Uiteraard oppassen als ze je bestanden gaan opsturen o.i.d. dat je die niet opent dus hou het puur textueel en doe niks extra's wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roofingburner
Bedankt trouwens allemaal voor het meedenken, de link is ook heel leerzaam. Ik ga mijn vrouw adviseren om de verzoeken links te laten liggen en er niets mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:33
Die vragen “Where you from” beschouw ik meer als een algemene vraag waarbij ze vragen uit welk land je komt, niet perse dat ze nu je adres willen weten of zo. Dus daar zie ik nog niet zoveel problemen in.

Vind je de gestuurde “familiefotos” ook terug op het insta account van diegene die het verzoek gestuurd heeft?

Heb je al eens een Google reverse image search gedaan, om te kijken of je de oorsprong van die fotos kunt traceren? Zijn die ooit ergens anders door iemand op internet gezet? (en kun je die koppelen aan dezelfde personen als waar de verzoeken vandaan zijn gekomen?)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Ik kan me voorstellen dat ze zichzelf op iets als Fiverr aanbieden als tekenaar die foto's natekent. Opdracht aannemen, doorzetten en niet betalen, maar zelf wel betaald worden.

Maar goedzo, lekker niks mee doen. Of die personen even lekker dollen door hele lelijke kindertekeningen te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
barrymossel schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:16:
Ik kan me voorstellen dat ze zichzelf op iets als Fiverr aanbieden als tekenaar die foto's natekent. Opdracht aannemen, doorzetten en niet betalen, maar zelf wel betaald worden.

Maar goedzo, lekker niks mee doen. Of die personen even lekker dollen door hele lelijke kindertekeningen te maken...
You are evil, love it ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roofingburner
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxIzgJ7Lf7zW29iWvylUnT0eCJA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KDiY6OalmUtJlTb4wXTldVQ8.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:30

Aganim

I have a cunning plan..

Stik, ik heb die op verzoek gemaakt en nooit betaald gekregen. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 07:04

GforceNL

Out of memory....

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Scammer: "hier ga ik niet voor betalen!"
Vrouw: "oh, sorry, ik zie het al, hij heeft drie vingers en geen vijf"
Scammer: "..."
Vrouw: "mag ik de tekening terug? Dan maak ik hem af"

https://27bslash6.com/overdue.html

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
in een van de eerste posts zegt iemand,
als men al geen moeite doet om in mijn taal te spreken
is dat voor mij toch echt wel een facepalm momomentje, dat er hier iets niet heel erg in de haak lijkt...
A omdat je kennelijk steeds dezelfde soort berichtjes krijgt met nagenoeg identieke inhoud,
B dat het eigenlijk nergens op gebaseerd is,
maakt natuurlijk wel dat die heel verdacht overkomt.

mocht er ooit iemand zijn die wel op zulke dingen zou willen ingaan, (omdat ze vermoeden dat het mogelijk in hun situatie wél legit is, dan raad ik in ieder geval aan om een bepaald pecentage bijv een kwart vooraf te vragen, en dan een low-res versie te sturen die absoluut te laag is voor misbruik.. en het highres ding pas te sturen nadat je volledig betaald bent. let op dat je in ieder geval NOOIT minder aan voorschot vraagt dan je materiaalkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
The_BoKmeester schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:26:
[mbr]*knip*. Dit voegt echt niks toe.[/]
*knip*. Commentaar op moderatie is offtopic, gelieve via de juiste kanalen te spelen.

[ Voor 42% gewijzigd door rens-br op 17-05-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Mij vallen 2 dingen op: 11x17 (bijzondere maat) en "lI'll ike to know where you from" (slecht Engels). Het laatste riekt naar het begin van phishing.
Pagina: 1