Gaskachel en schouw verwijderen; gat dichten?

Pagina: 1
Acties:

• EnToen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 22:26
Ha allen,

Binnenkort gaan wij in ons huis de schouw in de woonkamer verwijderen om er een op maat ontworpen wandkast voor in de plaats te laten komen. Ingebouwd in de schouw zit een gashaard die we tevens verwijderen (zijn van het gas af). Deze gashaard komt uit in een gemetselde schoorsteen, die 'tegen het huis aan staat gebouwd', zie de tekening onderaan (schouw staat ongeveer op de plek waar staat 'rookgasafvoer').

Nu denk ik dat de gashaard met een flexibele buis de schoorsteen in gaat, dan wel met een vast rookkanaal.

Mijn vragen:
1. Als het een flexibele buis is, moet ik die er dan helemaal uithalen?
2. Als het een vast rookkanaal is, moet ik die dan boven aan af laten sluiten of juist niet?
3. Wat doe ik met het gat dat overblijft? Mijn idee was opvullen (hout/pur/oid) en dan semi-netjes afsmeren, komt een kast voor dus hoeft niet pico bello.

Doel van dit alles is dat er geen vochtplek achter de kast komt (die het hout aan kan tasten van de kast).

Alvast enorm bedankt voor jullie tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afz7oAj2IpQSArhAiCKemJbxDZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ntcc4vJWoALUQV4yVh5a1ZvI.png?f=fotoalbum_large

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Bovenaan afdichten om tocht en vocht te vermijden. In de woonkamer zou ik de flexibele buis in het rookkanaal duwen, gat volPURren (tegen de kou), en dan dichtpleisteren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 12:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Jep, als er een flex buis in zit is deze van RVS, daar gebeurt niets mee.

Wat je bijvoorbeeld kan doen is hem boven dicht proppen met isolatie materiaal (steenwol/glaswol) als bodempje en dan afsmeren met zandcement of iets dergelijks.

Voor de stevigheid kan je er boven nog wat stukjes betonijzer in stoppen zodat je zandcement echt een geheel wordt met de schoorsteen.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:47
Hoe ziet de bovenkant van de schoorsteen er uit?
Dat maakt nogal een verschil m.b.t. afdichten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• EnToen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-05 22:26
Dank allen!

Schoorsteen ziet er zo uit (foto uit dakraam, kom niet hoger):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPaT8hZ2dGuPuKasdZYHsxO7ZS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zp9YHLL5xZIvGfc277vWDr46.jpg?f=fotoalbum_large

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:47
Als je die dicht wil maken, zal je de kap er helemaal af moeten halen.
Op het gat kan je dan het beste een stoeptegel lijmen met een duurzame kit, zoals MS Polymeer. Vooraf de lijmvlakken goed schoonmaken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1