Toon posts:

Houten vloer met fermacell of zand en schuimbeton

Pagina: 1
Acties:

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 17:30
Wil een huidige houten vloer aanpassen/vervangen en vervolgens een nieuwe vloer met vloerverwarming.

En in het kort de kruipruimte vullen met zand,isolatie,schuimbeton of de hoiten vloer behouden met isolatie laag plus fermacell platen?

Ik heb verschillende offertes gevraagd, de meeste gaan voor de optie om de kruipruimte volledig te gaan vullen met een beetje vergelijkbare situatie van aanvullen met zand vervolgend wat harde isolatieplaten en dan de schuimbeton met wat staalframe.

Een alternatieve optie wil de houten vloer behouden en hier een waterdicht isolatiefolie op aanbrengen dan de fermacell platen die ook een isolatiewaarde hebben en daarin frezen ze de vloerverwarming en dan vervolgens daarop een dunne cementlaag met dun staalframe waarop het tegelwerk komt.
De houten vloer heeft aan de onderkant al een isolatie gehad in het verleden, overal zit er glaswol tussen de steunbalken hier overweegt deze aannemer mogelijk nog een extra isolatieplaat bij te doen.

Wat is hier de betere optie?
Bij de schuimbeton optie klinkt het mij wel meer robuust dan een houten vloer die al meer als 60 jaar is, maar dan verlies ik wel de volledige kruipruimte en maakt het heel wat lastiger om in de toekomst iets aan te passen en nog niks gezegt als er een reparatie ooit nodig is bij bijv een leiding.
Twijfel zelf bij het behouden van de houtenvloer vooral of deze geen gebreken gaat vertonen op lange termijn, maar lees ook weer over de andere optie dat het gewicht daarvan weer nadelig kan zijn voor de constructie van je gehele woning gezien dat heel wat meer tonnen gewicht zal zijn als het behouden van de houten vloer met fermacell...

Sorry voor de lap tekst maar voor wie advies kan geven zijn de details in deze wel van enig belang, de titel van deze is uiteidelijk de grote vraag.
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 12:05
Droogbouw vloerverwarming is altijd een noodoplossing, is minder performant en duurder dus enkel als het echt niet anders kan.
Een kruipkelder, hele volksstammen hebben die niet, en komen daardoor niet in de problemen. Vernieuw de leidingen waar nodig, zorg dat alles in een mantelbuis ligt wat moet vervangen kunnen worden, leg de nodige reserve aan (meterkast naar oprit en tuinhuis/garage toe bijvoorbeeld, voor lader electrische auto ooit), en je kan zonder spijt de kruipkelder laten vervallen.

Vloerverwarming heeft goeie isolatie nodig (je verliest veel aan de grond, nog veel meer aan een geventileerde kruipkelder), dus de ruimte gebruiken van de kruipkelder is ideaal. Ideaal is om de zandcement of anhydriet voer te isoleren van onderliggende laag (kan met schuimbeton of isolatieplaten); het is niet verstandig om de opbouw te kiezen met isoaltie, gewapende betonplaat, zandcement met vloerverwarming in want dan heb je teveel warmtebuffer.

Ik heb zelf vloerverwarming op betopor getackerd, was gemakkelijk zelf te doen (met garantie via zelfbouwfirma). Ook leidingen vernieuwen kan gemakkelijk zelf als je wat handig bent; kan veel besparen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:30
" de houten vloer behouden en hier een waterdicht isolatiefolie op aanbrengen dan de fermacell platen die ook een isolatiewaarde hebben en daarin frezen ze de vloerverwarming en dan vervolgens daarop een dunne cementlaag met dun staalframe waarop het tegelwerk komt."
Hou het simpel, oude vloer eruit, schuimbeton erin.

Advies over het gewicht van het schuimbeton en of je fundering dat wel kan dragen kun je je melden bij de leverancier of een constructeur, dat laat je toch niet afhangen van wat iemand op tweakers roept?

[Voor 6% gewijzigd door leesiktochniet op 17-05-2023 12:43]

• Svartal
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-05 17:30
Er is ook een kelder aanwezig in de woning dus het verlies van de kruipruimtes betekent niet dat je nergens meer kunt komen met leidingen/kabels.

De woning heeft dus deels betonvloer (boven het keldergedeelte), en deels houtenvloer met een kruipruimte.

• leesiktochniet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:30
Dat lijkt me niet relevant, de kelder blijft wat het is, mogelijk kan op die betonvloer nog wel ook vloerverwarming en dezelfde afwerkingslaag overheen gegoten worden.

De leidingen en kabels die je onzichtbaar wilt wegwerken kun je het beste nieuw leggen, e.v.t in mantelbuizen, voor je ze in beton stort. Dat gaat straks ook heel makkelijk als je je hele houten vloer eruit hebt gesloopt.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Svartal
Heb je al nagedacht over hoelang je nog wil blijven wonen in je huidige woning?
Als dit de woning is waarin je oud wil worden zou ik het direct goed aanpakken en voor de meest toekomstbestendige optie gaan. Dat is dan waarschijnlijk alles eruit halen en het opnieuw opbouwen incl. nieuwe leidingen.
Heb je in de toekomst toch nog verhuisplannen zou ik mij ook gaan afvragen waarom je überhaupt vloerverwarming wil.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:09
@Svartal
Stond vorig jaar voor het zelfde dillema, fermacell of schuimbeton.
Uiteindelijk gekozen voor knauf brio, is vergelijkbaar met fermacell. 1 van de redenen om voor droogbouw te kiezen was de droogtijd van de anhydrietvloer, ik wilde graag pvc op de vloer, dat betekent 3 tot 4 weken droogtijd van de vloer met tegels is dit wat korter.
Mijn huis is gebouwd in 1928, de staat van de balken was nog uitstekend, gaan ongetwijfeld nog wel 100 jaar mee.
Achteraf ben ik blij met de keuze van behoud van de kruipruimte, heb recent een warmtepomp aangeschaft waarbij de leidingen door de kruipruimte heen gaan.
Warmtepomp was niet voorzien, de verbouwing was nog voor de gascrisis.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee