Toon posts:

Reizen door Frankrijk/Parijs op zwarte zaterdag

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zaterdag 12 augustus vertrekken wij vanuit Noord Nederland richting de omgeving van Bordeaux, waar we vanaf zondag een huuraccommodatie hebben. De voorgestelde, en snelste, route loopt dwars door Parijs. Volgens diverse sites is die zaterdag 12 augustus een van de drukkere dagen in het jaar. Ik vroeg me daarom af of het wel verstandig is om deze route te nemen.... Had daarom een paar scenario's bedacht:

1. Gewoon zaterdagochtend vertrekken en hopen dat we aan het eind van de dag bij ons overnachtingsadres zijn bij Orleans (evt. met hulp van Google Maps alternatieve routes als het vast staat).
2. Zaterdagnacht vertrekken en in één keer naar Bordeaux rijden. Ik rij ws. wel alleen (vrouw rijdt niet zoveel). Zie dat zelf nog wel zitten, maar het is een gokje of de kinderen netjes gaan slapen in de auto (of aldoor wakker zijn en het een helse rit wordt).
3. Zaterdagochtend vertrekken, maar niet via Parijs gaan, maar bijv. via Rouen. Is wel 100+ KM om en de vraag of daar geen file is...?
4. Evt. bij Parijs niet er dwars doorheen, maar via de snelwegen er omheen? Maar ik heb ook geen idee of dat minder druk is dan de periferique?

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen. Makkelijkst is natuurlijk om niet op een zwarte zaterdag te rijden, maar vanwege de schoolvakanties e.d. hebben we helaas niet zoveel keus.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb enkel ervaring met Parijs op een rood weekend en dat was aanschuiven geblazen. In de heenweg via de périphérique en in de terugweg via de A86 maar dat maakte weinig verschil. Volgens navigatieapps was dat op dat moment alsnog de snelste route maar erg fijn was het niet.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar op de périphérique is het een uitdaging om tijdig een toilet te vinden. Ook op de oostelijke A86 waren er niet veel gelegenheden overigens.

En nog een weetje, op de périphérique moet je voorrang geven aan de opritten als je op de rechtse rijstrook rijdt.

[Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-05-2023 09:14]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 13:54
Ik heb lang geleden een keer op zwarte zaterdag door Frankrijk gereden, en daarbij alle tolwegen vermeden. Dat ging prima zonder file, en af en toe konden we vanaf een overweg de file op de snelweg zien staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:22
Gewoon zaterdag begin van de middag vertrekken en ergens overnachten als je het zat bent. Zondag rustig verder rijden naar je bestemming. Scheelt al een boel drukte.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Zaterdag tussen 23;00 tot Zondag in de ochtend uur of 3/4 vertrekken en dan in 1x door.

1000km is goed te doen in 1x. ( wel de max persoonlijk )

Snachts kan je redelijk doorrijden. Ook op zwarte zaterdagen.

En wat @zeezuiper zegt is ook een goeie.

• Palomar
  • Niet online
zeezuiper schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:15:
Gewoon zaterdag begin van de middag vertrekken en ergens overnachten als je het zat bent. Zondag rustig verder rijden naar je bestemming. Scheelt al een boel drukte.
Dat is inderdaad ook nog een goede optie. Bijv. ergens vóór Parijs een overnachting doen en op zondagochtend door Parijs heen. Ga dat scenario ook eens even bekijken!

• Palomar
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:06:
Ik heb enkel ervaring met Parijs op een rood weekend en dat was aanschuiven geblazen. In de heenweg via de périphérique en in de terugweg via de A86 maar dat maakte weinig verschil. Volgens navigatieapps was dat op dat moment alsnog de snelste route maar erg fijn was het niet.

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar op de périphérique is het een uitdaging om tijdig een toilet te vinden. Ook op de oostelijke A86 waren er niet veel gelegenheden overigens.

En nog een weetje, op de périphérique moet je voorrang geven aan de opritten als je op de rechtse rijstrook rijdt.
Goede tip idd. Kinderen zijn 2, 4, 6 en het is idd soms wat onvoorspelbaar wanneer ze weer naar de wc moeten (bij voorkeur net als je een half uur geleden gestopt hebt ;)). Vandaar dat ik lange files eigenlijk wil voorkomen...
A86 had ik idd als alternatief bekeken, maar dat maakt dus niet veel uit..?

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:32
De eerste 2 zaterdagen in Augustus zijn gewoon kansloos in Frankrijk, welke route je ook kiest in noord Frankrijk.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:32
Palomar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Goede tip idd. Kinderen zijn 2, 4, 6 en het is idd soms wat onvoorspelbaar wanneer ze weer naar de wc moeten (bij voorkeur net als je een half uur geleden gestopt hebt ;)). Vandaar dat ik lange files eigenlijk wil voorkomen...
A86 had ik idd als alternatief bekeken, maar dat maakt dus niet veel uit..?
Nee niets

Acties:
  • +1Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:43

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Geen optie om een halve dag eerder vrij te nemen en op vrijdag heel rustig richting Frankrijk te rijden, voorbij Parijs, om vòòr de files van zaterdag voorbij Parijs te zijn?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Zaterdag wat later op de.middag vertrekken, dan rijdt je meer achter de files aan (is mijn ervaring). Ja je bent een (halve) dag later o je bestemming, maar rijdt wel veel relaxer. Of vrijdag vertrekken, als dat een optie is natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:21
Palomar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:00:
3. Zaterdagochtend vertrekken, maar niet via Parijs gaan, maar bijv. via Rouen. Is wel 100+ KM om en de vraag of daar geen file is...
Het zal misschien beter geworden zijn, maar Rouen was berucht om files. Zelfs in de strip van de Asterix is daar een keer een tekening aan gewijd.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:09

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Reis je met (jonge) kinderen? Dan zou ik het helemaal afraden op zaterdag.

Ik zou het nooit meer doen -sowieso Frankrijk op zaterdagen-. Het is in de vakantie in het weekend altijd druk, en op de zwarte extreem (Parijs, route-de-soleil).

Probeer echt waar mogelijk door de weeks te rijden, en dan zelfs rekening houden dat het laatste stukje op zaterdag lang kan duren. (heb ooit de laatste ~50 km moeten rijden op een zwarte za, en deed daar een uur of 4-5 over :( )

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:19

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt proberen Parijs ruim te mijden. Dan heb je twee opties: westkant via Rouen of oostkant via Troyes. Beide opties duren 1-1,5 uur langer, maar dat moet je afwegen tegen de tijd die het je kost om door Parijs te rijden.
Rouen zou ik niet aanbevelen, daar moet je ook door de stad en dat kan druk zijn. De route via Troyes ken ik niet maar die lijkt me boven Parijs een stuk rustiger. Je moet wel een stukje over provinciale wegen in België.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Op zaterdag 12 augustus vertrekken wij vanuit Noord Nederland richting de omgeving van Bordeaux, waar we vanaf zondag een huuraccommodatie hebben. De voorgestelde, en snelste, route loopt dwars door Parijs. Volgens diverse sites is die zaterdag 12 augustus een van de drukkere dagen in het jaar. Ik vroeg me daarom af of het wel verstandig is om deze route te nemen.... Had daarom een paar scenario's bedacht:

1. Gewoon zaterdagochtend vertrekken en hopen dat we aan het eind van de dag bij ons overnachtingsadres zijn bij Orleans (evt. met hulp van Google Maps alternatieve routes als het vast staat).
Ik doe op diezelfde dag hetzelfde, ook vanuit Noord Nederland naar de tussenstop in (waarschijnlijk) Orleans. Ik denk dat we halverwege de ochtend vertrekken richting Parijs, dan kom je daar in de loop van de middag langs en ben je begin van de avond in Orleans. Ik hoop dat het dan enigzins meevalt bij Parijs omdat we later op de dag langs komen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
superduper schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:55:
Reis je met (jonge) kinderen? Dan zou ik het helemaal afraden op zaterdag.

Ik zou het nooit meer doen -sowieso Frankrijk op zaterdagen-. Het is in de vakantie in het weekend altijd druk, en op de zwarte extreem (Parijs, route-de-soleil).
Maar naar Bordeaux (of de Dordogne, wat wij gaan doen) is het niet de route du soleil. Dat scheelt in mijn ervaring enorm. Ik heb eigenlijk nooit zoveel last gehad op de route Orleans - Toulouse.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben 2x op zo'n zwarte zaterdag naar zuid-Frankrijk gereden, elke keer richting Bordeaux (verder zuidelijker zelfs). Ik zou het zo weer doen, alleen rond Parijs is het soms wat drukker. Maar Parijs is altijd druk :P Voor Parijs ff de benen strekken, en als je Parijs weer uit bent, en dan lekker de A10 af knallen.
Laat je iig niet verleiden door Google Maps/je navigatie om een 'snellere' binnendoor route te nemen door Parijs. Dat heb ik 1x gedaan (op een terugweg), wellicht 2 minuten sneller als het druk is/file staat, maar het rijdt veel minder relaxed!
Een tolbadge scheelt ook een hoop tijd (of anders je creditcard gebruiken)

[Voor 23% gewijzigd door -tom-562 op 17-05-2023 10:32]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:59
Vorig jaar 19.00 vertrokken, rond 00.00 bij Parijs, daar ongeveer een uurtje over gedaan. Niet echt stilgestaan wel stapvoets gereden een tijdje. Waren rond 0600 bij Bordeaux (en rond 17.00 nabij Coimbra, Portugal)

Overigens wel frappant dat alle drukte voor m'n gevoel voorbij Bordeaux echt weg was. Daarna alleen maar vol gas kunnen gaan.

Oh en de tolbadge, mijn ervaring is dat het daarmee toch sneller doorrijd dan bij de poortjes waar betaald moet worden

• Palomar
  • Niet online
[BoSS] schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:42:
Geen optie om een halve dag eerder vrij te nemen en op vrijdag heel rustig richting Frankrijk te rijden, voorbij Parijs, om vòòr de files van zaterdag voorbij Parijs te zijn?
Tja, alles is natuurlijk mogelijk, maar we kunnen zondag pas in de huuraccommodatie en dan zit je straks 3 dagen achter elkaar in de auto. Ik probeer eerst een inschatting te maken of het op die zaterdag echt een no-go is om de weg op te gaan, of dat het druk is, maar er uiteindelijk wel komt. Ik lees hier wisselende ervaringen. Ik ben zelf verder wel gewend om langere afstanden te rijden in druk verkeer, dus dat is niet het probleem. Ik wil alleen niet urenlang stil komen te staan ergens. Maar dat heb ik eigenlijk nog nooit in mijn leven meegemaakt en gebeurt volgens mij alleen als er zware ongelukken zijn gebeurd waarbij de weg versperd is. Maar goed, de kans daarop is wel groter in die weekenden...

's Nachts rijden zou ideaal zijn, maar enerzijds de vraag of de kinderen dan de hele nacht slapen en ik wil mezelf ook enigszins in bescherming nemen door na een lange dag inpakken/kinderen bezig houden direct in de auto te stappen om in één keer 1300KM te rijden. Zou dan eigenlijk een paar uurtjes slaap willen pakken, maar als je bijv. om 1:00 uur vertrekt vraag ik me af of je dan niet alsnog 8 uur later midden in de files van Parijs terecht komt op zondagochtend...

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Palomar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:15:
[...]

Tja, alles is natuurlijk mogelijk, maar we kunnen zondag pas in de huuraccommodatie en dan zit je straks 3 dagen achter elkaar in de auto. Ik probeer eerst een inschatting te maken of het op die zaterdag echt een no-go is om de weg op te gaan, of dat het druk is, maar er uiteindelijk wel komt. Ik lees hier wisselende ervaringen. Ik ben zelf verder wel gewend om langere afstanden te rijden in druk verkeer, dus dat is niet het probleem. Ik wil alleen niet urenlang stil komen te staan ergens. Maar dat heb ik eigenlijk nog nooit in mijn leven meegemaakt en gebeurt volgens mij alleen als er zware ongelukken zijn gebeurd waarbij de weg versperd is. Maar goed, de kans daarop is wel groter in die weekenden...

's Nachts rijden zou ideaal zijn, maar enerzijds de vraag of de kinderen dan de hele nacht slapen en ik wil mezelf ook enigszins in bescherming nemen door na een lange dag inpakken/kinderen bezig houden direct in de auto te stappen om in één keer 1300KM te rijden. Zou dan eigenlijk een paar uurtjes slaap willen pakken, maar als je bijv. om 1:00 uur vertrekt vraag ik me af of je dan niet alsnog 8 uur later midden in de files van Parijs terecht komt op zondagochtend...
Nadeel van 's nachts rijden vind ik het moment rond zonsopkomst, dan kan je (tenminste, ik) altijd behoorlijk in. Met kinderen lijkt mij dat juist niet ideaal. Met wat geluk slapen die dus wel de hele nacht, en het moment dat je zelf inkakt, worden hun wakker.
Afhankelijk van waar je precies moet zijn (Bordeaux, of nog verder zuidelijker) zou ik of zo vroeg mogelijk vertrekken (6:00) en 's avonds aankomen of gewoon op het gemakje ergens rond 9:00/10:00 vertrekken, en tussen Parijs en Bordeaux een hotel pakken o.i.d..
Waar moet je ongeveer zijn? Met 1300km denk ik wat zuidelijker (richting Mimizan?).

Ik weet wel dat als ik weer die kant uit ga (ben een stuk of 8 keer in die regio op vakantie geweest), dat ik met kleine kinderen mooi een hotelletje pak :P

[Voor 54% gewijzigd door -tom-562 op 17-05-2023 14:11]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Zelf probeer ik op dat soort trajecten zoveel mogelijk snachts te rijden. Ik vind dat zelf heerlijk rijden in het donker. En het is een heel stuk rustiger..

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Palomar
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:10:
[...]

Nadeel van 's nachts rijden vind ik het moment rond zonsopkomst, dan kan je (tenminste, ik) altijd behoorlijk in. Met kinderen lijkt mij dat juist niet ideaal. Met wat geluk slapen die dus wel de hele nacht, en het moment dat je zelf inkakt, worden hun wakker.
Afhankelijk van waar je precies moet zijn (Bordeaux, of nog verder zuidelijker) zou ik of zo vroeg mogelijk vertrekken (6:00) en 's avonds aankomen of gewoon op het gemakje ergens rond 9:00/10:00 vertrekken, en tussen Parijs en Bordeaux een hotel pakken o.i.d..
Waar moet je ongeveer zijn? Met 1300km denk ik wat zuidelijker (richting Mimizan?).

Ik weet wel dat als ik weer die kant uit ga (ben een stuk of 8 keer in die regio op vakantie geweest), dat ik met kleine kinderen mooi een hotelletje pak :P
We gaan naar Lacanau en vertrekken uit Groningen. Volgens Google Maps 1280KM. Ik had idd al voor de zekerheid een hotelletje geboekt bij Orleans. Maar dan moet je wel eerst Parijs doorkomen. Een ander idee dat hier geopperd werd om dan de eerste dag vóór Parijs een hotel te nemen leek me daarom ook wel ideaal, maar dan heb je de tweede dag wel een lange rit voor de boeg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet niet of je er wat aan hebt maar.. met de trein (TGV) naar Bordeaux gaan en ter plekke een auto huren? :) Lijkt me voor kinderen ook een leukere manier van reizen dan achterin een auto zitten. En altijd een wc in de buurt, mogelijkheid om even te lopen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Palomar schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:06:
[...]

We gaan naar Lacanau en vertrekken uit Groningen. Volgens Google Maps 1280KM. Ik had idd al voor de zekerheid een hotelletje geboekt bij Orleans. Maar dan moet je wel eerst Parijs doorkomen. Een ander idee dat hier geopperd werd om dan de eerste dag vóór Parijs een hotel te nemen leek me daarom ook wel ideaal, maar dan heb je de tweede dag wel een lange rit voor de boeg.
Ohja, als je vanuit Groningen moet komen dan zit je zo op 100/200 km extra t.o.v. de "gemiddelde" woonplaats in Nederland :+
Ik zou me er niet zo druk om maken als je al een hotel hebt geboekt. Ik heb in het verleden langer stil gestaan bij tolpoorten dan in/rondom Parijs zelf

• Palomar
  • Niet online
Gizz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:17:
Weet niet of je er wat aan hebt maar.. met de trein (TGV) gaan en ter plekke een auto huren? :) Lijkt me voor kinderen ook een leukere manier van reizen dan achterin een auto zitten. En altijd een wc in de buurt, mogelijkheid om even te lopen.
Hehe, is natuurlijk ook een optie, maar dan kun je niet heel veel bagage meenemen en zo'n treinreis en 2 weken autohuur wordt denk ik ook best wel prijzig...

We hebben wel serieus gekeken naar een autoslaaptrein. Maar dat wordt nauwelijks meer aangeboden en was volgens mij ook ontzettend duur.

Daarom toch maar met de eigen voiture en de autorit maar voor lief nemen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:23:
[...]

Ohja, als je vanuit Groningen moet komen dan zit je zo op 100/200 km extra t.o.v. de "gemiddelde" woonplaats in Nederland :+
Ik zou me er niet zo druk om maken als je al een hotel hebt geboekt. Ik heb in het verleden langer stil gestaan bij tolpoorten dan in/rondom Parijs zelf
Ja, als wij ergens heen gaan zien we eerst heel Nederland ;)

Neig er ook naar om het gokje maar te wagen en gewoon voor die overnachting in Orleans te gaan. En dan een beetje vroeg vertrekken, zodat we wat speling hebben om niet te laat daar aan te komen.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben vorig jaar met een EV op zwarte zaterdag naar Granville gereden over Amiens > Rouen > Caen.

Ik kwam er pas laat achter dat het zwarte zaterdag was (eerste zomervakantie met kids op school). Toen hebben we lastminute besloten vrijdag op zaterdag nacht rond 02:00 weg te rijden vanuit midden Nederland. Dus dwars door de nacht gereden. Gewoon statistiek opgezocht en weggereden op een moment dat weinig anders mensen wegrijden.

Geen centje pijn. Alle snelladers vrij, geen file gezien.

Kan me voorstellen dat het bij Parijs erger is, gewoon de filekaarten enigszins in de gaten houden en lekker rijden 👍

[Voor 14% gewijzigd door marowi op 17-05-2023 16:07]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:22

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen. Makkelijkst is natuurlijk om niet op een zwarte zaterdag te rijden, maar vanwege de schoolvakanties e.d. hebben we helaas niet zoveel keus.
Ik snap waarom je de vakantie zo veel mogelijk vanaf een weekend plant met schoolgaande kinderen, toch wat out of the box zaken voor de reis. Wel in gedfachten nemen dat wij niet in het seizoen moeten en dat onze vakantie al begint bij het vertek: de reis zelf is óók vakantie.

Wij gaan al enige jaren naar het gebied tussen Arcachon en Capbreton en nemen altijd de lange (langste?) route. Eenmaal op de terugreis de rondweg van Parijs genomen en hoewel dat geen problemen opleverde qua file is het niet lekker doorrijden.

De route die wij - voor de vijfentwitigste maal of zo - meestal nemen naar Zuid-Frankrijk:

In Nederland de A58 af, bij Borssele de Westerschelde tunnel door zodat je in Zeeuws-Vlaanderen rustig de N251/N253 rijdt en meteen over de grens op de A11/N31 terechtkomt aan de westkant van Brugge.
In het verleden vaak de Liefkenshoektunnel genomen bij Antwerpen, vinden wij rustiger rijdden.
Daar de A10/E40/A18 op en een eerste stop bij Jabbeke.

Dan Duinkerken, Calais en verder over de A16 met een tweede stop bij Aire de la Baie de Somme. Speciaal voor de Frans kwakende eenden gaan wij daar altijd even aan :-)

Een aantal malen hier overnacht in Calais en Boulogne sur Mer, een aantal malen doorgereden.

Abbeville, dan Rouen waar je keuzes hebt:
- 20 km vóór Rouen de A29 op en via brug Tancarville naar A13;
- of 20 km vóór Rouen de A29 op en volgen tot over brug bij Le Havre naar A13;
Hierna via Caen, Rennes en Nantes en Niort weer op de A10 naar Bordeaux.

- door Rouen over D18E naar A13, dan A28 naar Le Mans; <- snelste route.
Van Le Mans, Tours, Poitiers, Niort, Santes over de A10 naar Bordeaux.
Overnachtingen hebben we gedaan in al deze steden, er is altijd wel een Ibis, Novotel of in noodgevallen een F1 in de buurt waar wij dan zijn.
Oh, en een double Whopper met Roquefort bij de Burger KIng is normaal hier :)

Bordeau zou ik over het noorden doen richting Lacanau (A630), dus let op bij Carbon Blanc. Wij hebben ergens in 2006 of zo een plek gehad op Les Grands Pin in Lacanau Ocean, mooi strand.
Wij volgen tegenwoordig altijd de zuidelijke route om de A63 te nemen. richting camping Eurosol in Vielle-Saint Girons -> bezoekjes aan Spanje & Lourdes altijd op het program.

Vanuit Groningen is het ruim anderhalf uur langer dan vanuit onze woonplaats (Apeldoorn), dus een overnachting is echt geen overbodige luxe met kinderen. Augustus is nog lang licht, dus een hotel in een badplaats is dan gewoon erg fijn voor een strandwandeling.
Vandaar ook onze voorkeur voor de lange route via de Belgische kust.

Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noorderling
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-05 14:39
Gizz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:17:
Weet niet of je er wat aan hebt maar.. met de trein (TGV) naar Bordeaux gaan en ter plekke een auto huren? :) Lijkt me voor kinderen ook een leukere manier van reizen dan achterin een auto zitten. En altijd een wc in de buurt, mogelijkheid om even te lopen.
Dat zal verreweg de minst stresserende aanpak zijn. Tenzij mensen heel veel spullen willen meenemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:16
Kost je een dag maar wel heel relaxt. Vertrekken op zondag. Ik rij al jaren op zondag pas weg. Ruuuuuuust en dat is pas vakantie. Altijd doen wat de meute niet doet. Vrijdag ook een drama met al het vrachtverkeer wat voor het weekend thuis wil zijn. En ook dat vrachtverkeer mis je op zondag.

Op zwarte zaterdagen is niet alleen Parijs druk maar de hele route Noord/Zuid en omgekeerd. Parijs is altijd druk, ook doordeweeks.

[Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2023 19:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Wij rijden ook elk jaar richting Bordeaux. We vertrekken rond middernacht en dan zijn we meestal voor 7 uur 's ochtends voorbij Parijs. Tot Parijs is het zo min mogelijk stoppen, de kids slapen dan toch op de achterbank. Na Parijs de A10 op, cruise control aan en regelmatig bij de grotere parkeerplaatsen een speeltuintje bezoeken en de benen even strekken. Meestal zijn we dan rond 15:00 uur op de bestemming (eindje onder Bordeaux)

Omdat we vroeg op zondag voorbij Parijs zijn valt de druk daar reuze mee. Bordeaux wil nog wel eens file rijden zijn.

Met de trein is helaas geen optie ivm bagage, speelgoed en surfplank.

[Voor 6% gewijzigd door DJP! op 21-05-2023 19:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dank nog voor de reacties :)
DJP! schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:35:
Wij rijden ook elk jaar richting Bordeaux. We vertrekken rond middernacht en dan zijn we meestal voor 7 uur 's ochtends voorbij Parijs. Tot Parijs is het zo min mogelijk stoppen, de kids slapen dan toch op de achterbank. Na Parijs de A10 op, cruise control aan en regelmatig bij de grotere parkeerplaatsen een speeltuintje bezoeken en de benen even strekken. Meestal zijn we dan rond 15:00 uur op de bestemming (eindje onder Bordeaux)

Omdat we vroeg op zondag voorbij Parijs zijn valt de druk daar reuze mee. Bordeaux wil nog wel eens file rijden zijn.

Met de trein is helaas geen optie ivm bagage, speelgoed en surfplank.
Neig wel steeds meer naar deze optie. Heb het ooit ook wel eens gedaan naar Normandië, maar dat was buiten de schoolvakanties en een stukje minder ver, dus niet helemaal vergelijkbaar. Vond dat iig wel relaxed rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McNoob
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:41
N104/A104 rond Parijs kan ook nog. De hele weg is tweebaans en rijdt op een vrijdagmiddag in juli goed door, op een enkel knooppuntje na. Als het normaal doorrijdt dan ben je ongeveer net zoveel tijd kwijt als de andere wegen incl een beetje vertraging. Meer vertraging dan dat op de binnenring(en) en je hebt al tijdwinst via de N104/A104. Even van de route af voor een toiletstop is ook net iets makkelijker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:10
Maasluip schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:04:
Je kunt proberen Parijs ruim te mijden. Dan heb je twee opties: westkant via Rouen of oostkant via Troyes. Beide opties duren 1-1,5 uur langer, maar dat moet je afwegen tegen de tijd die het je kost om door Parijs te rijden.
Rouen zou ik niet aanbevelen, daar moet je ook door de stad en dat kan druk zijn. De route via Troyes ken ik niet maar die lijkt me boven Parijs een stuk rustiger. Je moet wel een stukje over provinciale wegen in België.
Ik rij meestal via Troyes om Parijs te vermijden, waarbij we dan richting Reims Frankrijk in rijden. Deze route is zo rustig dat het altijd een genot is om te rijden. Als je een beetje van doorrijden houdt kan je ook een deel van de verloren tijd van het omrijden hier weer goedmaken. Het stuk in Belgie over de provinciale wegen is wat minder, maar zorgt ook wel weer voor wat afwisseling tussen alle snelweg kilometers door.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Slurf1 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Ik rij meestal via Troyes om Parijs te vermijden, waarbij we dan richting Reims Frankrijk in rijden. Deze route is zo rustig dat het altijd een genot is om te rijden. Als je een beetje van doorrijden houdt kan je ook een deel van de verloren tijd van het omrijden hier weer goedmaken. Het stuk in Belgie over de provinciale wegen is wat minder, maar zorgt ook wel weer voor wat afwisseling tussen alle snelweg kilometers door.
Die optie had ik idd ook al even bekeken, maar had het opzij gezet omdat het nogal om was. Maar nu ik nog eens kijk is het toch ook best een goed alternatief voor als we de rit wel in 2 dagen gaan doen (de reeds geplande overnachting in Orleans kan dan blijven staan). Wel bijna 10 uur rijden (en 150km omrijden) de eerste dag, maar als we vroeg weggaan (uurtje of 3-4) slapen de kinderen hopelijk nog even en zijn we met wat tussenstops alsnog vrij vroeg bij het overnachtingsadres. De tweede dag is het naar Bordeaux dan niet zo lang meer.

Zijn jouw goede ervaringen dan ook op de drukke zaterdagen in de vakantie?

[edit] en zie nu ook wat je bedoelt met de provinciale wegen in Belgie. Zo te zien ga je vanaf Charleroi dwars door de stad.

[Voor 5% gewijzigd door Palomar op 22-05-2023 11:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slurf1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:10
Palomar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Die optie had ik idd ook al even bekeken, maar had het opzij gezet omdat het nogal om was. Maar nu ik nog eens kijk is het toch ook best een goed alternatief voor als we de rit wel in 2 dagen gaan doen (de reeds geplande overnachting in Orleans kan dan blijven staan). Wel bijna 10 uur rijden (en 150km omrijden) de eerste dag, maar als we vroeg weggaan (uurtje of 3-4) slapen de kinderen hopelijk nog even en zijn we met wat tussenstops alsnog vrij vroeg bij het overnachtingsadres. De tweede dag is het naar Bordeaux dan niet zo lang meer.

Zijn jouw goede ervaringen dan ook op de drukke zaterdagen in de vakantie?
Meestal op een doordeweekse dag in de vakantie, maar ook een paar keer op zaterdag inde vakantie . Echter dan niet op zwarte zaterdag.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee