Muren na twee lagen niet dekkend, tip?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Muren in slaapkamer die soort roze cremetint hadden wilden we 9010 verven. Eerst st marc, daarna afgenomen met vochtig doekje om te ontvetten. Een grondlaag zou niet nodig zijn omdat er al een dekkende verflaag op zat. Voor de zekerheid wel verf gekocht die heel goed dekkend zou zijn. Sigma Alphacryl pure mat sf. Dure zooi, maar ook voor niks lijkt het, want het dekt na twee lagen nog steeds niet. Overal nog donkere plekjes. Wat nu? Nog een derde laag proberen? Of toch voorstrijk doen nu en dan laatste laag? En stel dat we alsnog iets anders willen dan 9010 (het ziet er toch wel harder wit uit dan gedacht), kun je dan als nu alleen een derde laag nodig zou zijn een wat donkerder tint in 1 laag doen of begin je dan eigenlijk sowieso op nul? En ja, ik weet het; we hadden (kennelijk) alsnog grondverf moeten doen, maar gedane zaken nemen geen keer, zoek dus vooral naar de ‘wat nu?’

En oh ja: stel dat die laatste laag toch 9010 is maar ik zou iets anders willen gebruiken dan die alphacryl (die inmiddels 100€ verder óp is), kan dat dan of is dat niet raadzaam? (Dunno, Flexa muurverf ofzo)

[ Voor 10% gewijzigd door locloc op 17-05-2023 08:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
Tja of je nou dure verf hebt of van de bouwmarkt dat maakt helemaal geen drol uit. In dit geval is het mis gegaan met de voorbereiding waarbij je voorstrijkmiddel nodig hebt. Blijkbaar was was de verf die er voorheen op zat niet goed ingetrokken.
Ik denk dat dit iedereen zal voorkomen omdat je op een geverfde muur meestal geen voorstrijk nodig hebt.

In mijn ervaring kan je 2 dingen doen. Verven totdat hij wel dekt met als risico dat er dikke lagen opeens loskomen..
Of voorstrijk smeren zodat dat in de muur trekt en je weer opnieuw kan beginnen met verven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Koop een pot perfection van de Praxis en dan dekt het in 1 keer.

Als voorstrijk op nieuwe wanden heb ik verdunde perfection verf gebruikt.
Op wanden die al geschilderd zijn hoef je geen voorstrijk te gebruiken.

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2023 08:17 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 18:06
Ernemmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:15:
Want? wat maakt deze verf anders dan die van TS, alleen maar omdat die bij jou misschien in 1x dekkend was, wil dit niet zeggen dat dit bij TS zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
daniel14 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Want? wat maakt deze verf anders dan die van TS, alleen maar omdat die bij jou misschien in 1x dekkend was, wil dit niet zeggen dat dit bij TS zo is.
Ik heb de verf vaker gebruikt met verschillende ondergronden en eigenlijk dekt het altijd wel goed, behalve met felle ondergrond, dan moet je het nog een keer doen.

En het is nog milieuvriendelijk ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2023 08:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14

Dus eigenlijk wat je zegt is dat de bouwmarktverf gewoon beter is dan Alphacryl, want volgens jou dekt dat wel in één keer. Geheel gebaseerd op jouw eigen ervaring. OK hoor.
Ernemmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:19:
[...]

Ik heb de verf vaker gebruikt met verschillende ondergronden en eigenlijk dekt het altijd wel goed, behalve met felle ondergrond, dan moet je het nog een keer doen.

En het is nog milieuvriendelijk ook.
Van de site:
Productveiligheid
Gevarenaanduiding
Bevat 1,2-benzisothiazool-3(2H)-on en 2-methylisothiazool-3(2H)-on. Kan een allergische reactie veroorzaken. Let op! Bij verneveling kunnen gevaarlijke inhaleerbare druppels worden gevormd. Spuitnevel niet inademen.
Milieuvriendelijk als in: de gebruiker komt vroegtijdig te overlijden en kan daardoor geen milieuschade meer aanrichten :P

[ Voor 42% gewijzigd door Kurma op 17-05-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Het voelt ook best wel suf. Denk je als vrouw eindelijk eens zelf een klusje te kunnen doen, lijkt het er op dat ik een dag lang voor niks (en voor veel geld) heb staan verven. :(

Net op klein stukje derde laag gedaan. Moet nog drogen natuurlijk, maar zie geen echt verschil met de 2-laags stukken. Overigens kwast gebruikt en daarna roller eroverheen, maar toch zie je de kwaststrepen dan ook nog. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kurma schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:39:
[...]

Dus eigenlijk wat je zegt is dat de bouwmarktverf gewoon beter is dan Alphacryl, want volgens jou dekt dat wel in één keer. Geheel gebaseerd op jouw eigen ervaring. OK hoor.

[...]

Van de site:

[...]

Milieuvriendelijk als in: de gebruiker komt vroegtijdig te overlijden en kan daardoor geen milieuschade meer aanrichten :P
Zo te lezen heb jij andere ervaringen met die verf, of heb je al een oordeel voordat je het gebruikt hebt?

In de test van de Consumentenbond heeft Perfection ook het hoogste cijfer qua dekking, en dus een betere dekking dan Alphacryl inderdaad.
https://l1.nl/content/doc...tenbond-test-muurverf.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/306zMjzTVgrme6tzLbggqaVbVlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtQwIUXO1CnMi30wspY8htwr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLUFnKU5VaRBa6FjCBPd7nPhEVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMrASaononSQ8eJFwsk0uscA.jpg?f=fotoalbum_large

Er was één echt donkere muur bij (was zwart). Die zag er na laag 1 en laag 2 als volgt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
De lichtere kleur waar nu twee lagen op zitten ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrZOXsqP2VXSYFirVeFl6r4xf6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHeyf2M7w8e7L9z4ghF2nbaB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
En zo Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYo9R9jmctifUJHGX-cqxYc69i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J4Ayugqov3JRkqz973X4807.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Wellicht een domme vraag maar heb je gewerkt in banen en nat-in-nat?

Dus bv in het midden links beginnen en de verf naar boven/beneden uitrollen zodat je één lange baan krijgt. De volgende half over de baan die je net gedaan hebt zodat je dus nat-in-nat verft en egale banen krijgt? Met een roller en randjes/hoekjes met een kwast.
Nu lijkt het op je eerste foto alsof je random bent gaan kwasten ergens :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Top dat je paar foto's plaatst. Over die eerste foto, dat lijkt alsof je het slechts 'half' geverfd hebt. Maar kan ook zijn na intrekken. Alsnog zou ik met rollers een meer egaal resultaat verwachten, dekkend of niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 19:50
locloc schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er was één echt donkere muur bij (was zwart). Die zag er na laag 1 en laag 2 als volgt uit.
Hier hebben we wat aan. Het is natuurlijk lastig te beoordelen, maar ik gok dat het verf beetje met water verdund moest worden. We zien hier dikke klodders. Je hebt volgens mij geprobeerd om de muur in 1x dekkend te maken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurma
Ernemmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:48:
[...]

Zo te lezen heb jij andere ervaringen met die verf, of heb je al een oordeel voordat je het gebruikt hebt?
Ja. En ik koop nooit meer bouwmarktrommel. Kijk ook even naar professionele schilders. Gebruiken die goedkoop spul, of A-merk? Inderdaad. Een schilder verdient z'n geld met zijn tijd, als hij een keer moet terugkomen omdat het niet dekt of niet goed is, kost hem dat zijn geld.
In de test van de Consumentenbond heeft Perfection ook het hoogste cijfer qua dekking, en dus een betere dekking dan Alphacryl inderdaad.
https://l1.nl/content/doc...tenbond-test-muurverf.pdf
De consumentenbond moet het lekker bij zaken houden waar ze wél verstand van hebben, al weet ik niet precies wat dat dan precies is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

paQ

locloc schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:50:
De lichtere kleur waar nu twee lagen op zitten ziet er zo uit: [Afbeelding]
wel goed geroerd?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kurma schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:58:
[...]

En ik koop nooit meer bouwmarktrommel.
Je moet ook niet de rommel kopen, je moet de goede verf uit de bouwmarkt kopen.
Zoals bij Praxis de Perfection dekt het beste en de Basic line het slechtste in de test.
Dus om alle bouwmarkt verf over 1 kam te scheren is niet heel handig.

En de test van de consumentenbond is gedaan met een zwarte band op de wand en dan 1 keer er over schilderen en daarna testen wat de dekking is. Geen idee wat je daar qua testen verkeerd aan kan doen, maar ik kijk graag uit naar jouw objectieve test om mijn mening te doen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

The Executer

Lekker belangrijk!

Hier ook deze ervaring met Perfection, zacht roze over fel geel was 1 laag genoeg. Maar goed, daar heeft TS niet zoveel aan want ze heeft reeds verf.

@locloc: Nat in nat (oftewel, baan verven, volgende baan half of kwart overlappen, vervolgens helemaal van boven naar beneden 1 keer nastrijken) dan zou je goed resultaat kunnen krijgen. Zorg dat je de roller bij eerste keer goed verzadigd, daarnaast de roller ook niet te 'leeg' rollen. Je moet deze nog... horen ... plakken ofzo :P.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locloc
sapphire schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:52:
Wellicht een domme vraag maar heb je gewerkt in banen en nat-in-nat?

Dus bv in het midden links beginnen en de verf naar boven/beneden uitrollen zodat je één lange baan krijgt. De volgende half over de baan die je net gedaan hebt zodat je dus nat-in-nat verft en egale banen krijgt? Met een roller en randjes/hoekjes met een kwast.
Nu lijkt het op je eerste foto alsof je random bent gaan kwasten ergens :p
Dat lijkt maar zo, want we hebben idd in banen gewerkt……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
com2,1ghz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:55:
[...]

Hier hebben we wat aan. Het is natuurlijk lastig te beoordelen, maar ik gok dat het verf beetje met water verdund moest worden. We zien hier dikke klodders. Je hebt volgens mij geprobeerd om de muur in 1x dekkend te maken?
Nee; best dun gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:20

paQ

Hij doelt op de verf zelf.
Het moet echt goed geroerd zijn, en eventueel aanlengen met wat lauw water.
(en vooral dan extra goed mengen, liever machinaal dan met de hand)

Het zit er nu soort van op gesmeerd om het maar te laten dekken. (Iets wat nagenoeg nooit lukt in 1 keer, ook vaak niet met de aller duurste verven)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

Eerst met de kwast en daarna gerold lees ik? Dan heb je grote kans dat het er veel (VEEL!) te dun op komt, dat werkt niet. Pak een goede roller, zorg dat deze goed vol zit en rol (voor je gevoel) erg vol en vet. De meest gemaakte fout die ik mensen zie maken is met een ielig rollertje een muur proberen te verven met een roller die te "droog" is en dan te lang doorrollen, dat dekt nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:20:
[...]
Maar goed, daar heeft TS niet zoveel aan want ze heeft reeds verf.
TS vraagt ook naar andere verfmerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
Ernemmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Je moet ook niet de rommel kopen, je moet de goede verf uit de bouwmarkt kopen.
Zoals bij Praxis de Perfection dekt het beste en de Basic line het slechtste in de test.
Dus om alle bouwmarkt verf over 1 kam te scheren is niet heel handig.

En de test van de consumentenbond is gedaan met een zwarte band op de wand en dan 1 keer er over schilderen en daarna testen wat de dekking is. Geen idee wat je daar qua testen verkeerd aan kan doen, maar ik kijk graag uit naar jouw objectieve test om mijn mening te doen veranderen.
Ik heb geen enkele behoefte om jouw mening te doen veranderen. Alleen maar om andere users te behoeden voor een miskoop, vandaar dat ik reageer op jouw nogal stellige post "koop dit product dat dekt wel in één keer", wat dus alleen gebaseerd is op jouw geheel persoonlijke en niet-professionele ervaring. N=1. O ja, en de consumentenbond, maar die testen kan je überhaupt niet serieus nemen. Leg hun elektronica-tests maar eens naast tweakers-reviews, die lui hebben geen idee waar ze het over hebben. Ik vraag liever de professional waar 'ie graag mee werkt, maar als jij de mening van de consumentenbond hoger hebt zitten moet je vooral bouwmarktspul blijven gebruiken. Als het voor jou werkt: dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Ernemmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:34:
[...]

TS vraagt ook naar andere verfmerken.
Klopt maar ik denk dat de meeste hier wel de mening delen, dat het niet aan de verf ligt. Maar eerder aan de ondergrond/ manier van aanbrengen.

Overigens heeft iedereen wel weer een ander merk verf waar ze tevreden over zijn, puur op enkele ervaringen. Maar dat bied hier niet de oplossing, aan die testen hang ik niet veel waarde, zo heeft Radar een de latex getest en kwam die van de Praxis maar aan een 4,7 qua punten van de 10.

[ Voor 0% gewijzigd door daniel14 op 17-05-2023 09:49 . Reden: 3,9 moest een 4,7 zijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ze hebben inderdaad ook een variant die heel slecht dekt.

Maar als ik TS was zou ik een 10ltr emmer Perfection halen voor 30 euro en even proberen. En dan graag ook een foto plaatsen of het heeft gedekt of niet :D

[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Ernemmer schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:45:
[...]

Ze hebben inderdaad ook een variant die heel slecht dekt.

Maar als ik TS was zou ik een 10ltr emmer Perfection halen voor 30 euro en even proberen. En dan graag ook een foto plaatsen of het heeft gedekt of niet :D
Het gaat in deze test ook over de perfection ;)

https://radar.avrotros.nl...r-definitie-de-slechtste/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
Maar goed we raken off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2023 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 20:37
locloc schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:47:
Het voelt ook best wel suf. Denk je als vrouw eindelijk eens zelf een klusje te kunnen doen, lijkt het er op dat ik een dag lang voor niks (en voor veel geld) heb staan verven. :(
Ik laat inhoudelijke reacties graag aan de experts over. Maar ik wilde graag zeggen: kop op! Tegenvallers horen gewoon bij klussen. En juist de klussen die niet in een keer goed zijn leer je van. Gewoon volhouden, het wordt vast heel mooi!

Een (bijna) zwarte muur oververven is ook gewoon heel vervelend werk. Als van een verf wordt gezegd dat die in een keer dekkend is wordt er volgens mij uitgegaan van een egale en lichte ondergrond. Je hebt dus niet voor niets staan te verven: de muur is al een stuk lichter geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Ik gebruik tegenwoordig voor iedere laag verf Brander voorstrijk (Haftgrund), ook over bestaande verflagen. Het geeft een goede isolatie tussen oude en nieuwe lagen waardoor je daarna met 1 laag klaar bent. Zelfs met "goedkopere" muurverf. Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar je bent wel sneller klaar.

Die haftgrund vloeit ook mooi uit waardoor kleine oneffenheden minder zichtbaar worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:34
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet het principe ken dat je muurverf met een kwast aanbrengt en dan uitrolt(narolt) dan komt het er inderdaad te dun op te zitten waarschijnlijk.

Beter gewoon goed de roller met verf vullen en nat in nat werken. Eventueel nog wat toevoegen zodat de verf minder snel droogt als het grote vlakken zijn.
Pagina: 1