Inkomensafhankelijke huurverhoging, (on)terecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:47
Mijn broertje huurt sinds oktober 2011 een nieuwbouw sociale huurwoning. Hij woont alleen en verdient minder dan € 48.836 (dit is de grens voor een Inkomensafhankelijke huurverhoging voor alleen wonende).

Sinds september 2022 woont hij samen. De totale huishoud inkomen is sindsdien verdubbeld.

Afgelopen maand heeft hij een brief ontvangen van zijn verhuurder. Zijn huur gaat met € 100 per maand omhoog omdat volgens de Belastindienst op zijn adres in 2021 een huishoud inkomen was van meer dan € 76.764. Hoe dan :?

De Belasting Telefoon geeft aan dat in 2021 de inkomen van mijn broertje onder € 48.836 lag, maar de Belasting Telefoon kan verder niets betekenen zeggen ze. De verhuurder zegt dat de verklaring van de BD vandaan komt en dat zij daarom ook niks kunnen doen.

En nu? Waar gaat het fout? Waarom geeft de BD een verklaring af dat de huishoudinkomen over 2021 hoog was? Terwijl als je ze belt geven ze aan dat de inkomen laag is.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Zoals ik het begrijp via de website van de woonbond worden de inkomens van de verschillende huisgenoten bij elkaar opgeteld om te bepalen of er sprake is van een hoog inkomen. Bij het bepalen van de individuele inkomens van de huisgenoten wordt het inkomen van 2021 genomen. Er wordt dus alleen gekeken naar de inkomens van 2021, niet naar hoe de samenstelling van het huishouden in 2021 was.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
Ze kijken naar het inkomen van alle bewoners. Daarbij wordt wel van alle bewoners het inkomen van 2021 aangehouden, simpelweg omdat het verzamelinkomen van latere jaren nog helemaal niet bekend hoeft te zijn (ik heb pas net een paar dagen een definitieve aanslag inkomstenbelasting 2022 binnen).

Of die bewoners er in 2021 ook al woonde is echter niet relevant.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
Xander schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:15:
Ze kijken naar het inkomen van alle bewoners. Daarbij wordt wel van alle bewoners het inkomen van 2021 aangehouden, simpelweg omdat het verzamelinkomen van latere jaren nog helemaal niet bekend hoeft te zijn (ik heb pas net een paar dagen een definitieve aanslag inkomstenbelasting 2022 binnen).

Of die bewoners er in 2021 ook al woonde is echter niet relevant.
Iemand vergeten om een WHERE toe te voegen op de SQL query waarbij gekeken wordt of de huidige bewoner ook in 2021 in die woning woont?

Gevalletje bezwaar lijkt mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

com2,1ghz schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Iemand vergeten om een WHERE toe te voegen op de SQL query waarbij gekeken wordt of de huidige bewoner ook in 2021 in die woning woont?

Nee, want het is niet relevant of de personen die nu in het huis wonen, er ook in 2021 woonden.

De personen wonen er nu, maar om het inkomen te bepalen wordt naar de individuele inkomens gekeken zoals ze in 2021 waren. Ook al woonden die personen in 2021 nog niet samen in dit huis (of überhaupt samen).

Dat men zover terug kijkt komt omdat de Belastingdienst pas maanden na het einde van het belastingjaar de inkomens definitief vaststelt. Zo rond deze tijd kun je de definitieve bepaling over 2022 verwachten bijvoorbeeld. Dus op het moment van bepaling van de broer van TS, waren alleen de inkomens over 2021 het recentst met zekerheid vast te stellen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 17:10

Rmg

Bezwaar levert alleen iets op als het inkomen is gedaald sinds 2021.

Ze toetsen het huishoudinkomen uit 2021 om een huurverhoging in 2023 te berekenen.
c-nan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:56:

En nu? Waar gaat het fout? Waarom geeft de BD een verklaring af dat de huishoudinkomen over 2021 hoog was? Terwijl als je ze belt geven ze aan dat de inkomen laag is.
Omdat huishoudinkomen en inkomen niet hetzelfde zijn.

Je moet ook het inkomen van 2021 van zn vriendin er bij optellen.

En de cijfers uit 2021 van hun beiden neemt de verhuurder als huishoudinkomen nu. Eerdere cijfers zijn mogelijk niet definitief, dus ze 'matsen' je door een inkomen te nemen waar niet nog 2 jaar aan salarisverhoging in zit

[ Voor 65% gewijzigd door Rmg op 17-05-2023 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44
[...]

Nee want het is voor de huurverhoging van 2023 helemaal niet relevant wie er in 2021 woonde. Het gaat gewoon om de bewoners nu.

Broertje en huisgenoot zijn nu toch gewoon scheefhuurders? Tenzij het inkomen uit 2021 niet meer representatief is voor de situatie nu in 2023, maar dan kun je succesvol bezwaar maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 17-05-2023 08:34 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Rmg schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:32:
Bezwaar levert alleen iets op als het inkomen is gedaald sinds 2021.

Ze toetsen het huishoudinkomen uit 2021 om een huurverhoging in 2023 te berekenen.
^ Dit inderdaad - dat was ik vergeten toe te voegen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 22:51
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Nee, want het is niet relevant of de personen die nu in het huis wonen, er ook in 2021 woonden.

De personen wonen er nu, maar om het inkomen te bepalen wordt naar de individuele inkomens gekeken zoals ze in 2021 waren. Ook al woonden die personen in 2021 nog niet samen in dit huis (of überhaupt samen).

Dat men zover terug kijkt komt omdat de Belastingdienst pas maanden na het einde van het belastingjaar de inkomens definitief vaststelt. Zo rond deze tijd kun je de definitieve bepaling over 2022 verwachten bijvoorbeeld. Dus op het moment van bepaling van de broer van TS, waren alleen de inkomens over 2021 het recentst met zekerheid vast te stellen.
Ja je hebt helemaal gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
c-nan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:56:
Afgelopen maand heeft hij een brief ontvangen van zijn verhuurder. Zijn huur gaat met € 100 per maand omhoog omdat volgens de Belastindienst op zijn adres in 2021 een huishoud inkomen was van meer dan € 76.764. Hoe dan :?
Je krijgt NU een huurverhogen en om die huurverhoging te berekenen gebruiken ze het inkomen uit 2021 van de personen die er NU wonen. Hadden beide partijen in 2021 een inkomen van 20.000(dus samen 40.000) dan had je NU geen huurverhoging gehad.
Men gebruikt simpelweg een peildatum van twee jaar geleden omdat de huidige gegevens nog niet beschikbaar zijn. (2022 moet nog verwerk worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-09 14:05
De Belasting Telefoon geeft aan dat in 2021 de inkomen van mijn broertje onder € 48.836 lag, maar de Belasting Telefoon kan verder niets betekenen zeggen ze. De verhuurder zegt dat de verklaring van de BD vandaan komt en dat zij daarom ook niks kunnen doen.
Kennis van de belastingdienst wordt er niet beter op, anders had de betreffende ambtenaar wel kunnen vertellen dat ze de inkomsten van 2021 toetsen van alle huidige bewoners voor het huidige jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drusillala
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 16:05
Duidelijk uitgelegd al, dus terecht (volgens de regels).

Andersom kan het ook voordelig uitpakken. Ik had zelf dit jaar inkomensafhankelijke huurverhoging verwacht, maar kreeg het niet. In 2021 zat ik wel boven die inkomensgrens voor 1 persoon.

Maar afgelopen jaar kwam er een huisgenootje bij dat in 2021 helemaal niks verdiend heeft (hij bestond nog niet) en nu vormen we een meerpersoonshuishouden. Mijn inkomen uit 2021 zit wel onder de grens voor meerdere personen, dus de huurverhoging bleef daardoor beperkt tot 2%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Waarom? We zitten in 2023, de gezinssamenstelling van 2023, ze kijken naar het inkomen van 2021 omdat dit de laatste betrouwbare data is (belastingaangiftes).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 17-05-2023 12:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1