Samsung 970 Evo Plus boot niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallying
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-04 11:08
Goedendag,

Ik heb twee Samsung 970 Evo Plus 1TB ssd's in mijn systeem en op beide staat een besturingssysteem geïnstalleerd. Windows 10 en de ander Windows 11. Die laatste is mijn standaard besturingssysteem. Nu had ik vandaag het probleem dat Windows een aantal minuten na het opstarten zelfs met de simpelste dingen vastliep en na het opnieuw opstarten zat hij in een bios bootloop. Er stond een melding dat hij geen bootable devices kon vinden maar beiden ssd's werden wel herkend. Na het laden van standaardinstellingen waren beiden weer zichtbaar in het bootable devices lijstje maar nu kan ik mijn standaard besturingssysteem Windows 11 niet meer gebruiken.

Wat ik geprobeerd heb is chkdsk maar dit wil niet werken i.v.m. read only. Ook met command /f /r /x wil het niet werken. Sfc werkt wel maar die kan niets vinden. En ook heb ik bootrec geprobeerd maar dan krijg ik acces denied. In diskpart zijn ze zichtbaar. Ik heb ook met de CSM instelling gerommeld. En het is mij opgevallen dat in apparaatbeheer bij schijfstations het volgende te zien is:

NVMe Samsung SSD 970 SCSI Disk Device en de ander Samsung SSD 970 Evo Plus 1TB

Mijn moederbord is Gigabyte X570 Aorus Xtreme.

Overigens is het mij al vanaf de aankoop nooit gelukt om de SSD waar windows 11 op staat te updaten. De andere heeft wel de nieuwste firmware. Weet iemand of het nog kan om het weer bootable te krijgen of betekent dit het einde van de SSD?

[ Voor 8% gewijzigd door Rallying op 17-05-2023 12:54 ]