Verlies meten tussen schrikdraad en aarding tov input

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 29-01 00:34
Ik wil bekijken of het verlies op een schrikdraad instalatie kan meten en loggen met een Raspberry Pi.

Mijn idee is in de basis heel simpel:

- Apparaat 1,3 Joule output max.
- Apparaat 0.220 Joule output min.
- Apparaat 15 kV
- Aansluiting 12V
- Verbruik 24 - 87 mA
- Aansluiting schrikdraad (closed loop) vrijwel naast het apparaat
- Aardpen vrijwel naast het apparaat

Waarbij ik het verlies wil meten en dus het percentage van "sluiting" via begroeiing enigzins kan berekenen.

Ik weet wat het apparaat kan doen met X aantal kilometers zonder/half/volledige begroeiing echter zou ik het 't liest meten aan het eind van de keten; in dit geval kan ik helaas geen closed loop omheining gebruiken wat bij eventuele een probleem oplevert.

Eigenlijk wil ik dus tussen output (+) en de aardpen (-) "iets" meten maar de vraag is hoe effectief dat kan en waarmee in DIY-land.

Wellicht moet ik gewoon het gebruik in mA meten maar dat lijkt me niet afdoende; een combinatie tussen beiden zou wellicht nog beter zijn.

Heeft iemand een idee wellicht of kent een DIY hobby project ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36

SA007

Moderator Tweaking
Het probleem is denk ik dat de puls een hoge spanning en korte duur heeft, waardoor het meten met een microcontroller lastig is.

Wat ik zelf denk ik zou doen om de spanning te meten is een hoe waarde weerstand tussen de draad en een kleine keramische condensator zetten waarbij de condensator beveiligd is met een zenerdiode tegen overspanning.

Daar zet je ook een mosfet/transistor op om die condensator leeg te trekken.

Dan krijg je dus dat een puls de condensator een beetje oplaad en kan je met de microcontroller uitlezen hoeveel de condensator opgeladen is door een puls en 'm weer leegmaken met de mosfet.

Overigens zou hiervoor mijn oog niet vallen op een raspberry pi maar op een esp32 of esp8266, die hebben kan ook prima meten en loggen, hebben wifi maar vooral ook analoge ingangen die de raspberry weer niet heeft, die kan je wel weer bundelen met een arduino maar dat maakt het wel een complexer en duurder project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
SA007 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:36:
Het probleem is denk ik dat de puls een hoge spanning en korte duur heeft, waardoor het meten met een microcontroller lastig is.
Dat was exact mijn concern, ik lees verder ;)
Wat ik zelf denk ik zou doen om de spanning te meten is een hoe waarde weerstand tussen de draad en een kleine keramische condensator zetten waarbij de condensator beveiligd is met een zenerdiode tegen overspanning.

Daar zet je ook een mosfet/transistor op om die condensator leeg te trekken.

Dan krijg je dus dat een puls de condensator een beetje oplaad en kan je met de microcontroller uitlezen hoeveel de condensator opgeladen is door een puls en 'm weer leegmaken met de mosfet.
Inderdaad, dat is meetbaar'; goed plan!
Overigens zou hiervoor mijn oog niet vallen op een raspberry pi maar op een esp32 of esp8266, die hebben kan ook prima meten en loggen, hebben wifi maar vooral ook analoge ingangen die de raspberry weer niet heeft, die kan je wel weer bundelen met een arduino maar dat maakt het wel een complexer en duurder project.
Ook goed plan want dat was dus ook mijn vraag; wat aan de Pi te hangen want eigenlijk kun je er op analoge meettechniek weinig mee en nodeloze modules is soms ook wat.

Wat denk je van een Pi Pico eigenlijk ?? <- Daarmee hoopte ik inderdaad een Arduino te kunnen vermijden, ook door complexiteit en al hun modules en inderdaad prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 08:46

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Als het doel is om te bepalen of er stroom weglekt via de begroeiing, dan zou ik gewoon de ingangsstroom meten (12 V, <100 mA). Je kan dan na een goede snoeibeurt zien dat 'ie weinig stroom verbruikt (e.g. 24 mA) en dat zal in de loop van de tijd toenemen (e.g. tot 87 mA). Je kan op basis daarvan besluiten opnieuw te gaan snoeien.

De Pi Pico heeft wel een ADC en is vergelijkbaar met een Arduino. Als je niet in C wil programmeren, kan je op ESP's ook met Python of andere pakketten aan de gang.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Qips op 17-05-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
Mr.Qips schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:55:
Als het doel is om te bepalen of er stroom weglekt via de begroeiing, dan zou ik gewoon de ingangsstroom meten (12 V, <100 mA). Je kan dan na een goede snoeibeurt zien dat 'ie weinig stroom verbruikt (e.g. 24 mA) en dat zal in de loop van de tijd toenemen (e.g. tot 87 mA). Je kan op basis daarvan besluiten opnieuw te gaan snoeien.

De Pi Pico heeft wel een ADC en is vergelijkbaar met een Arduino. Als je niet in C wil programmeren, kan je op ESP's ook met Python of andere pakketten aan de gang.
Dank je voor je reactie, dit biedt inderdaad wat meer perspectief om verder te kijken. De ESP's zijn inderdaad erg aantrekkelijk.

Stroom moet je meten met je meter dóór de meter. Om nou - ondanks dat het niet heel veel is - dat door je board te laten lopen lijkt me niet wenselijk. Was suggereer je daarvoor ?

Wat ik ook onderzocht heb is om te meten hoe vol een accu ongeveer is. Er zijn verschillende kleine projectjes van te vinden maar ook dat lijkt niet echt doenlijk. Spanning meten zou kunnen maar lijkt me niet dé oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36

SA007

Moderator Tweaking
Bij een gewone standaard loodaccu waar je een lage belasting aan hebt zitten is de spanning een prima indicator hoe vol de accu is.
Als je een accu fors belast zakt de accuspanning in en moet je een halfuur wachten voordat de spanning echt een goede indicatie is maar je hebt geen grote belastin.

Qua stroom meten, gewoon over je board laten lopen, dat is echt geen probleem.
Wat wel meer een probleem is dat die stroom ook niet constant zal zijn en daarvan de pieken vinden is lastig, dan zal je waarschijnlijk heel vaak (100x per seconde) de stroom moeten meten en dan de piekwaarde eruit vissen,is qua code wat lastiger maar prima te doen op een esp (of arduino of pi pico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tivoler
OK, dan ben ik eruit! Kan ik direct in/uitschakelen via het boardje, Dat was namelijk ook het idee!

Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 17:00
Is zoiets geen optie? Tenminste als conceptfase?
https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=l6RP2hkYF82h

Voltage meten op zo'n accu gaat met zo'n laag verbruik en redelijke accu >50Ah niet veel resolutie geven. Je heb meestal al een aardige meetfout. Ik meet ook voltage in ene paar projecten en krijg dat niet accurater dan 2 cijfers na de komma in een setup tot 3,3V. Met 12V zou de foutenmarge 4x hoger liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door larsg op 24-05-2023 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:10
Mr.Qips schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:55:
Pi Pico is ook met Python te programmeren.
Pagina: 1