Deco M9: internetverbinding valt af en toe weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 16:35
Situatie: Ziggo-modem in woonkamer is bedraad verbonden met Deco M9 (nummer 1). Deze is verbonden met een eenvoudige Netgear ethernetswitch, en op de switch zijn twee andere Deco's M9 aangesloten. Deco M9 (nummer 2) is voor de 1e etage en op zolder staat nummer 3.

Bewerkingsmodus: Wifi-router (standaard)

Kortom: Ziggo-modem > M9 > switch > 2x M9 (alles deco's zijn dus bedraad)

Overal goed internet, met ongeveer de maximaal haalbare snelheid (400 megabit down, 40 megabit up).

So far so good.

Probleem:
Op zolder verdwijnt regelmatig (meerdere keren per uur) de internetverbinding van zowel Android devices, iPad als Windows laptops. De client geeft dan aan: "Verbonden zonder internet". Ondanks de korte afstand tot de deco geeft de wifi-verbinding ook niet het maximale aantal 'streepjes' (max -1).

Oplossing: wifi uit en aan zetten op de client, soms meerdere keren... en dan werkt het meestal weer.

Het probleem doet zich vooralsnog alleen op zolder voor. De afstand tussen de Deco en de clients is 50 cm tot 3 meter.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:26
Misschien niet helemaal relevant, maar staat je Ziggo modem op bridge modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:45
Welk type switch heb je, niet alle switches ondersteunen het protocol dat die deco's gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als je inlogt op de deco app kun je zien met welke nodes de clients verbonden zijn. Zijn ze wel met de zolder verbonden?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
Ben(V) schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:18:
Welk type switch heb je, niet alle switches ondersteunen het protocol dat die deco's gebruiken.
Ik heb een eenvoudige Netgear GS108 switch gebruikt. En daarvoor nog een tp-link unmanaged switch. En op zich werkte alles prima, de problemen doen zich maar op 1 plek voor.

Ik ben nu van 'mode' gewisseld in de deco-app. Het zijn nu 3 accesspoints geworden en tot nu toe gaat het goed, met maximale snelheden, maar je mist dan het e.e.a. aan functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdw01
laurens0619 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:29:
Als je inlogt op de deco app kun je zien met welke nodes de clients verbonden zijn. Zijn ze wel met de zolder verbonden?
Ja, volgens de app zijn alle nodes verbonden en werkt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 18:46
Met welke deco ben je op zolder verbonden.
Het lijkt erop dat de rooming niet goed werkt.

Heb ik ook gehad, mijn apparaten bleven maar verbinden met de Main deco.
Maar dit kwam omdat ik er een deco M5 tussen had zitten. Dit zou moeten werken maar dus niet.
Deze verwijderd en nu nergens last mee van.

Heb je snelle rooming aan staan ?
En ik heb beamforming uit staan.
En mijn deco heeft de WiFi als backhaul, dus niet via utp verbonden.
Pagina: 1