Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 21:42
Ik zie door de bomen het bos niet meer....Mijn 17 jaar oude Vaillant ketel HrPro VHR CW4 is wel aan vervanging toe. Hij heeft het altijd goed gedaan.

Ik woon in een jaren 60 tussenwoning, matig geisoleerd, 3 verdiepingen met 1 badkamer met alleen een douche. Gezin bestaat uit 2 volwassen en 2 pubers. Ketel staat wel op een lastige plek, dus veel ruimte voor een grote ketel heb ik niet.

Ik heb offertes ontvangen voor een Remeha Tzerra Ace 28C CW4. Aangezien ik al een Vaillant heb, heb ik ook naar deze ketel gekeken Vaillant EcoTec Plus 25/32 CW4.

Wat echter de verschillen zijn kom ik niet uit. Iemand die een advies kan geven, of een beter alternatief?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:41
Daar gaan we:

Een warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
Nee, en ook geen vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 25-06 23:43

HUW

Wat is dat nou weer voor een raar antwoord? Er wordt een nuttige suggestie gedaan en dan wimpel je hem zo af?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• screamhouse
Oh, sorry ik begreep het verkeerd, ik dacht of ik een warmtepomp heb🫣.

@Gramser sorry. Nee ik wil echt ouderwetse cv ketel. Reden is dat ik hier geen 5 jaar meer wil wonen en ik het de investering niet waard vind

[ Voor 25% gewijzigd door screamhouse op 16-05-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
screamhouse schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:17:
Oh, sorry ik begreep het verkeerd, ik dacht of ik een warmtepomp heb🫣.

@Gramser sorry. Nee ik wil echt ouderwetse cv ketel.
Die je hebt is 17 jaar toch? Veel ouderwetser worden ze niet.. :+

Ik had een remeha quinta die heeft het 17 jaar volgehouden met slechts 1 onderhoudsbeurt dus n=1 maar ik vond het een prima keteltje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• screamhouse
True, maar ik wil voorkomen dat hij in de winter de geest geeft, ik heb er geluk meegehad, maar hij is wel aan het eind van zijn leven nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
als je er niet lang meer wilt wonen: moet je echt een nieuwe ketel of kun je ook nog vooruit met je huidige ketel? eventueel reparatie?

onze ketel is nu 23 jaar oud en ik heb gemiddeld nog geen 15euro per jaar aan onderdelen/reparaties nodig gehad. zolang hij het doet, doet hij het :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tegenwoordig maakt het weinig uit welke ketel je neemt. Zeker de 5 jaar dat je er nog wilt wonen zal het wel los lopen.

Ik zou de hoeveelheid (l/m) tapwater vergelijken met je huidige ketel, en hierop je keuze rusten.
Dus alle CW4 toestellen vergelijken.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 16-05-2023 22:26 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-06 22:00
Kijk vooral naar de ketels die op een laag vermogen kunnen branden, ook in een matig geïsoleerd huis kun je dan van je hr rendement gebruik maken. Volgens mij heeft de consumentenbond dit ook onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Thx, ga die test even bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En anders een ketel huren? Met nog 5 jaar te gaan is dat misschien wel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:56
Wat is er met de huidige ketel aan de hand? Want alleen leeftijd zegt natuurlijk niets.

Een huurketel is met het oog op verkoop van de woning zeker geen voordeel. Veel kopers willen geen huurketel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
hesselbeertje schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:21:
Wat is er met de huidige ketel aan de hand? Want alleen leeftijd zegt natuurlijk niets.

Een huurketel is met het oog op verkoop van de woning zeker geen voordeel. Veel kopers willen geen huurketel.
Maar misschien wel een warmtepomp. Je laat ze de keuze. Je zult echter wel gelijk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:36
Hmm tweedehands op marktplaats scoren en als reserve op zolder leggen? Begeeft de oude het dan kun je m 1:1 vervangen en zing je de 5 jaar wel uit. Is wel een echte Tweakers oplossing ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:15

silverball

De wagen voor moderne mensen

Gramser schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Maar misschien wel een warmtepomp. Je laat ze de keuze. Je zult echter wel gelijk hebben.
Geloof dat het gros van de mensen de energietransitie ziet als een last en geen lust.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
silverball schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Geloof dat het gros van de mensen de energietransitie ziet als een last en geen lust.
Daar ben ik ook bang voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Als je er nog geen 5 jaar wil wonen ..
Dan zou ik een goede revisie-, onderhoudsbeurt overwegen. of de goedkoopste offerte nemen en succes voor de volgende na jou.

Ik persoonlijk heb een zwaardere variant van de remeha uit je openingspost. Ik vind hem heerlijk compact en je kan heel makkelijk in het uitgebreide (installateurs menu) komen en zelf dingen aanpassen om hem zuiniger/efficienter af te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 16:08
Wanneer je wel een nieuwe ketel neemt let op dat je 1 neemt met het minimaal vermogen van 4kw en niet hoger gezien je daar de volgende bewoners ook een plezier mee doet, kwa kosten maakt het weinig uit.

In iedergeval een ketel die "wamtepomp" compatible is want dat kan ook een verkoop argument zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gramser schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:10:
En anders een ketel huren? Met nog 5 jaar te gaan is dat misschien wel goedkoper.
Als ik een huis ga kopen vind ik een huurketel een enorm nadeel, geeft voor mij ook een signaal dat er weinig geld in de woning gestopt wordt en dat het voor een dubbeltje op de eerste rij zitten is.

Ik heb dat exacte Remeha model, fijne stille ketel met een mooie thermostaat waarmee ik gemakkelijk de temperatuur kan terug zetten als ik onverwacht weg moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Gramser schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:10:
Een huurketel schrikt af voor de kopers of het contract moet zo zijn dat de verkoper zijn rotzooi mee neemt want zeer waarschijnlijk willen de nieuwe bewoners toch kijken naar de warmtepomp optie en zitten dan met een verplicht lopende contract van de vorige bewoners in de maag met een extreem duur afkoopregeling.

Beter is dan om de oude ketel te behouden en de risico,s afwegen.
Huurspullen zou bij mij echt not done zijn en een stevig onderhandel punt.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
mr_evil08 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:30:
[...]

Een huurketel schrikt af voor de kopers of het contract moet zo zijn dat de verkoper zijn rotzooi mee neemt want zeer waarschijnlijk willen de nieuwe bewoners toch kijken naar de warmtepomp optie en zitten dan met een verplicht lopende contract van de vorige bewoners in de maag.

Beter is dan om de oude ketel te behouden en de risico,s afwegen.
Huurspullen zou bij mij echt not done zijn en een stevig onderhandel punt.
Dit leek mij voor zich spreken, maar goed dat je het benadrukt: je moet natuurlijk geen verplichtingen aangaan waarmee je een volgende bewoner tegen wil en dank opzadelt. "Rotzooi" of niet.

Ik denk ook niet dat dat kan, eigenlijk: ik zou vermoeden dat de huurder een contract op naam aangaat, en niet de "bewoners van adres X".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Gramser schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:34:
[...]

Dit leek mij voor zich spreken, maar goed dat je het benadrukt: je moet natuurlijk geen verplichtingen aangaan waarmee je een volgende bewoner tegen wil en dank opzadelt. "Rotzooi" of niet.

Ik denk ook niet dat dat kan, eigenlijk: ik zou vermoeden dat de huurder een contract op naam aangaat, en niet de "bewoners van adres X".
Ligt eraan hoe het vastgelegd wordt bij verkoop, vaak is de nieuwe eigenaar wel verplicht om het over te nemen en als die "tegensputtert" wat zeer waarschijnlijk is gezien de warmtepomp gekte de verkoper een afkoopregeling moet regelen..

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 17-05-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:52

mrc4nl

Procrastinatie expert

screamhouse schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:20:
True, maar ik wil voorkomen dat hij in de winter de geest geeft, ik heb er geluk meegehad, maar hij is wel aan het eind van zijn leven nu
dat is een afweging die je kan maken, maar ik zou dan niet investeren in een nieuwe ketel.
je bent een hoop geld kwijt terwijl het misschien niet eens nodig is. Wie weet houd de oude het nog een paar winters vol, en hoef je helemaal geen dure ketel aan te schaffen.

en als ie kapot is is het onderdeel misschien makkelijk te vervangen ipv een nieuwe ketel.

Als je toch het zeker voor het onzekere wil, zou ik ipv nieuw eens kijken naar 2e hands. zullen vast hoop ketels van max 5 jaar oud worden aangeboden omdat steeds meer huizen de cv ketel eruit slopen.

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 17-05-2023 11:44 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Maar dan moet je weer een installateur zoeken die gene tijd heeft en sinds april moeten ze gecertificeerd zijn.

Ik moet zeggen dat ik nu een nette offerte heb van rond de 2.000 eur (waar ik begon met 3.000, van het bedrijf wat nu het onderhoud doet).

UIteraard kan ik wel wachten, maar het zal niet goedkoper worden, misschien komt er wel een run op cv ketels als het verbod in 2026 ingaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Er komt helemaal geen verbod, alleen de verplichting op minimaal hybride bij een ketelvervanging. Daar worden inmiddels al weer een hoop uitzonderingen op gemaakt dat het maar de vraag is hoe dat juridisch opgelost gaat worden. Denk dat de Raad van State behoorlijk op hun hoofd gaan krabben bij het verplichte advies bij nieuwe wetgeving.....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
screamhouse schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:50:
Maar dan moet je weer een installateur zoeken die gene tijd heeft en sinds april moeten ze gecertificeerd zijn.

Ik moet zeggen dat ik nu een nette offerte heb van rond de 2.000 eur (waar ik begon met 3.000, van het bedrijf wat nu het onderhoud doet).

UIteraard kan ik wel wachten, maar het zal niet goedkoper worden, misschien komt er wel een run op cv ketels als het verbod in 2026 ingaat....
hoe reëel is het dat je binnen nu en 5 jaar écht gaat verkopen. Elk genoemde ketel die je noemde is prima.
Ik weet niet wat de staat van je huis, maar alles op omvallen staat dan is een te vervangen ketel geen dealbreaker lijkt. Sterker nog, het biedt ook mogelijkheden om wellicht de locatie veranderen voor de nieuwe bewoners of zelf op zoek te gaan naar model. Anders dan een ketel van 3-5 jaar oud wat kapitaal vernietiging is om die te vervangen.

2-3k is een hoop geld met de vakantie voor de deur. Ik zou geen ketel kopen voor de nieuwe bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
Dank allen voor de reacties, ik ga er eens goed over nadenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 17:10
screamhouse schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:53:
Ik zie door de bomen het bos niet meer....Mijn 17 jaar oude Vaillant ketel HrPro VHR CW4 is wel aan vervanging toe. Hij heeft het altijd goed gedaan.

Ik woon in een jaren 60 tussenwoning, matig geisoleerd, 3 verdiepingen met 1 badkamer met alleen een douche. Gezin bestaat uit 2 volwassen en 2 pubers. Ketel staat wel op een lastige plek, dus veel ruimte voor een grote ketel heb ik niet.

Ik heb offertes ontvangen voor een Remeha Tzerra Ace 28C CW4. Aangezien ik al een Vaillant heb, heb ik ook naar deze ketel gekeken Vaillant EcoTec Plus 25/32 CW4.

Wat echter de verschillen zijn kom ik niet uit. Iemand die een advies kan geven, of een beter alternatief?
Zijn de verschillen voor jou uberhaupt belangrijk? Zeker als je er maximaal 5 jaar blijft wonen? Want in principe zijn beide ketels voldoende om de woning warm te houden en lekker te kunnen douchen. Voor ruimtegebrek hoef je niet bang te zijn, nieuwe ketels zijn over het algemeen een stuk kleiner dan de oudere modelen. Zeker de Tzerra Ace is erg compact. Wij hebben die ketel een halfjaar geleden geplaatst.

De verschillen zitten hem simpelgezegd vooral in dingen als grootte, minimaal vermogen, modulatie, hoeveel liter per minuut en een thermostaat die wellicht meer of minder kan (als je er niet zelf eentje aansluit).

Als ik snel naar de verschillen kijk zie ik dat de Vaillant groter is, meer liter / minuut kan leveren en een iets hogere maximale warmteafgifte heeft. Het minimale vermogen lijkt iets lager te zijn dan bij de Tzerra Ace, wat voor mij een pluspunt zou zijn. Wij hebben een jaren 70 woning die inmiddels beter geisoleerd is, de ketel heeft daardoor op sommige momenten teveel vermogen.

Conclusie:
- Beide gaan je precies hetzelfde geven, namelijk een warm huis en lekker kunnen douchen.
- De Vaillant lijkt de betere ketel te zijn met een beter bereik in vermogen.
- De Tzerra Ace is zeer compact, kleiner dan de Vaillant.

Als het minimale vermogen voor jou belangrijk is of juist de compactheid van de ketel dan kun je dat meenemen in je afweging. Anders zou ik kijken naar de goedkoopste. Simpelweg omdat je toch gaat verhuizen en je de meerprijs er hoogstwaarschijnlijk niet uithaalt en het qua comfort niet zult merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
@Zenomyscus Thanks, dat is nuttige info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:38
Elke ketel heeft voor een groot deel van het jaar teveel minimum vermogen voor het gemiddelde huis. Sommigen hebben altijd teveel minimum vermogen voor het gemiddelde huis. 7-8kW is een courant minimum… dat is 20m3 per dag, wat mijn jaren 70 huis met beperkte isolatie bij -10 niet nodig heeft.

3,5-4kW is het minimum van de beste ketels… en zelfs dat heb ik nog niet nodig gehad als dag gemiddelde.

Dit is dus niet iets wat je extreem zwaar aan moet tillen… maar bij keuze een overweging.
Pendelen/low-load modus is een gegeven bij ketels geschikt voor douchen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-06 23:30
silverball schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:20:
[...]

Tweakers zijn ook niet bepaald het gros van de mensen. Waarbij 57% van de Tweakers een hoog inkomen heeft en maar liefst 62% hoog opgeleid. Zie het Tweakers profiel op de pagina: advertising.

Zoals in haast elk 'energietransitie' rapport staat. Moet de techniek voor iedereen toegankelijk zijn, wil het een kans van slagen hebben. Dus ook de inkomens lager dan 'hoog'. De energietransitie gaat in de huidige vorm absoluut geen schijn van kans maken naar mijn mening.

Een doorsnee gezin met normaal of iets lager inkomen. Gaat geen warmtepomp aanschaffen in deze dure tijden. En gaat al helemaal geen (extra) lening aan om dit geforceerd te kunnen bekostigen. Althans van wat ik hoor in mijn omgeving.

De energietransitie leeft nu nog totaal niet. Maar het is wachten tot het in 2026 burgers in de beurs raakt. Ik ben benieuwd naar de eerste rechtszaken die er ongetwijfeld gaan komen. Benieuwd of de overheid een warmtepomp van duizenden euro's, eventueel extra verbouwingen en een indien nodig, verplichte lening (in geval van geen krediet), kan eisen.
Pagina: 1