Lange afstands lopen, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:36
Hallo, ik ben op zoek naar ervaringen en tips van mensen die (wel eens) lange afstanden lopen! Mijn vrouw en ik trainen voor de 80 van de Langstraat dit jaar en jawel, dat is een loop van eenmalig 80 kilometer. We zijn al lekker aan het trainen geslagen sinds januari en we hebben de kilometers opgebouwd beginnend van 15km en afgelopen weekend hebben we de 45 kilometer aangetikt.

45 kilometer was toch ook behoorlijk pittig. Lichamelijk een uitputting, maar mentaal word je ook op de proef gesteld. Een hele dag lopen zonder vertier en vermaak onderweg wordt simpelweg een beetje saai. Op de planning hebben we nog meerdere wandelevenement gepland staan, waaronder de Nacht van de vluchtelingen. Daar loop je in de nacht 40 kilometer en nog een 50km event in Oeffelt.

Onderweg proberen ons lichaam te voorzien van koolhydraten door middel van boterhammen met zoet beleg, vocht via water natuurlijk en door wat zouts te eten, bijvoorbeeld gezouten pinda's. Ook magnesium onderweg innemen helpt goed.

Qua uitrusting draag ik Meindl Lite Trail wandelschoenen en Falke TK5 sokken, die ik om de 20km wissel zodat blaren zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden. Avond van te voren sprayen we de voeten in met kamferspiritus.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van andere en hoe jullie het aanpakken bij lange afstanden. Zoals ik al zei was 45km al een behoorlijke uitputtingsslag en probeer ik te kijken waar nog winst te behalen valt door mijn lichaam te voorzien van wat het nodig heeft tijdens 80km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zo te lezen ben je al lekker bezig.

Mijn neef loopt 30km op 2 slokken water en 1 boterham.
Ik loop 30km met afgemeten kcal aan voedel, water, AA drink en pauzes, anders val ik om (dat is ook al gebeurd).

Iedereen is anders, het is vooral testen wat je nodig hebt en hoe dat (be)valt.

Wat mij goed geholpen heeft:
Benen omhoog tijdens pauzes
Goed insmeren tijdens het wandelen
Goede rugtas met drinkzak
Tapen vd tenen en voeten op plekken waar je blaren loopt
Chocomel werkt ook goed

[ Voor 26% gewijzigd door DaWizza op 15-05-2023 19:13 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vaseline, en dat smeer je op die plekken op je lichaam op die plekken waar huid op huid contact is (zoals bilspleet).

Als je uren achtereen aan het lopen bent, dan gaat dat schuren met bijbehorende irritatie. Vaseline voorkomt dat.

Edit: zelf heb ik de Vierdaagse gelopen (4x50), en als voorbereiding 8 weken wekelijks minimaal 40km gelopen. Dan kom je er wel achter wat je lichaam nodig heeft aan vocht en voeding.

[ Voor 28% gewijzigd door Diederik op 15-05-2023 19:19 ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Ik heb 4 jaar geleden de dodentocht in belgie gelopen (100km), ongetraind op mijn normale sneaker. Wandelen om te wandelen kan ik niet, maar ik ga vaak op citytrips en dan is een totale wandeling van +40km op een dag geen uitzondering.
Ik ben mezelf tijdens die tocht wel tegengekomen. Fysiek wel te doen, de ene voet voor de andere en dat gewoon heel vaak.. maar mentaal killing. Vooral door de nacht lopen en dan de zon op zien komen, dan breekt er iets na 75 km lopen.

Voor mij was het dan ook 1 keer en nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik schrik er eigenlijk wel een beetje van dat gebrek aan mentale stimulatie bij sommige mensen het zwaarste element is. Daar kan ik me echt weinig bij voorstellen, verstand uitzetten is toch echt wel stap één als je aan zoiets begint.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

@vinom Ik weet niet precies hoe dit in het hardlooptopic is beland, maar je kan in principe gewoon uitrekenen hoeveel kcal je per uur verbrand en dus hoeveel je zou moeten aanvullen. Hoeveel vocht je verliest kan je eenvoudig nagaan door jezelf voor- en achteraf te wegen.

Persoonlijk hou ik voor mijn ultra acties (>100km hardlopen) aan dat ik regelmatig moet blijven eten én dat ik eet waar ik zin in heb. Na x-uur sportvoeding ben ik de zoete troep meer dan zat, maar hartige dingen of fruit gaan dan juist prima. Voor een wandeltocht is je energiebehoefte een stukje bescheidener, dus de sportvoeding kan je waarschijnlijk helemaal schrappen. Ik zou denken aan wat broodjes (zoet/hartig) en een notenmix. Gewoon zorgen voor wat variatie en kijken wat je bevalt. Eerlijk gezegd lijkt de voedingscomponent me niet heel lastig hier.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
Roozzz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:11:
@vinom Ik weet niet precies hoe dit in het hardlooptopic is beland, maar je kan in principe gewoon uitrekenen hoeveel kcal je per uur verbrand en dus hoeveel je zou moeten aanvullen. Hoeveel vocht je verliest kan je eenvoudig nagaan door jezelf voor- en achteraf te wegen.

Persoonlijk hou ik voor mijn ultra acties (>100km hardlopen) aan dat ik regelmatig moet blijven eten én dat ik eet waar ik zin in heb. Na x-uur sportvoeding ben ik de zoete troep meer dan zat, maar hartige dingen of fruit gaan dan juist prima. Voor een wandeltocht is je energiebehoefte een stukje bescheidener, dus de sportvoeding kan je waarschijnlijk helemaal schrappen. Ik zou denken aan wat broodjes (zoet/hartig) en een notenmix. Gewoon zorgen voor wat variatie en kijken wat je bevalt. Eerlijk gezegd lijkt de voedingscomponent me niet heel lastig hier.
Ik ben er vrij zeker van dat ik gister een apart topic hiervoor had aangemaakt. Een mod zal het wel hebben samengevoegd met het hardloop topic, maar dat is toch echt iets anders dan wat ik bedoelde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vinom schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:57:
Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van andere en hoe jullie het aanpakken bij lange afstanden. Zoals ik al zei was 45km al een behoorlijke uitputtingsslag en probeer ik te kijken waar nog winst te behalen valt door mijn lichaam te voorzien van wat het nodig heeft tijdens 80km.
ok, het is weliswaar geen hardlopen maar goed.....here goes my 2 centjes als voormalig fanatiek bergwandelaar.

Extra paar sokken mee, zodat je kan wisselen. Al stap je niet in een plas of regen je zeiknat..na een halve dag is na een pauze een fris paar sokken echt een lekkere boost.

Reserveveters!!!

Niet beknibbelen op de allerbeste rugzak die je je kan veroorloven. Dat bespaart veel energie die je kunt inzetten voor lopen.

Ter ondersteuning kun je inderdaad even kijken naar gels (of poeder in je water), dan hoef je niet apart magnesium te pakken.

Voor de rest zijn dit soort wandelingen (en zo vlieg ik mijn trailruns ook aan) een moois excuus voor een "lopend buffet". Brood mee, lekker beleg erop, voldoende water mee, fruit zoals appel/banaan.
En wat zoets/zout/hartigs zoals winegums of nootjes mee voor de moeilijke momenten.

en vergeet je pleepapier niet ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:35
@vinom
Als ik de docu's van ultra trails en barkleys moet geloven, gaat het er puur om dat je zo vaak mogelijk eet.
Heb je zin hebt in pannenkoeken dan eet je die, meer behoefte aan yoghurt met banaan en muesli? go for it. Of gewoon koude pasta.
Bij ultra's kan je geloof ik vaak ook bouillon krijgen.
Haal gewoon bij de pro's je kennis ;) https://montblanc.utmb.wo...ners/runners/aid-stations

en ik denk dat je wandelend helemaal veel meer dingen kan eten die eventueel heavy zijn.
de kunst zit hem denk ik meer in het vaak eten, dan veel
je maag kan getraind vaak prima wat verwerken, vol is uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

Pretouska schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:16:
@vinom
Als ik de docu's van ultra trails en barkleys moet geloven, gaat het er puur om dat je zo vaak mogelijk eet.
Heb je zin hebt in pannenkoeken dan eet je die, meer behoefte aan yoghurt met banaan en muesli? go for it. Of gewoon koude pasta.
Bij ultra's kan je geloof ik vaak ook bouillon krijgen.
Haal gewoon bij de pro's je kennis ;) https://montblanc.utmb.wo...ners/runners/aid-stations

en ik denk dat je wandelend helemaal veel meer dingen kan eten die eventueel heavy zijn.
de kunst zit hem denk ik meer in het vaak eten, dan veel
je maag kan getraind vaak prima wat verwerken, vol is uiteraard een ander verhaal.
Als ervaringsdeskundige: precies dit dus (y)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik had het topic inderdaad gemerged, maar bij nader inzien past het niet helemaal bij hardlopen. Lange afstand lopen of ultratrails komen echter wel heel dicht in de buurt, maar we hebben het hier over wandelen en niet hardlopen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Fraggert schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:03:
[...]
en vergeet je pleepapier niet ;)
Uit nieuwsgierigheid, hoe werken “toiletbezoeken” bij dit soort afstanden? Gewoon een boompje/bosje opzoeken en go? Wat doe je met je uitwerpselen?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mog schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:32:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, hoe werken “toiletbezoeken” bij dit soort afstanden? Gewoon een boompje/bosje opzoeken en go? Wat doe je met je uitwerpselen?
De lange afstanden die ik heb gelopen waren voorzien van stops met wc’s, huttentrektochten met pauze bij een stukje horeca tot we echt hoog kwamen.

Bij mijn trailruns die ik doe zorg ik dat ik geweest ben, ik weet precies waar ik op reageer en kan dus strategisch plannen met wat ik eet ;)

Voor het startschot heb ik een dixi van binnen gezien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
Zelf jaren terug één keer de Z tot Z tocht gelopen, 110 kilometer wandelen in 24 uur. Heb mijzelf beloofd dit nooit meer te doen ;)

Volgens mij zijn jullie goed op weg met de voorbereidingen. Die 80 kilometer haal je wel, ook al is de mentale uitdaging het zwaarst. Zodra je aan de tocht begonnen bent, dan ben je 'het' aan het doen - en dat geeft een heel ander gevoel dan wandelen voor de training.

Verder wat hierboven ook wordt gezegd; blijf drinken en eten onderweg. Mijn maag had het na zonsopkomst erg zwaar en dan moet je nog een hele dag. Dus een tip is dat je met de training uitvindt welk voedsel je goed kan verwerken en hoeveel je eigenlijk nodig hebt.

Veel plezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 01:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is veteraan van de Kennedymars :)

Ik ben vijf keer begonnen aan de 80km. Drie keer heb ik de finish gehaald, daarnaast ben ik op 40 en 50km uitgevallen. De ene keer ging ik out toen ik een loeiheet en veel te vochtige sporthal (verzorgingspost) inliep, de andere keer stond een arts de vellen van mijn voeten te snijden door regenwater in mijn schoenen...

Ik weet niet in hoeverre de tocht "verzorgd" is, maar alleen de eerste keer liep ik met eten in mijn tas. De Kennedymars in Someren is zo goed verzorgd, dat eigen eten (enkel snackje voor moeilijke momenten daargelaten) niet nodig is. Idem voor water: genoeg om 2 uur te overbruggen bleek altijd meer dan genoeg. Dit alles scheelt enorm: een lichte rugtas loopt veel fijner.

Wat voor mij werkte, is weinig pauzeren. Eerste keer deed ik elke 10km, maar dat betekent elke twee uur weer afkoelen en verkrampen. In de jaren daarna alleen nog op 40km (de ontbijtpost) en 60km (koffiepost).

Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor blaren, kun je je hielen/hakken intapen met Fixomul (verkrijgbaar bij apotheek en een enkele drogist, niet zijnde Etos/Kruidvat/Trekpleister). Dat is de tape die ook voor een infuus wordt gebruikt (neem een rolletje van ca. 5cm breed). Zou ik niet doen voor tenen, want die bewegen te veel en als tapejes aan elkaar blijven plakken is dat een garantie voor blaren. Tussen de tenen kun je vette watten gebruiken (Friese methode geloof ik). Sokken wisselen op de helft en ook een extra paar voor eventueel bij een EHBO post na het blaren prikken.

Verder is het fysiek te doen, maar vooral een mentaal spel. Het is niet elke minuut leuk en dat hoeft ook niet. Als de nacht valt en iedereen in zichzelf keert, is het niet gezellig. In de ochtend, als iedereen zich realiseert dat ie een nacht heeft gemist, is niemand op zijn best. Als je de laatste kilometers elk pijntje in spieren en gewrichten voelt, is dat ook niet genieten. Daar staat tegenover dat het bizar is hoe het voelt om gedragen te worden door publiek, en mentaal aan te haken bij (en aangehaakt te worden door) andere deelnemers.

Ik heb mezelf niet voor niets vijf keer naar de kloten gelopen :) Hopelijk heb je er net zoveel plezier in als ik!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
Vannacht/vandaag de 40km gedaan van de Nacht van de vluchteling. Mooi initiatief waarin door heel Nederland gelopen wordt van stad naar stad voor het goede doel. In ons geval van Tilburg naar Eindhoven. Voor het eerst dat we ook 's nachts hebben gelopen en dat is toch echt andere koek. Kilometers lang door bossen (wel semi verhard) in de nacht en je slaap missen is een aardige uitputtings slag. Ik kreeg om 04:00 uur en 07:00 behoorlijk slaap. Maargoed, dat waren de dieptepunten! Voor de rest lekker gelopen, geen blaren en alles was goed geregeld!

Volgende week het wandelfestival door de Drunense Duinen, 25km. Appeltje eitje zou je zeggen, maar het duin and moet niet onderschat worden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
Volgende week zaterdag om 20:00 uur is het zover: de 80 van de Langstraat. We hebben er hard voor getraind en we hebben er zin in. Zijn er toevallig nog anderen die meelopen?

Ik heb ieder geval de maandag vrij genomen, want ik weet niet in wat voor staat ik zal zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Wat is de langste tocht die je als training hebt gelopen?

Mooie uitdaging, veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vinom schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:00:
Volgende week zaterdag om 20:00 uur is het zover: de 80 van de Langstraat. We hebben er hard voor getraind en we hebben er zin in. Zijn er toevallig nog anderen die meelopen?

Ik heb ieder geval de maandag vrij genomen, want ik weet niet in wat voor staat ik zal zijn :P
Succes vino,, you got this *O* *O* *O* d:)b

• vinom
Highland schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:09:
Wat is de langste tocht die je als training hebt gelopen?

Mooie uitdaging, veel succes!
We hebben tot 45KM getraind en in verschillende omstandigheden: kou, hitte, 's avonds en 's nachts gelopen, duinzand, onverhard en verhard. Alleen niet in de regen gelopen, en dat hoop ik zo te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Dank! Mijn gevoel zegt dat het fysiek minder zwaar gaat worden dan het mentale stuk. Het mentale stuk ben ik zo benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Opdelen in drie keer drie stukken van tien kilometer, dan valt het altijd mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

vinom schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:49:
Dank! Mijn gevoel zegt dat het fysiek minder zwaar gaat worden dan het mentale stuk. Het mentale stuk ben ik zo benieuwd naar.
Eens. Ook op de weg naar beneden bestaat er een plateau: stukker dan stuk kun je niet :) Het punt van een Kennedymars is dat je test of je stevig genoeg in je schoenen staat om ook door te blijven lopen als het vlees niet meer wil (alles natuurlijk binnen de grenzen van het redelijke :P). Maar goed, de grootste dieptepunten heb je volgens mij in juni ook al ervaren (rond de nacht).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus, @vinom, ik hoop dat je een even geweldige ervaring hebt! Keep us posted!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

vinom schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:00:

Succes! Een paar jaar geleden de 80 km in Someren gelopen, de maandag vrij had ik wel nodig toen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Meerdere mensen onwel door hitte bij wandeltocht Waalwijk - https://nos.nl/l/2490007

Nou @vinom, kom er maar in :o

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• vinom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C48qsk-hicpxIDokY3zPg56-dXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HDYe2nRI9ID5FiNHb6eHVyk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik leef weer een beetje! Zoals eerder verteld waren we zaterdag om 20.00 uur gestart. Warm ja, maar vooral plakkerig. Ruim twee duizend man aan de start!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ruim tweeduizend mensen aan de start van de 80 van de Langstraat

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Muizenstapjes aan de start van de 80 van de Langstraat

We waren heel goed gestart, met een lekker tempo en de eerste 40km vlogen voorbij. Wat een sfeer en gezelligheid! Er was zoveel festiviteit onderweg dat je niet eens doorhebt hoeveel kilometers je erbij zet. Elke 5km was er een post voor water, fris, fruit en wat zoet of zout en vijftien kilometer een hoofdpost met wat meer vullend eten, EHBO en massage.

Bekijk op YouTube
Gezelligheid in Drunen bij de 80 van de Langstraat

Bekijk op YouTube
Gezelligheid in Haarsteeg bij 80 van de Langstraat

Rond de 25km begon ik al wel een spier te voelen die ik in alle wandel trainingen nog nooit had gevoeld. De spier(en) die van je voet aanhechten naar je scheen. Ik vind het ook moeilijk te zeggen waardoor het kwam. Mijn schoenen had ik niet te strak gestrikt ieder geval. De irritatie/pijn daarvan gaf ik op dat moment een 6. Vervelend maar was te doen.

Goed, dan vordert de nacht en dan zijn er stiltes op de route, want mensen gaan slapen. De pijn in mijn voet zat inmiddels op een 7.5 en ik kreeg slaap. Wat logisch was, want het lukte me niet eerder op de dag om de slaap te vatten. Vijf kilometer later kwamen we bij een post met een mega bouwlamp en daarna waren mijn hersenen weer wakker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPG-RIKdHQsEnXwk7OtmhIQXUkg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h72mqdp109RigMdxnMg1EVjT.jpg?f=fotoalbum_large
Bij 50km begon het eindelijk te schemeren en dat is altijd een fijn moment: daglicht, een ochtendzon en de natuur die ontwaakt is wat je op de been houdt op dat moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRsj8rq6sI2gHcxYTBN1zfOSN2k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEM0xA7E1dPqHShtUEIXFgvv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCb43RaDyMyFcLTn2NQSjTOfWXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fKQU0xz1L2hGQOyphAnT7eM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v05Fo1PFsxPuwRy2BF9cRG8HXyw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z81cNtrNOIO7MfFJnMpcEkXP.jpg?f=fotoalbum_tile

We keken erg uit naar de hoofdpost op 66km, want dan weet je dat je 'dichtbij' bent. Mijn vrouw zat er behoorlijk doorheen en eenmaal aangekomen bij de hoofdpost was ze erg bleek. Gauw aangevuld met Dextro, wat fris en een worstenbroodje wat daar gepakt kon worden. We hebben drie kwartier daar gezeten en toen ging het gelukkig weer.

Mijn voet was inmiddels er steeds slechter er aan toe, en meer omliggende spieren gingen pijn in de aanhechting. Achteraf gezien had ik naar de massage of EHBO moeten gaan bij de hoofdpost maar was ik meer bezig met mijn wederhelft en je mag aansluiten in een rij van 10+ mensen. Anyhow, toen ik na drie kwartier (stil) zitten/staan weer moest gaan lopen wist ik dat dit de laatste 15km het zwaarst zouden gaan worden.
Al mijn spieren waren zo stijf en mijn voet pijn zat op een 9.

Maargoed, ik ging door want op deze afstand opgeven ging mij niet gebeuren. Het een mentaal spel in je hoofd. De pijn die zegt dat je moet stoppen en de gedachte om kunnen zetten met iets anders. Er liepen mensen met een handicap mee, die blind waren (met begeleiding) , met een prothese, in een rolstoel. Wat ik zit ik dan te klagen over pijn in mijn voet zolang ik nog kan lopen? Zolang je niet flauw valt kun je doorlopen zouden ze bij de Special Forces zeggen :P

Elke kilometer was er een, het tempo lag wat lager want het was heet! Er stonden gelukkig bakken met water om je handdoek in te doen en die over je nek te leggen en daar hebben we veel gebruik van gemaakt. Veel water aangenomen bij de posten en van mensen langs de weg. Spekje hier, dropje daar, om het lichaam door te laten gaan. Je zag veel mensen zwoegen in de hitte. Zoals in het nieuwsartikel te lezen was hadden de ambulances en de EHBO het er druk mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNo1HNsW5Nojrp2jtPT-gK8bpas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tvVUvdSNibn9fwZpYoaoVQa.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de laaste paar kilometer! Wat een feest weer langs de weg, iedereen klapt, moedigt je aan en ze trekken je er gewoon doorheen. Bij de laatste kilometer stonden onze kinderen (6 en 9) met hun zelfgemaakte spandoekjes en dat doet je dan zo goed.

We hebben het dus gehaald! Met een tijd van 17 uur en 11 minuten. Trots, voldaan en ik had het voor geen goud willen missen. En vooralsnog houden we het lekker bij deze ene keer.

Inmiddels heb ik alweer net zolang geslapen als dat ik gelopen heb en voel ik me goed, op mijn voet na. Daar is bijna niet mee te lopen en die wordt alleen maar dikker en roder. Als het morgen nog zo is, ga ik maar even langs de huisarts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0IzVwTWLm9BnsqotMeUo9phbwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZvQ6agKal9cwCh619oaZtJe.jpg?f=fotoalbum_large

Wat momenten die mij bij gebleven zijn:

- een man die 80 kilometer samen met zijn trompet heeft afgelegd. En daar natuurlijk ook nagenoeg de hele tijd op heeft gespeeld tijdens het lopen
- mensen die de route afleggen op crocs, sneakers of in slippers
- een man die 80 kilometer heeft afgelegd in een drie delig pak in deze hitte
- hoe later de avond en nacht hoe meer dronken de toeschouwers worden
- het liedje Engelbewaarder hebben we tot in den treuren gehoord :P

Wat andere sfeer impressies. In the middle of nowhere in de polder en waar de alcohol (en andere dingen) rijkelijk vloeide

Bekijk op YouTube
Gezelligheid in de polder bij de 80 van de Langstraat

Bekijk op YouTube
Gezelligheid in de polder #2 bij de 80 van de Langstraat

Door Drunen en Waalwijk

Bekijk op YouTube
Gezelligheid in Drunen #2 bij de 80 van de Langstraat

Bekijk op YouTube
Gezelligheid in Waalwijk bij de 80 van de Langstraat

Mocht iemand nou ook een lange afstand wandeling willen gaan doen, raad ik deze tocht aan. Alles is zó goed verzorgd en het is een groot feest en gezelligheid.

Wij hebben zelf geen enkele blaar of wat dan dan ook gelopen en wat daarbij heeft geholpen voor ons:
- goede wandelschoenen
- wollen sokken (van Falke bijvoorbeeld)
- sokken wisselen elke 20 kilometer, want je zweet heel veel
- loperswol eventueel als he drukplekken hebt/krijgt
- we hebben een maand van te voren elke dag onze voeten ingesprayed met Kamferspiritus voor een goede laag op onze voeten
- pauzeer niet té veel. Vijf minuten maximaal zitten kan prima maar anders kost je het zo weer een paar kilometer om weer op gang te komen

Een heel verhaal geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
Gefeliciteerd!

Hier alweer de 7e bij kunnen schrijven. 12u binnen :)

Het was idd warm, maar met ruime 4daagse ervaring geen enkel probleem mee ondervonden.
Ik loop zelf op Falke TK2 cool, maar die bevatten zeker geen wol, dat lijkt me veel te warm in de zomer?
Ik wissel zelf overigens echt nooit. Ik trek mijn schoenen niet graag uit als ik nog verder loop. Ik had dit jaar met 4daagse slechts 1 klein blaartje, en eerdere 80jes ook bijna niks.... maar dit jaar een paar behoorlijk grote. Beetje gek want ik kan niks verzinnen waardoor het kwam. Bij de wetering had ik ook geen zin meer om ze nog te gaan plakken dus ben er gewoon mee doorgegaan, gaf ook geen noemenswaardige hinder. En wel mooie fonteinen bij thuiskomst _O-

Wij hebben wel wat langer pauze gepakt. Als je écht voldoende traint zijn die opstartproblemen weg. Nu loop ik amper buiten de evenementen, maar ik fiets wel ontzettend veel. Vroeger had ik er ook last van, maar sinds al dat gefiets is het helemaal weg, en ook compleet geen spierpijn meer.

Wij hebben als geintje altijd: 10 stappen opstarten en dan weer gas d'r op. En dat mentale dingetje werkt schijnbaar toch wel in mijn hoofd.

Wat ik écht het aller- Allerbelangrijkste vind: Zorg dat je onder wisselende omstandigheden weet wat je lijf aankan; train dus niet alleen om kilometers te vreten maar loop in hitte, kou, regen en besef dat je lijf niet alleen water maar ook eten en mineralen nodig heeft. En stap uit je comfortzone. Mentaal/fysiek is 50/50
Het is allemaal heel persoonlijk, en dat moet je gewoon uitvinden door training.

Wat ik dit jaar lollig vond: 2 frikandellen met mayo op, van twee verschillende toeschouwers :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:05
@vinom Nog over je scheenbeenspier cq aanhechting/pees; bij mij is dat de indicatie dat het tempo te hoog is. En omdat het starttempo bij de 80 fors is, (als je met de meut meeloopt ligt dat in de eerste 10 á 20km al snel boven de 6) ga je dat snel merken. Geef je daar te weinig aandacht aan dan kan je een pees"ontsteking" oplopen (het is geen echte ontsteking maar wordt in de volksmond wel zo genoemd.)
Kan heel goed zijn dat je daar nu de verschijnselen van hebt. Huisarts of fysio is denk geen gek idee als het erger wordt.

Je kan erop trainen door snel te lopen, dat kan ook door bijv 5km echt flink hard door te stappen (liefst sneller dan je doelsnelheid)

En de volgende keer toch ff bij EHBO langs, coldpack erop en tempo iets naar beneden.

BTW: Gespot :)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53178475745_bdc5d1a144_c.jpg

De kopfoto van het flickralbum van dit tijdwindow (12~14u) dat ben ik trouwens haha.

[ Voor 24% gewijzigd door Mistraller op 12-09-2023 00:41 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1