Home Assistant + Slimmelezer +

Pagina: 1
Acties:

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 20:50
Goede avond,

Ik heb een kort vraagje waar hopelijk snel een antwoord voor is, of ik moet even een tijdje troubleshooten ;)

Sinds een tijdje heb ik een slimmelezer opgehangen in de P1 poort en dit ben ik via Home assistant aan het uitlezen.

Het valt mij echter op dat er erg veel spikes zijn ( zelfs snachts ) en ik vraag mij af waar dit vandaan kan komen.
Moet ik mij hier zorgen om maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5pT7KuXAwKWJmmtXVidy-LuARY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J8Fo3ogLLxWmg2d8LmsauuFL.png?f=user_large

Dit is bijvoorbeeld op fase 1, waar je duidelijk om de zoveel tijd een piek ziet die vrij stevig is.

Enig idee waar dit vandaan kan komen? Of moet ik langzaam maar zeker alles gaan ontkoppelen tot ik het probleem gevonden heb?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:42
Ik zet m'n geld in op de compressormotor van je koelkast(en) en/of vriezer(s) ;)

Die trekken een behoorlijke aanloopstroom (inrush current), omdat deze direct op vollast moeten starten om de compressie te overwinnen. Dit kan tot wel 10x het nominale vermogen halen, maar slechts heel kort (denk aan een seconde ofzo).

Ik zie deze pieken ook sinds ik mijn P1 data elke seconde uitlees in HA, en heb dat met zekerheid aan mijn koel/vriescombinatie weten te koppelen.

Toevoeging: dit is dus normaal, en gewenst! Pogingen om deze aanloopstroom te beperken, kan leiden tot het doorbranden van een stilstaande motor, omdat deze onvoldoende vermogen krijgt om uberhaubt te gaan draaien, mochtj e daaraan denken ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gameboy op 16-05-2023 21:01 . Reden: toevoeging ]

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• WhizZRinaldo
Gameboy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:58:
Ik zet m'n geld in op de compressormotor van je koelkast(en) en/of vriezer(s) ;)

Die trekken een behoorlijke aanloopstroom (inrush current), omdat deze direct op vollast moeten starten om de compressie te overwinnen. Dit kan tot wel 10x het nominale vermogen halen, maar slechts heel kort (denk aan een seconde ofzo).

Ik zie deze pieken ook sinds ik mijn P1 data elke seconde uitlees in HA, en heb dat met zekerheid aan mijn koel/vriescombinatie weten te koppelen.
Bedankt voor je snelle reactie, dat waardeer ik!
Het vreemde is, ik heb dit nu een maandje of 3 lopen, en ik kan mij niet herinneren dat dit altijd het geval is geweest. Dus ik twijfel nog een beetje of dat het is.
M'n koelkast of vriezer uit zetten is beetje last resort :P

• Gameboy
Snap ik! Maar dan heb je wel snel duidelijkheid denk ik? :)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-12 16:48
Mijn appartement verbruikt ook wel 100/200 watt als alles "uit staat".
Ik zie niets raars.

Die piekjes zijn absoluut je koelkast/vriezer of iets anders wat uit zichzelf aanspringt periodiek.

[ Voor 15% gewijzigd door Polderviking op 16-05-2023 21:06 ]

• WhizZRinaldo
Ja idle verbruik is m'n server etc, gaat mij inderdaad om die pieken.

Het is ook wat 'onrustig' op fase 2 bijvoorbeeld, maar een stuk minder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlwRmIfE83tzkbl-FuXtNVR5fnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DB1eqyqTcJzqW1ixd3Brq19H.png?f=user_large

Ik zal even nadenken of ik het hier bij laat, of dat ik toch eigenwijs ga controleren of het inderdaad de koelkast of vriezer is ;) ben toch wel benieuwd!

• Gameboy
Dan zit je koelkast op fase 1, ik verwacht dat dat de enige fase is met dergelijke pieken.

Je kunt HA er eens bij houden terwijl je naast je koelkast zit, als de pieken overeenkomen met de momenten waarop je de koelkast hoort aanspringen, weet je ook genoeg toch?

• WhizZRinaldo
Gameboy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:09:
Dan zit je koelkast op fase 1, ik verwacht dat dat de enige fase is met dergelijke pieken.

Je kunt HA er eens bij houden terwijl je naast je koelkast zit, als de pieken overeenkomen met de momenten waarop je de koelkast hoort aanspringen, weet je ook genoeg toch?
Goede tip, dat is wel te doen zo tijdens het thuiswerken ;) thanks!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-12 21:00
ik herken die pieken ook van mijn huis, ook enkel op de fase met de koelkast, en altijd aan het begin van een blok met hoger verbruik dan de minimale lijn, dus als de koelkast draait. Ik heb in Home Assistant de grafiek trouwens met plotly gemaakt op een logaritmische schaal waardoor ik zowel de kleine variaties onderin als de grote pieken zichtbaar heb
Pagina: 1