probleempje met cpu temp, iemand een idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-09 14:06
hoi iedereen,
Ik heb zopas een schone windows geinstalleerd en doe een vreemde ontdekking.
Omdat ik een nieuwe GPU heb zitten hebt ik even de temperaturen gelogd, en hieruit blijkt dat ik met een vreemde spike zit naar 100C° waar mijn cpu fan net vertraagt in snelheid, ipv omhoog gaat.
Ik kan het niet verklaren, maar op zich is het natuurlijk wel logisch dat de CPU heet gaat worden als de koeler langzamer gaat werken.
Alleen snap ik niet hoe dit kan gebeuren?
Is mijn CPU fan misschien toch aan het einde van z'n leven?
Gisteren had ik precies dezelfde situatie, dus toeval is het niet.
Steeds op het einde van een potje CSGO zie ik dit gebeuren.

Het systeem is vrij oud: i7 4790, 16 gb ram, 2080ti en dit alles op een GA-H87M-HD3 mobo.
Windows 11, volledig vanilla met uitzondering van de laatste drivers Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQyv2Hv0_nYsEI6dOA9xdx2lRTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iQCBqSAJ7faUKWbJokNuV4KP.png?f=fotoalbum_largeuiteraard.

Beste antwoord (via tim085 op 30-05-2023 22:05)

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:13
Dit is inderdaad erg raar,

- Ik zou als eerste de fan header checken en kijken of de correcte erin zit
- 2e checken of je huidig moederbord firmware niet een dergelijke bug bevat, zo ja, indien mogelijk, updaten
- 3e zou ik even een andere fan testen uit dezelfde case in je CPU fan header en dan op je koeler, als dat kan

Zo geven we in ieder geval wat uitsluitstel. De RPM regeling zal door het moederbord gedaan worden (tenzij je andere software hiervoor gebruikt), dus je zou nog de Setup Utility in kunnen in je moederbord om te kijken of daar nog wat qua settings aan te passen is, of misschien een rare curve is geconfigureerd.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:13
Dit is inderdaad erg raar,

- Ik zou als eerste de fan header checken en kijken of de correcte erin zit
- 2e checken of je huidig moederbord firmware niet een dergelijke bug bevat, zo ja, indien mogelijk, updaten
- 3e zou ik even een andere fan testen uit dezelfde case in je CPU fan header en dan op je koeler, als dat kan

Zo geven we in ieder geval wat uitsluitstel. De RPM regeling zal door het moederbord gedaan worden (tenzij je andere software hiervoor gebruikt), dus je zou nog de Setup Utility in kunnen in je moederbord om te kijken of daar nog wat qua settings aan te passen is, of misschien een rare curve is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Dank je voor je antwoord!

de aansluiting heb ik gechecked, en het zit goed (de juiste fan zit ook in de juiste header)
Qua firmware zit ik op de laatste versie die wel al redelijk oud is, maar wel de meest recente.
Een andere fan heb ik niet meteen liggen, dat kan ik later nog wel uittesten.
Zoals ik het kan zien op de grafiek is het pieken in temperatuur een gevolg van de fan die trager gaat draaien en niet omgekeerd.
Ik heb nu even de bios terug naar defaults gezet om te kijken of het probleem daarmee verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim085
Yep, problem solved.
Er moet iets geweest zijn in de BIOS settings, na een reset blijven de fans op hun normale snelheid lopen :)
Me happy!