Switchen van laadpaal "provider"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberto58
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-05-2023
Hallo,

Ik heb sinds een paar jaar een laadpaal via Coolblue aangeschaft.
De paal (Alfen S-Line) werkt uitstekend, maar het backoffice systeem van Coolblue is waardeloos.

In het verleden had ik een paal van Newmotion en hun backoffice systeem was geweldig.
Je kon zelf instellen welk tarief je wilde hanteren voor gasten die laden.
Ook was het heel simpel om de laadkosten te laten incasseren van mijn zakelijke rekening en te laten vergoeden op mijn privérekening.
Allemaal zaken die bij Coolblue niet, of heel moeilijk, te realiseren zijn.

En nu hebben ze sinds kort ook nog de mogelijkheid van zakelijke verrekening stopgezet en kan je met de Coolblue pas niet meer laden bij openbare palen.

Ik had al eens geinformeerd of het mogelijk was om met deze zelfde paal te switchen van Coolblue naar NewMotion (tegenwoordig Shell Recharge), maar dat was niet mogelijk.

Het is toch van de zotten dat ik, door een paal te kopen bij Coolblue, vastzit aan Coolblue voor de verrekening van de laadkosten?

Of zijn er wel mogelijkheden? Dan hoor ik dat graag.
...

Beste antwoord (via Alberto58 op 17-05-2023 08:38)

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:48
Ik heb de mijne ook ooit omgecat van newmotion (dacht ik) naar e-flux. Met wat googlen de installatie handleiding en management software gedownload. Laptop aangesloten op het laadstation (utp kabel die je anders gebruikt om met internet te verbinden rechtstreeks in mijn laptop). Er is dan een tabje waar je backend provider settings kunt instellen. Je hebt dan wat settings en identifiers van, in mijn geval, eflux nodig die hun chat support me gewoon wisten te geven en voila in eflux porta werd mijn laadpaal zichtbaar.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
Alberto58 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:33:
Hallo,

Ik heb sinds een paar jaar een laadpaal via Coolblue aangeschaft.
De paal (Alfen S-Line) werkt uitstekend, maar het backoffice systeem van Coolblue is waardeloos.

In het verleden had ik een paal van Newmotion en hun backoffice systeem was geweldig.
Je kon zelf instellen welk tarief je wilde hanteren voor gasten die laden.
Ook was het heel simpel om de laadkosten te laten incasseren van mijn zakelijke rekening en te laten vergoeden op mijn privérekening.
Allemaal zaken die bij Coolblue niet, of heel moeilijk, te realiseren zijn.

En nu hebben ze sinds kort ook nog de mogelijkheid van zakelijke verrekening stopgezet en kan je met de Coolblue pas niet meer laden bij openbare palen.

Ik had al eens geinformeerd of het mogelijk was om met deze zelfde paal te switchen van Coolblue naar NewMotion (tegenwoordig Shell Recharge), maar dat was niet mogelijk.

Het is toch van de zotten dat ik, door een paal te kopen bij Coolblue, vastzit aan Coolblue voor de verrekening van de laadkosten?

Of zijn er wel mogelijkheden? Dan hoor ik dat graag.
...
Je moet hem toch om kunnen zetten naar e-flux denk ik? Shell is alleen mogelijk met Shell hardware afaik. Maar e-flux kan ook met Alfen. Hoe het omzetten verder moet/werkt weet ik niet maar daar kan Alfen of e-flux je wel bij helpen lijkt me. Volgens mij is e-flux qua functionaliteit redelijk gelijk aan Shell.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:48
Ik heb de mijne ook ooit omgecat van newmotion (dacht ik) naar e-flux. Met wat googlen de installatie handleiding en management software gedownload. Laptop aangesloten op het laadstation (utp kabel die je anders gebruikt om met internet te verbinden rechtstreeks in mijn laptop). Er is dan een tabje waar je backend provider settings kunt instellen. Je hebt dan wat settings en identifiers van, in mijn geval, eflux nodig die hun chat support me gewoon wisten te geven en voila in eflux porta werd mijn laadpaal zichtbaar.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberto58
  • Laatst online: 17-05-2023
Top, dank voor jullie reacties. Ik ga contact opnemen met e-flux. Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noorderling
  • Laatst online: 09-07-2023
Interessant topic, in tests online van EV's hoor ik nooit iets over dit praktijk probleem of deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-09 13:42
Om hier nog even op in te haken, ook al is het een wat ouder draadje..

NewMotion accepteert geen palen van andere merken dan Shell / NewMotion zelf. De beperking hier zit 'm dus niet in de Alfen laadpaal, maar in de charge point operator Shell Recharge.

Een Alfen laadpaal kan zonder problemen gekoppeld worden aan eFlux (tegenwoordig Road). Het is eigenlijk niet heel veel meer dan een nieuw OCPP websocket adres invullen en de paal bij eFlux te laten registreren op basis van het serienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

vanwegen

-:|:-

@twit Waar heb je die management software gevonden? Ik ben klaar met ShellRecharge en wil m graag omzetten

En toen was m'n signature weg :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:47
vanwegen schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:27:
@twit Waar heb je die management software gevonden? Ik ben klaar met ShellRecharge en wil m graag omzetten
Met My Eve heb ik mijn laadpaal omgezet van Vattenval naar Eflux (road) moest wel even twee utp kabels trekken (30m asfalt door de tuin en 60cm diep) omdat ik niet meer afhankelijk wou zijn van een sim kaartje. Support van Road is ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-F
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 05-01 20:16
@vanwegen: Ik wil mijn Alfen laadpunt koppelen met ShellRecharge (beste oplossing om terugbetaling te regelen met mijn werkgever) maar weet niet hoe ik mijn Eve Single moet instellen daarvoor. Als ik het goed begrijp dan heb jij een Alfen laadpaal die gekoppeld is aan ShellRecharge. Ik kan je helpen met de management software en kan ondertussen eens kijken bij jou welke instellingen nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

vanwegen

-:|:-

Tom-F schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:14:
@vanwegen: Ik wil mijn Alfen laadpunt koppelen met ShellRecharge (beste oplossing om terugbetaling te regelen met mijn werkgever) maar weet niet hoe ik mijn Eve Single moet instellen daarvoor. Als ik het goed begrijp dan heb jij een Alfen laadpaal die gekoppeld is aan ShellRecharge. Ik kan je helpen met de management software en kan ondertussen eens kijken bij jou welke instellingen nodig zijn.
Hey Tom, Nee Sorry. Ik heb een Newmotion laadpaal.
Dat Shell Recharge is echt gruwelijk. Ik ben al maanden met ze bezig omdat het op mijn paal LIJKT alsof ik een plus abonnement heb, wat niet zo is. Het lukt ze niet om dat ongedaan te maken.

Verder zijn de wachttijden aan de telefoon afgrijselijk. 30 minuten in de wacht, en dan de verbinding verbreken. Dat werk. oh ja: en ze willen je niet helpen als je aan het rijden bent. Ook niet als je handsfree belt. 8)7 8)7

En toen was m'n signature weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
twit schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:28:
Even een ouder draadje oprakelen. Ik heb al een tijd een New Motion laadpaal thuis staan. Echter bij het overgaan naar een nieuwe leasemaatschappij kwam ook een andere laadpas en het bleek dat er geen back office mogelijkheid was omdat NewMotion alleen praat met shell recharge. Waar kan ik deze software en handleiding downloaden? Kan het niet vinden :| .
Pagina: 1