verlengkabel op verlengkabel of een langere kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:33
zie foto. De plek waar twee verlengkabels over de dakrand naar een aps ds3 converter gaan is niet geheel waterdicht, het lekt niet maar het hout eronder wordt enigzins vochtig.
Oplossing dacht ik is om de kabels te verlengen en buitenlangs te laten lopen waar ook de trunkkabel loopt die de aps ds3 converters verbindt.

vraag: kan ik verlengkabel op verlengkabel aansluiten of is het beter om een langere kabel te kopen. En Ik heb ooit ergens iets gelezen over gelijkstroom wat wel/niet over langere afstand naast elkaar of naast ac mag liggen? Of zijn dit te verwaarlozen afstanden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME5Xan_8xmmpKL3yLKmxUHZzBg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ubW0ndjvgXPyMyXHB7nq6dDR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:10
Is dit een 230v voedings kabel van de micro-omvormer of een gelijkstroomkabel van de zonnepanelen? Of een verlengsnoer voor algemeen gebruik?

In beide gevallen is dit een verschrikkelijke installatie. Die kabel hangt los over de dakrand heen. Dat schuurt door de isolatie heen. Die dakbalk beugel linksonder lijkt ook in de kabel te bijten.

Kabels/buizen moeten binnen 10cm van een bocht vastgezet worden. Daarna om de 40cm horizontaal en 50cm verticaal.

• snoef
@Ricko1 De kabel hangt niet los over de dakrand heen maar zit vast. Rechts is dc en zit vast binnen 10 cm. Alleen niet volledig waterdicht. Daar gaat de vraag over.
Links is ac, met je eens dat ik een extra klem op boeiboord zou kunnen plaatsen.

• snoef
Ik ga de mc4 kabels vervangen door één nieuwe langere kabel ipv twee verlengkabels aan elkaar. Beide DC kabels dus.
Ik ga dan een een pvc regenbuisje met bochtjes monteren om de kabels doorheen te doen. Is wel netter. Mogen ac en 2x DC voor ong 40cm door een buis? DC van 1 paneel en AC is netspanning van trunkkabel?

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Nee je mag het niet door 1 buis, eigenlijk moet je 3 buizen gebruiken.
En het beste is zo min mogelijk koppelingen (stekkers).

• snoef
3 buizen, ok.

Zijn wel APS microconerters hé. 2 panelen op een converter dus je ontkomt haast niet aan verlengkabels. In mijn geval 5 van een meter en 2 daarvan ga ik dan vervangen voor 3 meter.

Overigens las ik ergens dat inductielus en gevaar van vlamboog pas ontstaat bij lengtes van meer dan 30 meter?

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:34
IplugNplay schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:35:
Nee je mag het niet door 1 buis, eigenlijk moet je 3 buizen gebruiken.
En het beste is zo min mogelijk koppelingen (stekkers).
Heb je hier ook een bron van? DC kabels zijn dubbel geïsoleerd. Er is veel toegestaan. Of het verstandig is, dat is wat anders.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:57
Noutie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Heb je hier ook een bron van? DC kabels zijn dubbel geïsoleerd. Er is veel toegestaan. Of het verstandig is, dat is wat anders.
Volgens mij was het wel toegestaan (nen) voor 1 streng, maar ik doel meer op de veiligheid.

• snoef
De foto in dit art is niet veel anders dan bij mij. DC kabels die los hangend naar de microomvormer gaan. En dan moeten ze apart door een buisje als ze onder de panelen uit komen over de dakrand?
https://zonnepaneelkiezen.nl/test-review-aps-yc500-p6

[ Voor 12% gewijzigd door snoef op 22-05-2023 17:14 ]

Pagina: 1