Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:54
De detacheerder is toch jou werkgever?
Dan val je dus onder die CAO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
De cao van je opdrachtgever is toch helemaal niet relevant? Je hebt een arbeidscontract met jouw werkgever, niet met de opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 16:22

CaDje

Framedrops for life

https://www.flexnieuws.nl...rschrift-artikel-8-waadi/

Dus je werkgever heeft gelijk?

Ik heb dit zelf ook in het verleden gehad via een detacheerder dat ik verplicht goede vrijdag vrij moest nemen omdat de opdrachtgever dit als betaalde vrije dag had.

Mijn oplossing was om zo snel mogelijk in vaste dienst te gaan, en dus zonder detacheerder te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
upje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:32:
De cao van je opdrachtgever is toch helemaal niet relevant? Je hebt een arbeidscontract met jouw werkgever, niet met de opdrachtgever.
GeeEs schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:23:
De detacheerder is toch jou werkgever?
Dan val je dus onder die CAO?
Ik waardeer jullie input, maar als voorbeeld staat in de ABU CAO artikel 14.3.a dat de CAO van de opdrachtgever wel degelijk relevant kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CaDje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:43:
https://www.flexnieuws.nl...rschrift-artikel-8-waadi/

Dus je werkgever heeft gelijk?

Ik heb dit zelf ook in het verleden gehad via een detacheerder dat ik verplicht goede vrijdag vrij moest nemen omdat de opdrachtgever dit als betaalde vrije dag had.

Mijn oplossing was om zo snel mogelijk in vaste dienst te gaan, en dus zonder detacheerder te werken.
Dit artikel is voor mij niet duidelijk genoeg, er staat geen datum bij en verwijst naar een meer dan 8 jaar oude wijziging van de WAADI. Als ik Google naar dit artikel kom ik 18 Feb 2012 tegen. Ik kan deze bron niet op waarde schatten nog los van het feit dat het woord 'loonverhoudingsvoorschrift' online amper genoemd wordt en enkel in verwijzing naar een oude WAADI wettekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-09 16:22

CaDje

Framedrops for life

True schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Dit artikel is voor mij niet duidelijk genoeg, er staat geen datum bij en verwijst naar een meer dan 8 jaar oude wijziging van de WAADI. Als ik Google naar dit artikel kom ik 18 Feb 2012 tegen. Ik kan deze bron niet op waarde schatten nog los van het feit dat het woord 'loonverhoudingsvoorschrift' online amper genoemd wordt en enkel in verwijzing naar een oude WAADI wettekst.
Ik blijf even door strooien met artikelen, maar hier wordt eigenlijk nog een keer hetzelfde beweert, binnen de ABU CAO kan er van afgeweken worden.
Bij cao kunnen partijen onder bepaalde voorwaarden van deze gelijke-behandelingsnorm afwijken zoals bijvoorbeeld het geval is in de ABU-cao (inleenbeloning).
https://www.awvn.nl/arbei...mst/hr-van-a-tot-z/waadi/

De werkt onder een uitzendkracht cao, dus deze stelling lijkt mij dan ook vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
CaDje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:18:
[...]

Ik blijf even door strooien met artikelen, maar hier wordt eigenlijk nog een keer hetzelfde beweert, binnen de ABU CAO kan er van afgeweken worden.

[...]

https://www.awvn.nl/arbei...mst/hr-van-a-tot-z/waadi/

De werkt onder een uitzendkracht cao, dus deze stelling lijkt mij dan ook vrij logisch.
Het wordt een beetje semantisch. Maar ik vraag wanneer er afgeweken mag worden. Dit artikel stelt inderdaad dat er afgeweken mag worden. De wettekst van de WAADI stelt dat ook, mijn vraag blijft helaas, wanneer mag er nu afgeweken worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Ik heb ooit ook voor een detacheringsbedrijf gewerkt. Daarbij was de regel dat als de opdrachtgever een verplichte vrije dag had (en ik niet), je de keuze had om op kantoor te komen of zelf een vrije dag op te nemen. Zover ik weet kan je niet cherry-picken uit beide CAO's.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Als je gedetacheerd bent wil dat volgens mij niet zeggen dat je recht hebt op asv. Dat is je eigen cao. Net als het aantal vakantiedagen, 13e maand of keuzebudget (wat bij het rijk dacht ik adv ook bevat) gewoon verschilt. Je hebt ook geen recht op de prestatiebonus van het bedrijf. Enigste wat geldt is dat je hetzelfde zou moeten verdienen als een vergelijkbaar persoon in loondienst bij de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Bolderkar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:00:
Als je gedetacheerd bent wil dat volgens mij niet zeggen dat je recht hebt op asv. Dat is je eigen cao. Net als het aantal vakantiedagen, 13e maand of keuzebudget (wat bij het rijk dacht ik adv ook bevat) gewoon verschilt. Je hebt ook geen recht op de prestatiebonus van het bedrijf. Enigste wat geldt is dat je hetzelfde zou moeten verdienen als een vergelijkbaar persoon in loondienst bij de werkgever.
:?
Gebaseerd op https://wetten.overheid.n...z=2023-01-01&g=2023-01-01 artikel 8.1.b. lijkt mij dit duidelijk een incorrect statement.
"op grond van een collectieve arbeidsovereenkomst of andere niet wettelijke bepalingen van algemene strekking die van kracht zijn binnen de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt, met betrekking tot de arbeidstijden, daaronder begrepen overwerk, rusttijden, arbeid in nachtdienst, pauzes, de duur van vakantie en het werken op feestdagen."

[ Voor 5% gewijzigd door True op 16-05-2023 18:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeN
  • Laatst online: 23-09 18:25
Zoek je niet gewoon artikel 16 van de ABU CAO?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFRUrrRLdG_iQvJHuHzPYm5LfsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L83lUjCkchRaohzQx9IIBSBr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
Overigens zijn bij CAO dus onbeperkt afwijkingen toegestaan, zie bijv. r.o. 3.5 e.v. in https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHAMS:2020:2010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MikeN schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:11:
Zoek je niet gewoon artikel 16 van de ABU CAO?

[Afbeelding]
En zoals ik die interpreteer zou ik dus recht hebben op die punten in artikel 16. in dit geval relevant: de arbeidsduurverkorting. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MikeN schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:22:
Overigens zijn bij CAO dus onbeperkt afwijkingen toegestaan, zie bijv. r.o. 3.5 e.v. in https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHAMS:2020:2010
Het gaat hier nog wel om een oude versie van de WAADI, ik weet in hoeverre dat nog uitmaakt voor de vergelijking met mijn situatie?
En ben ik benieuwd of iemand mij een voorbeeld kan geven voor:
"de situatie waarin het een collectieve arbeidsovereenkomst betreft die van toepassing is op de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt"
Waar zou ik dan aan moeten denken?

En niet geheel irrelevant, mag het afwijken van de CAO ook t.o.v. de genoemde inlenersbeloning (art 16)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
True schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:48:
[...]

En zoals ik die interpreteer zou ik dus recht hebben op die punten in artikel 16. in dit geval relevant: de arbeidsduurverkorting. Correct?
Ja, maar die compensatie mag dus ook in geld. Dus als jij bijvoorbeeld meer verdient dan de mensen die direct bij opdrachtgever in dienst zijn ben je waarschijnlijk snel klaar. Verder heb ik niet al die artikelen van de CAO doorgespit, dus ik heb geen idee wat er nog meer in staat. Wou je alleen even op weg helpen.
True schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:51:
[...]

Het gaat hier nog wel om een oude versie van de WAADI, ik weet in hoeverre dat nog uitmaakt voor de vergelijking met mijn situatie?
Mwah, op die wijziging wordt in r.o. 3.7 ook ingegaan, dus de rechters hebben dat erbij betrokken. Eerder in het vonnis zie je ook dat er naar 'lid 3 (thans lid 4)' wordt verwezen.
En ben ik benieuwd of iemand mij een voorbeeld kan geven voor:
"de situatie waarin het een collectieve arbeidsovereenkomst betreft die van toepassing is op de onderneming waar de terbeschikkingstelling plaatsvindt"
Waar zou ik dan aan moeten denken?
Volgens mij ziet dat op de situatie dat de cao van de inlener nog afwijkende bepalingen heeft, dat zijn er nogal wat: https://www.abu.nl/kennisbank/inleen-caos/
Er kan dus worden afgeweken van de Waadi artikel 8 in zowel de uitzend-cao als de inleen-cao. Als de inleen-cao een afwijking bevat dan moet er ook een bepaling in staan die de inlener zorgt dat de uitzendkrachten de juiste arbeidsvoorwaarden krijgen.
En niet geheel irrelevant, mag het afwijken van de CAO ook t.o.v. de genoemde inlenersbeloning (art 16)?
Dat is jouw cao, dus die geldt gewoon voor jou lijkt me.
Pagina: 1