overkapping bouwen advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:53
hoi,

We willen bezig met de tuin en hebben een paar dingen die hierin voor ons belangerijk zijn.

- onderhouds "vrij" (we know, het is een tuin altijd onderhoud) maar wel graag zo min mogeljik
- grote tegels die glad zijn
- stuk gras, border etc voor een beetje groen

en dan het mooiste, een overkapping.
Deze overkapping zoals wij hem zelf zien is compleet geisoleerd, dit is ook erg goed mogelijk zoals verschillende tuimannen ons verteld hebben.
Ik heb er naar gekeken om het zelf te doen maar dat is me iets te veel werk, ik heb aangeboden om de tuinmannen te helpen hier waren ze heel blij mee.
Nu krijgen wij 1000 vragen over ons heen hoe we elk detail willen, we weten heel goed wat we willen maar willen graag voorbereid zijn op waar andere mensen al tegen aan gelopen zijn.

we gaan een geisoleerde beton vloer laten storten door een aannemer, al vaker mee gewerkt dat zal qua aannemer geen probleem zijn, alleen de vloer. waar moeten we aan denken, de vloer loopt tot aan het pad, dit is een pad met recht van overgang. mag ik deze tijdelijk kleiner maken? mag ik deze er tijdelijk uit halen?

voor de overkapping, mag ik overschot aan de zijkant hebben waar het pad van overgang is?
en we willen glazen deuren, is het dan verstanding om een rij tegels er voor te hebben, of kunnen we gras tot aan de schuur maken?

De zon komt dan op de achterkant te staan en zal niet de binnenkant door het glas heen bakken.

Mocht iemand meer weten, advies hebben of gewoon interesse hebben dan hoor ik het graag.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Wat ik mijn schoonbroer (die tuinman is) altijd hoor zeggen, is dat gras het meeste onderhoud vraagt. Struiken snoei je een of twee keer per jaar, plantenborders nu en dan eens onkruid wieden tot het volgegroeid is, bomen geen werk als ze goed gekozen zijn (of elke x jaar snoeien eenmaal je begin te snoeien), fruitbomen en geleide planten paar keer per jaar snoeien en bijhouden.
Dus alles wat je in planten, hagen en struiken kan zetten is win-win: minder onderhoud, mooier, koelend in de zomer, ...
En gras maai je 30 keer per jaar, moet je kalken, mesten, verticuteren, onkruid verwijderen, sproeien, ....

Qua recht van overpad: kan me niet voorstellen dat het normale onderhoud niet toegestaan zou zijn, wellicht even bij de gemeente informeren of er enige procedure moet gevolgd worden (en als je weet welke buur gebruik maakt van dit recht, even laten weten; wellicht komt ie even kijken naar de werken en heeft ie een drankje mee).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
een recht van overpad moet je respecteren ook tijdens de bouw uiteraard kan het soms even moeilijker zijn, omdat er bv een bouwvakker staat met een trap. maar dit is echt van hele korte duur. ze hebben immers gewoon recht op dat pad.
in overleg kan er uiteraard veel en als het goed is staat er in je het koopcontract hoe het recht exact is omschreven (vaak bv minimaal 1 meter )

wij spraken vaak af dat wij het overdag mogen blokeren en dat de buren er na 16:00 weer gegarandeerd gebruik van konden maken. verhaal over veiligheid, bosje bloemen etc overleg doet wonderen. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 16-05-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-04 11:51
Wat betreft je overschrijding van je eigen erfgrens;

https://burenproblemen.nl...goot-of-hemelwaterafvoer/

Advies is niet doen; typisch rijdende rechter verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:19
maubaan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:54:
hoi,

We willen bezig met de tuin en hebben een paar dingen die hierin voor ons belangerijk zijn.

- onderhouds "vrij" (we know, het is een tuin altijd onderhoud) maar wel graag zo min mogeljik
- grote tegels die glad zijn
- stuk gras, border etc voor een beetje groen
Onderhoudsvrij is ook goed te behalen met bodembedekkers zoals "vinca minor" waar je wel aarde hebt.
Dit groeit mooi dicht, is jaarrond groen en heeft paarse bloemen.

Tegels wil je wel ruw hebben, maar ik denk dat je bedoeld zonder patronen en dergelijke.

Gras kost veel onderhoud, kalken bemesten zaaien maaien en zomers 2x per week maaien, verticuteren...
en dan het mooiste, een overkapping.
Deze overkapping zoals wij hem zelf zien is compleet geisoleerd, dit is ook erg goed mogelijk zoals verschillende tuimannen ons verteld hebben.
Ik heb er naar gekeken om het zelf te doen maar dat is me iets te veel werk, ik heb aangeboden om de tuinmannen te helpen hier waren ze heel blij mee.
Nu krijgen wij 1000 vragen over ons heen hoe we elk detail willen, we weten heel goed wat we willen maar willen graag voorbereid zijn op waar andere mensen al tegen aan gelopen zijn.
ik zou gewoon met afbeeldingen goed duidelijk maken wat je wil, en dit uitschrijven.
Als het kan tekening erbij.
we gaan een geisoleerde beton vloer laten storten door een aannemer, al vaker mee gewerkt dat zal qua aannemer geen probleem zijn, alleen de vloer. waar moeten we aan denken, de vloer loopt tot aan het pad, dit is een pad met recht van overgang. mag ik deze tijdelijk kleiner maken? mag ik deze er tijdelijk uit halen?
Ik zou dat even overleggen met de buren.
Mogelijk vinden ze het geen probleem als er enkele dagen geen doorgang is.
Als je gaat graven voor de fundering/vloer zal het pad toch gedeeltelijk sneuvelen.

Ik zou gaan voor eruit halen en opnieuw laten tegelen achteraf/zodra dat kan.
voor de overkapping, mag ik overschot aan de zijkant hebben waar het pad van overgang is?
Ik heb bij een kennis een Kapschuur neergezet waarvan de dakgoot net op eigen terrein bleef maar waar je wel makkelijk tegen aan stootte vanuit de poort. Waardoor we uiteindelijk de goot weggehaald hebben.

Let op dat je niet de dakgoot zo laat oversteken dat iemand er tegenaan kan fietsen.
Op bijvoorbeeld 2M20 hoogte zal dat niet zo snel gebeuren.
en we willen glazen deuren, is het dan verstanding om een rij tegels er voor te hebben, of kunnen we gras tot aan de schuur maken?
Ja!
Dat is prettiger met maaien, maar ook dat je geen natte plassen voor de ingang krijgt.
Ik heb bij mijn grasveld langs de schutting 15cm bestraat (sopsluitband op zijn kant gelegd) zodat de maaier alles kan maaien. Scheelt een hoop werk als je niet steeds de kantenmaaier moet pakken.
De zon komt dan op de achterkant te staan en zal niet de binnenkant door het glas heen bakken.

Mocht iemand meer weten, advies hebben of gewoon interesse hebben dan hoor ik het graag.