Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwzdoorn
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-06 06:59
Hi,

Sinds een paar weken maar ik gebruik van een Tahoma Switch voor o.a. het bedienen van een garage poort. Daar komt in de toekomst nog een zonnewering bij. Ik ben opzoek naar een relatief goedkope oplossing om ook fysieke knoppen aan te bieden zodat vrouwlief niet altijd haar telefoon moet pakken om de poortdeur open of dicht te doen.

Weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld een Aqara D1 of andere Zigbee button op batterij (hue smart button?) the pairen met een Tahoma Switch? Gezien de API stabiliteit van Somfy niet altijd optimaal is wil ik graag dat het device dus met de Tahoma Switch praat ipv omwegen via Home Assistant / Homekit.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
Zover ik weet is de tahoma/somfy closed source.
Dus je moet al via een API praten met de tahoma.
Weet je welke sturing er op de garage poort zit?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwzdoorn
Hoi @Icekiller2k6

Ik heb een Somfy Smart IO motor. Ik dacht dat de Tahoma Switch ook met een locale API werkt waardoor Zigbee gekoppeld kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
ah bij de nieuwe versie kun je de developer mode aanzetten.
Dit is dan over wifi, zonder er iets tussen gaat de knop dus wifi/ethernet moeten ondersteunen.Wat niet echt energie efficient gaat zijn.

Ik ken geen manier om het zonder HA te doen, hopelijk iemand anders!

[ Voor 15% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-05-2023 16:12 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:48
Volgens mij verkoopt somfy gewoon losse remotes die je kan koppelen, ik gebruik hier een somfy code paneel om mijn garagedeur te openen/sluiten.

Maar je vraagt specifiek om goedkoop, die oplossing heb ik dan niet voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
trouwens de lokale api is stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12:52
Lukt het niet bijv via Apple homekit of Google Home. De Somfy IO is compatible met Homekit. Daar kan je allerlei slimme acties in vastleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwzdoorn
@akatar We hebben remotes, maar het nadeel is dat Home Assistant & Homekit (@Webarcher yup, dat gebruik ik al) dan deels over de zeik gaan omdat de status niet goed wordt meegegeven (zit soms een half uur delay in). Door een fysieke Zigbee knop in te zetten hoop ik dat je deze met de Tahoma Switch kunt koppelen.

Misschien moet ik het toch anders doen, namelijk Home Assistant de local API van Somfy proberen te integreren en daar dan een goedkope switch op te zetten. Mocht dit lukken zal ik het hier updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Rts zal (bijna) nooit correct worden weergegeven, bij io wel.
Ik gebruik fibaro hc3 en wat ik ook gebruik om mijn garage deur (io) te openen, de status klopt altijd.(local api)
Pagina: 1