Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem dient om te programmeren en om intensief te rekenen, dus niet om te gamen. Het rekenen gebeurt parallel waardoor alle cores benut zullen worden en elke core voldoende werkgeheugen moet krijgen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000 is prima.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Drie schermen, muis, toetsenbord, etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat behoort tot de desktop, geen randapparatuur: behuizing, processor, werkgeheugen, opslag, koeling...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
• Om prestaties te analyseren moeten alle cores identiek zijn, vandaar mijn keuze voor een Ryzen 9 7950X en valt een i7 13700K (helft e-cores) en een 7950X3D (helft geoptimaliseerd voor gaming) af.
• Ik zie ook dat redelijk wat onderdelen voorzien zijn van RGB, liever niet
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe groot de behuizing is maakt niet uit, wel dat het systeem goed gekoeld is zodat de processor zijn werk kan doen. Mijn huidig systeem is een laptop met vier cores en 32GB ram waarvan de processor met gemak te warm wordt en de clocksnelheid naar beneden gehaald wordt. Koeling lijkt mij het belangrijkste, en in dat opzicht zo stil mogelijk
. Uitbreidbaarheid van het werkgeheugen. Met 64GB voor 16 cores heeft elke core 4GB om mee te werken. Aangezien dit nu af en toe te weinig is, zou ik de mogelijkheid willen om het werkgeheugen uit te breiden naar 128GB. Drie schermen (één 4k en twee fullHD schermen). Die zou ik rechtstreeks willen kunnen aansluiten zonder extra tusenstukken. Indien ik in de toekomst naar drie 4k schermen ga, kan de iGPU van de Ryzen 9 7950X dit aan? Zoniet wil ik kunnen uitbreiden met een extra grafische kaart.
Ga je overklokken?
Neen, ik behou de standaard instellingen.
Wat verwacht je van ons?
Omdat ik niet thuis ben in de hardware will ik graag jullie feedback. Is alles compatibel? Maak ik verkeerde keuzes? Zijn er betere alternatieven? Ik heb behoorlijk wat gepiept in andere topics en dit is voorlopig mijn lijst:
Moederbord
Uit Beste PCIe 5.0 socket AM5-moederbord het X670 bord genomen. Het is ATX is, past in de behuizing
en ondersteunt 128GB werkgeheugen.
Behuizing en fans
Minimaal uitzicht en geen broeikast.
Eerste keuze was be quiet! Pure Base 600 Zwart. Lijkt zeer stil te zijn maar omdat het zo dichtgemaakt is, wordt die warm. Daarom een ander gekozen: NZXT H7 Flow Zwart. Ik las dat de twee fans niet qualitatief zijn, vandaar de drie fans van 140mm voor aan de voorkant en achteraan één 120mm fan. Volstaat dit?
Cpu koeling
Helemaal geen idee welke ik moet nemen.
Wergeheugen
Redelijk wat keuze blijkbaar: G.Skill, DDR5, 64GB, 6.000MT/s en geen RGB. Ik heb de F5-6000J3040G32GX2-TZ5N gekozen omdat de true latency 10ns is, bij de F5-6000J3238G32GX2-TZ5N is dit 10,67ns. In die lijst hebben alle opties zo goed als dezelfde prijs. Dus is er dan wel een variant beter? Of gaat er een andere optie beter werken in mijn stysteem?
Voeding
Voeding is overkill maar daarmee ben ik in de toekomst vrij om uit te breiden met een grafische kaart die mogelijk ook zou ingezet worden voor rekenwerk.
Alvast bedankt voor jullie feedback
Het systeem dient om te programmeren en om intensief te rekenen, dus niet om te gamen. Het rekenen gebeurt parallel waardoor alle cores benut zullen worden en elke core voldoende werkgeheugen moet krijgen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €2000 is prima.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Drie schermen, muis, toetsenbord, etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat behoort tot de desktop, geen randapparatuur: behuizing, processor, werkgeheugen, opslag, koeling...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
• Om prestaties te analyseren moeten alle cores identiek zijn, vandaar mijn keuze voor een Ryzen 9 7950X en valt een i7 13700K (helft e-cores) en een 7950X3D (helft geoptimaliseerd voor gaming) af.
• Ik zie ook dat redelijk wat onderdelen voorzien zijn van RGB, liever niet
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe groot de behuizing is maakt niet uit, wel dat het systeem goed gekoeld is zodat de processor zijn werk kan doen. Mijn huidig systeem is een laptop met vier cores en 32GB ram waarvan de processor met gemak te warm wordt en de clocksnelheid naar beneden gehaald wordt. Koeling lijkt mij het belangrijkste, en in dat opzicht zo stil mogelijk
Ga je overklokken?
Neen, ik behou de standaard instellingen.
Wat verwacht je van ons?
Omdat ik niet thuis ben in de hardware will ik graag jullie feedback. Is alles compatibel? Maak ik verkeerde keuzes? Zijn er betere alternatieven? Ik heb behoorlijk wat gepiept in andere topics en dit is voorlopig mijn lijst:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 586,- | € 586,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI | € 319,- | € 319,- |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Waterkoeling | Alphacool Eisbaer Pro Aurora 360 | € 204,95 | € 204,95 |
| 3 | Ventilators | Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm | € 24,80 | € 74,40 |
| 1 | Ventilators | Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm | € 25,50 | € 25,50 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N | € 261,- | € 261,- |
| 1 | Voedingen | NZXT C850 Gold v2 | € 114,90 | € 114,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 1TB | € 59,90 | € 59,90 |
| 1 | Solid state drives | Lexar NM710 2TB | € 109,56 | € 109,56 |
| Totaal | € 1.894,21 | |||
Moederbord
Uit Beste PCIe 5.0 socket AM5-moederbord het X670 bord genomen. Het is ATX is, past in de behuizing
Behuizing en fans
Minimaal uitzicht en geen broeikast.
Eerste keuze was be quiet! Pure Base 600 Zwart. Lijkt zeer stil te zijn maar omdat het zo dichtgemaakt is, wordt die warm. Daarom een ander gekozen: NZXT H7 Flow Zwart. Ik las dat de twee fans niet qualitatief zijn, vandaar de drie fans van 140mm voor aan de voorkant en achteraan één 120mm fan. Volstaat dit?
Cpu koeling
Helemaal geen idee welke ik moet nemen.
Wergeheugen
Redelijk wat keuze blijkbaar: G.Skill, DDR5, 64GB, 6.000MT/s en geen RGB. Ik heb de F5-6000J3040G32GX2-TZ5N gekozen omdat de true latency 10ns is, bij de F5-6000J3238G32GX2-TZ5N is dit 10,67ns. In die lijst hebben alle opties zo goed als dezelfde prijs. Dus is er dan wel een variant beter? Of gaat er een andere optie beter werken in mijn stysteem?
Voeding
Voeding is overkill maar daarmee ben ik in de toekomst vrij om uit te breiden met een grafische kaart die mogelijk ook zou ingezet worden voor rekenwerk.
Alvast bedankt voor jullie feedback