Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolando
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-05-2023
Hallo allemaal.

Mijn vader is onlangs overleden en we zitten eraan te denken om het huis zelf te houden.
We willen er niet zelf gaan wonen maar aanhouden als 2e huis.

Nu zijn we aan het inventariseren wat de kosten ervan zullen zijn, maar bij het uitrekenen van het jaarlijkse vermogensbelasting komen we er niet uit.
Is er iemand die ons hiermee kan helpen.

De w.o.z waarde van het huis is 360.000
We hebben een hypotheek nodig van 200.000
Verder hebben we geen vermogen in box 3.

Hopelijk kan iemand ons verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou contact opnemen met een belastingadviseur, bijvoorbeeld via de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs https://www.nob.net//zoeken/belastingadviseurs :) Dat zal misschien iets meer kosten, maar de kans dat er geflest wordt is minder.

offtopic:
Ik heb er even een titelfix tegenaan gegooid

[ Voor 10% gewijzigd door Outerspace op 16-05-2023 12:54 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:34
een tweede huis wordt door de belastingdienst gezien als een belegging, dus wordt het voor box3 gewaardeerd tegen 6,17% van de woz-waarde. Hypotheekschulden mogen met een waardering van 2,57% van de schuld minus een drempel van €3400 pp daarop in mindering gebracht worden.

houdt er rekening mee dat alle bank/spaarrekeningen ook meetellen in box3

De vrijstelling voor box3 is in 2023 €57.000 pp

een beetje zoeken levert de volgende link op:
https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Bij 0 euro aan Beleggingen, Bank- en spaartegoeden en contant geld zou ik het eerder verkopen zodat je een gezonde buffer hebt i.p.v. nog een geld kostende verplichting extra op je te nemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18

Seraphin

Meep?

Box-3 belasting is voor 2023 een weinig intuïtieve berekening met op elkaar lijkende termen. Verwarrend is zacht uitgedrukt.

Het onderliggende principe is dat je over de verschillende componenten van je vermogen / schulden een fictief "voordeel" behaalt. Dat fictieve voordeel wordt gedeeld door je vermogen (gecorrigeerd voor schulden en de vrijstelling), waaruit een "rendement" volgt.

Met dat "rendement" wordt een (wederom fictief) inkomen berekend dat je uit je Box-3 hebt gegenereerd, en daarover betaal je 32% belasting.

Op basis van de informatie die je hier geeft komt dat op het volgende neer:
* Waarde vermogen = 360,000
* Waarde schulden = 200,000
* Heffingsvrij vermogen = 101,300 (je hebt het over "we", dus ga ik uit van een toeslagpartner)
* Fictief "voordeel" uit je vermogen = 6.17% (deze komt uit de hoge hoed van de belastingdienst, alles anders dan cash krijgt dit percentage)
* Fictieve kosten van schulden = 2.57% (wederom hoge hoed van de Bdienst)

Je rendementsgrondslag is 360.000-200.000 = 160.000
Jullie "netto" vermogen is 360.000 - 200.000 - 101.300 = 57.700 (dit is dus incl. je heffingsvrij vermogen, het onderscheid met rendementsgrondslag is één van de redenen waarom dit hele verhaal zo verwarrend kan zijn)

Het "voordeel" uit jullie vermogen is:

ComponentBedragPercentageFictief rendement
waarde huis360,0006.17%22,212
hypotheek200,0002.57%-5,140
Rendementsgrondslag160,00017,072

In de ogen van de Bdienst heb je dus €17,072 rendement behaald, op een ingezet vermogen van €160,000. Dat komt neer op een rendement% van 17,072 / 160,000 * 100 % = 10.67%

Dit rendementspercentage moet je nu toepassen op je "netto" belastbare vermogen.
10.67% * 57,700 = €6,156 -> dit is je "voordeel uit sparen en beleggen" in terminologie van Bdienst

Over dit bedrag betaal je 32% belasting: €1,970

edit:

Per ongeluk verkeerde grondslag gebruikt voor berekenen voordeel uit sparen en beleggen, eindbedrag klopt nu wel. Ik besef me nu overigens dat ik de "Amerikaanse" decimale separatoren gebruik, dus een komma waar NL-ers een punt zetten, en vice versa. Gewenning :+

[ Voor 8% gewijzigd door Seraphin op 16-05-2023 13:47 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolando
@Seraphin Jeetje, super bedankt. _/-\o_
Dit rekenvoorbeeld kwam ik in mijn zoektocht ook tegen met rendement.
Maar dit reken je als leek niet zo even uit.

Nogmaals bedankt, dit valt ons mee.
Met mijn berekeningen kwam ik elke keer op hele hoge bedragen uit wat me al niet leek te kloppen.
En als dat wel zo zal zijn waren verder stappen nutteloos geweest
Aan de hand hiervan kunnen we verdere stappen ondernemen en contact leggen met een adviseur.

Anderen ook bedankt voor jullie reacties en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Tolando schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:45:
Hallo allemaal.

Mijn vader is onlangs overleden en we zitten eraan te denken om het huis zelf te houden.
We willen er niet zelf gaan wonen maar aanhouden als 2e huis.
Vader was weduwnaar/gescheiden/alleenstaand?
En jij bent de enige erfgenaam?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Let wel op dat vermogensbelasting niet de enige belasting is waar je mee te maken krijgt. Sowieso gaat de vermogensbelasting pas spelen over volgend jaar (2024, af te rekenen in 2025).

Eerst krijg je te maken met erfbelasting, waar een heel andere berekening aan vast zit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolando
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:12:
Let wel op dat vermogensbelasting niet de enige belasting is waar je mee te maken krijgt. Sowieso gaat de vermogensbelasting pas spelen over volgend jaar (2024, af te rekenen in 2025).

Eerst krijg je te maken met erfbelasting, waar een heel andere berekening aan vast zit.
Klopt, daar zijn we ons van bewust.
Maar erfbelasting is een stuk makkelijker te berekenen, daar zijn we zelf uit gekomen.
Dit was het enige stukje waar we niet uit kwamen.

@Lordy79
Nee samen met met broer, die heeft er geen belang bij en kan ik uitkopen.
Daar zijn we ook al uit hoeveel dat gaat kosten en hoe we dat moeten regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 13:55

Lordy79

Vastberaden

Tolando schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:51:
[...]

@Lordy79
Nee samen met met broer, die heeft er geen belang bij en kan ik uitkopen.
Daar zijn we ook al uit hoeveel dat gaat kosten en hoe we dat moeten regelen. :)
Het is nogal een verschil of je broer half eigenaar is of niet.

Je schrijft
De w.o.z waarde van het huis is 360.000
We hebben een hypotheek nodig van 200.000
Is die 2 ton nodig om je broer uit te kopen? Of zit er al een hypotheek op?
Als je 't huis namelijk voor 50% hebt geërfd en er zat geen hypotheek op, bezit je in feite 180.000 euro en daar moet je dan de rentementsdinges over berekenen.
Je partner en jij (je spreekt over 'we') hebben geen andere box-3 vermogen maar je hebt wel heffingvrij vermogen van 114.000 dus je betaalt slechts VRH over 66.000.

Laten we zeggen dat je 1.5% per jaar moet aftikken, dan heb je het dus over ca 1000 euro.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
- n.m.-

[ Voor 88% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-05-2023 18:19 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-09 16:54
Ter aanvulling , ik begreep van mij fiscalist dat er succes rechtszaken/bezwaarprocedures zijn geweest waarbij mensen aangaven dat de woning geen beleggingsproduct is en anders zou moeten worden aangeslagen voor de vermogensrendementsheffing. Als er geen rendement is is de 6,17 procent heel lastig te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogerdc
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-08 12:13
Je kan hier checken hoeveel box 3 vermogensbelasting je moet betalen, ook als vermogen in het buitenland hebt (bv vakantiewoning): *knip* dubieuze link

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 31-07-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Modbreak:Daar hoeft het topic niet voor gekicked te worden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.