iMac Pro refurbished vs. Mac Studio

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDosis
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-06-2023
Ik ben op het punt aangekomen dat ik mijn iMac moet gaan 'doorselecteren'. Deze gebruik ik zakelijk in de creatieve sector. We gebruiken hier sinds jaar en dag 27" iMac's, met alle tevredenheid.

Omdat Apple nog steeds geen 27" apparaat aanbied sinds de laatste uit de range zijn gehaald, zit ik nu met een dilemma. Puur gekeken naar voorgaande specs zou ik uitkomen op een Mac Studio.

Momenteel heb ik de volgende configuratie:
  • 4,2 GHz Quad-core Intel Core i7
  • 32 GB 2400 MHz DDR4
  • Radeon Pro 580 GB
  • 2TB Fusion drive
Als ik kijk naar een Mac Studio, zou ik een los scherm moeten aanschaffen en daarnaast gaan voor:
  • Apple M1 Max 10-core CPU, 24-core GPU, 16-core Neural Engine
  • 32 GB werkgeheugen
  • 1TB SSD
Deze configuratie komt neer op €2558, waar ik nog een 27" scherm bij moet kopen (ik reken even met €1000,- extra voor het gemak) Toen ging ik twijfelen ... ondanks mijn huidige apparaat een 2017 model is, weet ik dat er ook 2017 iMac Pro refurbished apparaten verkrijgbaar zijn. Daar ligt mijn dilemma. Ga ik voor de nieuwe studio 'oplossing' of voor €2900 voor een iMac Pro 27" refurbished (2017 model):
  • Intel Xeon W 10-core 3,0 GHz - Turbo Boost 4,5 GHz
  • 64 GB werkgeheugen
  • AMD Radeon PRO Vega 64X (16GB)
  • 1TB SSD
Heeft er iemand een goed advies? Ik merk dat mijn twijfel met de dag groter wordt haha!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 17:27
Ik zou absoluut voor de Studio met M1 of M2 processor gaan, deze werken zoveel vloeiender tov intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-08 16:46
daarnaast zakelijk gezien... waarom een oude refurbished mac kopen? Risico/garantie/beheer?

in dat geval zou ik voor een M1/M2 gaan. Wat maakt dat je door moet selecteren? Zijn er beperkingen in algemene zin of heb je voor specifieke zaken een krachtiger apparaat nodig.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertDosis
koentjuh1987 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:20:
daarnaast zakelijk gezien... waarom een oude refurbished mac kopen? Risico/garantie/beheer?

in dat geval zou ik voor een M1/M2 gaan. Wat maakt dat je door moet selecteren? Zijn er beperkingen in algemene zin of heb je voor specifieke zaken een krachtiger apparaat nodig.
Absoluut, dat hield me ook tegen. Zakelijk gezien wil je gewoon nieuwe apparatuur (ondanks er gewoon garantie op de refurbished apparaten zit). Het dilemma ontstond puur vanwege het feit dat er geen 27" iMacs meer worden geproduceerd/aangeboden maar een configuratie met een los scherm.

Doorselecteren doen we puur om problemen te voorkomen, en steeds opnieuw gebruik te maken van de nieuwe (en snellere) hardware. De keus zou daarom nooit op een ouder model vallen, maar omdat het de pro versies zijn ging ik twijfelen.

@dr paaj Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

RobertDosis schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:39:

Omdat Apple nog steeds geen 27" apparaat aanbied sinds de laatste uit de range zijn gehaald, zit ik nu met een dilemma. Puur gekeken naar voorgaande specs zou ik uitkomen op een Mac Studio.

Deze configuratie komt neer op €2558, waar ik nog een 27" scherm bij moet kopen (ik reken even met €1000,- extra voor het gemak)

Heeft er iemand een goed advies? Ik merk dat mijn twijfel met de dag groter wordt haha!
27” kan natuurlijk nog steeds met een Studio Display, moet je wel je budget verhogen;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:08
Waar gebruik je 'm precies voor in de creatieve sector? En Mac Mini met M2 en 32 GB komt voor de komende jaren ook al een heel eind voor veel werk. Kun je er een mooie 27" studio display bij kopen, zelf ben ik terug gegaan van 5K naar 4K en ben toch wel groot fan van 5K. Ben je bezig met film, animatie of andere render taken dan kan een Pro, Max of Ultra natuurlijk meer voordeel bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik werk dagelijks in Figma en Illustrator en mijn Mac mini met M2 Pro heeft nergens problemen mee. Een high-spec Mac mini = low spec Mac Studio. Er zijn genoeg video's te vinden op YouTube die de twee vergelijkt.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Mog schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:43:
Ik werk dagelijks in Figma en Illustrator en mijn Mac mini met M2 Pro heeft nergens problemen mee. Een high-spec Mac mini = low spec Mac Studio. Er zijn genoeg video's te vinden op YouTube die de twee vergelijkt.
Dit idd. De M2 Pro Mac Mini is qua waar voor je geld beter dan een instap Studio.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertDosis
Super, duidelijke antwoorden! Daar hebben we wat aan.

Ik draai er voornamelijk de Adobe programma's mee. Van Photoshop tot Indesign, Illustrator en soms video. Dus het hoeft niet de meest zware 3d bewerkingen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:08
Een standaard Mac Mini met M2, 24GB en 1TB zal al vele malen soepeler aanvoelen en voldoet zeker voor Adobe Ps, Ai, Id en Ae. M2 Pro is natuurlijk wel lekker als slag om de arm. Als je nu een standaard Mini M2 koopt en indien nodig iets eerder upgrade ben je waarschijnlijk wel goedkoper uit.
Pagina: 1