Mogelijk om opgewekte stroom PV te gebruiken voor 2e pand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-07 11:42
Goedendag Tweakers,

Ik vraag mij af of het kan en mag om de opgewekte stroom van een PV systeem eerst te delen met (technisch gezien) een ander adres voordat de stroom teruggeleverd wordt aan het net.

Wij hebben op werk twee panden zo'n 30 meter van elkaar af staan op eigen terrein.
Het zou in onze situatie een hele kleine moeite zijn een een kabel van het ene pand naar het andere pand te realiseren.

Nu liggen er op het nieuwe pand zo'n 150 zonnepanelen en op het oude pand niets, dit in verband met het type dak dat verzekeringstechnisch niet geschikt is om panelen op te leggen.

Het pand met de zonnepanelen verbruikt lang niet zo veel als dat het PV systeem opbrengt, zo hebben we in April '23 na eigen verbruik nog steeds 4,5MWh teruggeleverd en daar welgeteld € 79,85 voor terug ontvangen (2,1MWh tegen € 0,0066 dal en 2,4MWh tegen € 0,0278 piek bij Eneco).

Het is dus veel rendabeler en beter voor het net als wij de opgewekte stroom zelf kunnen verbruiken in het tweede pand alvorens het terug te leveren aan het net.

Iemand hier ervaring mee?

Groeten,
Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:48
technisch kan het, maar dan zou ik wel alleen de zonnepanelen verbinden via een kabel en de omvormer bijv. in dat tweede pand hangen. De twee elektrische installaties aan elkaar knopen zou ik nooit doen.

op zich zie ik weinig redenen waarom dit niet zou kunnen of mogen, je hebt ook zat voorbeelden waarbij je panelen op een schuurtje legt maar de kabel naar het huis gaat. Alleen administratief is het misschien bijzonder omdat je zegt dat het echt 2 losse adressen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 12:41

Rmg

Nee officieel mag dit niet, alleen een netbeheerder mag kabels tussen panden leggen en stroom leveren aan.

Toevallig hier laatst een stuk over gezien op NPO: https://www.npostart.nl/pointer/07-05-2023/KN_1731606

Er hier in komt ook een bedrijf die dat wel heeft gedaan, vanaf 20:30 minuten.

Als het veilig kan, zou ik het overwegen O-) :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Rmg op 16-05-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:19
Zijn het grootverbruik of kleinverbruik aansluitingen? (dus <3x80 of groter?) Gezien de prijzen die je noemt vermoed ik grootverbruik. Dan is het nóg interessanter om alles zelf direct te verbruiken, je kunt immers niet salderen, enkel weggeven.

Kun je niet toe met 1 aansluiting?

[ Voor 42% gewijzigd door hesselbeertje op 16-05-2023 10:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Martyzzz schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:25:
Ik vraag mij af of het kan en mag om de opgewekte stroom van een PV systeem eerst te delen met (technisch gezien) een ander adres voordat de stroom teruggeleverd wordt aan het net.
Ik vermoed dat het technisch werkt door gewoon de 2 adressen aan elkaar te knopen.

Je PV verhoogt namelijk de spanning, waardoor er een gedeelte van de stroom naar het gedeelte gaat wat alleen afneemt, want daar zal de spanning wat lager liggen.

Maar, het mag niet, want de problemen die kunnen ontstaan zijn enorm:
Het ene adres afschakelen zorgt ervoor dat via het andere adres er nog stroom loopt, het kan zelfs gebeuren dat je de halve wijk van stroom aan het voorzien bent via jouw 'bypass'. Je krijgt 'sluipstroom'.
Ook moeten beide aansluitingen wel op dezelfde trafo/aanvoerleiding zitten, want je kunt anders ook rare effecten krijgen dat je het net aan het balanceren bent tussen verschillende aanvoerleidingen/fases in die aanvoer. (Dan gaat dus 1 meter verbruik registreren en de ander terugleveren en ben je voor netbeheerder aan het spelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 13:14
Een powerpeers constructie zou misschien ook kunnen? Dat adres 1 overschotten verkoopt aan adres 2?

Of 1 omvormer naar adres 2 verplaatsen, maar de panelen niet (lange DC kabel)?

[ Voor 29% gewijzigd door MSXBas op 16-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
Je kunt één van de aansluitingen opzeggen en je eigen kabel leggen alsof het een bijgebouw is.

Volgens mij is het veel zinvoller om te kijken of je niet iets administratiefs kan organiseren met een leverancier.

@TheGhostInc zomaar twee aansluitingen parallel zetten heeft consequenties voor kortsluitvermogens en is geen goed plan.

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 16-05-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
er is veel onduidelijkheid in het topic en in de antwoorden. @ts, wat wil je precies voor constructie maken?

Er zijn 2 fysieke opties:

1. je probeert de elektriciteitsvoorziening tussen pand A&B aan elkaar te knopen en zo stroom uit te wisselen --> nooit doen, gaat problemen opleveren

2. Je koppelt enkel de zonnepanelen zelf van pand A aan de elektrische installatie van pand B, door een aparte kabel te leggen. Dit is in veel opzichten vergelijkbaar met panelen op een schuurtje leggen en kan dus technisch prima.

Optie 2 geeft wel wat uitdagingen ivm veiligheid enzo bij bijv. brand/blussen en het uit moeten zetten van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:54:
@TheGhostInc zomaar twee aansluitingen parallel zetten heeft consequenties voor kortsluitvermogens en is geen goed plan.
Het is zeker geen goed plan, maar dit is een technisch forum, de waarom vraag is leuker, want anders zouden we na 1 post al klaar zijn.
Ik ben benieuwd of er nog iemand langskomt die dit in de praktijk heeft meegemaakt, zeker in een grote installatie kan dit ook per ongeluk gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:42
@TheGhostInc Dit exacte scenario werd laatst besproken in The Amp Hour.
#630 – Renewable Energy Policy with Ari Gerstman.

Met name om (in de US) de leveranciers monopolie te omzeilen.

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 16-05-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
Fr33z schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:31:
technisch kan het, maar dan zou ik wel alleen de zonnepanelen verbinden via een kabel en de omvormer bijv. in dat tweede pand hangen. De twee elektrische installaties aan elkaar knopen zou ik nooit doen.

op zich zie ik weinig redenen waarom dit niet zou kunnen of mogen, je hebt ook zat voorbeelden waarbij je panelen op een schuurtje legt maar de kabel naar het huis gaat. Alleen administratief is het misschien bijzonder omdat je zegt dat het echt 2 losse adressen zijn?
Het PV systeem is voorzien van micro-omvormers die zitten dus aan de panelen vast.
Ik zie eigenlijk het nut ook niet om de omvormer te verhangen.
Het doel is om beide panden en dus inderdaad beide meterkasten toegang te geven tot de opgewekte stroom.

Het zijn inderdaad echt 2 aparte adressen, beide met eigen nuts voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
Rmg schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:35:
Nee officieel mag dit niet, alleen een netbeheerder mag kabels tussen panden leggen en stroom leveren aan.

Toevallig hier laatst een stuk over gezien op NPO: https://www.npostart.nl/pointer/07-05-2023/KN_1731606

Er hier in komt ook een bedrijf die dat wel heeft gedaan, vanaf 20:30 minuten.

Als het veilig kan, zou ik het overwegen O-) :Y)
Bedankt voor je reactie, dat bedrijf in het filmpje heeft denk ik gewoon een extra groep gemaakt en de kabels getrokken naar pand met behoefte.
Zij doen het alleen omdat ze capaciteit te kort komen in een hal en dat willen aanvullen met een stukje overcapariteit van een andere hal.

Ik weet niet of die opstelling ook zou werken met terug leveren.

Waar ik wel aan heb zitten denken is om het PV systeem gewoon in 2 stukken te hakken want het zijn 4 q-relais achter 2 automaten.
Wanneer wij de kabel verlengen en de 2e automaat in het andere pand hangen dan zou de stroom 50/50 verdeeld worden over de panden.
Niet de ideale situatie maar wel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 12:58
Zoals al een paar keer genoemd is mag je de 2 elektrische netten achter de meter niet aan elkaar verbinden.
Enkele technische redenen zijn al genoemd in dit topic.

Wel zou je er voor kunnen kiezen (een deel van) de zonnepanelen enkel te verbinden met het andere pand.
Dan maak je idd de vergelijking met panelen op een schuurtje en de kabel naar je pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
Fr33z schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:00:
er is veel onduidelijkheid in het topic en in de antwoorden. @ts, wat wil je precies voor constructie maken?

Er zijn 2 fysieke opties:

1. je probeert de elektriciteitsvoorziening tussen pand A&B aan elkaar te knopen en zo stroom uit te wisselen --> nooit doen, gaat problemen opleveren

2. Je koppelt enkel de zonnepanelen zelf van pand A aan de elektrische installatie van pand B, door een aparte kabel te leggen. Dit is in veel opzichten vergelijkbaar met panelen op een schuurtje leggen en kan dus technisch prima.

Optie 2 geeft wel wat uitdagingen ivm veiligheid enzo bij bijv. brand/blussen en het uit moeten zetten van de installatie.
Doel is om de opgewekte stroom te verdelen over de behoefde van de twee panden.
Hoe dit te realiseren probeer ik uit te zoeken.

Optie 1 zouden we inderdaad dan ook nooit doen.
Optie 2 zou kunnen alleen dan kan pand A niet meer profiteren van de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
pickboy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:42:
Zoals al een paar keer genoemd is mag je de 2 elektrische netten achter de meter niet aan elkaar verbinden.
Enkele technische redenen zijn al genoemd in dit topic.

Wel zou je er voor kunnen kiezen (een deel van) de zonnepanelen enkel te verbinden met het andere pand.
Dan maak je idd de vergelijking met panelen op een schuurtje en de kabel naar je pand.
inderdaad, koppelen geen optie.
Wellicht de installatie 50/50 splitsen wat gemakkelijk is te realiseren.
Maar een ideale situatie zou zijn als beide panden van het volledige vermogen gebruik zouden kunnen maken want wij hebben machines die op 63A zijn aangesloten en gemakkelijk de volledige opbrengst van het PV systeem realtime zouden kunnen verbruiken.

We hebben overigens in beide panden een 3x160A aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-07 12:58
Wat je nog zou kunnen doen is een ATS (Automatic transfer switch) plaatsen die je op basis van (kies een handige input of handmatig) laat sturen.

Je kun dan kiezen met welk deel van de installatie de zonnepanelen gekoppeld zijn zonder dat de 2 netten aan elkaar gekoppeld zijn. De ATS zorgt er immers voor dat het maar met 1 van de netten gekoppeld is.

Maar persoonlijk denk ik dat dat de investering niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
dit moet je absoluut niet willen. ik zou uitrekenen welk pand de stroom het beste kan gebruiken en alleen die aansluiten. eventueel 50 panelen + omvormer voor pand A en de rest pand B. Dynamisch verdelen gaat niet lukken.

je kunt obv je aansluiting volgens mij niet salderen, dus is de logische vraag: heb je een SDE++ subsidie? is er bij het plaatsen ook nagedacht over de financiele kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Als het hele PV systeem is voorzien van micro omvormers dan kan je toch een deel van de panelen direct op het andere pand aansluiten? Je moet dan alleen wel een kabel aanleggen tussen beide gebouwen.
Stel je hebt 100 panelen, sluit je er 50 aan op pand A en de andere 50 sluit je direct aan op pand B.

[ Voor 20% gewijzigd door fenrir op 17-05-2023 23:27 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
pickboy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:55:
Wat je nog zou kunnen doen is een ATS (Automatic transfer switch) plaatsen die je op basis van (kies een handige input of handmatig) laat sturen.

Je kun dan kiezen met welk deel van de installatie de zonnepanelen gekoppeld zijn zonder dat de 2 netten aan elkaar gekoppeld zijn. De ATS zorgt er immers voor dat het maar met 1 van de netten gekoppeld is.

Maar persoonlijk denk ik dat dat de investering niet waard is.
Dank voor de reactie maar dat is idd niet de moeite denk ik.
De optie om het systeem te splitsen is veel gemakkelijker te realiseren alleen hebben we dan niet het stukje dynamisch.
Echter zou de hoeveelheid stroom die we tijdens opwek verbruiken verdubbelen wat dus weer betekend dat we dat niet in hoeven te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyzzz
fenrir schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:26:
Als het hele PV systeem is voorzien van micro omvormers dan kan je toch een deel van de panelen direct op het andere pand aansluiten? Je moet dan alleen wel een kabel aanleggen tussen beide gebouwen.
Stel je hebt 100 panelen, sluit je er 50 aan op pand A en de andere 50 sluit je direct aan op pand B.
Klopt en zo gaan we het inderdaad doen.

We zoeken alleen nog even uit of het verschil maakt om de Q-relais op hun plek te laten hangen in het pand waar de panelen op liggen en met 1 16mm2 kabel naar het andere pand te gaan of ook de Q-relais verhuizen en met twee 10mm2 kabels die direct van de panelen komen de oversteek te maken.

Wanneer eea gerealiseerd is dan meld ik mijn bevindingen hier nog even.

Bedankt voor alle reacties!
Pagina: 1