Toon posts:

Keuze domotica in nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AFNJL511
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-05 21:50
Beste allen,
Wij zijn bezig met het bouwen van ons huis. Deze willen we natuurlijk slim maken (tot op zekere hoogte). Ik denk dat ik op de goede weg ben, maar graag jullie input:

Wij hebben gekozen om alle verlichting philips hue te maken. Het gaat hier om 84 lampen. Dus daar hebben we 2 bridges voor nodig. Eea willen we samenvoegen op een ipad die we laten inbouwen waar dit in apple homekit bediend kan worden. Hier willen we ook alarm via waarschijnlijk Somfy, camera's van Reolink en de screens (ook via Somfy ) op bedienen.
Onze vloerverwarming wordt aangestuurd door Danfoss met draadloze thermostaat en thermische motoren. De thermostaat is dan wel per ruimte 1 tegeltje aan de muur.
De airco beneden is van Fujitsu en die gaan we laten voorzien van een wireless LAN aansluiting zodat dat weer een kastje scheelt in de woonkamer.
De WTW draait automatisch op CO2 sensoren in alle ruimtes.

Nu heb ik 2 vragen:
- Hebben jullie nog suggesties tav bovenstaande?
- Wij willen wel fysieke schakelaars, maar het liefst zo min mogelijk. In combinatie met de philips hue lampen moet dit denk ik mogelijk zijn. Volgens mij zouden pulsdrukkers de verstandige optie zijn zodat de lampen altijd zowel fysiek als via de app geschakeld kunnen worden zonder het risico te lopen dat de lampen zonder stroom zitten en dus niet reageren. Ook kan de pulsdrukker worden verplaatst aangezien deze geen stroom nodig heeft. Klopt dit? Zo ja, hebben jullie advies voor een type pulsdrukker? Het liefst zoveel mogelijk opties op zo min mogelijk knoppen.
Zelf kom ik uit op een philips hue wall switch, een friends of hue schakelaar of een zigbee dimmer. Maar wat is wijsheid?

Alvast dank!

[Voor 7% gewijzigd door AFNJL511 op 16-05-2023 10:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@AFNJL511 begrijp ik het goed dat je uberhaupt geen plekken gaat voorzien voor fysieke schakelaars, en daarmee ook geen kabels, maar alle lichtpunten allemaal 'aan' hebt staan?

Ik zou in alle gevallen die mogelijkheid willen behouden. Al is het maar dat er loze leidingen lopen waar je nu niks mee doet.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

AFNJL511 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:56:
Wij hebben gekozen om alle verlichting philips hue te maken. Het gaat hier om 84 lampen. Dus daar hebben we 2 bridges voor nodig.
Dit klinkt alsof je echt van plan bent om al je verlichting uit te rusten met individuele Hue-lampjes en armaturen. Is dat echt noodzakelijk cq. handig?

Voorbeeld: In een kamer met 10 spotjes in het plafond kun je 10 Hue-spotjes gaan installeren. Maar als deze 10 spotjes toch altijd gezamenlijk gedimd worden kun je er beter voor kiezen om 'domme' dimbare spotjes te kopen van letterlijk enkele euro's per stuk en die achter één zigbee-dimmer te hangen.
Goedkoper en vaak nog betere lichtkwaliteit ook, want de CRI van Philips WarmGlow-lampen is beter dan die van Hue-lampen.

[Voor 3% gewijzigd door Gizz op 16-05-2023 11:04]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 15:32
AFNJL511 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:56:
Ook kan de pulsdrukker worden verplaatst aangezien deze geen stroom nodig heeft. Klopt dit?
Hoe bedoel je geen stroom nodig? Je hebt 2 keuzes, aansluiten op een Live draad en afhankelijk van je type schakelaar ook nog op een Null, of op batterij, In beide gevallen hebben ze dus voeding.

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AFNJL511
Helemaal mee eens. Ik wil wel de leidingen voorbereiden en een aantal schakelaars op een vaste plek zetten. Echter, ik wil de optie hebben om evt een schakelaar draadloos toe te voegen zoals een "friends of hue" schakelaar.

@Gizz : ik had idd het idee om allemaal losse hue lampen aan te schaffen. Maar jouw idee van een zigbee dimmer is eigenlijk veel slimmer :) Hier dan een pulsdrukker op zetten en klaar idd.

Bestaat er een zigbee dimmer waar je een dubbele schakelaar op kan aansluiten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:08
zigbee dimmers

[Voor 21% gewijzigd door walletje-w op 16-05-2023 16:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AFNJL511
Kan een zigbee dimmer dan ook samenwerken met een bewegingssensor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:30
Zou me even goed verdiepen in andere oplossing misschien bied dat meer opties.

Heb zelf alles met Z-Wave.
Werkt beetje hetzelfde als zigbee wat een mesh tussen alle modules is.
alleen zit ZWave op een lagere frequentie en is gestandaardiseerd.

En dan aparte dimmer modules of complete schakelaars met ZWave /zigbee installeren waar je dan elk willekeurig normaal spotje of lampje mee kan bedienen.
Met beweging, vocht of andere sensoren kun je dan de mooiste automatisch scènes maken

Wil je straks Home Assistant of een meer out of de box oplossing. Zoals homey, Fibaro daar moet je ook over nadenken.

Als bij mij het hele domotica uit zou vallen kan ik nog steeds alles bedienen.
Ik raak op 2 kinder kamers na bijna nooit meer een lichtschakelaar aan omdat alles geautomatiseerd is.

Beste is om alles even op een rijtje te zetten in plaats blind te staren op Philips

[Voor 11% gewijzigd door d-vine op 16-05-2023 18:49]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:40
Doe het goed of doe het niet. Voor goed doen kijk in het KNX topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:26
Sethro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:52:
Loxone zou ook nog kunnen.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:08
Sethro schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:52:
Nu ben ik zelf ook met KNX bezig maar er zijn meerdere manieren. En als ik nu zo inschat hoe ts zijn vragen stelt dan schat ik niet in dat knx de juiste route is. Een consumenten platform is dan soms toch de beste oplossing. Of er moet geld zijn en dat de gehele installatie door een professional gedaan word. Dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AFNJL511
walletje-w schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:22:
[...]

Nu ben ik zelf ook met KNX bezig maar er zijn meerdere manieren. En als ik nu zo inschat hoe ts zijn vragen stelt dan schat ik niet in dat knx de juiste route is. Een consumenten platform is dan soms toch de beste oplossing. Of er moet geld zijn en dat de gehele installatie door een professional gedaan word. Dan is het een ander verhaal.
Eens, ik denk dat een consumenten platform voor mij beter werkt :)

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:36
Wij hebben een niko systeem (was vanuit projectbouw de enige oplossing). Redelijk aan de prijs, maar werkt vrij eenvoudig. Ook makkelijk in te regelen. Nadeel schijnt dat het een wat meer gesloten systeem is, maar steeds meer partners raken aangesloten

• AFNJL511
Gisterenavond even verdiept in KNX/Laxone en Home assistant.
Ik denk dat Home Assistant mijn voorkeur zou hebben vanwege het dashboard wat je kan maken en dat het toch makkelijker in te regelen is dan KNX/Laxone en dat je niet op voorhand alles hoeft in te plannen qua elektrawerk.
Ik heb ook een Homey, maar dat is te basic

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@AFNJL511 ik denk dat de mensen hier een paar hele goede punten hebben aangedragen;

• als je lampen alleen wilt kunnen schakelen en/of dimmen dan zijn daar in principe prima inbouw-oplossingen voor die vooral zorgen dat je die dim-electronica niet elke keer opnieuw betaald bij het indraaien van een bol dus dat lijkt me in bepaalde gevallen absoluut wenselijk.
• daar wil ik wel aan toevoegen dat ik op basis van persoonlijke ervaring zou aanbevelen om in bepaalde gevallen (op bepaalde plaatsen) misschien toch gebruik te maken van slimme bollen en wel zodat je naast de lichtsterkte ook de witbalans (temperatuur) kunt regelen, dat kan helaas niet met inbouw dimmers. persoonlijk vind ik dat een erg fijne mogelijkheid met de verslimming van mijn lampen. maar het kan prima zijn dat dat voor jouw geen meerwaarde biedt.
• er zijn mensen die nadrukkelijk vinden dat je altijd een domme wandschakelaar achter de hand zou moeten houden bijvoorbeeld om een bepaald contact punt lokaal uit te kunnen zetten (als een soort manual override), mijn persoonlijk ervaring is dat die handschakelaars te pas en te onpas door menig idioot (ja ook huisgenoten of vaak over de vloer komende familie en/of vrienden) worden gebruikt.

daaruit concludeer ik dat het gebruik van domme lichtknoppen kennelijk zo in ons brein is ingesleten dat het voor hele groepen mensen ontzettend verwarrend is om ze daar te hebben terwijl zie niet gebruikt zouden moeten worden.

Dat in overweging nemende vraag ik me persoonlijk af of ik in een nieuwbouw huis wel domme wandschakelaars zou willen, en zo wel, of ik die dan wel op de gebruikelijke plek zou laten monteren, of dat ik ze misschien juist op een onlogische plek zou willen (zodat ze er wel is waar zijn, maar niet op zo'n manier dat ze voor dagelijkse verwarring zorgen). wat deze overweging zou moeten betekenen is natuurlijk hoogst persoonlijk en zeer situatie-afhankelijk,

dan als laatste nog dat idee van een ipad in de muur,

wanneer je zoiets doet, veroordeel je jezelf feitelijk tot het ecosysteem van één bedrijf, die morgen kan besluiten om alles achter een betaalmeur te zetten, of om simpelweg de dienstverlening te staken.
bovendien is alles dat in de cloud hangt, afhankelijk van een min-of-meer continu aanwezige internet verbinding. soms wil het nog wel dat bepaalde coud-based oplossingen een soort lokaal back-up systeem hebben maar dat is vrijwel altijd zeer beperkt in mogelijkheden.

dat idee om home-assistant in te zetten boven homekit of google of.... welk ander merk dan ook lijkt me dan ook een heel verstandige. dat je tijdelijk niet aan siri kunt vragen of de lamp aan mag is één ding, dat je lamp simpelweg niet kan schakelen is ronduit vervelend ! ***

(*** believe me i been there; probeer voor de grap een tijdje wifi lampen uit van bijvoorbeeld action - als je geen stabiele internetaansluiting hebt).

[Voor 20% gewijzigd door i-chat op 17-05-2023 12:33]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

i-chat schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:26:
daar wil ik wel aan toevoegen dat ik op basis van persoonlijke ervaring zou aanbevelen om in bepaalde gevallen (op bepaalde plaatsen) misschien toch gebruik te maken van slimme bollen en wel zodat je naast de lichtsterkte ook de witbalans (temperatuur) kunt regelen, dat kan helaas niet met inbouw dimmers.
Veel mensen vinden het gedrag van een standaard gloeilamp / vlam prettig. Als in: de kleurtemperatuur wordt warmer naarmate er minder licht wordt geproduceerd. Voor precies dat gedrag zijn de lampen waarvan de kleurtemperatuur warmer wordt als je ze dimt perfect, zoals de WarmGlows van Philips waarnaar ik eerder linkte. Maar er zijn meer merken die zoiets leveren.

Dit is geen oplossing voor mensen die 100% brightness willen én tegelijkertijd de warmste kleurtemperatuur; dan kom je inderdaad op slimme lampen uit. Maar voor het merendeel van de mensen zullen leds die gezellig warm licht laten zien als je ze dimt prima zijn :)

[Voor 6% gewijzigd door Gizz op 17-05-2023 13:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• i-chat
  • Niet online
@Gizz persoonlijk dacht ik eigenlijk meer aan situaties waarbij juist kouder licht gewenst is. bijvoorbeeld tijdens de grote schoonmaak of waneer je aan het lezen bent of andere inspannende (voor je ogen) zaken doet. dat men in een sfeervolle setting graag zo warm mogelijk licht wil daarin voldoen inderdaad bijna alle (betere) domme bollen.

maar je input is zeker een valide punt en toont in ieder geval ook aan waarom je bpaalde bollen juist wel of niet zou moeten willen in zo'n situatie.

• AFNJL511
Zeker, heb al veel nuttige informatie gekregen en ben met een andere blik nu alles aan het indelen. Dank alvast daarvoor!
@i-chat : waarom leg ik mijzelf met een ipad in de muur vast tot een bepaald ecosysteem? Kan daar toch home-assistant op draaien/ apple homekit/ etc. Weliswaar op de mac, maar er blijven binnen dit besturingssysteem toch nog voldoende opties over?

Dan nog een vraag aangaande home-assistant: is het wijs om dit op een NAS te laten draaien, of zouden jullie deze apart laten draaien?
--> rasberry Pi of intel mini PC (van robbshop evt)?

Als laatste een vraag omtrent slimme dimmers:
- ik heb op 4 plekken een knop die dezelfde 6 lampen in de hal bedienen (vanuit garage/voordeur/trap omhoog/woonkamer). De lampen wil ik dom houden. Is dit te doen door bij de schakelaar een philips hue wandmodule te plaatsen en dan in serie een slimme dimmer? Of is hier een andere/betere oplossing voor?

Alvast dank

[Voor 24% gewijzigd door AFNJL511 op 17-05-2023 20:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
ik heb op 4 plekken een knop die dezelfde 6 lampen in de hal bedienen (vanuit garage/voordeur/trap omhoog/woonkamer). De lampen wil ik dom houden. Is dit te doen door bij de schakelaar een philips hue wandmodule te plaatsen en dan in serie een slimme dimmer? Of is hier een andere/betere oplossing voor?
om eerlijk te zijn snap ik dit verhaal niet zo heel goed, dat wil zeggen dat ik geen flauw idee heb hoe je met 4 knoppen dezelfde paar lampen aan zou sturen,

in beginsel zou ik zeggen dat: mits je deze lampen allemaal aan de zelfde stroombron kunt hangen (of hebt hangen) het ontzettend eenvoudig is om je wand schakelaars gewoon los te halen en wellicht zelfs met een afdekplaatje helemaal uit de vergelijking te halen. (weg te werken) je zou dan 1 van de knoppen kunnen laten zitten als een soort (master-switch / hoofdschakelaar) voor wanneer je bijvoorbeeld wilt dat de lampen niet aan kunnen gaan ...
zitten ze niet aan de zelfde dezelfde stroombron dan heb je per stroombron een apparte schakel-module nodig, maar kun je door middel van het op de juiste manier koppelen van je knoppen nog steeds prima dezelfde 6 lampen tegelijk aan of uit zetten. dat is met slimme (schakelmodules juist een van de voordelen. sterker nog het maakt daarbij zelfs niet eens uit als je 6 domme en 1 slimme bol tegelijk zou willen bedienen

je volgende vraag was of het slim was om HomeAssistant op een nas, een raspberry pi of een nuc of iets anders te draaien.

in beginsel zijn de meningen daar ontzettend over verdeeld, dus een eenduidig antwoord ga je daar niet op krijgen, heel veel mensen zweren bij een raspberry pi en heel veel mensen beweren (claimen) dat dat prima gaat en ze zelden (of wellicht nooit) last hebben van uitvallende hardware.

persoonlijk ben ik van mening dat een pi eigenlijk gewoon een hobbycomputertje is dat vooral bedoeld is voor kleine kortdurende (test het even uit)-projecten terwijl ik van home-automation eigenlijk wil dat ik het 1 keer inregel en ik er zo goed als nooit meer naar hoef te kijken - en al helemaal niet omdat ik me zorgen zou maken of de sdkaart (waar dat ding van boot) al bijna verrot is,

of je HA dan op een nas zou kunnen draaien hang volledig af van:
-> wat je dagelijks met je nas doet - draait er misschien al een torrent client op, of gebruik je misschien al iets van plex of emby of een andere media-server. heb je veel grote bestanden of wellicht veel gebruikers die af en toe op jouw nas komen loeren. kortom hoe verhoudt de kracht (van cpu + ram) zich tot het gebruik en dus de ruimte die je nog hebt... dan maakt het ook nog eens uit of je 4 lampen en een roluik wilt bedienen of dat je ook de omvormers van je EV instalatie uitleest, de vloerverwarming aan stuurt, het verbuikt van je koelkast logt en een paar beveiligingscamera's hebt hangen. al die zaken tellen uiteindelijk op bij het 'verbruik' van je HA software.

er worden heel vaak minicomputertjes (bijvoorbeeld ge'hackte' ex-chromebox) voor dit soort doelen gebruikt, een ander veel gebruikte optie zijn ex-thin-client computers. maar in principe zou de meest basis versie ga je met een flinke zut aan slim spul aan de slag en wil je ook nog eens een boel beveiligings-camera's in gaten laten houden dan gaat een volwaardige intel NUC wellicht nodig worden.

als laatste .... je vraag waarom geen ipad...
in beginsel omdat ik er vanuit ga dat je liefst zo lang mogelijk je ingebouwde tablet wilt kunnen blijven gebruiken, Op dit moment staat er een een companion app (een soort remote control interface) in de app store, maar die zal vast en zeker updates nodig blijven hebben ook nadat jouw tablet er volgens apple mee op mag houden.
Hoewel ik persoonlijk enorme bewondering heb voor de levensduur (lees updates) die apple zijn apparaten vaak geeft staat toch wel vast dat deze op een gegeven moment stopt met het ontvangen van updates en/of toegang tot de apstore... Waar je bij een opensource OS als android dan (weliswaar aangewezen bent op custom (opensource) roms) met moeite het systeem gewoon blijft gebruiken, betekent het bij apple direct einde oefening.

k zou dus liever een gerootette android tablet aan de muur hangen liefst met zo min mogelijk software en services nog aanwezig (geen appstore geen google play services etc. met een minimale browser of wat voor app dan ook (die ik er zelf handmatig op kan zetten) en 'lekker geen internet verbinding' in de muur schroeven

vroeg of laat gaat dat betekenen dat ik misschien wat oudere software op dat ding draai, maar omdat het toch een dom ding is zonder internet maakt dat volgens mij dan ook weinig meer uit in vergelijking met een always connected oplossing. (al dan niet via homekit, google home, of iets anders)

[Voor 4% gewijzigd door i-chat op 17-05-2023 22:48. Reden: (leesbaarheid)]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AFNJL511
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met of het volgende werkt:

Ik zou zoals gezegd een lamp vanaf meerdere plekken willen kunnen aansturen.
Stel dat de lamp in de hal bedraad is aangesloten. Aldaar bediend met een push schakelaar met daarachter een zigbee dimmer.

Dan op een andere locatie zet ik een friends 4 Hue zigbee schakelaar neer. Kan ik dan vanaf beide locaties dezelfde lamp aansturen (aan/uit en dimmen?)

Alvast dank

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:21
In mijn woning is bijna elke lamp een hue (color) lamp, veel spots in de woonkamer. Ik vind het een groot voordeel dat elke lamp individueel aangestuurd kan worden. Je kan veel beter afgestemde scenes maken waarbij de lichtsterkte per bron kan verschillen. Daarbij kun je met hue nuttige scripts maken waarbij je obv lichtopbrengst de warmte kan sturen. Als het in de ochtend of avond vrij licht is, zijn de lampen nog wit van kleur maar naarmate het donker wordt, worden ze warmer. Al dat soort dingen zijn lastiger in te richten als je vaste groepen achter een enkele dimmer hebt.
Zwave is geweest, sla dat vooral over. Ook lees ik over knx. Ik zou ook zeggen dat dat de beste tijd heeft gehad. Ontzettend omslachtig om dat te programmeren en vooral aanpassen of uit te breiden.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AFNJL511
dank.
Ik probeer het aantal slimme lampen iets te beperken aangezien ik anders snel over de 50 heen ga voor de bridge beneden.
Zodoende zou ik de oplossing zoals hierboven staat willen proberen. Maar ik weet niet of dat zou werken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee