Legion prebuild voldoende

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.barg
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office, surfen (heb altijd veel tabbladen open) en gamen. Qua games speel ik zelf graag strategy en city builders, zoals Company of Heroes, Total War en Anno, m'n partner wil daarentegen graag Sims en Hogwarts Legacy spelen. In de nabije toekomst wil ik op kleine schaal met ontwerpprogramma's als AutoCad en Vectorworks aan de gang, maar dit zullen relatief kleinschalige projecten zijn. Voor hobby doeleinden doe ik sporadisch ook wel wat fotobewerking.
Ben voornemens om een nieuw scherm te kopen, zal naar alle waarschijnlijkheid QHD zijn, 4K is geen must en het is tevens weinig realistisch om op die resolutie te gamen voor dit budget

Wat mag het systeem gaan kosten?
Veel meer dan 1000 euro wil ik niet uitgeven, of ik moet echt een enorme performance bump krijgen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee alles nieuw.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb van het weekend een Lenovo Legion T5 prebuild besteld, deze was tijdelijk sterk afgeprijsd en paste daardoor precies binnen m'n budget. De PC heeft de volgende specificaties: Ryzen 7 5800, NVIDIA GeForce RTX 3070, 16 GB Ram, 1000 GB SSD. Ik had al wat research gedaan en ben een trouwe Tweakers lezer, maar heb nu lichte twijfel of ik bijvoorbeeld niet beter af was geweest met een RTX 4070 met een wat zwakkere processor zoals de Ryzen 5 5600.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zelfbouw heb ik tot op heden nooit gedaan en op het moment heb ik ook weinig ruimte om zo'n project te ondernemen, dus mijn voorkeur gaat uit naar prebuild, ik begrijp dat dit de mogelijkheden wat inperkt. De kast moet niet te groot zijn, daarom sprak dit model me ook wel aan. Ook waardeer ik het als de fans niet al te luid zijn, daar heb ik bij dit model weinig negatiefs over gevonden.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback of dit inderdaad een goede aankoop is voor de door mij genoemde doeleinden gegeven het gestelde budget.

Bij voorbaat heel veel dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
denk als je op 1440p gaat blijven dat die 3070 wil meekan.
Heb je die Legion al in huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.barg
Denk wel op 1440p te blijven de komende jaren, ik geloof dat ik hoge settings op een prima resolutie meer waardeer, dan medium settings op de hoogste resolutie.
Nee nog niet, vandaag of morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
zeker zien dat je 2 sticks 8gb hebt en geen 1 stick 16gb, anders zal je nog extra stick moeten aankopen, zeker met een Ryzen cpu
Amd loves dual channel ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-06 10:14
Ik denk dat het op 1440p wel inderdaad voldoende is. Ligt uiteraard ook een beetje aan of je een 144Hz scherm hebt en of je ook met minder dan 144 FPS dan genoegen wilt nemen indien dat het geval is.

Ik denk dat van de bovengenoemde games Hogwarts Legacy het zwaarste zal zijn om te runnen.

Enige opmerking die ik heb is dat ik me af vraag of 16GB RAM nog voldoende is tegenwoordig en/of er een optie is voor een 5800X3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.barg
Volgens de specificaties zijn er vier plaatsen voor Ram geheugen (128 GB max), waarvan twee vrij. Wat dus betekent dat het 2 sticks van 8GB zijn.
16 GB leek mij ook wat mager, maar de meeste prebuilds in deze prijsklasse (en zelfs nog wat daar boven) hebben dit. Maar dat leek me, gezien de twee vrije sloten, relatief makkelijk op te lossen, zoiets zou ik nog wel zelf kunnen namelijk.

144Hz klinkt wel aantrekkelijk, zij het dat ik er zelf nog geen ervaring mee heb en ik eerlijk gezegd niet weet of het veel uitmaakt voor de genoemde games op Hogwarts Legacy na dan, maar deze game leek me sowieso een behoorlijk zware game om te draaien.

AMD 5800X3D is geen optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinblitz
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-06 10:14
Ik heb met de aanschaf van mijn huidige PC (2016 alweer...) ook gekozen voor 1440p met 144Hz en nog geen seconde spijt van gehad. Ik speel wel wat andere games dan voornamelijk citybuilders (ook die wel hoor :) ) en de Hz maakt alles gewoon super vloeiend, ook buiten games om (scrollen van websites, Discord etc). Ikzelf zou nu niet meer terug naar 60Hz kunnen.

Staat natuurlijk dan wel weer tegenover dat je ook echt 144 FPS in games moet halen wil je profijt ervan hebben, anders krijg je best wel wat screen tearing (heb ik dan geen last van met een G-Sync monitor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.barg
Aha, screen tearing had ik nog nooit van gehoord haha
Maar als G-Sync daar een goede oplossing voor is, lijkt me dat niet al te problematisch.
Sowieso had ik het scherm van LG dat nu toevallig bovenaan in de price watch staat al op het oog (LG UltraGear 27GP850P-B Zwart) en dat heeft idd G-Sync.

Dus bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06 19:16
De legion is opzich een prima game pc.
Maat van me heeft hem met de 3060Ti erin verder hetzelfde.
De stap van 16 naar 32gb ram geheugen maakte wel een enorme boost bij hem.
Je hebt alleen niet veel keuze omdat het Jedec ram is met CL 22.
Crucial heeft een betaalbare oplossing waarbij zijn CL timings ook nog eens beter werden na plaatsing van 2 extra balkjes. Zie link:

https://www.crucial.com/m...ct2k8g4dfra32a/ct19457767

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Volgens mij lukt het niet om voor €1000 een pc samen te stellen met een aanzienlijk betere gpu dan de de rtx 3070 in de Legion. Kortom lijkt me prima deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.barg
Thanks voor de tip met betrekking tot het Ram geheugen, heb het genoteerd!

Dat was ook mijn indruk, heb de afgelopen twee dagen nog flink gespeeld met de Pricewatch en rondgekeken naar builds met een Radeon 6800, vanwege de hogere VRAM, maar dan moet of het budget omhoog of moet je flink beknibbelen op de rest van de componenten. Dus denk inderdaad wel een goeie slag te hebben geslagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-06 19:16
Geen dank!

Ben zelf dagen wezen zoeken voor het juiste Ram geheugen.
Door het eigen moederbord van Lenovo heb je dus nauwelijks keuze.
Het ondersteund dus geen Xmp of iets.
Dus je moet al jedec geheugen vinden met standaard 3200.
Maar het is echt aan te raden voor als je wilt gamen en daarnaast ook nog tabbladen etc hebt open staan, dat gaat allemaal veel beter met 32 ipv 16gb.
Pagina: 1