Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pumpkin777
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-02-2024
Zijn er mensen die ervaring hebben met de Etherma Fire+Ice oplossing? Dit is een verwarming die ook kan koelen net als een airco. Grote voordeel is dat er geen buitenunit nodig is en alleen twee kernboringen waarmee de buitenlucht wordt aangezogen en afgevoerd. De warmtepomp onttrekt de warmte uit de buitenlucht en eventueel kan een verwarmingselement bijverwarmen. Koelen gebeurt met R32.

Op papier klinkt deze oplossing ideaal, aangezien we geen ruimte hebben voor een buitenunit, maar ik ben benieuwd of er al praktijkervaringen over dit apparaat zijn? Dit apparaat is sinds april 2023 op de markt.

https://www.etherma.com/nl/warmtepomp/warmtepomp/fireice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jdpaziApJ8S_5rSpxNsKSMZrXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8OVmanRPMWdxBLs7TTpcsBg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door pumpkin777 op 16-05-2023 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 12:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Grootste nadeel aan een monoblock is en blijft het geluid. De compressor hangt binnen, waarmee ook de grootste bron van geluid in je woonkamer hangt. Daar moet je tegen kunnen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pumpkin777
Dit zijn de db waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arXHkryFnVvadTFu4o8FFSt2Jyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jwU4KHNRf4EkY3c7FxOJZLTx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pumpkin777 op 17-05-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricky.stehouwer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-06 23:16
Yes, hangt nu 2 dagen bij ons.

Geluid op moment dat ie flink moet verwarmen of koelen is vrij luid. Echter is dit dus op de allerhoogste stand. Zodra hij op temperatuur is wordt hij aanzienlijk minder luid.

Daarnaast heeft hij ook een slaapstand (ofwel, minst krachtige stand) hiermee krijgt het apparaat het alsnog voor elkaar om onze gehele ruimte (Max m2 die hij Aan moet kunnen) prima af te koelen en dan is het geluid vergelijkbaar met een ventilator op laagste snelheid aan de andere kant van de kamer.
Buiten maakt ie in alle standen eigenlijk te veel lawaai.
Geen apparaat wat je snachts aan kan laten staan als je nog een goede relatie met de buren wilt houden.

Het is wel een aardige unit. Vrij dik en groot, dus goed om rekening mee te houden qua plaatsing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricky.stehouwer
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09-06 23:16
Oh en bijzonder negatief punt (vind ik persoonlijk) bij alle aanbieders van deze warmtepomp wordt gesproken over de bediening via de app.

De app is nog niet beschikbaar. Waarschijnlijk pas vanaf november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKerkhof
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zou dit product ook willen gaan gebruiken in mijn woonkamer van 32m2.

Je hebt hem nu zo'n dikke maand, zijn er nog meer plus of min punten?

Zou je het adviseren of zou je eerder voor een airco unit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-07 04:21
Ik wil (ook op afstand) weten wat mijn spullen verbruiken.
Zo zit iedere airco aan een Fibaro z-wave stopkontakt.
Met een SmartThings hub is het verder erg eenvoudig om live alle data uit dat stopkontakt te halen.
Heb geen geweldige ervaring met airco apps (vb Gree).
Ik wil zeker weten dat die aan- of uitstaat.
Ook kan zo'n stopkontakt mooi (grafisch) laten zien hoe de inverter werkt.

• pumpkin777
@Ricky.stehouwer ik ben ook wel benieuwd hoe het ondertussen bevalt en of je het aan kunt bevelen. Bij ons gaat het om de woonkamer van 35m2. Die hoeft alleen overdag te koelen en in de winter te verwarmen, zodat we minder gas gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:59
Ricky.stehouwer schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:56:
Yes, hangt nu 2 dagen bij ons.

Geluid op moment dat ie flink moet verwarmen of koelen is vrij luid. Echter is dit dus op de allerhoogste stand. Zodra hij op temperatuur is wordt hij aanzienlijk minder luid.

Daarnaast heeft hij ook een slaapstand (ofwel, minst krachtige stand) hiermee krijgt het apparaat het alsnog voor elkaar om onze gehele ruimte (Max m2 die hij Aan moet kunnen) prima af te koelen en dan is het geluid vergelijkbaar met een ventilator op laagste snelheid aan de andere kant van de kamer.
Buiten maakt ie in alle standen eigenlijk te veel lawaai.
Geen apparaat wat je snachts aan kan laten staan als je nog een goede relatie met de buren wilt houden.

Het is wel een aardige unit. Vrij dik en groot, dus goed om rekening mee te houden qua plaatsing.
Kan je nog een update geven hoe het nu met het koudere weer bevalt? Lijkt mij ook wel wat. Komt er prettige stralimgswarmte vanaf? Vergelijkbaar met elektrische kachel?

Alvast bedankt

Less is more

• Janpar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-02-2024
Bij ons staat de fire + ice een kleine week. Tot nu toe nog niet zo tevreden. Er Is redelijk veel geluid. Ook is er een storend piep- / ratelend geluid aanwezig. De dealer is er meebezig.

Maar het meest vervelende is dat het apparaat
nauwelijks verwarmd.

Ik ben benieuwd of er andere (positievere) ervaringen zijn. Misschien ligt het aan ons apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pumpkin777
Wij hebben het apparaat nu 2 maanden hangen.

Mijn ervaringen:
- Verwarmd prima! Is met name efficiënt als het buiten richting de 8-10 graden gaat.
- vrij luid. Niet perse hinderlijk en je went eraan, maar je moet bijv. Wel de tv echt harder zetten.
- bij vrieskou bevriest de condenswaterafvoer buiten. Hierdoor is het apparaat gaan lekken en is kortsluiting ontstaan. Dit is op te lossen door binnen de condenswaterafvoer te openen en een teiltje eronder te zetten zodra het vriest.
- wel vreemd dat dit nodig is bij een verwarming die je juist bij die temperaturen nodig hebt.
- kortsluiting gemeld bij Etherma en ze zouden het met spoed oppakken. 3 weken kater nog steeds niet gebeurd.

Overal ben ik tevreden en is ons gasverbruik enorm gedaald! In de zomer kunnen we lekker koelen. Aftersales is echt slecht!
Pagina: 1