EdgeRouter X met OpenWRT en T-Mobile thuis (glasvezel)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Huidige situatie:
T-Mobile Thuis, glasvezel GPON met huawei converter.
Geen IPTV
Huidige router: virtuele pfsense met 2 eigen netwerkkaarten. De WAN zit rechstreeks op de mediaconverter, vlan 300
LAN gaat m'n switch in.
Werkt allemaal prima.

Tijdelijke nieuwe situatie:
Ik heb een EdgeRouter X gekocht (geen SPF versie want geeft toch gedoe met GPON).
Standaard wizzard doorlopen, aangegeven dat het vlan 300 moet zijn voor internet. Werken.

Uiteindelijke situatie:
Omdat die EdgeRouter zo snel ingesteld was vond ik het nodig om het mijzelf moeilijker te maken. Dus hup, OpenWRT erop geflashed. Dat ging redelijk snel en makkelijk.
Een WAN verbinding opzetten blijkt echter stukken lastiger.
Ik heb het gevoel dat ik ergens een simpel vinkje vergeet, maar ik kan niet vinden wat ik verkeerd doe.

Standaard out of the box config
Ik ga naar Network -> Interfaces, tabblad Devices
‘Add device configuration’
Device type : VLAN (802.1q)
Base device: eth0
VLAN ID: 300

Vervolgens naar tabblad Interfaces
edit de WAN
verander device naar eth0.300

Ook heb ik het bestaande MAC adres wat ik op de WAN port gebruik van mijn bestaande router overrulled op zowel eth0 als eth0.300

Alles opslaan en applyen.
Dit zou IMHO voldoende moeten zijn om een IP te krijgen, maar ik krijg simpelweg niets.

Eigenlijk gelijk aan deze post: quazar in "[T-Mobile Thuis] Router vervangen door TP-Link Archer C7"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EulVDuiLO9sHOH-Sco_-kXYW2ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FW0qR3kQEfjMxZfOLasNwak4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9KbMryJFBrmLIdCoLVoaJV0cLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpGy5V5hsr3tPz0qzeZ4YJIp.png?f=fotoalbum_large

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Maar waarom zou je er openwrt op flashen?
Persoonlijk vind ik het edgeos superieur aan openwrt….

Ook kwam ik dit tegen
Hi everyone, I've had an ER-X for about a year and have used it with both OpenWRT and EdgeOS. I prefer using OpenWRT, but in the last few months I migrated back to EdgeOS as my internet connection was upgraded to 1000Mbps down and 50Mbps up. To get gigabit down on the ER-X requires hardware offloading, but getting 50Mbps up requires SQM otherwise the throughput is reduced to about 38Mbps. EdgeOS is great in that it allows me to enable hardware offloading for download traffic only, while simultaneously having SQM for upload traffic only. At the time I couldn't find a way to get OpenWRT to behave like this. After a few months of using EdgeOS I would really like to go back to OpenWRT and I hope I missed something in my previous attempts. Is it possible to have this functionality in OpenWRT?
Hw offload support is bij openwrt altijd wel dingetje en hw offload wil je op een edgerouter x wel graag hebben met dr snelheden van nu :)

[ Voor 83% gewijzigd door laurens0619 op 15-05-2023 22:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
laurens0619 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:32:
Maar waarom zou je er openwrt op flashen?
Omdat het kan? :P
Ook kwam ik dit tegen

[...]

Hw offload support is bij openwrt altijd wel dingetje en hw offload wil je op een edgerouter x wel graag hebben met dr snelheden van nu :)
hardware offload werkt prima met een edgerouter en openWRT: YouTube: OpenWRT - EdgeRouter X Throughput & Power Consumption (with Hardware...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@Koffie Ik heb het elders met T-Mobile glasvezel aan de praat gekregen, niet bij me thuis dus ik kan niet snel checken hoe en wat. Ik geloof dat ik destijds deze video ernaast gehouden heb om de configuratie goed te doorlopen, start op 8min50sec. Hopelijk helpt dit te vinden wat je over het hoofd ziet.

@laurens0619 Ik ben jaren fan geweest van EdgeOS op de ER-X maar gebruik nu OpenWRT op een NanoPi R4S. EdgeOS is simpelweg niet superieur zoals je zegt, het is anders. OpenWRT heeft met alle optionele packages, bv statistics en adblock (hier een 93% score op https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html) ook z'n voordelen. Qua stabiliteit en betrouwbaarheid zie ik vooralsnog geen verschil, beiden zijn top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Chris.nl schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:59:
@Koffie Ik heb het elders met T-Mobile glasvezel aan de praat gekregen, niet bij me thuis dus ik kan niet snel checken hoe en wat. Ik geloof dat ik destijds deze video ernaast gehouden heb om de configuratie goed te doorlopen, start op 8min50sec. Hopelijk helpt dit te vinden wat je over het hoofd ziet.

@laurens0619 Ik ben jaren fan geweest van EdgeOS op de ER-X maar gebruik nu OpenWRT op een NanoPi R4S. EdgeOS is simpelweg niet superieur zoals je zegt, het is anders. OpenWRT heeft met alle optionele packages, bv statistics en adblock (hier een 93% score op https://d3ward.github.io/toolz/adblock.html) ook z'n voordelen. Qua stabiliteit en betrouwbaarheid zie ik vooralsnog geen verschil, beiden zijn top.
Thanks!
In principe is dat exact wat ik ook gedaan heb, alleen dan vlan 300 en een override van het MAC adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Er loopt data. Misschien even kijken met tcpdump wat dat is? En staat er iets in de logs?

[ Voor 19% gewijzigd door Mijzelf op 16-05-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Volgens deze post is het echt zo simpel als ik probeer: Tyr4el in "[T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

vlan 300 aanmaken, knopen aan de WAN en klaar.
Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat wellicht toch de MAC override niet werkt (https://forum.openwrt.org...ress-for-21-02-0/108690/2) maar dat moet ik vanavond thuis nog eens uittesten.
Mijzelf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:41:
Er loopt data. Misschien even kijken met tcpdump wat dat is? En staat er iets in de logs?
In de logs was niets zinnigs te vinden, anders dan dat de WAN down en up gaat bij het applyen van de changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:15
Kun je niet een vlan opzetten op de LAN interface en er dan een laptop aanknopen met dezelfde vlan tag?
Dan weet je iig of het vlan gebeuren met de switching werkt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1