Waterval laten stromen indien rolluik zwembad open is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-wood
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-11-2023
Beste Tweakers,

Graag had ik twee watervallen geïntegreerd in de opbouwbak van mijn zwembadrolluik. Zie foto's maar dan gecombineerd.

Het rolluik kan ik laten opengaan met zowel sleutel als applicatie. Nu had ik graag gehad dat de watervallen automatisch aanschakelen als het rolluik opgerold is, eventueel met 1-2 minuten vertraging, en omgekeerd.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het simpelst, veiligst en goedkoopst oplos? Op zijn minst veilig..

Alvast bedankt.

Nog een fijne avond

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wtSSD1sJ/Aquatop-Top-Premium-foto1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/677k7rTt/Waterloop-breed.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:48
Misschien is iets meer informatie wel handig.

De poolboy instructies geven?

Of een tijdrelais?

Domotica?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:10
Afhankelijk van je merk en type roldek zit daar een “sturingskast” bij en zoek daar even de documentatie van op want die hebben vaak de mogelijk een relais te schakelen aan de hand van de schakeling van je roldek. Als die optie er dus op zit kan je met relatief simpele home automation aan de gang en die watervallen schakelen op je roldek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Met ^, een stuursignaal van het rolluik zal het betrouwbaarst zijn. Zorg dan ook nog eens dat je toepassing dit signaal nauwelijks belast (eigen relais aan hangen), en je bent nog wat beter.

Je zou iets als een shelly kunnen gebruiken; die het signaal binnenneemt en dan tijdsvertraging toepast. Die is ook integreerbaar in domotica, kan je bijvoorbeeld tijdsschema's in stoppen om de waterval enkel op bepaalde momenten te laten werken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik denk dat je het beste een club Tweakers uit kunt nodigen voor een poolparty en volgens de nodige drank plaatsen naast het zwembad, ik denk dat je binnen een paar uur een werkende oplossing hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 22:15
De pomp op een schemerschakelaar zetten: is het rolluik open, dan is er overdag licht en gaat de waterval 's avonds in de zomer laat uit, (ter voorkoming van overlast voor de buren) behalve als de zwembad verlichting brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 13:06
Het zou kunnen lukken met 2 shelly plugs die je of met shelly cloud koppelt of met Home-assistant. In geval van home-assistant heb je weer hadware nodig waar deze software op gaat draaien daarnaast je hebt altijd wifi nodig op de plek waar je de plugs gebruikt.

Plug 1 gebruik je op het zwembadrolluik en lees je het stroomverbruik uit. Deze dient als trigger om de waterval aan te zetten.
Als het stroomverbruik naar 0 gaat en plug 2 is uit dan zet plug 2 aan. (rolluik doe je open)
Als het stroomverbruik naar 0 gaat en plug 2 is aan dan zet plug 2 uit. (rolluik doe je weer dicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gideon88
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 15:15
Je kan een Schakelmagneet gebruiken. Bij Conrad hebben ze genoeg soorten en maten.
Of heel simpel een deur/raam sensor schakelaar van KlikaanKlikuit bijvoorbeeld om de pomp te laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
degrashopper schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:14:
Het zou kunnen lukken met 2 shelly plugs die je of met shelly cloud koppelt of met Home-assistant. In geval van home-assistant heb je weer hadware nodig waar deze software op gaat draaien daarnaast je hebt altijd wifi nodig op de plek waar je de plugs gebruikt.

Plug 1 gebruik je op het zwembadrolluik en lees je het stroomverbruik uit. Deze dient als trigger om de waterval aan te zetten.
Als het stroomverbruik naar 0 gaat en plug 2 is uit dan zet plug 2 aan. (rolluik doe je open)
Als het stroomverbruik naar 0 gaat en plug 2 is aan dan zet plug 2 uit. (rolluik doe je weer dicht)
Maar als er één keer iets mis gaat, blijft hij altijd verkeerd om werken. Het is een optie hoor, en wel een makkelijk te implementeren, maar niet robuust.

Ik heb een keer wat gemaakt met zoiets, en bij die aansturing voor net zwembaddek zaten er twee relais uitgangen op: Ene kortgesloten en dek is dicht, andere en dek is open. Geen van beide en hij zit ergens er tussenin. Die gebruiken is meest robuuste methode iig.

Geen idee hoe je een relais makkelijkste in rest van je home automation kan uitlezen, maar dat weten andere vast beter :) . (Of rechtstreeks zonder home automation kan ook natuurlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 16-05-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 13:06
Het dekt een hoop scenarios niet af. Wat als je savonds het rolluik open laat dan blijft de waterval ook lopen. Maar dat was de vraag niet. Het is een relatief goedkope oplossing waar je met automations meerdere scenarios kunt ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
BK >>> SH

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-wood
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-11-2023
Alvast bedankt voor alle reacties, hier kan ik echt wat mee! Mijn excuses voor de late reactie ook, er is hier op 't moment zo veel aan de gang dat ik mijn vraag was vergeten...

Ter bijkomende info, ik heb Niko domotica in huis gekoppeld met Alexa. Eventueel zou ik dus ook in de app kunnen automatiseren.
De zoutelektrolyse heeft een Low functie, waarmee hij dus de chloorproductie vermindert, als het rolluik dicht is. https://www.zodiac-poolca...rolyse/exo--iq/exo--iq-ls
Het rolluik zelf heeft ook een schakelkast voor de verbinding met de zoutelektrolyse, maar gezien het rolluik pas over twee-drie weken geleverd wordt kan ik hier nog niets meer over zeggen.
Sorry, dit begrijp ik niet. Ik heb wat rondgezocht naar afkortingen maar ik kan de link niet leggen.
Danielson schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:23:
Ik denk dat je het beste een club Tweakers uit kunt nodigen voor een poolparty en volgens de nodige drank plaatsen naast het zwembad, ik denk dat je binnen een paar uur een werkende oplossing hebt! :)
Haha, ik woon in Wallonië, de afstand zal voor de meesten wat ver zijn. Anders maar meteen een weekend van maken? 8)

Nogmaals bedankt aan allen.
Pagina: 1