Afvoer WC bad en douche aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Ik moet binnenkort betonboringen laten uitvoeren voor onze nieuwbouw en moet enkele knopen doorhakken over de afvoeren.

De toiletten komen op een aparte afvoer, het grijs water ook.
Ik twijfel over de dikte van de standleidingen en over de ontluchting.

- De standleiding voor grijs water is 75mm, 3m hoog en er is geen ontluchting voorzien.
- De standleiding voor de WC is 110mm en 7m hoog. Liefst zou ik geen ontluchting voorzien, evnetueel wel een beluchter. (er zijn veel veluxen op het dak wat soms onaangename geuren kan geven)

1) Is ontluchting op de grijs water leiding nodig?
2) Is ontluchting op de bruin water leiding nodig?
3) Is een standleiding voor grijs water van 63mm eventueel ook voldoende? (inslijpen in muren...)
4) Zie ik iets anders over het hoofd?

Na veel zoekwerk over dit topic geraak ik er nog steeds niet aan uit.
Ik zou een pak geruster zijn als ik wat feedback krijg over de installatie.
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suqKPsevUc3mdyIcwtQYEfUjDiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwOXb8Rdl860dGt1o0LrcGAh.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
Die beluchter zou ik sowieso doen, zeker met dat hoogteverschil en de overgang van vertikaal naar horizontaal met zelfde diameter (110mm).
Heb zelf bovenaan een beluchter(tje) van 40mm geplaatst (wat strikt genomen eigenlijk te klein is) en heb sindsdien geen problemen met klokkende sifons of slecht doorlopende "ladingen".... het hoogte verschil bij mij is wel slechts 3m

Zo'n knits werkt met een membraantje dat het na verloop van tijd wel eens wil begeven (verduren, kleven,...) dus zorg er best voor dat het vervangbaar is zonder al te veel sloopwerk. Heb zelf de beluchter met een manchet reparatiemof vastgezet.

Ook op de wastafel/douche/bad afvoer zou ik een beluchtertje zetten, bij de laatste sifon.

Standleiding 63mm: geen idee... ik probeer altijd uit te gaan van het principe "altijd maatje groter bij overgang horizontaal-vertikaal (of andersom). Maar heb ontdekt dat mijn toilet afvoer ergens versmalt van 110 naar 100mm (HWA pijp :| ) en dat werkt ook dus......
Zal er vooral vanaf hangen hoeveel er tegelijk door moet? Als je voor het 63mm scenario gaat zou ik toch zeker zien dat alles qua be- en ontluchting en bochtenwerk optimaal is. 63mm is dan ook een regenpijp toch? zoorg dan ook dat die goed gebeugeld is en beschermd want een heel stuk dunner qua wanddikte.

Overgang van vertikaal naar horizontaal is ideaal met 2 45° bochtjes als ik het me goed herinner, met tussen de bochtjes een stukje pijp (er was een formule om de ideale lengte van dat stukje pijp te bepalen maar die vind ik zo niet direct terug). Overgang naar bredere buis na het 2e bochtje, zorg dat de bovenkanten zoveel mogelijk gelijk liggen voor goede "airflow"

succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je alles perfect volgens de regels legt (in vergelijkbare topics vind je een link, dacht van dyka, over binnenriolering), en zeker bent dat er nooit ergens een verstopping kan optreden, kan je het risico nemen.
Een beluchter is 'buurman en buurman' niveau; en gaat vroeg of laat stuk en begint te stinken (en helpt niet tegen overdruk).
Je be/ontluchting kan ook met één leiding, als je bovenkant grijs en zwart water kan verbinden zodat enkel lucht kan passeren. Dat helpt trouwens ook om problemen te voorkomen, als je bad leegloopt en er van boven lucht kan aangezogen worden uit de standleiding van het toilet.

Als je 100% gerust wil zijn, zou ik de leidingen toch doortrekken tot tegen het dak aan. Enerzijds kan je dan indien nodig toch een dakdoorvoer voorzien; anderzijds helpt het volume lucht in de buis om drukverschillen tijdelijk op te vangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:59
Voor het grijs water zal ik 75mm inslijpen voor de zekerheid.
Het grijs en bruin water wil ik niet verbinden. Door de scheiding van beide kanalen is er een strikte afscheiding van mogelijke geuren die ik niet wil doorbreken.
Klopt het dat de 3.5m voor het grijs water weinig kans heeft om problemen te geven?
Voor de WC zal ik bovenaan een beluchter voorzien.
Als ik het goed lees verkleint de kans op vacuüm trekken ook als ik de wcs onderaan naar 125mm laat overgaan. Heb ik dan ook geen grotere kans op verstoppingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
Ik ben geen pro (voor alle duidelijkheid) maar ik zou net zeggen van niet.
Zolang je horizontale buis voldoende afschot heeft natuurlijk, ongeveer 1 cm per meter is ok (beter niet meer dan 2 cm).
Teveel afschot zorgt er voor dat het water wel sneller weg is maar dat er meer restjes achterblijven (papier, haar, zand...).

goed informatief filmpje: YouTube: Install-tv_ Aanleg binnenriolering