Draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ben niet de eerste met deze vraag. En zal waarschijnlijk er niet aan ontkomen om een constructeur in te schakelen, maar in de tussentijd wil ik toch even wat hoor en wederhoor plegen met de deskundigen hier ;)

Stukje historie; ik woon in een vrijstaande woning uit 2007. Tijdens de bouw is er een hoop mis gegaan met vergunningen, EPC waardes en uiteindelijk een faillissement van de bouwer. Zijn we zelf gelukkig niet bij geweest, maar op de jaarlijkse straatbarbecue is het altijd een terugkerend thema.

Tijdens de originele bouw waren er drie opties grofweg:
- Een berging van 3 meter met 6 meter carport
- Een berging van 6 meter met 3 meter carport
- Een berging van 3 meter met 6 meter kamer/garage

Wij hebben variant 1, en ik wil naar variant 2. Appeltje eitje dachten we, vergunning aanvragen, vloertje storten, wandje omzetten, oude dekvloer eruit, nieuwe dekvloer erin en garagedeur monteren.

Dat ging al mis op het punt dat er nooit een vergunning is afgegeven voor variant 2 en 3. Hoop gesteggel, maar uiteindelijk op basis van het feit dat de rest van de rij ze wel heeft, toch de vergunning gekregen. Dit na aanlevering van alle constructieberekeningen van de varianten.

Maar dan...
Fundering lag al, aangezien die hetzelfde is voor alle varianten, dus vloertje storten was snel geregeld. Houtskelet weggehaald, kozijn verplaatst, en toen viel mijn oog op het feit dat de kalkzandmuur toch een beetje dikker is dan de 10cm op de tekening. Deze is namelijk ruim 12 cm.

Geen moment überhaupt gedacht dat deze muur dragend zou kunnen zijn, maar de twijfel slaat nu toch toe. Zeker omdat de bouwtekening niet klopt qua dikte.

Redenen waarom het geen draagmuur zou zijn:
- Staat parallel aan de vloerdelen
- Parallel aan de plafonddelen
- Dezelfde breedte aan de achterkant van het huis heeft alleen een kozijn
- Zichtbare plafonddeel is ruim 18cm dik, en zou de overspanning ruim moeten kunnen halen
- Andere draagmuren zijn 150

Redenen waarom het wel een draagmuur zou zijn:
- Er ligt fundering onder
- muur is >10cm dik, maar kan komen omdat ze overal dezelfde stenen hebben gebruikt

Het gaat om dit deel van de bouwtekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz1vPA8wvVosLOvxhM6BBvdi7j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwwmiFwGzXOHYnsuLa2aLOqo.png?f=fotoalbum_large

hierbij is het de onderste 'horizontale' muur. Op de tekening dus 100mm. In de praktijk rond de 120.

Een wat uitgezoomd plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvTNl0zio6S43V3KeOaUDcOEUJU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2A3Oe0GHdt48oo6XeWf8W2Gf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 15-05-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:05
Je hebt voor de vergunning toch een constructie berekening laten maken, of begrijpen ik dat niet goed?

Gaat om ruimte 0.05? Wat zit hier boven?

Eigenlijk heb je de constructie tekeningen nodig. Op basis van de plattegrond lijkt een overspanning van de vloeren van links naar rechts meest logisch…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Bas.013 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:23:
Je hebt voor de vergunning toch een constructie berekening laten maken, of begrijpen ik dat niet goed?
Nee, we hebben de originele bouwdocumenten aangeleverd, waarin wel constructieberekeningen waren opgenomen van de drie verschillende varianten. Kan die wel delen denk ik.
Gaat om ruimte 0.05? Wat zit hier boven?
Klopt, excuus. Dat had ik er wel even bij mogen zetten.
Zit niks boven dat deel, behalve een balkon. Bovenverdieping loopt tot de binnenmuur van 0.05.
Eigenlijk heb je de constructie tekeningen nodig. Op basis van de plattegrond lijkt een overspanning van de vloeren van links naar rechts meest logisch…
De vloer van de begane grond loopt 100% zeker die richting op. Weet niet hoe gebruikelijk het is dat die richting voor de verdiepingsvloer van de eerste ineens zou draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:05
MikeyMan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:41:
[...]

[...]

De vloer van de begane grond loopt 100% zeker die richting op. Weet niet hoe gebruikelijk het is dat die richting voor de verdiepingsvloer van de eerste ineens zou draaien.
Is niet ongebruikelijk, want kortere overspanning is goedkoper. Alleen lijkt me in deze niet logisch.

De constructie tekeningen zijn bruikbaar; ik zou hiermee naar de constructeur gaan.
Zit er een (stalen) latei boven de buitendeur in 0.05?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Bas.013 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Zit er een (stalen) latei boven de buitendeur in 0.05?
Kozijn liep door tot het plafond. Daarboven zit een stalen latei waar de houten constructie van de carport op is gemonteerd. Zal zo even wat fotos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@Bas.013 Bij deze een plaatje bij het praatje:

Deze overbelicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhbu7Rwh-8R67dEq26C_RmmoN9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5FjFXJeRBClcNRkTN7oeFBX2.png?f=fotoalbum_large

Deze met een vinger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z5Ags1bdb4zvErj2bf_VXkRiQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLMCK3p0MuGId03jUPF1MHy7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:37
MikeyMan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:13:
@Bas.013 Bij deze een plaatje bij het praatje:

Deze overbelicht:
[Afbeelding]

Deze met een vinger:
[Afbeelding]
Die balken en zijn van het dak van je garage?
En er staat niks boven?

Dan is die muur niet dragend.
Want die balken dragen het dak.

Het is eenvoudiger om met dezelfde blokken door te lijmen de hoek om dan weer een ander bouwmateriaal te gebruiken.
Die muur links die niet op de foto staat, daar liggen de balken op, en deze moet dus dragend uitgevoerd zijn.

Let wel, ik ga er hier vanuit dat er niks bovenop staat.
Is de gevel een meter doorgemetseld omhoog omdat het een balkon is (las ik ergens) dan id sie muur wel dragend daarvoor.
Dan zal je dat wel moeten opvangen/afbreken.

EDIT:
Er lijkt wel een betonlatei op te liggen, is er echt niks op gebouwd?
Of was dat ook een optie in de bouw?

Ik zou toch even een goede aannemer vragen even met je mee te kijken, en je van wat advies te voorzien.
Kost je misschien een uurtje.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@FRANQ
De muur links was er nog niet, dit was de carport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZYgCNVRu77fLlUC00dSP82wgs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hdF1sTymbQFObPJdKWZNxLz3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKAZ5Jd-suDb7_pxjBxcBKCKGiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GWlo5YYu7dl3suc9ySfELuUD.png?f=fotoalbum_large
Er lijkt wel een betonlatei op te liggen, is er echt niks op gebouwd?
Of was dat ook een optie in de bouw?

Ik zou toch even een goede aannemer vragen even met je mee te kijken, en je van wat advies te voorzien.
Kost je misschien een uurtje.
Nee ligt niks op, was ook nooit een optie. Vreemde is zelfs dat als je voor een van de opties voor langer uitbouw koos, het betonnen dak door liep.

Volgens mij is het ook gewoon het dak waar je tegenaan kijkt. Plafond liep naadloos door tot het eind.

Nog een plaatje gevonden van het kozijn op zijn oude locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHkK0RpQSF8kpmvIVlS1hYo_cbY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8UwQwqOkD7Yly2ogz0BLiTid.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Ok, dat zijn duidelijkere foto's
Komt er mooi uit te zien :)

Die balk van je dak ligt echts niet op de muur, maar lijkt op een hoekijzer te liggen.

Dus ik zou als je die muur wil weghalen dat dak onderstempelen binnen en buiten.
Dan kan je zodra de muur weg is beter bepalen of er wat opgevangen moet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
FRANQ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:43:
Ok, dat zijn duidelijkere foto's
Komt er mooi uit te zien :)

Die balk van je dak ligt echts niet op de muur, maar lijkt op een hoekijzer te liggen.

Dus ik zou als je die muur wil weghalen dat dak onderstempelen binnen en buiten.
Dan kan je zodra de muur weg is beter bepalen of er wat opgevangen moet worden.
De gemetselde muur heeft een stalen profiel waar de houten balk van het dak op steunt. Dus daar verwacht ik niet zoveel spannends van eerlijk gezegd.

Heb nu het betonnen dak van binnenuit gestempeld. Maar of dat veel zin heeft is vraag twee. ;)

Zoals ik al zei; denk zomaar dat ik toch een constructeur nodig heb. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
MikeyMan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:48:
[...]

De gemetselde muur heeft een stalen profiel waar de houten balk van het dak op steunt. Dus daar verwacht ik niet zoveel spannends van eerlijk gezegd.

Heb nu het betonnen dak van binnenuit gestempeld. Maar of dat veel zin heeft is vraag twee. ;)
Ik denk dat die platen van links naar rechts liggen.
Dus die muur links (binnen) daar liggen die platen op.
En ze zijn gewoon met hetzelfde blok de hoek om gegaan.
Zoals ik al zei; denk zomaar dat ik toch een constructeur nodig heb. :+
Dit is inderdaad het meest verstandige.
Iemand erbij halen die echt verstand heeft van wat hij zegt.

Ik ben ook maar gewoon een hobby klusser.
Wel op het niveau van we herbouwen even een heel huis in een jaar.
Maar toch hobbymatig, en dus geen opleidingen. ;)

Terplaatse zou ik wel durven te zeggen of die muur er wel/niet onderuit kan.
Maar op tweakers is dat lastig te beoordelen vanaf foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzoape
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-02 18:25
Achtergevel is niet dragend en betonvloer bovenop overspant van links naar rechts. Tenminste, voor zover ik kan zien. Zou ook raar als dat niet zo was, dan zou de gevel van de verdieping namelijk dwars op de vloer er onder staan.

Heel toevallig via de "Mijn gegevens" app al je tekeningen opgevraagd?

Heb je een foto van de binnenkant van de berging met daarop de onderkant van de dakvloer in beeld? Zit er een naad tussen 2 vloerdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@Ranzoape U vraagt, wij draaien.

Dont mind the mess:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0D6-3fzGeMjOLgBWLdDf_1xHK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yz4EYKKe7PhjGs1yUTAeEPaJ.png?f=fotoalbum_large

Plafond is helemaal strak. Kan geen naden of overblijfselen daarvan ontdekken.

Zie bij mijn gegevens alleen de kadastrale gegevens eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzoape
Hmm, jammer, had gehoopt te ontdekken of er een kanaalplaat ligt of iets anders. Kanaalplaat zou 100% van links naar rechts overspannen en is de muur geen draagmuur, of in ieder geval niet voor de vloer.

Kun je heel toevallig van de buitenkant zien wat voor dakvloer daar ligt? Als er zgn gaten / kanalen in zitten, dan is het kanaalplaat en die rust absoluut niet op de achtermuur.

vwb mijn gegevens, meende dat ik daar de tekeningen voor mijn woning weg had, maar blijkt toch rechtstreeks via de gemeente te zijn, excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
@Ranzoape Je kunt hier de zijkant van het plafond zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Z5Ags1bdb4zvErj2bf_VXkRiQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qLMCK3p0MuGId03jUPF1MHy7.png?f=fotoalbum_large

Zie daar geen naden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzoape
Dat is de achtermuur vlgns mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ranzoape schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:36:
Dat is de achtermuur vlgns mij?
Bovenaan zie je de vloer/plafond van de berging. Daar zitten geen naden in.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzoape
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45vQzUzCL0Nbs-a7F-fm5aUGDbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hiFW1aaJo1SLxxxtSxUfcQsM.png?f=fotoalbum_large

Is er vanaf die kant wat te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Nope, tenminste, niet zonder daar ook de wand af te breken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzoape
Allerlaatste ideetje. Kijk eens in je meterkast of je kunt zien wat voor vloer er ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Ranzoape schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:21:
Allerlaatste ideetje. Kijk eens in je meterkast of je kunt zien wat voor vloer er ligt?
Wat ik eerlijk gezegd denk... Is dat de gehele vloer ter plekke gestort is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT3YilEJ1KWxjGsXkGU2LfOXrmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aktPZP8FzeZnuLA7RID7zcuA.jpg?f=fotoalbum_large

Heb namelijk links van de middendraagmuur ook nog een flink overhangend stuk.

Dat zou misschien een tijdelijke dragende functie van de muur verklaren.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 16-05-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Inmiddels de constructieberekeningen in kunnen zien.

De verdiepingsvloer/ betondak betreft een breedplaatvloer van 200mm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0BBKasAM_1RHfzvaeX-Xc2DvfiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ghocx4ZNGJl1MEMkBWj0hQYP.png?f=fotoalbum_large

Verklaart de gladde onderkant. En daarmee kan de hele vloer beschouwd worden als één deel na het storten. Zou goed moeten komen. Zeker voor een overspanning van net iets meer dan 3 meter.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 17-05-2023 21:43 ]

Pagina: 1