Toon posts:

Isolatie garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:42
Beste tweakervrienden,

Op dit moment hebben wij tegen de zijkant van het huis een stenen garage. De achterkant en de zijkant van de garage bestaat uit een enkelsteense muur (10cm dik).
De vloer bestaat uit een laag beton met daarop grote tegels.
Het dak is voor zover ik kan zien ook niet geïsoleerd.

We gebruiken een deel van de garage als bijkeuken, bijvoorbeeld voor de opslag van boodschappen, er staat een grote oven die veel gebruikt wordt en de vriezer staat in de garage. In de winter is het op de dagen dat het echt koud niet uit te houden en bevriezen de boodschappen.
In verband met een klein verbouwplannetje wil ik de wasmachine en droger ook gaan verplaatsen naar de garage.
Qua afvoer en extra groepen is het allemaal geen probleem, maar ik zoek naar de meest efficiënte oplossing om de garage een beetje te isoleren zodat het allemaal net wat aangenamer wordt.

Hieronder een foto van het plafond en de enkelsteense muur.

In eerste instantie heb ik bedacht om de muren en het plafond te isoleren, maar stuit op toch op wat vragen:

Plafond:
De afstand van het plafond tot onderkant balken is 15cm.
Voor zover ik gelezen heb ik het verstandig eerst te vullen met glaswol, dan een laag klimaatfolie er overheen en dan afdekken met gipsplaten.
Nu wil ik eigenlijk het elektra en spotjes wegwerken in het plafond. Is het dan het handigst om bijvoorbeeld 10cm glaswol te doen, dan klimaatfolie en dan nog ongeveer 5cm loze ruimte over te laten voor al het elektra en daarna pas de gipsplaten erop zet? Of krijg ik dan vochtproblemen in de loze ruimte?

Muur
Ik ben mij er goed van bewust dat het isoleren van de enkelsteense muur ten koste gaat van de binnenruimte. (buitenkant isoleren kan niet omdat dit op de grond van de buren is).
Daarom wil ik de meest efficiënte isolatie gaan gebruiken qua dikte en dan valt glaswol volgens mij af.
Nu kwam ik deze platen tegen:
https://www.isolatiemater...600x50-125mm-rd227-156-m2
Ze zijn vrij prijzig maar lijken voor deze oplossing ideaal te zijn.
Zijn er nog andere/betere opties om dit muurtje te isoleren? Zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt voor de genomen moeite om te reageren :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:37
Je kunt de electra op zicht prima in glaswol duwen, zeker als het 15 centimeter is. Alternatief, je kunt ook (1) electra aanleggen, (2) klimaatfolie spannen en daar cellulose in laten spuiten, (3) gipsplaten.

Voor de muren: https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/ is hier je vriend. De eerste paar cm isolatie gaan het grootste verschil maken. Als je er een paar cm PIR in zet dan heb je waarschijnlijk al de meeste van de gewenste benefits. (Doorgaans is PIR iets beter dan XPS/EPS in isolatiewaarde).

Ter vergelijk:
  • Alleen baksteen heeft volgens Ubakus een Rc van 0,12, of 9W/m2 per graad temperatuursverschil
  • 5cm PIR geeft een Rc van 2,25, of 0.4W/m2 per graad temperatuurverschil (95% minder verlies)
  • 10cm zal ongeveer 4,3 zijn, of 0.23W/m2 per graad temperatuurverschil (97.5% minder verlies)
Je besparing realiseer je dus vrijwel volledig met de eerste 5 cm. De volgende 5cm verdubbelt wel je Rc, maar in absolute termen is de besparing daarvan beperkt. Hoe koud het in de ruimte is gaat ook afhangen van hoeveel warmte er in de ruimte zelf komt. b.v. of er veel isolatie tussen het huis en de garage zit.

Let op dat een wasmachine en droger waarschijnlijk voor een vochtigere ruimte zorgt. Als je nog koude plekken hebt is dat een recept voor schimmel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 21:38
Ja, dus de isolatie dampdicht afwerken aan de binnenzijde of een geventileerde luchtspouw tussen muur en isolatie. Eerste heeft de voorkeur.

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 21:13
Ik dacht dat een PIR plaat niet gebruikt mocht worden op platte daken. Dit ivm. dat PIR luchtdicht is en de constructie dan afgesloten wordt qua vocht? PIR kan alleen gebruikt worden bij isolatie buitenaf (warm dak) en niet binnen (koud dak).

"Het nadeel van een koud plat dak is dat je moet isoleren met open materiaal zoals minerale wol (glaswol of steenwol, bijvoorbeeld Rockwool). Deze wollen hebben een lagere isolatiewaarde dan bijvoorbeeld PIR, waardoor je over het algemeen een dikke laag isolatie moet aanbrengen"

bron

Je hebt het over de wanden zie ik :) Excuses

[Voor 66% gewijzigd door Fidelity op 17-05-2023 21:31]

• yorroy
Lothlórien schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:37:
Ja, dus de isolatie dampdicht afwerken aan de binnenzijde of een geventileerde luchtspouw tussen muur en isolatie. Eerste heeft de voorkeur.
Je hebt het hier over het plafond toch?
Wat je zegt is dus eerst bijvoorbeeld glaswol tegen het plafond en dan dampdicht afwerken door dan een laag klimaatfolie er tegenaan te nieten? Vervolgens gipsplaten er tegenaan.

En hoe verder met PIR platen tegen de muur? Ik lees wat verschillende verhalen over de plaatsing hiervan. Enerzijds wordt er gezegd om ze rechtstreeks op de muur vast te zetten en anderzijds wordt er gezegd om eerst een frame te maken zodat er een kleine luchtspouw komt tussen de muur en PIR platen. Was is dan wijzer en om te doen?

[Voor 30% gewijzigd door yorroy op 17-05-2023 23:20]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24
Ik heb mijn garage ook van binnen geisoleerd met pir + osb en daartegen dan gipsplaten.

Tegen de muur plaats je ventilatielatten (vergeet niet de buitensteen op 20cm vd grond om de meter te doorboren en een bijenbekje te plaatsen voor ventilatie van de spouw). Daartegen dan de gips + osb.

Ventilatielatten
https://www.isolatiemater...d-geschaafd-215x48-3000mm

Pir+ osb
https://www.isolatiemater...x60-12mm-t-g-rd272-146-m2

[Voor 3% gewijzigd door Kapotto op 19-05-2023 16:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
Wat je ook doet, ik zou een laag osb of underlayment tegen pir doen en dan evt gipsplaten (of de osb texen). In een technische ruimte is osb heel prettig. Kun je van alles aan de muur schroeven.

En ik zou ook wat aan de vloer doen, maar ik weet niet hoe haalbaar dat is. Kost wel wat ruimte maar met een houten frame wat je volstopt met 4cm xps en dan daarop underlayment en daarop je afwerkvloer win je heel veel.

Isolatiemateriaal shop waar je naar linkt is trouwens ook goed in advies geven. Ze adviseerden mij in mijn halfsteens schuurtje een spouw van ventilatielatten maar geen extra bijenbekjes. Volgens mij kun je de pir ook tegen de muur lijmen mits je de binnenkant dampdicht doet en er niet teveel vochtdoorslag is. Ik maakte me dan alleen zorgen over optrekkend vocht. Bovendien zijn de ventilatielatten een prettig nivelleringssysteem op een bakstenen muur.

Ik heb pir met verlijmde osb gebruikt maar zou dat niet opnieuw doen. Met hoekjes en verbindingen is achteraf de osb er op lijmen praktischer imo.

[Voor 60% gewijzigd door Makkelijk op 20-05-2023 08:08]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• yorroy
Makkelijk schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:02:
Wat je ook doet, ik zou een laag osb of underlayment tegen pir doen en dan evt gipsplaten (of de osb texen). In een technische ruimte is osb heel prettig. Kun je van alles aan de muur schroeven.

En ik zou ook wat aan de vloer doen, maar ik weet niet hoe haalbaar dat is. Kost wel wat ruimte maar met een houten frame wat je volstopt met 4cm xps en dan daarop underlayment en daarop je afwerkvloer win je heel veel.

Isolatiemateriaal shop waar je naar linkt is trouwens ook goed in advies geven. Ze adviseerden mij in mijn halfsteens schuurtje een spouw van ventilatielatten maar geen extra bijenbekjes. Volgens mij kun je de pir ook tegen de muur lijmen mits je de binnenkant dampdicht doet en er niet teveel vochtdoorslag is. Ik maakte me dan alleen zorgen over optrekkend vocht. Bovendien zijn de ventilatielatten een prettig nivelleringssysteem op een bakstenen muur.

Ik heb pir met verlijmde osb gebruikt maar zou dat niet opnieuw doen. Met hoekjes en verbindingen is achteraf de osb er op lijmen praktischer imo.
De vloer is wellicht geen overbodige luxe, ik loop dan alleen wel tegen het probleem aan dat als ik de vloer 4 a 5 cm moet verhogen ik ook wat moet doen aan het kozijn van de garagedeur en de binnendeur. Dan komt de vloer namelijk hoger te liggen.
Verhogen van 2 tot 3 cm zou wellicht kunnen.
Ik ga eens kijken wat daar de mogelijkheden in zijn

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45
Heb je ook al nagedacht over ventilatie?
Als je een wasmachine en droger gaat opstellen moet je ook (mechanisch) ventileren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yorroy
Draakje5 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:15:
Heb je ook al nagedacht over ventilatie?
Als je een wasmachine en droger gaat opstellen moet je ook (mechanisch) ventileren.
In zoverre dat ik van plan was in het dak een ontluchtingspijp te plaatsen.
Door jouw vraag wel even gekeken naar een decentrale mechanische ventilatie, maar ik kom alleen maar modellen tegen van honderden euro’s. Of ik gebruik niet de juiste zoektermen.
Bij wijze van spreken zou er sprake zijn van een pijp en een kleine ventilator, dan zou toch niet zo duur moeten zijn?

Overigens heb ik nu de wasmachine en droger in een kleine bijkeuken staan, echt vochtig wordt het daar ook niet. Zou gewone ventilatie niet voldoende zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45
yorroy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:26:
[...]

In zoverre dat ik van plan was in het dak een ontluchtingspijp te plaatsen.
Door jouw vraag wel even gekeken naar een decentrale mechanische ventilatie, maar ik kom alleen maar modellen tegen van honderden euro’s. Of ik gebruik niet de juiste zoektermen.
Bij wijze van spreken zou er sprake zijn van een pijp en een kleine ventilator, dan zou toch niet zo duur moeten zijn?

Overigens heb ik nu de wasmachine en droger in een kleine bijkeuken staan, echt vochtig wordt het daar ook niet. Zou gewone ventilatie niet voldoende zijn?
Waarschijnlijk wel voldoende. Officiele bouweis is echter mechanisch wanneer iets dergelijks nieuw gebouwd wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:42
Al over de garagedeur nagedacht?

Wij hebben sinds een paar maanden de originele (doorwaai) deur uit ‘76 vervangen voor een goede moderne geïsoleerde deur en dit isoleert merkbaar stukken beter. Zowel qua kou als warmte.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yorroy
sham27 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:51:
Al over de garagedeur nagedacht?

Wij hebben sinds een paar maanden de originele (doorwaai) deur uit ‘76 vervangen voor een goede moderne geïsoleerde deur en dit isoleert merkbaar stukken beter. Zowel qua kou als warmte.
De deur is al vervangen vorig jaar en scheelt inderdaad ook een hoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 10:02
Kapotto schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:15:
Ik heb mijn garage ook van binnen geisoleerd met pir + osb en daartegen dan gipsplaten.

Tegen de muur plaats je ventilatielatten (vergeet niet de buitensteen op 20cm vd grond om de meter te doorboren en een bijenbekje te plaatsen voor ventilatie van de spouw). Daartegen dan de gips + osb.

Ventilatielatten
https://www.isolatiemater...d-geschaafd-215x48-3000mm

Pir+ osb
https://www.isolatiemater...x60-12mm-t-g-rd272-146-m2
Dit dus^

Als je niet teveel zelf wilt klussen, snel klaar wilt zijn en toch een erg goede isolatie. Dan zeker voor PIR + OSB gaan met een laag gispplaat eroverheen ( zodat je eventueel kan laten stucen ). Hierdoor offer je ook minimale ruimte op en voelen je muren sterk aan door de OSB.

Het plafond zou ik persoonlijk isoleren met rockwool en dan dampwerende laag aan de onderkant. De elektra zou je tegen het plafond kunnen maken maar ook boven de isolatie, zodat je er later beter bij kunt ( geen idee wat het juist is volgens bouwbesluit ). Je zou ook een geraamte kunnen maken waar je de elektra op kunt vastmaken. Geeft je ook gelijk genoeg ondersteuning voor de isolatie ( anders valt dat naar beneden natuurlijk )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:31
Ik zit zelf ook te kijken om mijn muur met 5cm pir platen te isoleren en daarop osb.
Echter als ik dan tussen de muur en de pir-platen ventilatielatten doe en stootvoegen open maak dan heeft de buitenmuur toch geen isolatiewaarde?

Als ik op internet kijk heeft volgens mij een half steense muur een RD van ca. 2.
Als ik dan met 5cm pir isoleer (RD 2,3) kan ik dan de geventileerde muur meerekenen?
Of heeft 5cm geen nut en moet de isolatie dan dikker zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:48
Wij hebben een paar weken geleden precies hetzelfde laten doen in onze garage. Zelfde situatie wat betreft enkel steens muur, etc.

Plafond inderdaad met glaswol afgewerkt met OSB. Op de binnenmuur vanwege de ruimte gekozen voor geen ventilatie latten maar dampdicht folie en daar tegenaan PIR + OSB verlijmde platen. Buitenmuur is geïmpregneerd. We hebben gekozen voor OSB omdat je daar meer aan kunt ophangen.

In de wand zitten twee afsluitbare ventilatieroosters (kunnen eventueel dicht gedraaid worden in de winter) en een ventilator voor luchtcirculatie en die eventueel vocht afzuigt.

Voor en na

[Voor 47% gewijzigd door .GoO op 26-05-2023 23:27]

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 15:03
Misschien iets om aan te denken is om te kijken of het dak al aan vervanging toe is om er dan een warm dak van te maken.

Mocht je toch latten tegen de muur slaan zou je ook deze platen kunnen pakken en monteren tegen je osb aan de binnenkant.

https://www.debouwmarktsh...wSTclupUm6RhoCC9oQAvD_BwE

Wel een paar spouw ontluchters in je muur plaatsen.

• yorroy
.GoO schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:21:
In de wand zitten twee afsluitbare ventilatieroosters (kunnen eventueel dicht gedraaid worden in de winter) en een ventilator voor luchtcirculatie en die eventueel vocht afzuigt.
Bedankt voor je reactie, deze situatie is inderdaad heel vergelijkbaar.
Wel interessant hou je het hebt gedaan zonder ventilatielatten, dat scheelt wel wat ruimte.
Wat voor ventilatiesysteem heb je hiervoor gebruikt? Ik vind alleen decentrale afzuigsystemen waar je honderden euro’s voor moet betalen.

Wat doe jij verder met de OSB platen? Gaat hier nog wat overheen?

Ik twijfel nog een beetje of ik het zelf ga doen of toch ga laten doen. Het is op zich geen hogere wiskunde. Ook elektra aanleggen kan ik allemaal zelf wel.
Mag ik vragen hoeveel deze isolatie heeft gekost? En heb je ook nog iets met de vloer gedaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:48
yorroy schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:13:
[...]

Bedankt voor je reactie, deze situatie is inderdaad heel vergelijkbaar.
Wel interessant hou je het hebt gedaan zonder ventilatielatten, dat scheelt wel wat ruimte.
Wat voor ventilatiesysteem heb je hiervoor gebruikt? Ik vind alleen decentrale afzuigsystemen waar je honderden euro’s voor moet betalen.

Wat doe jij verder met de OSB platen? Gaat hier nog wat overheen?

Ik twijfel nog een beetje of ik het zelf ga doen of toch ga laten doen. Het is op zich geen hogere wiskunde. Ook elektra aanleggen kan ik allemaal zelf wel.
Mag ik vragen hoeveel deze isolatie heeft gekost? En heb je ook nog iets met de vloer gedaan?
We hebben gewoon een simpele badkamerventilator met vochtsensor. Als je daar op zoekt dan kost dat rond de 100 euro. Werkt prima, ziet er netjes uit en geeft een prettige frisse luchtstroom.

Ik heb verder niks over de OSB heen. Overwogen om te verven, maar uiteindelijk vond ik dat niet echt nodig. Standaard OSB dikte van die PIR plaat was 9mm, wij hebben wel nog een extra 9mm plaat OSB er tegenaan gezet zodat het genoeg draagkracht heeft om iets zwaarders (zoals een omvormer) aan op te hangen.

We hadden een grote radiator van 2,5m in de garage. Deze helemaal afgedopt en in plaats daarvan een elektrisch kacheltje met temperatuurmeter opgehangen. Scheelde veel ruimte en is veel zuiniger voor die enkele keer dat we de ruimte willen verwarmen.

Op de vloer hebben we een epoxy laag (licht grijs) aangebracht, was voorheen gewoon beton. Ziet er netjes en licht uit en is makkelijk te reinigen.

Ik heb ook overwogen om het zelf te doen met een kennis, maar dat zou te lang gaan duren. Ook qua elektra is er van alles gedaan, dak is gelift en verstevigd met extra balken omdat hij doorgezakt was, glas in de deur vervangen door dubbelglas en nog wat van zulke dingen.

Waren in totaal ruim 6000 euro kwijt.

[Voor 6% gewijzigd door .GoO op 28-05-2023 08:16]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee