Wij hebben recent een badkamer laten verbouwen door een aannemer/badkamer winkel. De aannemer is tevens eigenaar van de winkel (showroom), dus we konden mooi alles door 1 partij laten doen.
Op wat kleine punten na is alles volgens afspraak gedaan en het resultaat is erg mooi.
Het enige punt is dat men 'vergeten' is om aarding aan te leggen. Ik was hier niet van bewust tot ik een topic op tweakers tegenkwam waar datzelfde probleem speelde, echter bij ons is er niet specifiek benoemd dat de aannemer de badkamer zou aarden. Toen ik het las was de badkamer al klaar.
.
Er zit een metalen drain in en (Magnet) vloerverwarming, verder is de betonnen vloer vanuit de bouw voorzien van wapening.
Op internet lees ik dat aarding dan nodig is (aardemat + drain).
Alsnog aarden zijn de gevolgen vrij groot, hele vloer moet er weer uit en opnieuw betegeld worden.
Ik kan me dus niet beroepen op contractuele afspraken, ik zie wel een mogelijkheid via de algemene voorwaarden van de aangesloten branchevereniging:
Is NEN(1010) ook verplicht bij verbouwingen? Mag ik als consument verwachten dat een badkamerzaak/aannemer met 10-15jaar ervaring volgens eigen zegge zich houdt aan NEN1010? (conformiteit)
Op wat kleine punten na is alles volgens afspraak gedaan en het resultaat is erg mooi.
Het enige punt is dat men 'vergeten' is om aarding aan te leggen. Ik was hier niet van bewust tot ik een topic op tweakers tegenkwam waar datzelfde probleem speelde, echter bij ons is er niet specifiek benoemd dat de aannemer de badkamer zou aarden. Toen ik het las was de badkamer al klaar.
Er zit een metalen drain in en (Magnet) vloerverwarming, verder is de betonnen vloer vanuit de bouw voorzien van wapening.
Op internet lees ik dat aarding dan nodig is (aardemat + drain).
Alsnog aarden zijn de gevolgen vrij groot, hele vloer moet er weer uit en opnieuw betegeld worden.
Ik kan me dus niet beroepen op contractuele afspraken, ik zie wel een mogelijkheid via de algemene voorwaarden van de aangesloten branchevereniging:
Aarding is vastgelegd in NEN1010:1. De geleverde zaak moet die eigenschappen bezitten die de consument op grond
van de overeenkomst bij normaal gebruik mag verwachten (conformiteit). Dit
geldt tevens bij bijzonder gebruik voor zover dit door partijen bij het sluiten van
de overeenkomst is voorzien. Wordt aan deze verwachtingen niet voldaan, dan
heeft de consument recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding en/
of prijsvermindering.
BronVolgens de NEN 1010, moeten metalen onderdelen in de badkamer die redelijkerwijs onder stroom kunnen komen te staan, moeten worden aangesloten op het centrale aardpunt. Metalen voorwerpen die je tussen kunststof onderdelen monteert, bijvoorbeeld een metalen afvoer in een kunststof douchebak, hoef je niet te aarden.
Is NEN(1010) ook verplicht bij verbouwingen? Mag ik als consument verwachten dat een badkamerzaak/aannemer met 10-15jaar ervaring volgens eigen zegge zich houdt aan NEN1010? (conformiteit)
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2023 21:05 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1